The Rules of Attraction (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Roger Avary
met James Van Der Beek, Jessica Biel en Shannyn Sossamon

Het is eind jaren 90 op Camden College. Sean Bateman, de jongere broer van de psychotische Wall Street handelaar Patrick, is een drugsdealer en heeft een grote schuld bij zijn 'collega' Rupert Guest. Sean is populair en gaat met de helft van de vrouwen op de campus naar bed. Lauren Hynde, nog maagd, wil zich alleen maar geven aan Victor, haar vriendje, die met zijn rugzak door Europa trekt. Haar kamergenote, het sletje Lara, heeft ook een oogje op Victor. Paul Denton in biseksueel. Hij ging met Mitchel, voordat deze hem dumpte voor Candice. Sean houdt van Lauren. Paul houdt van Sean en gaat uit met Lauren. Lauren houdt van zowel Sean als Victor.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Deed me een beetje aan Fight Club denken... zeer duistere humor, onsympathieke personages, veel zeer stoer gefilmde scenes, geweldige muziek... Van Der Beek deed me een beetje aan Norton denken.

Maar goed... ik vond 'm erg goed. Een erg zwartgallig en confronterend beeld van de leegheid van de college-studenten.. het verhaal "op zich" was alleen niet zo bijzonder, het is echt het beeld van het wereldje waar deze film om gaat. Ik was echt super gefascineerd door de film... ik ga maar eens wat boeken lezen van Ellis

een heleboel mensen gaan dit een slechte film vinden... veel gesnuif, gescheld en geneuk, de stijl is erg overheersend, sommigen zullen de film leeg vinden... het eind zal niet door iedereen gewaardeerd kunnen worden.

Maar goed, ik vond 'm dus stoer en indrukwekkend. For now, 4 sterren...

avatar van bioscoopzaal
Wat een geweldige film! Het is alweer sinds Requiem for a Dream geleden dat ik zo heb zitten trippen in de zaal. Adembenemend gewoon.

En als er een ding is dat ik vooral opvallend vond, dan was dat wel de uncanny présence van ene James van der Beek. Ik had nooit gedacht dat die kerel deze rol zou aankunnen. Regisseur Avary steekt er in verhouding tot "American Psycho" nog een tandje bij en overschrijdt niet alleen de lijn van de goede smaak, nee, hij snuift hem meteen op. Wat een trip!

4.5 sterren.

De tweede Ellis verfilming die ik zie. Het boek van American Psycho vond ik briljant, de film na meerdere herzieningen stukken minder.
Van deze film heb ik het boek nog niet gelezen (vandaag besteld), maar de film viel me zeker niet tegen. Film technisch gezien bijna het tegenovergestelde van American Psycho. Deze film moet het hebben van de grappige vondst van "de terugspoelscène's, die snelle editing en de meerdere typetjes die nogal wat meemaken. De terugsoelscènes vond ik een leuke en orginele (nog nooit eerder gezien tenminste) vondst, maar de snele editing werkte bij mij niet helemaal. Vooral de "Europa trip" van Victor had van mij wel iets langzamer gemogen.
Ik las overgens op IMDb dat Roger Avery (regisseur van deze film) en Kip Pardue (Victor in deze film) samen bezig zijn met een script over de belevingen van Victor in Europa. Avery gaat het regisseren en hij schrijft samen met Pardue het script. Het zal "Glitterati" gaan heten. Dit staat overgens los van de boeken van Ellis; ik weet ook niet of Ellis enige inbreng in dit script heeft, of dat Avery en Pardue er een heel eigen verhaal van maken.
Nu weer even over de film. Ik was ook best benieuwd hoe soapie van der Beek (Dawson's Creek) en Jessica Biel (die jaren lang in het oer-brave 7th heaven speelde) het zouden doen. Zeker geen slecht acteerwerk van deze twee, alhoewel er wel enige mensen in deze film waren die duidelijk minder waren.
Ik ben erg benieuwd naar het boek (verwacht ik over enkele dagen in de bus) en ik kijk ook eens rond of er ergens in de buurt de film Less Then Zero te vinden is (wel zag ik hem laatst bij de FRS staan).
Roger Avery gaat overgens na "Glitterati" een een ander boek van Ellis verfilmen, Glamorama genaamd.
Voor deze film 4*. Beduidend beter dan American Psycho. Wellicht ga ik hem wel herzien als ik het boek hiervan gelezen heb...

Sex en drugs en...tja..wat eigenlijk?

Paar grappige scenes en verder gewoon dezelfde Easton Ellis toestandjes die we allemaal al eens gezien hebben. Niks nieuws onder de zon, hip jasje er omheen, en klaar is Roger.

neo (crew)
Een erg intrigerende film.Absurde humor en allerlei heerlijk ''trippende'' scenes.Ik weet overigens niet hoe het is om echt te trippen en daar wil ik graag zo houden Af en toe visueel erg mooi zoals de verschrikkelijk snelle Europe trip van Kip.Andere truukjes als spelen met rewinding is aardig gedaan.Misschien sloeg Avery en de cutter een beetje op hol, wat zelfs de aftiteling is achterstevoren 4 sterren

avatar van BoordAppel
Erg grappige film met een goed snel tempo. Dezelfde thema's als American Psycho maar met een andere uitwerking. Er zitten ook veel erg originele en mooie scene's in: het begin, split screen dialoog en die Europa trip van die ene gast bijvoorbeeld. Naar het einde toe wordt de film wel wat minder grappig en er zitten ook wat onnodige scene's in maar dat kon me niet echt storen.

Van der Beek heeft me ook verrast, hij zet echt een goede rol neer. Net iets minder psycho dan zijn grote broer . Jammer trouwens dat Bale niet nog een keer Patrick voor zijn rekening wilde nemen.

avatar van otherfool
He bah, wat een ronduit *vervelende* film van Tarantino maatje Avary. Begint de film als college film met overmatig aantrekkelijke kids (waar waren ze toen ik in de USA was?) die een beetje in het rond sexen, snuiven en slikken, in het overige gedeelte worden we getrakteerd op gewelddadige drugsdealers, één of andere gast die naar Europa was gegaan (en vervolgens weer van het toneel verdwijnt), één of andere gast die met z'n moeder uit eten gaat (en vervolgens weer van het toneel verdwijnt) en een meisje dat heimelijk verliefd is op Van der Beeks karakter en vervolgens, u raadt het al, van het toneel verdwijnt (via een zelfmoord nota bene, ik vraag het je)... En dan met flashbackjes laten zien wie ze was, nou hip hoor.

Wat een leegheid straalt deze film uit, wat een gebrek aan humor, relativeringsvermogen, interessante karakters of verwikkelingen. Oftewel: wat een teleurstelling... En dan de aftiteling middenin een zin starten, en vervolgens achterstevoren afspelen, poehpoeh wat een briljante geesten zijn hier aan het werk.

1* voor het grappige Europa-verhaal.

avatar van Aapje81
Aardige film die volledig in het verlengde ligt van de stijl van Ellis.
Het eerste half uur is moeilijk om door te komen. De visuele foefjes werken niet echt maar na 45 minuten raak je eraan gewend en ontstaat er zelfs iets dat lijkt op een verhaal en begint het op te vallen dat er eigenlijk helemaal niet slecht geacteerd wordt. Maar eerlijk is eerlijk het meeste is zo liederlijk dat het snel gaat vervelen. Hilarisch hoogtepunt is de scene waarin Sean Bateman denkt dat hij zijn broer Patric aan de telefoon heeft.

avatar van Mochizuki Rokuro
Opvallend weinig respons en waardering voor deze film.

Roger Avary is oud scenarist van Quentin Tarantino (maar daar niet echt mee te vergelijken). Maar Richard Kelly (over-dramatisch, 'loshangend' scenario, zeer opvallend gebruik van (Eighties) muziek), Gaspar Noé (vette effecten, stijlvol gebruik van tijd en parallelle gebeurtenissen, nihilisme) en Kevin Smith (zeer openhartig en soms luchtig gedoe over sex en relaties) en Bret Easton Ellis zelf (het nihilisme uit American Psycho is hier volop aanwezig) zijn toch namen die in mij opkomen bij het zien van The Rules of Attraction. Geen slechte referenties lijkt me.

Tot zover de name dropping. Ik vond het een stevige film, die inderdaad wat moeizaam op gang komt en niet over de hele linie overtuigt (het zwartgallige nihilistische ligt er soms wel heel dik op). Maar in sommige scènes, mede door het gebruik van muziek, juist weer wel overtuigt. Met name de mislukte relatie tussen Lauren en Sean is zeer effectief uitgewerkt en daar wordt via die maffe tijd scènes goed naartoe gewerkt. Paul hangt er in het tweede deel van de film wat teveel bij daardoor, maar die is in de eerste helft sterk aanwezig.

Ik zou zeggen dat mensen die van nihilistische adolescenten films houden met een beetje stevig effectbejag (denk dus aan Richard Kelly) hier helemaal aan hun trekken zullen komen.

avatar van HarmJanStegenga
Vandaag herzien en met een half puntje verhoogd. Fantastische film. Echt helemaal mijn ding dit, net als de andere Ellis verfilmingen trouwens, met uiteraard 'American Psycho' als absolute hoogtepunt. De split-screen scéne blijft geweldig, net als Van Der Beek als hoofdpersonage. Dick (de homo - met zonnebril) is hilarisch. Heb me wederom bescheurd tijdens de scéne aan de etenstafel. Jammer dat z'n rol zo klein is.

Voor de rest gewoon veel drank, sex, drugs en dom praat. Helemaal geweldig. Leuke en vlotte vertelstijl, érg grappige bijpersonages (die Franse gast bijv. op Sean z'n kamer; ''merde!''. En dan dat-ie 'ligt' te slapen, gaat nergens over ), leuke muziek, een aantal memorabele scénes en een behoorlijk meeslepend en indringend beeld van verschillende personages en hun relaties, problemen en ga zo maar door.

Heb me wederom uitstekend vermaakt. Misschien dat er in de toekomst zelfs nog wel een hogere score in zit voor deze Rules of Attraction. Momenten als de zelfmoord van de 'stille aanbidder' van Sean zijn echt keihard en indrukwekkend. Vooral wanneer het nummer ''I Can't Live...'' een totaal andere toon aanneemt en je het meisje dood voelt gaan is ijzersterk. Binnenkort maar weer eens voor 'The Informers' gaan zitten. Ondergewaardeerd hier, maar niet geheel onbegrijpelijk. Mijn ding is het wel. Erg blij met de aankoop van de dvd.

avatar van Zandkuiken
Weer zo’n typisch Bret Easton Ellis-sfeertje. Net als in American Psycho lege personages, die wel voor de nodige gein zorgen. Leuke acteerprestaties ook, niet in het minst van een verrassend sterke James Van Der Beek. En die scène in het restaurant met Dick is inderdaad hilárisch, wat een fantastisch personage. Tijdens de zelfmoordscène verschuift de toon van de film, wat een zeer akelige, maar indrukwekkende scène oplevert. 4*

avatar van DonOswaldo
Redelijke herziening.

Onconventionele en kunstige introductie, boeiend uitgewerkt en een cast waar mee te werken valt. Enkel was de Franse jongen (kamergenoot van Sean) wat irritant, is het soms wat aan de trage kant en mocht de humor soms wat meer naar buiten komen.

3,5* (die ik in m'n hoofd had hangen) blijven staan, al is het wel net.

avatar van Lord Flashheart
Tegenvaller.

Dankzij het verrassend sterke American Psycho was ik op het spoor gekomen van de verhalen van Bret Easton Ellis. Niet dat ik tot op heden één van zijn boeken heb gelezen, maar mijn interesse naar de verfilmingen was in ieder geval gewekt.

The Rules of Attraction kan echter geen moment het vermaak bieden van American Psycho. Het nihilistische sfeertje mag er opnieuw wezen, maar het wordt nergens interessant ingevuld. Geen enkel personage in de film kon mij fascineren, zoals Patrick Bateman dat deed. College rich-kids die wat snuiven, blowen, drinken en neuken. Meer gebeurt er eigenlijk niet. Nergens scherpe dialogen, nergens viel een spanningsboog te bespeuren.

Daarnaast biedt het technische gedeelte ook weinig vermaak. Een paar splitscreens, rewinds en fast forwards en dat was het wel zo'n beetje. Plichtmatig klinken er wat 80ties popdeuntjes op de achtergrond om de kijker duidelijk te maken dat de film zich toch echt in de jaren '80 afspeelt. Maar verder mist de muziek functionaliteit. Enige leuke filmische aspect was het fast foward stukje "Eurotrip".

Kijk liever naar een aflevering Jersey Shore. 2,5*

avatar van xMilennx
Om eerlijk te zijn, gaven veel van de reacties hieronder mij een heel verkeerd beeld van de film!..

Na deze dingen te lezen, dacht ik dat het zo'n typische tienerkomedie was in stijl van American Pie of zoiets, maar dat is het dus totaal niet.
Ik vond het eigenlijk zelfs niet echt een komedie, drama overheerste hier toch wel? Een hoop ellendige situaties die het gevolg zijn van misverstanden, roekeloos gedrag, onbeantwoorde liefde.

In plaats van 'vermakelijk', wat velen hier blijkbaar over zeggen, zou ik eerder het woord 'eigenaardig' gebruiken. Het was eigenlijk toch nogal een vreemde film. En dat niet alleen qua verhaal en personages, maar ook filmisch gezien.
Dit hoeft niet per se negatief te zijn natuurlijk; maar het is wel zo'n film die volgens mij niet meteen aanspreekt bij 'het grote publiek'. Je moet er voor zijn, voor dat vreemde kantje. Ikzelf vond de film wel iets hebben, maar ik zou hem bijvoorbeeld niet op een feestje ofzo kijken.

Verder wil ik nog kwijt dat het in het begin even duurde voor ik echt kon volgen. Maar dat zal wel liggen aan het feit dat ik eerst wat moest wennen aan de aparte stijl.

PS: Er mag hier trouwens ook wel eens wat meer aandacht gegeven worden aan het 'terugspoel-effect'! Dat kwam veel terug (zelfs bij de aftiteling ) en is toch duidelijk dé gimmick van deze film.

avatar van tukkerstein
Dacht vroeger ook dat dit een standaard tienerkomedie was, daarom nooit gekeken maar ik kwam de titel toevallig tegen via het uitstekende American Psycho.
Rules of Attraction is toch een stuk minder in mijn ogen. Het idee is goed, een wat serieuzere film over studerende rijkeluiskindjes die erop los snuiven en neuken, maar de uitwerking blijft nogal oppervlakkig. De film bevat een aantal grappige scenes (ook creatief is bijvoorbeeld die van de rondreis door Europa, en echt grappig die van de coke-dealer) maar het minder pretentieuze American Pie en afgeleiden bevatten die ook. De film had meer naar American Psycho moeten kijken om te zien hoe je een grappige satire maakt over soorten mensen.
Dan moet ik nog de creatieve scene noemen van het splitscreen van twee mensen dat uiteindelijk weer bij elkaar komt. Echt goed gedaan.

avatar van blurp194
Niet het meest geslaagde verhaal van Brett Easton Ellis. En ook niet de meest geslaagde film, misschien. Maar wat ik me even afvraag is in hoeverre dat komt doordat vooral het verhaal eigenlijk maar weinig nieuws te bieden heeft - ten opzichte van de andere BEE-verhalen, dan, er zijn er tenslotte nogal wat verfilmd ondertussen.

De structuur van flashbacks is ook al niet onverdeeld goed gelukt - het komt wat gezocht over, zeker in het begin. Maar wat daar wel heel mooi in werkt is hoe je dat ene meisje dus ook over het hoofd ziet, maar je later in flitsen wel te zien krijgt dat ze er toch was. En de Eurotrip werkt wel prima.

Toch, en met de hele troep goeie acteurs ook nog eens goed aan het werk, blijft het voor mij een wat vlakke film. Weinig nieuws.

Goeie film over een lastige driehoeksverhouding tussen een aantal studenten. Een wat eigenaardige soort van anti-romantische comedie waarin de aantrekkingskracht niet altijd wederzijds is. Vooral qua uitwerking erg origineel waarbij van alles uit de kast wordt getrokken (een sterke opening bijvoorbeeld waarin het beeld achterstevoren wordt afgespeeld). Maar ook mede hierdoor soms wel wat onnavolgbaar.

Een harde, levendige, werkelijkheidsgetrouwe en komische film over het studentenleven, de liefde, seks en de invloed van drugs, waarbij van de kijker het een en ander gevraagd werd. Het verhaal, dan weer snel, dan weer traag, werd sterk verteld vanuit het perspectief van de persoon die op dat moment in het middelpunt stond (er werd telkens van personage gewisseld). De monologen en dialogen waren treffend en de cast sprak rechtstreeks tegen de camera.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film met een bedrieglijk geheugen. Ik had de film al eerder gezien. En wat me eerder bijbleef is de opening met de rewind-scènes. Leuk gedaan, het is weer eens iets anders. Gaandeweg komt de kern van het verhaal boven: iemand zien zitten die zijn of haar pijlen op iemand anders gericht heeft. Helaas wordt het na de opening minder creatief. Het verhaal is op zich wel boeiend, maar zit te vol voor wat het is. Waarom de overdreven scènes met drugs? Studenten zullen wel niet allemaal brave doetjes zijn, maar dit is een campus vol sex, drugs en rock & roll. Daarbij komt nog dat het de aandacht van de kern toch wat wegneemt.

Een film met enkele leuke ideeën, net genoeg pit om te entertainen, maar waar je nadien toch met honger blijft zitten.

avatar van Zandadder
goongumpa schreef:
Nja, toch een tienoptientje voor deze film. Elke rol is perfect ingevuld, elk shot klopt en het bronmateriaal van Ellis is ook vrij geniaal. Tien keer kijken, nog niet beu. ITS DIIIIIIIIIICK.

"Well Dick, how's school"
-- "Sucks Cockkk"!

Zo vaak heb ik de film ongeveer ook gezien. Het blijft net als het boek geweldig. Evenals de soundtrack.

'No one ever ever knows anyone'

avatar van IH88
“Rock & roll!”

Absurde en anarchistische film vol met zwarte humor. The Rules of Attraction is gebaseerd op het werk van Bret Easton Ellis dus wat wil je ook. Regisseur Avary geeft er zijn eigen draai aan met een niet-chronologische vertelwijze en veel rewinds en fast forwards. Leuk gedaan.

De campus zit vol met losgeslagen en vreemde studenten en leraren, en de drank en drugs vloeien rijkelijk. De sterkste punten van de film zijn de humor, de vlotte en originele regie en de muziek. Het geeft The Rules of Attraction een unieke vibe. Met acteurs die de gekte goed aanvoelen. Vooral de scene waarin je Van Der Beek en Sossamon in split screen aan hun dag ziet beginnen is geweldig. Net zoals Pardue die in sneltreinvaart zijn Europese reis bespreekt. Tof gedaan.