360 (2011)

Verenigd Koninkrijk / Oostenrijk / Frankrijk / Brazilië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Fernando Meirelles
met Anthony Hopkins, Jude Law en Rachel Weisz

Een eenzame Engelse zakenman (Law) wordt gechanteerd door een collega die ontdekt heeft dat hij van plan is om een prostituee te bezoeken tijdens een reis. Een getrouwde vrouw (Weisz) probeert haar relatie met haar jongere minnaar te verbreken. Een Braziliaanse studente (Flor) besluit om haar vriend in Londen te verlaten en terug te keren naar Rio. Een ex-alcoholicus (Hopkins) vliegt naar Phoenix in de hoop dat een nobele onbekende zijn reeds lang verdwenen dochter zou kunnen zijn. Op de luchthaven van Denver wordt de kalmte van een man (Foster) die wegens seksueel misbruik is gearresteerd maar voorwaardelijk is vrijgelaten op de proef gesteld wanneer een mooie vreemdelinge hem een onverwacht voorstel doet. 360 volgt een aantal koppels van verschillende origine en sociale achtergrond uit verschillende steden in hun seksuele ontmoetingen en toont dat elke keuze die ze gemaakt hebben invloed kan hebben op de levens van andere mensen in andere delen van de wereld.

avatar van schram101
Eerste foto's:

Klik

Ben Foster

kappeuter (moderator)
Trailer (YouTube)

16 augustus in de bioscoop (Benelux film)

avatar van sofripa
Ik denk niet dat dit mjn kopje thee is.

avatar van Nicolage Rico
Dikke cast, maar de trailer is nietszeggend.

Verhaal heeft iets weg van Babel.

avatar van Askikker
Heeft veel weg van het repertoire van Iñárritu, wiens eerste drie films ik allemaal vijf sterren gaf, en de vierde ''slechts'' vier en een halve.

Dat niveau haalt deze film niet, maar hij is wel geweldig; machtig kaleidoscopisch drama, met een schitterende rol van Hopkins.

Laat je niet afschrikken door de term ''romantiek'', want dit is absoluut geen romantische film, dat alles misschien min of meer om liefde in wat voor vorm ook draait maakt het nog geen romantische film.

avatar van kinjutsu
13 in een dozijn filmpje dit...

Wel aardig mozaïekfilmpje met een aantal interessante en minder interessante verhaallijnen. Beste is denk ik nog het verhaal rond de ex-alcoholicus, de Braziliaanse studente en de zedendeliquent. Ik kan ook altijd wel weer genieten van Hopkins. Groot punt van kritiek vond ik dat de alle verhalen als los zand aan elkaar vast zitten en er niet echt een centraal thema valt te ontdekken in de film. Daarnaast werden sommige verhaallijnen ineens afgebroken en bleven een aantal vragen onbeantwoord.

Ondanks de kritiekpunten heeft deze film me wel bijna twee uur kunnen boeien, het hielp ook dat de minder interessante verhaallijnen niet te lang duurden. Meirelles is een vakkundig regisseur en dat laat hij hier wel zien, maar ik vond het toch ietsje teleurstellend en ik had hier zeker meer van verwacht.

Kleine 3*

Alle ingrediënten lijken voorhanden voor een geslaagde mozaïekfilm, echter de vijf aaneen geregen verhaallijnen leiden tot een overmaat aan personages (ze zijn zo kort in beeld dat je geen tijd krijgt om je hun lotgevallen aan te trekken) en handelingen. De episodes verbinden niet maar schieten alle kanten op, de karakters kunnen door tijdsgebrek nauwelijks uitgediept worden en psychologische geraffineerdheid ontbreekt. Daardoor inspireert de film niet maar wordt zelfs ongeloofwaardig. Nogmaals jammer, want deze regisseur heeft meer in zijn mars.

avatar van Elineloves
Geen film die je moet kijken als je niet lekker in je vel zit en erg moe bent. Ik vond het lastig om er bij te blijven met mijn gedachten, ze dwaalden telkens af. Er waren voor mij teveel gezichten, teveel verhalen en te weinig introductietijd om de personages eerst goed in me op te kunnen nemen. Erg onsamenhangend. Voor mij sprong het te vaak van de hak op de tak zonder dat zaken eerst toegelicht werden. Sommige dingen bleven voor mij dan ook onduidelijk, al kan dat ook aan het feit gelegen hebben dat ik er niet lekker in zat.

Ik wist ook niet wat ik moest verwachten van deze film, heb het in eerste instantie gekeken vanwege de acteurs en omdat ik een -achteraf gezien erg beknopte- plot had gelezen. Hopkins maakte echter veel goed, ik vind hem een briljant acteur en zijn verhaal sprak me dan ook erg aan.

Misschien was het beter geweest wanneer er één verhaal minder was geweest, zodat er ook wat meer ruimte zou zijn voor character development.

avatar van Sergio Leone
Overdaad schaadt.

Dat bewijst 360 eens te meer. Op het eerste gezicht heeft het alles om te slagen, maar wanneer na meer dan een uur nóg maar eens een nieuwe verhaallijn aangeknoopt wordt is wel duidelijk dat er te veel hooi op de vork genomen is.
Het logische gevolg is dat slechts weinig personages enige sympathie kunnen opwekken. Sommige plotlijnen blijven erg vaag en het einde is er dan ook eentje dat weinig tot niets opwekt.

De uitgebreide cast doet het over het algemeen wel goed. Van het bekende viertal Anthony Hopkins, Jude Law, Rachel Weisz en Ben Foster doet vooral die laatste het zeker niet slecht. Hij is dan ook de enige met een uitdagende rol.
De andere acteurs - stuk voor stuk onbekenden voor mij - doen niet onder voor hen. Vooral de Slovaakse vrouwen acteren op niveau.

Waar de inhoud niet consequent is is de verpakking dat wel. 360 is bijzonder aangenaam in z'n soberheid. Alles is mooi in beeld gebracht (met erg veel spiegels), de kleuren zijn sober maar mooi en ook de muziek is keer op keer juist gebruikt - wat niet wil zeggen dat het goede muziek is.
En de speelduur tot slot, die is feitelijk ook voorbij voordat je het weet.

avatar van Pazmaster
Weer zo`n film met allemaal verschillende verhalen van verschillende mensen die niets met elkaar te maken hebben. En niet zo`n beste. De meeste verhalen zijn gewoon te oppervlakkig, te kort of niet interessant. Het verhaal wat me het meest boeide was dat van de de gedetineerde die op vrije voeten kwam, maar daar krijg je eigenlijk vrij weinig van te zien. Ik had liever gezien dat er op 1 á 2 verhalen iets dieper was ingegaan i.p.v. de vele verschillende verhalen. Het enige pluspunt is dat er wel goed geacteerd. Maar dat maakt het nog geen goede film. 2,5 ster

avatar van area51
waardeloos , Hopkins verdient beter dan dit

avatar van gijsvogel
Prima film,

Ik vond het goed te volgen allemaal en eigenlijk zeer netjes in elkaar steken.
Heeft mij geen moment verveeld.
3,5* maar ik neig naar een kleine 4

avatar van james_cameron
Vlakke mozaïek van levens, interessant qua opzet maar niet bepaald boeiend. De meeste personages zijn op het karikaturale af en zowel visueel als inhoudelijk houdt de film niet echt over. Halverwege komt het geheel kortstondig tot leven wanneer Anthony Hopkins en Ben Foster komen opdraven, maar na dit korte hoogtepunt zakt de boel snel weer in. Misser van regisseur Fernando Meirelles, die echt wel beter kan.

avatar van Libbers
Je verwacht dat de verhaallijnen slim bij elkaar worden gebracht, zoals je vaker ziet bij dit soort films, maar niets is minder waar.
De acteurs maken het gelukkig nog een beetje goed waardoor het nog wel interessant blijft om naar te kijken.

avatar van jippie2010
kinjutsu schreef:
13 in een dozijn filmpje dit...

Mee eens...

avatar van blurp194
Als je geen verhaal hebt om te vertellen, dan vertel je er gewoon twee. En als je er geen twee hebt, dan doe je er drie. Vandaar dat deze film kennelijk op vijf - of is het zes - verhalen uitkomt. In een ideaal geval komen dan al die verhalen samen. Vaak is dat dan wat gezocht, en wordt de film daardoor wat krampachtig. Deze film ontsnapt daaraan door de verhalen voor het gemak helemaal maar niet te laten samenkomen. Als een standup comedian die maar op zoek blijft welke grap bij dit moeilijke publiek dan wel aanslaat.

Tsja. Toch wel een triest nieuw dieptepunt, dit. Zoveel talent, zoveel geniale, mooie acteurs een zinloos, doelloos, mislukt verhaal te laten uitbeelden. Hulde aan degenen die dit mogelijk gemaakt hebben. Je moet het lef maar hebben. En je moet er maar mee kunnen leven.

Tenslotte, fragment- of episodefilms zijn een apart vak. De makers van dit prul hebben dat kennelijk niet door. Dat een enkel fragment nog wat sympathie opwekkken kan is - ben ik bang - meer per ongeluk dan bedoeld. Een vlakke mozaïek des levens, zoals james_cameron het noemt. En vlak is daarbij toch echt het maatgevende woord.

Maar dan spreek ik toch liever een andere taal. Gepruts, is het woord wat mij dan op de tong ligt. Elitair gedoe. Pretentie over vorm over inhoud. Vertil je daar maar eens aan.

avatar van Noodless
Saai !

Het geheel weet totaal niet te boeien qua verhaallijn en veelvoud van personages.
Het is gewoon een opstapeling van verschillende verhaallijnen die op de één of andere manier, vaak op een geforceerde manier, naar elkaar toekomen zonder al te veel inhoud.
Het ene verhaaltje is al wat beter dan het andere, wat ook geldt voor de personages.
Dit was een tegenvaller ! 4/10

avatar van martijn011
Ik ben dol op films met verschillende verhaallijnen die uiteindelijk met elkaar in aanraking komen. Maar dan moeten ze ook wel echt wat met elkaar te maken hebben en niet zoals in deze film maar half gebakken.
Het is zeer matig allemaal en vooral de diepgang in de personages was totaal afwezig. Ook worden sommige verhaallijnen volledig aan hun lot over gelaten en niet afgemaakt.

Was er dan wel wat positiefs te zien?
Gelukkig wel en dan doel ik op Anthony Hopkins! Zeer sterke rol en zijn monoloog in gezelschap van andere mensen die met een trauma zitten, was van wereldklasse.
Die rol deed me nog iets maar verder vond ik het allemaal half en niet interessant genoeg.
Jammer, want ik had er veel van verwacht en ging er volkomen onbevooroordeeld in maar ik kan niet anders dan dit een zware teleurstelling noemen.

avatar van Decec
Een goede drama/romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Anthony Hopkins (76 jarige leeftijd)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

Vermakelijke film voor doordeweeks, goed acteerwerk, weinig spanningopbouw door het verhaalcarousel, bijzondere goede muziekkeuze bij de beelden en mooi geschoten beelden.

Slechts 3 sterren door het ontbreken van spanning.

avatar van SpinPSB
Te veel maar toch goed te kijken.

avatar van janwauters
niet veel soeps. begint aardig maar nadien complete chaos

avatar van Moviestar1979
In tegenstelling tot de meeste verwachtingen heeft 360 (2011) niet de doelstelling om verschillende verhaallijnen bij elkaar te brengen.
Wel wordt duidelijk dat sommige personages die in het begin los van elkaar staan een band creëren.
Het uitgangspunt is om een cirkel te vormen wat in de film duidelijk zichtbaar wordt.
Hierdoor wijkt 360 (2011) af van films zoals 21 Grams (2003)
In mijn ogen bleef het lot van sommige personen onduidelijk, maar het is dan ook de vraag of dit de bedoeling was.

Anthony Hopkins zit weer goed in zijn rol, en ook de rest van de cast is niet slecht.
Acteur Karl Markovics zou oorspronkelijk de rol van Rocco vertolken, maar werd wegens een agendaconflict vervangen door Johannes Krisch.

Een redelijke film voor de liefhebbers van drama en romantiek, maar geef mij maar liever de films waarbij de verhaallijnen goed uitgewerkt worden.

2,5 *

avatar van BlueJudaskiss
Geen idee waar de slechte kritieken vandaan komen.

Nooit van gehoord en min of meer onverwacht tegenaan gelopen. En vooral twee uur volledig geboeid gebleven en vrolijk van geworden. Een prachtige, vrolijke, integere en vooral hoopvolle film zonder poespas over de kleine momenten die het leven weer mooi maken. Soundtrack mooi en niet te opdringerig, en in tegenstelling tot de anderen vond ik de verhaallijnen wél uitstekend in evenwicht en goed uitgewerkt. Prachtig, echt prachtig.

Oh ja, en die monoloog van Anthony Hopkins....

Redelijke film waarin de levens van verschillende mensen elkaar kruisen. Een weinig originele mozaïekfilm over de kruisingen en splitsingen in het leven. De film kijkt zeker gemakkelijk weg en de cast met aardig wat bekende namen doet het goed. Echter is er een te korte tijd voor de verschillende personages waardoor het nergens echt indruk weet te maken (op wellicht het eerste en tegelijkertijd laatste segment na). Net geen 3.5 sterren.