White Nights (1985)

geregisseerd door Taylor Hackford
met Mikhail Baryshnikov, Gregory Hines en Isabella Rossellini

Een vliegtuig met bestemming Japan moet met technische problemen een noodlanding maken in Siberië. Aan boord bevindt zich Nicolaï Rodchenko, een Russisch balletdanser die naar de Verenigde Staten is gevlucht. Rodchenko vernietigt zijn identiteitspapieren, maar hij is gewond aan het hoofd en wordt naar een ziekenhuis gebracht. Daar wordt hij herkend door Chaiko, een kolonel van de KGB. Die vat het plan op om hem op te voeren in een stuk als een berouwvolle Rodchenko en vertrouwt hem daarom toe aan Raymond Greenwood, een zwarte Amerikaan die samen met zijn vrouw het racisme van Harlem ontvlucht is en in de Sovjet-Unie ging wonen.

avatar van narva77
Lang geleden gezien. Ik zoek nog een film over dissidenten in de USSR. Een Amerikaan en een Engelsman, die eerst vijanden zijn worden in het stafkamp in Siberië vrienden en besluiten met met nog iemand te vluchten. Ze komen uiteindelijk bij de Noorse grens.
Wie weet welke film dat is?

Greeneyelady1
Is vandaag op tv!

avatar van Carl
De film bevat 1 geweldige scene, en dat is de opening, een ballet op de muziek vanm Bach's Passacaglia.
Voor de rest is het een simpel gewoon koude oorlogverhaaltje, alleen aantrekkelijk voor wie vooral van tapdance houdt. Acteerprestaties zijn wat onder het gemiddelde zonder echt slecht te zijn.

avatar van Legan
Tegen de verwachtingen best een aardige film. Het verhaal is simpel en niet echt relevant, en het acteren is bij sommigen toch wel onder de maat. Maar natuurlijk draait het bij deze film om het dansen. En wat dat betreft moet ik zeggen dat inderdaad alleen de opening de moeite waard is. De rest valt tegen en dan vooral in hoeveelheid. Verder gewoon voorspelbaar, clichérijk en met dezelfde stereotiepe personages als meestal het geval is.
Toch jammer deze film. Men heeft een verhaal om het dansen heen gebouwd en beiden komen uiteindelijk te weinig aan de beurt.

De film op zichzelf is niets om over naar huis te schrijven, een koud oorlogsverhaal, waar je moet van houden als je de film leuk wilt vinden.
De enige scène in deze film die ik écht goed vond en waar een enorme kracht van uitging was de openings scène.
Prachtige dans uitgevoerd door Mikhail Baryshnikov, maar van hem had ik ook niet anders verwacht dan dat hij een ongeloofelijke dansprestatie zou neerzetten, hij wordt niet voor niets de beste balletdanser van de wereld genoemd.
Wijlen Gregory Hines heeft hier ook zijn aandeel in, maar niet naar mijn zin.
Matige film, 2 op 5.

12 jaar later zou regisseur Taylor Hackford met Hellen Mirren trouwen (die hier dus ook een rol in heeft).