Silverado (1985)

Actie / Western

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met Kevin Kline, Scott Glenn en Kevin Costner

New Mexico, 1880. De cowboy Emmett redt ene Paden, een man met een dubieus verleden, van een zekere dood in de woestijn. Samen komen ze net op tijd aan in het stadje Turley om Emmetts ter dood veroordeelde broer Jake uit de gevangenis te bevrijden. Daarop begeeft het trio zich op weg naar Silverado, waar ze een nieuw leven willen beginnen. Onderweg pikken ze nog een vierde man op, Mal, een zwarte die op zoek is naar de moordenaar van zijn vader. In Silverado krijgt het viertal het aan de stok met ene Cobb.

avatar van Dogie_Hogan
Review van de Blu-ray release: jammer van groene sephia.

Gerritj schreef:
Maar ook hier weer: de slechterikken schieten heel vaak mis.
Zeker dezelfde schietinstructeurs gehad als 'The A-team'....

Prima western waarin genoeg actie en verwikkelingen zitten om geboeid te blijven kijken.
Hoogtepunten vind ik de scènes met Cleese.
De muziek is af en toe wel erg zwaar aanwezig en het karakter van Costner vond ik ietwat teveel van het jolige, dat sloeg in ieder geval bij mij niet zo aan.

avatar van Vascago
Prachtige western die ondanks de speelduur van 127 minuten constant boeiend blijft. Mede door het vrij hoge tempo voor westernbegrippen en de vele, mooi geschoten, shoot-outs. De cast is zeer goed op dreef , alleen Costner vond ik wat uit de toon vallen. Zijn rol was iets te luchtig. Erg mooie beelden van de prairies en het oude westernstadje geven de film nog wat extra's. Met de sfeer en de muziek zit het ook wel snor. Lekker !!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nogal een lege western. Al is het meer een cowboyfilm zonder het echte westerngevoel. Standaard verhaaltje, geen sfeer en enorme miscastingen. De film wringt langs alle kanten en raakt nergens op dreef. Moet dit een komedie worden? Een echte western? Een avonturenfilm? Actiefilm? Ik denk dat de regisseur het zelf niet echt weet. En daardoor ook nergens in slaagt. Jammer, maar dit is gewoon verloren kost.

avatar van van duijn
Toen ik hem een tijdje geleden gezien had vond ik hem wel leuk.
Helaas zat ik toen nog niet op moviemeter...
*3.5

Flauw en heel voorspelbaar.

avatar van trebremmit
Dit is, zoals Film Pegasus al zei, een western met enorme miscastings, Kevin Costner was wel de ergste daarvan, volgens mij dacht hij dat dit een komedie was, hetzelfde met John Cleese die dacht dat hij in Monty Python zat.
Ook de muziek is wat al te nadrukkelijk aanwezig en film mist een eigen gezicht.
Maar er is ook genoeg moois te zien zoals de landschappen, shoot-outs en de setting, absoluut een vermakelijke film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Costner & Cleese.

Westernliefhebbers zullen alle clichés voorbij zien komen, maar dan wel vaak vermakelijk uitgevoerd. Costners personage is nogal over de top en Cleese’s aanwezigheid te kort, maar al wat overblijft is voldoende ondanks dat hier ongetwijfeld meer in had gezeten. Het einde en de daarbij behorende 'big showdown' stellen ietwat teleur.

Goed.

avatar van Sergio Leone
De benaming western onwaardig.

Een western hoort hard te zijn, ruw en ongepolijst. Dit ding is alles wat een western niet is. Hollywood spat ervan af. Bah, bah, bah en nog eens bah.

Het eerste uur is een soort van avonturenkomedie waarbij de vier titelpersonages geïntroduceerd worden. Stuk voor stuk zijn het ongeïnspireerde misbaksels. Dan heb ik liever de zoveelste mysterieuze wreker. Dat is ook niet echt origineel, maar dat is tenminste western.
Tijdens de tweede helft krijgt elk personage zo z'n eigen plotje, waarvan geen enkel boeiend is. Na een vermoeiende zit belooft de shoot-out tussen Paden en Cobb nog mee te vallen, maar dat wordt wederom vakkundig de nek omgedraaid door die kleine vrouw ten tonele te laten verschijnen.

Een cast als deze heeft nochtans potentieel. Kevin Kline is een goed acteur, maar acteert enorm plat. Scott Glenn is duidelijk vervangbaar, en ook Danny Glover is matig. De hier bekritiseerde Kevin Costner valt voor mij nog het beste mee.

De sets en aankleding zijn voorts nog wel de moeite, maar enige sfeer is ver te zoeken en eigenlijk ook niet te vinden. Ook de muziek trekt nergens op.

Teleurstellend.

Vermakelijke western, ik zelf als beginnend western kijker kon hier wel van genieten. Iets te lang dat wel.

Regisseur Lawrence Kasdan kreeg voor Silverado een budget van 22 miljoen dollar. Een groot deel daarvan werd besteed aan het in elkaar knutselen van de liefst 47 woonblokken die samen het meest imposante decor vormden dat ooit voor een western werd gebouwd.

avatar van madmax1
Nog recentelijk voor zijn leeftijd deze western, redelijk maar voor nogmaals af te kijken
lukt niet.
Het verhaal is goed voor 4 westerns te maken, alles wordt nu uit de kast gehaald,zelfs naar het einde
toe kan iedereen apart zijn kunsten vertonen de sound komt ook niet lekker over ,en de sfeer doet des west Hollywood’s aan

avatar van Geno
Tja... wel lekker gekeken, en zelfs uitgekeken, maar boeiend; nee.

Het verhaal zelf is gezocht en de scenes voorspelbaar. De spectaculaire acties zijn totaal niet geloofwaardig. Veel 'moeilijk en ondoorgrondelijk kijken' en toch volstrekt geen diepgang. Het acteerspel was ondermaats. Niemand kon de film door z'n acteerwerk op sleeptouw nemen; Kevin Costner evenmin, en humoristisch was het allerminst, bijna genant. Het leek wel of niemand er in geloofde... - zelfs niet tijdens de opnames.

Het enige dat lachwekkend is is de muziek omdat het ook zo erbarmelijk en parodiaal slecht is.

De Western-sfeer is redelijk goed neergezet. Dus voor een beetje pretentieloos kijken (en tussentijds bekijken van mijn bekeuringen; er wordt geschoten; er vallen vele doden; heel het corrupte bestuur gaat eraan!)... is deze film echt geschikt.

Om het nogeens te zien is een kwelling...

avatar van LuukRamaker
Originele film die van begin tot eind zeer vermakelijk is. Er is geen moment waarop de film inzakt en het weet de gehele tijd te boeien, omdat je weet dat er ieder moment weer iets gebeuren kan.

Leuke dialogen en prachtige shoot-outs zorgen er voor dat Silverado een erg amusante film is. Enige vorm van realiteit is soms ver te zoeken, maar met het verstand op nul en zonder al te hoge verwachtingen is het een genot om naar te kijken.

Natuurlijk speelt Kevin Costner hier wat over de top, maar ook dat kon ik door de vingers zien, omdat Kevin Kline, Danny Glover en vooral Scott Glenn geweldige rollen neerzetten. Brian Dennehy speelt hier overigens een ‘perfecte’ klootzak die alleen al met zijn kop ergernis op weet te wekken.

De stadjes en de daarbij horende saloons en andere gebouwen zijn mooi vormgegeven en zorgen er samen met de zogenaamde kostumering voor dat de film prachtige plaatjes oplevert.

Kortom: topvermaak.

“Mister, you got a lot to learn about people.”

avatar van Al DeNiro
De rivaliteit tussen Kline en de sherrif en hun mysterieuze verleden samen is het beste van de film.

avatar van Brix
Goede poster deze

avatar van Boneka
Heerlijke westernfilm zoals hij moet zijn. Vol actie en spektakel, prachtige beelden, lekker verhaal en zeer veel te zien. Het enige wat we nog missen waren misschien de indianen. Misschien dat de cohesie van de 4 cowboys nog wat nadrukkelijker in beeld had moeten gebracht, maar dat was alleen wanneer het echt nodig was in het stadje Silverado. Ook de blu ray versie is uitstekend te noemen. We zien alleen wat beeldgruis, maar is voor de rest prima gerestaureerd, met mooie kleuren. Prima vermaakt! Glansrol voor Kevin Kline. Kevin Costner speelt in deze film een beetje de jonge clown. Ik zie ook nog een oude rot Brian Dennehy die nog steeds leeft. We komen doodleuk ook nog John Cleese tegen. Danny Clover wie kent hem niet en in mindere mate Lynn Whitfield. De cast zit lekker vol met bekende namen.

avatar van Epifratie
Vanavond gekeken.
Ik vond het een prettige western met oog voor enkele details in het acteerwerk. De jonge Jack (Kevin Kostner) speelt een hele leuke rol waarin de humor niet geschuwd wordt. Ik vind het een aanrader.

avatar van Piratje
Meer dan twee uren genieten van het prachtige uitgestrekte wilde westen.
Genieten van het avontuur van loslopende familie en vrienden, maar elkaar wel terugvinden op de momenten dat het nodig is.
Waar is de tijd van de goeden en de slechten.
Ook al liet het acteren soms te wensen over en inplaats van deuren open en dicht te doen met de handen is dat hier constant met het achterste van de voeten. Of de herinneringen aan die klapdeuren van de saloons waarin buiten drinken, gegokt, gevochten en gemoord werd.
Echt een western naar mijn hart. En genoten dat ik heb.
Ik kan het niet nalaten van deze Silverado 4,5 punten te geven.

Een hommage aan de klassieke western waarin vier cowboys (ieder met een eigen verhaallijn) door het lot bij elkaar kwamen. Het kleurrijke en bij regelmaat serieuze verhaal had vaart en zat vol met actie en humor en de film was mooi gemaakt. De cast speelde uitstekend en de landschapsopnames van New Mexico waren schitterend.

avatar van hannes64
1 van de beste westerns uit de jaren 80, al dan niet de beste.
Een heerlijke feelgood met alle ingrediënten die zo`n western nodig heeft.
Zoals Gauke hierboven al schreef........'Een hommage aan de klassieke western'.
En Tarkus schreef op pagina 1 al een goeie recensie.

Costner zegt nog op `t eind...."We`ll be back".....maar, wacht nog steeds op een 2de deel.
Leuke, spontane, humoristische feelgood-western van Kasdan met een tal van bekende sterren en
schitterende plaatjes, en goeie passende muziek.

avatar van Metalfist
What's all this then?

Zo af en toe kom je films tegen waarvan je met de beste wil van de wereld geen reden meer voor kunt bedenken waarom je hem hebt aangeschaft/opgenomen. Silverado valt in die categorie. Ik ben niet meteen een Western fan (vind vooral John Wayne leuk eigenlijk), maar ik heb wel eens een tijdje geprobeerd om wat andere bekende namen in het genre te proberen. Ik vermoedde dat dat de reden voor Silverado was, maar de openingscredits gaven uiteindelijk de oplossing.

Want niemand minder dan John Cleese heeft hier een rol in en mezelf kennende is dat de reden geweest waarom ik dit wou zien. Voor degenen die nu denken "Aha, een rol van Cleese? Dat is inderdaad interessant!" komen bedrogen uit aangezien de Monty Python ster een verwaarloosbare bijrol heeft. Wel een leuk rolletje trouwens, maar erg kort dus. Sowieso een cast die niet altijd even goed tot hun recht komt. Kevin Costner speelt iets teveel de jolige cowboy, dan zou hij overtuigender zijn in films als Dances with Wolves en Wyatt Earp, en ook Jeff Goldblum heeft al betere rollen gehad. Soit, dat betekent echter niet dat iedereen slecht gecast is. De film steunt vooral op het viertal Emmet, Paden, Jake en Mal waarbij Kevin Kline degelijk is als Paden en ook Scott Glenn is een goede keuze voor de rol van Emmett. Komt ook nog eens bij dat ik wel fan ben van Danny Glover en hem altijd graag zie spelen.

Visueel trouwens wel een leuk dingetje. Het is niet altijd even makkelijk om zo'n stadje uit de 19e eeuw terug tot leven te wekken, maar het lukt Kasdan over de gehele lijn. Beetje jammer dan ook dat het plot niet al te boeiend is. Het probleem bij dit soort verhalen waarbij een aantal lone riders samenkomt tot een groepje, is dat je eerst iedereen moet gaan uitdiepen. Dan moet je al voor ieder een degelijke achtergrond hebben en dat is bij Silverado niet het geval. Uiteindelijk komen ze uiteraard samen en dan is het wachten op een climax die er nooit komt. Oké, Kasdan probeert wel maar geraakt niet verder dan de gebruikelijke clichés.

Een sequel was in de maak (Kasdan en co waren er ook van overtuigd dat ze groen licht zouden krijgen aangezien Jake, het personage van Costner, nogal duidelijk naar een vervolg hint) maar de film was een flop en de plannen werden opgeborgen. Ik ben er niet rouwig om in ieder geval. Zitten best wel goede elementen in hoor, maar de combinatie werkt niet en de film begint op den duur ook wel wat te slepen.

avatar van Melksnor
Wat een slechte filmmuziek, was niet om aan te horen. Slechte versie van Indiana Jones filmmuziek

De film opzichte was oké, niet meer dan dat. Half puntje aftrek door tenenkrommende muziek.

avatar van Toontje G
Ik heb me wel kunnen vermaken met deze film. De kogels vliegen in het rond maar gelukkig zijn ze niet allemaal raak. Het is wel voorspelbaar maar de vaart blijft erin dus al met al viel het niet tegen.

Sergio Leone schreef:
De benaming western onwaardig.

Teleurstellend.

Helemaal met je eens.Absoluut geen Western zoals daar ongeschreven regels voor bestaan; rauw, dreigend, thrilling atmosphere....Dit is Peppie en Kokkie in het wilde Westen.

Wilde mij eens trakteren op een oude Western....Wat een afknapper...Dit is geen Western ,maar lolbroeken in Western -outfit, Na een half uur mee gestopt. Koude douche.Doortrekken.....En John Cleese....Lachen hoor.....brrrrr.
Snel naar Once upon a time in the West.......

avatar van mr rumson
Deze western in mijn tienerjaren ooit eens gezien .
Dus werd het wel weer eens tijd voor een update.
Met het verhaal is eigenlijk niks mis mee en heeft meer dan genoeg te bieden voor wat actie.
Ook de omgeving is goed gekozen en levert prachtige beelden op.
De stadjes en doe outfits zien er sfeervol uit .
Maar met de acteurs had ik niet zoveel mee.
Kevin Costner die ik normaal toch graag zie die vond ik hier wel een van de minste.
Maar ook Kevin Kline en Scott Glenn vond ik niet echt overtuigend in hun bedoelingen.
Al met al is het geen slechte western maar met wat andere acteurs erin had hier denk ik nog meer ingezeten.

avatar van Brix
Door de recente commentaren hier krijg ik zin om de film weer eens in de speler te mikken.
Overigens ben ik wel blij hem destijds nog in de bioscoop gezien te hebben.
Een van de weinige westerns die toentertijd de NL bioscopen haalden.

avatar van Grindhouse62
Een heerlijke uitbundige western met veel actie en humor. Camerawerk, muziek en sets zijn dikke prima. Wat heb ik enorm genoten van deze film. 1 van dat soort films die ik graag opnieuw wil kijken. Heb deze film in mijn bezit.

avatar van jono
Silverado is een Amerikaanse western, geschreven door de broers Lawrence en Mark Kasdan. In de film worden vier hoofdpersonen gevolgd: Emmett (Scott Glen), zijn net uit de gevangenis ontsnapte broer Jake (Kevin Costner), de door bandieten overvallen Paden (Kevin Kline) en de zwarte cowboy Mal (Danny Glover). Met zijn vieren nemen ze het in het plaatsje Silverado op tegen een grote veehouder, die met de hulp van een omgekochte sherrif probeert al het land in de omgeving onder controle te houden.

De film bevat een aantal verschillende verhaallijnen, en dat is voor een western best bijzonder. En, ook bijzonder voor een western: er zijn erg veel kleine bijrolletjes. Zo herkennen we John Cleese (!) als xenofobe sheriff, Rosanna Arquette als het liefje van een van de cowboys en Jeff Goldblum als onbetrouwbare Joodse winkelier.

Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het camerawerk. Het lijkt wel of alle blauwe tinten uit de film gefilterd zijn; zelfs de lucht is meer melkachtig dan blauw, maar daardoor ziet het er allemaal erg sprookjesachtig uit. De mooie beelden van de prairies en de oude westernstadjes geven de film nog wat extra's. En dan is er ook nog de prachtige orkestrale soundtrack.die het allemaal afmaakt. Prima western dus, zeker de moeite waard om op termijn nog eens te bekijken. 4*

avatar van Bob Gray
Vermakelijke western die lekker wegkijkt. Leuke rollen ook door de cast, alleen Costner lijkt in een andere film te zitten dan de rest. Verder is het wel heel erg Hollywood allemaal waardoor er geen enkele spanning te vinden is.