American Gun (2005)

geregisseerd door Aric Avelino
met Donald Sutherland, Forest Whitaker en Marcia Gay Harden

Verscheidene verhaallijnen worden door elkaar verweven om een beeld te geven hoe het wapenbeleid in de Verenigde Staten individuele levens beïnvloedt. Onder meer de eigenaar van een wapenwinkel, een alleenstaande moeder en een schoolhoofd krijgen te maken met de gevolgen van de wapens in de maatschappij.

avatar van Brooklyn
trailer hier te vinden:

ziet er best interessant uit

En interessant is de film ook, het laat zien hoe verschillende soorte mensen toch ergens een zelfde soort leven leiden of naar toegedreven worden. Best apart gedaan, nog niet eerder heb ik een film zo gezien.****

avatar van Nixon17
Goeie film geeft een duidelijk beeld over hoe wapens iemand zijn leven helemaal op de kop te zetten zonder dat ze zelf ooit een wapen hebben gebruikt.

avatar van Petero
Het is misschien wel realistisch maar het gaat nergens naar toe. Ik voel mij meer een passant in het leven van de hoofdpersonages dan dat ik er echt in zit. En dan valt de impact van het verhaal tegen en wordt het erg langdradig. Zeker ook omdat er nergens naar toe wordt geleefd en de hoofdpersonen net zo onverwachts weg zijn (lees: de film stopt ) dan dat je ze zag (lees: begin ) en dus niet weet wat er verder gebeurt. Daarbij komt nog dat we dit soort films de laatste jaren wel heel vaak zien .

Kwalitatief redelijk, maar het vermaakt mij niet .

Sorry ik ben in slaapgevallen tijdens de film, wat een saaie film echt geen film voor mij!.

een 2

Geweldige film met dito acteurs, de film sloeg bij mij in als een bom.....

avatar van Summerlinda
De film heeft inderdaad geen einde, zoals het leven van alle dag geen eind heeft, het leven van die mensen gaat door, het had iedereen kunnen zijn, dat geeft het "eind" juist zo mooi weer.
Er zijn de laatste jaren inderdaad veel films gemaakt met een zelfde strekking, maar dat wil niet zeggen dat deze film niet goed zou kunnen zijn.

wel goede film idd, stijl deed me denken aan Crash

3.5 *

avatar van bananenneus
Beetje rommelige film, alsof er scenes die onnodig waren ertussen zijn gezet ter opvulling.
Acteerprestaties vond ik prima evenals het onderwerp.

Viel me een beetje tegen. Plots is de film afgelopen en vraag je je af naar wat je hebt zitten te kijken. Alsof de film niet is afgemaakt.In principe wel goede acteurs en goed geacteerd. Maar je vraagt je wel af hoe het verder zou gaan met de karakters.
En ja....het zou zeker zo gaan in het leven maar toch wel irritant voor een film dat deze zo abrupt eindigt zonder echt eind.

avatar van iGeO
Hoog Crash-gehalte.
Kon deze ook zeker wel waarderen.
Goed in beeld gebracht hoe verschillende mensen met wapens (en de gevolgen er van) in aanraking komen en hoe ze er mee omgaan. Of sterker nog, hoe hun leven er door veranderd.
Het verhaal heeft in mijn ogen geen begin en ook geen eind.
Het is gewoon een bepaalde scène uit het leven van een aantal mensen die op hun eigen manier betrokken zijn bij een schietpartij...

avatar van animalkrullie
iGeO schreef:
Hoog Crash-gehalte.
Kon deze ook zeker wel waarderen.
Het verhaal heeft in mijn ogen geen begin en ook geen eind.

Helemaal mee eens al had de film wel iets meer afgerond kunnen worden

squash2002 schreef:

Ik stoorde me hier ook echt aan ja, vooral net nadat dat meisje was neergeschoten, ik dacht dat er nog een heel verhaal achter kwam, maar opeens stopte de film.
Het einde vind ik dus niet mooi, daarom -0,5*

American Gun geeft een indringend beeld over de invloed
van wapens op verschillende levens van diverse personages. Als rode draad loopt de moord op een aantal scholieren op een high school.
De film toont de ervaringen en de gevoelens van o.a familieleden van de dader, buurbewoners en een politeagent. Hoe gaan zij allemaal hier mee om na deze traumatische ervaring? Eveneens is er een belangrijke en degelijke rol weggelegd voor Forest Whitaker die als schooldirecteur de wapens buiten de klaslokalen wil houden.

Groot nadeel van American Gun is dat de film flink wat personages heeft en dat het zeker ruim een uur duurt voordat je met hen meeleeft. Op het moment dat je er helemaal in opgaat is de film abrupt afgelopen.

American Gun is daarom te kort en lijkt eerder een pilot van een nieuwe serie te zijn dan een speelfilm.

avatar van nairobi
Zeer bijzonder, af en toe een beetje warrig en hoe kan het ook anders erg Amerikaans. Toch zeer de moeite waard om hem te gaan kijken.

Tsja. aparte film.
Als je van actie houdt moet je deze niet gaan zien.
Het acteren is prima van natuurlijk Forrest Whitaker en Donald Sutherland...

Het verhaal is goed... maar niet echt mijn film

De film deed me inderdaad denken aan Crash.

Toch wel een leuk filmpje maar jammer van het einde, op het moment dat je je echt gaat inleven in de personages, stopt de film.

Een 3,5*

avatar van Jan met de pet
Klasse film, had vooral medelijden met de moeder van de moordenaar:4,0

avatar van Fran
Ik vond dit wel een heel boeiende film die de verschillende kanten van het wapengebruik in de verenigde staten laat zien zonder met het belerende vingertje te wijzen. Het laat ook zien dat je heel makkelijk met je oordeel klaar kan staan (zoals de schooldirecteur in deze film of de buurtbewoners van de moeder van de dader) maar dat je eerst maar eens het hele verhaal moet weten voordat je een oordeel velt. Een goed voorbeeld vond ik hierbij de jongen die 's nachts in een heel gevaarlijke plek moest werken. Dit moest hij volgens mij wel om zijn verslaafde moeder en zijn broertje en zusje mede te onderhouden. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in zo'n situatie snel geneigd bent om ook een wapen te dragen. Zeker als het daar meer regel dan uitzondering is.

Enig minpunt vind ik dat de film misschien te kort was om de verhalen van sommige personage's verder uit te werken. Het personage van de opa en zijn kleindochter in de wapenwinkel vond ik te weinigzeggend. Ik snap ook niet helemaal wat deze verhaallijn ons moest vertellen.

Maar alles bij elkaar is dit echt een heel indrukwekkende en indringende film. Het geeft zeker stof tot nadenken.

avatar van Boenga
Zoals Fran al schrijft: een film die zowel de voor- als tegenstanders van de vrije verkoop van vuurwapens aan het denken zet over het bezit en eventuele gebruik ervan - zonder daar zelf een standpunt over in te nemen.
Vandaar ook dat de verschillende verhalen niet echt een einde hebben: het is geen actie- of whodunnit-film, het gaat eerder in de richting van een docu die vragen wil oproepen.

Heel sterk: Jay die, nadat hij z'n wapen moet afstaan aan het schoolhoofd, met een overvaller te maken krijgt, en dan een speelgoedpistool zwart verft om het echt te doen lijken.

Opa en de kleindochter die jobstudent is: hoe het gewone leven z'n gang gaat in een 'gewone' zaak...

Heel sterk pluspunt: het acteerwerk (van zo ongeveer iedereen).

Minpuntje: het duurde meer dan uur vooraleer ik begrepen had dat de verschillende verhaallijnen eigenlijk niks met elkaar te maken hadden...

Intrigerende film die gelukkig zonder hoogdravend en moralistisch te worden, erg goed gespeeld het verdriet, de boosheid, de ontregeling en de verwarring van de betrokkenen toont.

avatar van Brabants
Aric Avelino is mede schrijver van deze film en hiermee tevens debuterend regisseur. Deze film wist me op geen enkel front te boeien en is een van de slechts uitgewerkte plotten die ik ooit gezien heb, indien je spreekt over films met een reeks van met elkaar verweven verhaallijnen. Het lijkt alsof Aric Avelino niet genoeg in huis heeft om de karakters inhoudelijk sterk te portretteren, zodat je als kijker geen meeslepende ervaring deelt bij zo een zwaar onderwerp als wapenwetgeving en verstrekkende gevolgen hiervan. Het geheel is saai, traag en kent een zeer ongeorganiseerd karakter. We leren een gefrustreerde schoolhoofd kennen die alleen maar klaagt en zeurt over zijn zware baan en daarmee clichématig zijn gezin op de laatste plaats zet. Verder kent het een wapenwinkeleigenaar die eigenlijk niets meer doet dan geweren poetsen en prakkeseren over de toekomst van zijn kleindochter. En als laatst een moeder die heeft te kampen met de gevolgen van een bloedbad die haar zoon heeft aangericht. Het laatste verhaal is nog het beste uitgewerkt maar in het geheel dus een vreemde eend in de bijt. Het einde is ook een echte anticlimax en een bevestiging van het voorgaande stuurloze karakter van de film. De regisseur heeft geluk dat hij een sterk vertegenwoordigde cast tot zijn beschikking had, die ieder op zijn/haar beurt een goede prestatie leverden, maar daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Zelfs de titel van de film is weinig origineel en een regelrechte kopie van de in 2002 uitgebrachte film met James Coburn die ook over de Amerikaanse wapenwetgeving gaat. In die zin is het een heuse belediging voor mensen die hem gaan verwarren met de film van Coburn, die vele malen sterker is dan dit product wat in essentie zeer nalatig is.