The Adventures of Marco Polo (1938)

Avontuur

geregisseerd door Archie Mayo
met Gary Cooper, Sigrid Gurie en Basil Rathbone

Marco Polo reist van Venetie naar Peking, waar hij de spaghetti en het buskruit ontdekt en verliefd wordt op de dochter van de keizer. De keizer Kublai Khan is een vriendelijke man, maar zijn slechte adviseur Ahmed wil zich ontdoen van Kublai Khan zodat hij zelf keizer kan worden. Marco Polo wil hij ook kwijt om met de prinses te trouwen en zendt deze weg naar het westen om tegen de barbaren te strijden.

Ook met een zeer jonge Lana Turner.

avatar van Anatolia
Een "Ahmed" aan het hof van Kublai Khan

Hollywood en oriëntalisme

avatar van Grindhouse62
Ik ben een persoon van herzieningen en aan mijn collectie zal het niet liggen, want al wordt ik 100 jaar, dan zal ik nog lang niet alles hebben herzien. En ik kijk gemiddeld elke dag sowieso 2 films of meer. Ondanks mijn tik van herzieningen, ga ik natuurlijk ook iets nieuws niet uit de weg en hou het aanbod van Netflix en Videoland ook in de gaten. Vandaag was als eerste The Adventures of Marco Polo (1938) voor herziening aan de beurt. Jaren geleden ergens op BBC gezien. Veel avontuur viel er bij nader inzien niet te beleven. Het speelt zich voornamelijk af in en rondom het paleis van de keizer. Gary Cooper als Marco Polo kan ik accepteren, maar zijn uitleg, zowel woordelijk als fysiek om prinses Kukachin (gespeeld door Sigrid Gurie) het zoenen te laten zijn ronduit kinderlijk en belachelijk en haar reactie daarop nog veel erger. En waar ik mij bij de prinses vreselijk aan stoorde, was het continu op jeuzelen en jammeren van haar teksten en bij het noemen van de naam Marco Polo. Al met al een zeer matige film die ik destijds toch te hoog heb ingeschat en dat nu met 1 punt minder stem. Dus nu een 2.0