La Femme du Vème (2011)

Frankrijk / Polen / Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery

geregisseerd door Pawel Pawlikowski
met Ethan Hawke, Kristin Scott Thomas en Joanna Kulig

De Amerikaan Tom Ricks (Ethan Hawke) komt als een gebroken man aan in Parijs na het verlies van zijn vrouw, zijn baan en zijn rol als vader. Een aantal incidenten zorgt ervoor dat hij eindigt op een armoedige zolderkamer in een smerige omgeving en een baantje heeft als nachtwaker in een loods. Ondertussen probeert hij zonder veel succes zijn tweede roman te schrijven. Net wanneer zijn leven op het punt staat te bezwijken komt de liefde van zijn leven langs in de vorm van Margit, een elegante en gecultiveerde Hongaarse weduwe die al jaren in Parijs woont. Ze wil hem echter maar twee keer per week zien in een appartement in het 5e arrondissement en ontwijkt vragen over haar werk, haar verleden en haar leven. De verliefde Tom merkt echter dat een duistere kracht in zijn leven is gekomen die hem represailles brengt. De politie raakt ondertussen steeds meer geïnteresseerd in hem en Tom belandt in een onafwendbare nachtmerrie.

Bij Pawel Pawlikowski:

Pawlikowski is zijn nieuwe film aan het filmen:

The Woman in the Fifth (2011) - imdb.com

A college lecturer flees to Paris after a scandal costs him his job. In the City of Lights, he meets a widow who might be involved in a series of murders.

Cast: Ethan Hawke en Kristin Scott Thomas

avatar van Knisper
Ben benieuwd wat dit wordt. Klinkt in ieder geval als een redelijke productie.

avatar van blurp194
Het begint allemaal erg veelbelovend, erg mysterieus. Maar na de eerste helft - op de klok - kakt het wat teveel in. En hoewel het niet verkeerd is als een mysterieuze film niet alles uitlegt, worden er hier wel erg veel verhaallijntjes vergeten en blijft het wel erg veel raden. En het eindshot is verschrikkelijk cliché, jammer - echt een gemiste kans.

KST en Ethan Hawke zijn - als in alle films waar ze in spelen - een genot om te zien, en een paar van de scenes die ze delen spatten bijna van het scherm. Geen ongering werk.

En ik kan het niet laten om een quote van IMDB te jatten: A phenomenally ambitious, mostly successful film that (almost) atones for the cardinal sin that was Woody Allen's Midnight in Paris. En da's een onderdeel van een wat langere review van een mijnheer die wat mij betreft toch heel erg gelijk heeft. Waarom tolereren wij als bioscooppubliek de zielloze crap van Allen en zijn Hollywood nog, terwijl er dit soort veelbelovende films te zien zijn? Dat raakt wel een paar snaren bij mij.

En ja, dan is er vanzelf vanalles mis met de tweede helft van de film. Maar ik wil wel graag zien waar deze filmmaker hierna mee komt - en da's nog een enorm verschil met zo'n Allen, bijvoorbeeld.

Een serieuze, vreemde, stemmige, raadselachtige em bovennatuurlijke film en een intrigerend menselijk portret over een menselijke catastrofe. Met veel karakter en emotie, maar met te weinig verhaal (dat bovendien te onduidelijk/verwarrend is), waardoor het geheel niet werkt en de film uiteindelijk frustreert. Ethan Hawke overtuigt en is op een aangrijpende wijze in topvorm; Kristin Scott Thomas is ijskoud, maar te vaag.

avatar van Pazmaster
Vreemde film die traag op gang komt. Na een tijdje begint het wel een beetje mysterieus en iets interessanter te worden maar uiteindelijk blijf je eigenlijk alleen maar met vragen zitten. Iets meer duidelijkheid had wel gemogen van mij, want op deze manier is het het kijken eigenlijk niet waard. Er wordt wel goed gespeeld maar dat is ook 1 van de weinige pluspunten. 2 sterren

avatar van Decec
Een goede thrillerfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Ethan Hawke (USA) speelt wel goed, wel
knap dat hij met Polen of Franse land mee speelt...
Ook een bekende actrice Kristin Scott Thomas...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van pierre18
Pazmaster schreef:

Precies!
Kan ik niets meer aan toe voegen

avatar van John Lee Hooker
Ethan Hawke, een uitstekende acteur. Gelukkig maar, want alles draaide om hem. Bijna continu dezelfde gezichtsuitdrukking maar toch hij zet hij de sombere schrijver feilloos neer (al deed die lange zwarte jas ook veel). Het verhaal lijkt zich in eerste instantie te oriënteren op het verlies van Tom's gezin en het tijdelijke onderkomen waar hij in beland met een aantal merkwaardige belevenissen. Echter verdwijnt op ongeveer de helft van de speelduur zijn dochter naar de achtergrond en lijkt het meer te draaien om de nieuwe vrouwen die hij heeft ontmoet. Ik vroeg me af wat nu precies de betekenis was van Margit (Kristin Scott Thomas) en het begon een beetje vaag te worden. Zonde, want de filmstijl is aangenaam en Pawlikowski blijkt de kneepjes van het vak onder de knie te hebben

Ondanks het meespelen van Ethan Hawke en Kristin Scott Thomas was dit toch wel een matige thriller. Het verhaal (best vaag en verwarrend) verloopt heel traag en zeker de eerste 45 minuten zijn enorm saai (soms wel mysterieus). Daarna komt het verhaal eindelijk wat opgang en wordt het ook nog enigszins een interessante film ondanks dat het allemaal vaag blijft. Ethan Hawke speelt eigenlijk altijd wel degelijk in films en zo ook in deze, ook Joanna Kulig speelde wel aardig. Kristin Scott Thomas voegde eigenlijk weinig toe aan het verhaal en haar rol was ook enorm vaag. Al met al best een teleurstellende thriller waar meer ingezeten had.

P.S. een gezellige buurman had Ethan Hawke trouwens

avatar van Elineloves
Ik heb de film ooit eens opgenomen toen ik Film1 nog had, omdat de cast me aansprak. Vandaag, na maanden (Stond er op van 27-12-2012), eens een kans gegeven en ik weet weer waarom ik hem zo lang heb uitgesteld. Het is een matig werkje. Vooral de eerste helft was een nietszeggend snoozefest. De personages kwamen maar niet tot leven en ik vond ze ook totaal niet interessant. Hoopte op wat meer ontwikkelingen en diepgang, maar het blijft hetzelfde saaie, wazige sfeertje houden. Erg standaard ook, op de zogenaamde 'spannende' momenten krijg je typische geluidseffecten die je zouden moeten laten schrikken of je op het puntje van je stoel moeten houden. Mislukt.

De vrouwelijke personages doen ook niet veel goeds. Ik voelde ook geen chemie, aantrekkingskracht, niets. Het scheelt dat Ethan iets uitstraalt waardoor je hem wil blijven 'volgen', want zonder hem had ik de film waarschijnlijk al vrij vlug afgezet. Toch heb ik hem uitgekeken, al moet ik er wel bij vermelden dat ik na een dikke drie kwartier vrijwillig mijn schoolwerk erbij heb gepakt en af en toe wat casussen heb getikt.

Als school zelfs aanlokkelijk wordt...

avatar van soom
Elineloves schreef:
Al moet ik er wel bij vermelden dat ik na een dikke drie kwartier vrijwillig mijn schoolwerk erbij heb gepakt en af en toe wat casussen heb getikt...
Ik ben wel nieuwsgierig, vandaar mijn opmerking/vraag. Kun je je wel concentreren op je schoolwerk, terwijl (op de achtergrond) je film aanstaat? Film is nogal druk/lawaaiig/vraagt inlevingsvermogen, zelfs bij een slechte film, en als je je huiswerk gaat doen terwijl de film speelt, ben je er eigenlijk maar voor de helft bij, zoals ik ook ongeveer uit je verhaal haal. Dan doe je dus je schoolwerk iets minder goed, als ik het juist heb, of word je niet zo snel afgeleid door geluiden om je heen?

avatar van Elineloves
Ik ben één van die mensen die juist beter kan presteren als er wat geluid/ruis op de achtergrond is. Ik heb daarom altijd een serie, muziekje of de tv aan als ik essays/opdrachten schrijf voor school. Nu was het vandaag een persoonlijk verslag over hoe ik functioneer in 'mijn' groep 7 waar ik les geef, dus dat vraagt geen concentratie, zoiets schrijf ik met twee vingers in mijn neus en met dertien dansende kabouters om me heen nog perfect. De film heb ik daardoor ook wel redelijk meegekregen. Net goed genoeg, want omdat mijn interesse toch minder werd maar ik wel nieuwsgierig was naar de afloop hoefde ik niet met 100% concentratie te zitten kijken.

avatar van Tanita
Een mooie 'kleine' film van Pawel Pawlikowski met pracht-fotografie van Ryszard Lenczewski. Met veel sfeer en detail slaagt de cineast met een vrij stoïcijnse Ethan Hawke een bijzondere sfeer neer te zetten waarin niets is wat het lijkt, en alles is wat niet lijkt.

Een sfeer die wel doet denken aan de films van Roman Polanski en Terrence Malick . Het is dan ook niet vreemd om op IMDB te lezen dat Cul-de-Sac (1966) en Days of Heaven (1978) in de persoonlijke Top10 staan van Pawlikowski (naast oa Taxi Driver en Zerkalo) Een 3.5* (voorlopig)

Interessante, boeiende, maar vooral zéér vage film. De film roept tijdens het kijken een hoop vragen op die die -helaas- onbeantwoord blijven. Tja, daar houd je van of niet, ik persoonlijk wat minder of dan in wat mindere mate. Deze 'vraagstukken' zorgen er echter wel voor dat je, wanneer de aftiteling is afgelopen, blijft denken over wat er nu allemaal precies gebeurde, of in mijn geval hier een stukje schijf terwijl ik dat normaliter bijna nooit (meer) doe.

Een aantal dingen vind ik toch wel vreemd: waarom kan een 'professor', berooid in het buitenland, niet zorgen voor geld vanuit het land waar hij woont? En iedereen zou toch direct al zijn bankpassen e.d. laten blokkeren wanneer deze worden gestolen? Hij wordt door de politie gezocht i.v.m. het bezoek aan zijn vrouw in het begin van de film? Dit wordt klaarblijkelijk vergeten? Dit is een greep uit een aantal, voor mij, onverklaarbare dingen die afdoen aan de kwaliteit van de film.

Desalniettemin zit er een prettige sfeer in die ervoor zorgt dat je niet verveeld raakt of zelfs afhaakt. Het acteerwerk van alle prominent aanwezige acteurs vond ik prima. 2,5* en tóch zou ik 'm aan iemand aanraden en heb ik geen spijt van mijn kijken. NB: dat vind ik wel eens jammer van een gemiddelde score: je kunt een film 'slecht' vinden, maar je zou 'm toch opnieuw kijken. Misschien interessant voor een discussie elders op dit forum?

avatar van Roodezand
Vaag!