Silverado (1985)

Actie / Western

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met Kevin Kline, Scott Glenn en Kevin Costner

New Mexico, 1880. De cowboy Emmett redt ene Paden, een man met een dubieus verleden, van een zekere dood in de woestijn. Samen komen ze net op tijd aan in het stadje Turley om Emmetts ter dood veroordeelde broer Jake uit de gevangenis te bevrijden. Daarop begeeft het trio zich op weg naar Silverado, waar ze een nieuw leven willen beginnen. Onderweg pikken ze nog een vierde man op, Mal, een zwarte die op zoek is naar de moordenaar van zijn vader. In Silverado krijgt het viertal het aan de stok met ene Cobb.

avatar van Bob Gray
Vermakelijke western die lekker wegkijkt. Leuke rollen ook door de cast, alleen Costner lijkt in een andere film te zitten dan de rest. Verder is het wel heel erg Hollywood allemaal waardoor er geen enkele spanning te vinden is.

avatar van Alathir
Matige western. Het verhaal is nog wel ok, al vond ik het een beetje onduidelijk op een bepaald moment, maar wat de film naar beneden haalt is het totale gebrek aan spanning. Geen enkele badguy schiet raak buiten 1 keer. Dat tart de realiteit natuurlijk. De actie die dus rijkelijk aanwezig is, doet de aandacht weinig goeds want het is allemaal voorspelbaar en repetitief. De acteurs doen het goed. Kevin Costner gaat er een beetje over maar het valt nog mee. Ook de muziek is soms wat te bombastisch aanwezig al geeft dat ene deuntje wel een bepaalde identiteit aan deze film.

avatar van Kondoro0614
Ik vond hem dan toch net iets vermakelijker. ‘Silverado’ heb ik gisteravond aan geslingerd omdat ik niet zo snel een film wist die ik echt wou zien en aangezien ik nog steeds ziek op de bank bivakkeer wou ik er gewoon even snel eentje via Netflix opzoeken. Ik ben nog steeds heel erg in de ‘Red Dead Redemption 2’ sfeer dus dan kwam deze film mooi uit. Het is geen overweldiger spaghetti western maar ik heb me zeker vermaakt, het was wat hard om in te komen maar eenmaal begonnen speelde de film leuk door en keek de film makkelijk weg.

De film bevat een hoog ‘The A-team’ gehalte, zeker in het eerste deel. Veel schieten en niks raken was meer de motto. Dat zorgde voor veel kindvriendelijk schietvermaak, maar inderdaad voor erg weinig spanning in deze film. Het verhaal kon gelukkig nog aardig wat goed maken in mijn ogen, daar heb ik me echt wel mee zitten vermaken!

De cast is leuk. Ik heb eindelijk eens de jongere ‘Danny Glover’ mogen zien, die heb ik nu volgens mij drie maal gezien als ouwe rot en chagrijn dus ik vond zijn rol erg leuk. Ook Kevin Costner mocht er weer wezen en ik hem me erg vermaakt met deze acteur. Voor de rest was de cast vermakelijk maar niet echt fantastisch.

Het verhaal was leuk, we volgen een viertal cowboys die zich een weg banen richting Silverado en hier op veel problemen stuiten. In Silverado en op de weg richting deze stad. Ze zetten met z’n vieren alles op alles om dit te redden waarbij er lekker veel word geschoten, zo worden ze getreiterd door een bandietengroep en moeten ze de sheriff in de stad te vriend houden wat niet altijd even lekker loopt.

Al om al, leuke western film met een hoog kindvriendelijkheidsgehalte waar het tweede deel wel wat verandering in kwam. Leuk om gezien te hebben en ik hem me er zeker mee vermaakt. Grappig en actief zorgt er voor dat je de film gewoon lekker blijft kijken en het vrijwel niet verveeld!

avatar van Vidi well
Een wat verwarrende film.

Als westernliefhebber stond deze op mijn watchlist, en zojuist bekeken. De film begint sterk: mooie beelden, goede karakterintroducties, mooie opbeurende avonturenmuziek. Kortom, het belooft veel goeds. Het eerste deel van de film vind ik dan ook prima te kijken, dikke voldoende.

Maar zo goed als het eerste deel is, zo verwarrend wordt het tweede deel. Elk personage volgt zijn eigen weg, schurken van voeger duiken weer op, maar waren amper geïntroduceerd dus boezemen weinig angst in. Dan komen er ook nog een paar vrouwen bij die gered moeten worden, en een heel gezin. Pfftt... het is wat veel allemaal. Daarnaast is er echt een overdaad aan schietpartijen in deze film, al dan niet met luchtige ondertoon. Natuurlijk horen een paar sohot-outs in een goede western, maar overdaad schaadt, en ik zuchtte bij de zoveelste kogelregen waarbij random badguys werden neergeknald. De laatste shoot-out was dan weer erg goed: mooi en eenvoudig in beeld gebracht. Prima!

Dus een prima eerste helft, een matige tweede helft. En ach, omdat ik zo van deze beelden hou, ga ik niet al te laag. Met een western scoor je bij mij al makkelijk.

avatar van Lovelyboy
Hoewel vermakelijk en prima verteerbaar op een avondje is het toch net wat teveel een film uit de categorie 'net niet'. Er is een behoorlijk cast bij elkaar gezocht met Glenn, Costner, Arquette, Kline, Cleese, Glover, Goldblum en natuurlijk Brian Dennehy waarvan je automatisch weet die is niet te vertrouwen en waarschijnlijk de bad guy van het verhaal.

Het ziet er allemaal prima uit, aardige schietscene's, mooi landschappen natuurlijk maar ik vind het verhaal wat magertjes allemaal, spanning is er niet echt, bad guys lijken niet echt te kunnen schieten, de good guys lossen wel alles met één schot op en de karakters komen ook niet echt over. De enige die er echt een beetje uitspringt is het karakter van Costner die toch behoorlijk gestalte geeft aan de brutale jonge hond van het stel, soms is hij op het irritante af maar ook vaak humoristisch. Had hem wat vaker in de verhaallijn betrokken, de karakters zijn nu wat te oppervlakkig/oninteressant of stereotype zoals in de gevallen Kline en Glover. Of de chemie is er gewoon niet, Kline en Glenn die beide bijvoorbeeld niets zeggen of Kline die bijvoorbeeld jonge hond Costner duldt en sarcastisch gebaart stil te zijn tijdens de uitbrak. Het is het gewoon allemaal net niet. En een halve film om de grimmige kop van Scott Glenn laten draaien lukt ook niet, normaal altijd wel weg van die kop en houding maar hij is er niet na echt een film te dragen en sympathiek of innemend over te komen. Hij is meer de knorrig side-kick met de one-liners.

Goed, aardig voor een keer, maar that's it.