Wild Wild West (1999)

Sciencefiction / Western

geregisseerd door Barry Sonnenfeld
met Will Smith, Kevin Kline en Salma Hayek

In het "wilde westen" wordt er op een dag een bekende wetenschapper dood aangetroffen. Speciaal Agent Artemus Gordon moet samenwerken met James West, een schietgrage cowboy, om achter de daders aan te gaan. Het onderzoek leidt naar Dr. Arliess Loveless, die de beste wetenschappers uit het land ontvoerd heeft.

Nu op tv...Wat een ongein. Wat zou zo'n film gekost hebben?? 300 miljoen??? Na een kwartier gekeken te hebben en er 65 grappen in de Wild-West -revue gepasseerd zijn,waarom ik niet om 1 kon lachen, heb ik maar afgehaakt..... Hollywood-shit.

kappeuter (moderator)
Persoonlijke aanval en geruzie verwijderd.

avatar van Roger Thornhill
Indertijd heb ik deze film vrij snel na de release gezien omdat ik nogal een fan van Kevin Kline was (en nog altijd bèn, althans wat z'n beste rollen betreft, en helaas is hij nooit de ster geworden waarop ik toen hoopte, met een zeer gevarieerd CV en te weinig hoofdrollen als gevolg), en op het kaartje dat ik bij elke film invul was mijn commentaar: "op zich niet slecht, maar vat nergens echt vlam". Anderhalf decennium later heb ik Wild wild West nog maar eens een kans gegeven, maar helaas doet de film nog steeds niets meer dan voorzichtig smeulen, en dat dan nog alleen maar dankzij de heerlijke over-the-top-rol van Kenneth Branagh en de leuke muziek van Elmer Bernstein. Dat is natuurlijk nooit en te nimmer genoeg om deze film te redden, maar als ík al spijt heb dat ik aan deze film twee maal twee uur van mijn leven heb verspild, hoe moet het Will Smith dan wel niet te moede zijn dat hij het maken van déze film heeft verkozen boven The matrix ?...

avatar van Antonev
Deze film wordt hier toch wel erg laag beoordeeld zeg! Nee, het verhaal is niet hoogstaand, maar het ziet er allemaal goed uit, de actie is aardig en Smith zet gewoon een leuke rol neer. De score doet vermoeden dat deze film werkelijk niets goeds bevat, terwijl het toch niet onaardig is. Erg jammer.

avatar van PEN15
Ook ik snap de lage score nu volledig. Het verhaal is net zo rommelig als dat van Batman & Robin. Ik heb geen flauw idee wat het verband is, en óf het een verband heeft met de oorspronkelijke tv-serie uit de jaren zestig. Dat is wat te ver terug voor mij. Ik houd er zeker van om te graven of ik nog wat schatten kan vinden, maar ook weer niet dusdanig diep dat ik op fossiele brandstoffen stuit.
"Big Willie" Smith lijkt me hier miscast en wat frappant dat hij voor deze film nou nét de rol voor Neo heeft afgewezen. Hij is juist de afknapper waarom filmkijkers makkelijker voor the Matrix kozen dat destijds op hetzelfde moment draaide, zoals ik dat ook deed.
Ik werd in die periode ook een beetje Will Smith-moe. Met het succes van Independence Day en 9m(!) verkochte exemplaren van zijn rapalbum ging da brotherly love homieboy behoorlijk naast zijn nike air jordans lopen. Hij rapt achteraf toch een toontje lager, net goed. En I am Legend vind ik daarnaast ook verschrikkelijk overhyped.

avatar van clubsport
met afstand denk ik een van de slechtste films van will smith , de humor is flauw en het verhaal is banaal .

avatar van Black Math
Leuke film. Als scholier kende ik het aan de film gerelateerde hiphopnummer van Smith met in de clip beelden uit de film, maar de film zelf had ik nog nooit gezien. Omdat Onderhond er hier vrij positief over is werd ik toch wel nieuwsgierig.

Duidelijk waarom deze film over het algemeen afgekraakt wordt, het is behoorlijk onzinnig. Dus spreekt het me aan, ook omdat het duidelijk niet zinnig bedoeld is. Tel daarbij op veel inventieve machines en gadgets, waardoor de film ook aan vermakelijkheid wint. De humor is wat minder, toch was de hoofdprojector nog wel aardig, en het witte hondje bij het gehoorapparaat, wat duidelijk een referentie is naar de witte hond bij de grammofoonspeler op de klassieke EMI hoezen.

Wel duidelijk verouderd, een aantal keer is toch wel duidelijk te zien dat men met bluescreens werkt. Muziek is ook niet al te sterk. Nochtans best vermakelijk, dus 3*.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wild Wild West is zo'n blockbustertitel die ik nog nooit had gezien, ondanks dat ik fan van Will Smith ben. De film is destijds erg slecht ontvangen en ook de enorm lelijke poster spreekt totaal niet aan. Maar goed, toch maar nu eens een poging gewaagd en ik moet helaas constateren dat alle slechte kritieken terecht zijn. Wild Wild West is gewoon een rommeltje. Het is geen goede western, geen goede actiefilm, de humor is beroerd en zelfs Smith blinkt niet uit, al was hij te pruimen. Slechts de vrij goede special effects vallen op, maar als de film inhoudelijk bagger is, dan maken de effecten dat zeker niet goed. Snel weer vergeten dus. Gelukkig heeft Will Smith genoeg zelfkennis, dat hij wel eerlijk toe heeft gegeven dat dit gewoon een beste misser was.

avatar van dvdfreak123
Echt een zwakke film dit. 1 van de weinigen die ik met Smith nog niet gezien had. Grappen zijn totaal niet grappig. Begon mij zelf tegen dat de film een uur bezig was echt te vervelen. Spijtig meestal zie ik films met Smith wel graag. Maar deze valt echt zwaar tegen. 4/10

avatar van LhKsoft
Leuke film.
Veel overdrijvingen, maar kijkt tóch lekker weg. Komisch, overdreven en gefantaseerd. Echt wel een film waarin je Will Smith mag verwachten.

avatar van des1
Ze zullen gedacht hebben: wat als we Western, futurisme en slapsticky humor bij elkaar gooien? Zoals ook bij Cowboys and Aliens (fractioneel beter) is gedacht. Deze is het resultaat van teveel bedacht bezig willen zijn en veel teveel budget. Een draak van een film.

avatar van Metalfist
Never drum on a white lady's boobies at a big redneck dance. Got it

Soms zijn er van die films waar je je met de beste wil ter wereld niets meer van kunt herinneren en opeens krijg je een flashback wanneer je een trailer ziet passeren. Ik zag Will Smith in zijn cowboy outfit en meteen associeerde ik dat met een gigantische spin en nepborsten. Een rare combinatie vond ik eerlijk gezegd en ik wou wel eens zien hoe dit eigenlijk echt in elkaar zat. Een televisieuitzending van een tijd geleden was de oplossing, want met mijn stem van 2* wou ik hier liefst ook geen geld aan uitgeven.

Want die stem dateerde uit begin 2007 en toen was ik best nog wel fan van dit soort films en als ik het toen al niet voldoende vond, dan hield ik mijn hart vast voor wat ik er nu van ging vinden. Wel, het is op zich gemakkelijk: Wild Wild West is nog slechter dan ik in eerste instantie dacht. Of het nu over de lelijke digitale effecten gaat of de slechte humor, het maakt allemaal niet uit aangezien er bijna geen enkel aspect is dat blijft boeien aan deze film. Blijkbaar een remake van een indertijd populaire televisieserie, maar die meer up to date werd gebracht. Het resultaat is een script dat langs meer handen is gepasseerd dan een prostituee in het wilde westen en een productiemaatschappij (Warner Bros) die de film al had opgegeven en om de boel dan toch maar wat te redden een hoop reshoots begon in te lassen. Daardoor vliegt de film over en weer zonder ook maar enige vorm van verhaal op te bouwen en het is dan ook niet verrassend dat dit één van de slechtste films uit 1999 blijkt te zijn. Wat toch ook weer bewijst dat een goede cast een film naar een hoger niveau kan tillen, maar dat ook zij niet oppermachtig zijn.

Want Will Smith kan op zich wel vermakelijke films maken. Hier zit hij echter te vast in een bepaald typetje dat hij al eerder en beter heeft gespeeld en het is vooral de chemie met onder andere Kevin Kline die compleet onderuit gehaald wordt. Die heeft met onder andere A Fish Called Wanda al bewezen dat hij over een goede komische timing beschikt, maar daar is hier weinig van terug te vinden. Ook met Salma Hayek had echt wel wat meer gedaan kunnen worden dan dit soort veredelde bijrolletje en breek me dan tenslotte de mond niet open over Kenneth Branagh. Wat die bezielt heeft om de rol van één of ander schmierende slechterik zonder benen te accepteren? Het zegt genoeg dat zowat de helft van de cast al in één of ander interview heeft getuigd dat WIld Wild West één van de films is in hun carrière waar ze spijt van hebben. De eerste tekenen waren echter al niet goed, want Robert Conrad (de originele Jim West) wou zelfs geen cameo filmen afgaande op dit script.

Regisseur Barry Sonnenfeld heeft in zijn carrière best nog wel wat vermakelijke filmpjes gemaakt, maar Wild Wild West is een smet op zijn carrière. Op ieders carrière trouwens en het enige positieve dat we hier aan hebben overgehouden is de vermakelijke titeltrack van Will Smith. Verder een film om snel te vergeten en nooit meer terug te zien.