Silverado (1985)

Actie / Western

geregisseerd door Lawrence Kasdan
met Kevin Kline, Scott Glenn en Kevin Costner

New Mexico, 1880. De cowboy Emmett redt ene Paden, een man met een dubieus verleden, van een zekere dood in de woestijn. Samen komen ze net op tijd aan in het stadje Turley om Emmetts ter dood veroordeelde broer Jake uit de gevangenis te bevrijden. Daarop begeeft het trio zich op weg naar Silverado, waar ze een nieuw leven willen beginnen. Onderweg pikken ze nog een vierde man op, Mal, een zwarte die op zoek is naar de moordenaar van zijn vader. In Silverado krijgt het viertal het aan de stok met ene Cobb.

neo (crew)
ik vond deze vooral goed door het leuke spel van de cast.3 sterren

Gemaakt in een periode dat de western een korte opleving kende.

Er zijn tientallen westerns te noemen die zeker slechter zijn dan deze. Het verhaal is standaard, maar wel goed uitgewerkt (dat mag je van Kasdan ook wel verwachten); de cinematografische waarde van de film is nagenoeg nihil....maar inderdaad zit de casting goed in elkaar (een -achteraf bezien- indrukwekkende lijst) en wordt Silverado toch nog een interessante film om te zien.

Leuke film, mooie beelden (vooral van New Mexico) en een enorme cast. Ideale film voor de six degrees-game.

goede film, zoals al gezegd was het natuurlijk het standaard western film, ik geef 2,5*

Goed, maar het mist die speciale western touch, die de échte westerns hebben. Vooral muziek en fotografie had beter gekund. Wel wordt het langzamerhand een steeds voor mij een steeds leuker en interessanter genre.

avatar van U-96
Prachtige western, nogal onderschat. Wat toch een klein beetje mist, is de sfeer en af en toe heerst er een klein beetje langdradigheid.
Ik heb hem ongeveer drie a vier keer gezien en ik blijf het een prachtige film vinden.

3.5 sterren.

avatar van Eny
Eny
Ik heb hem 1 keer gezien en vond hem een topper. Binnenkort komt ie op de tv, dus ik ga weer kijken omdat ik bijna alles heb vergeten. Nu 4 sterren, maar als ik hem weer zie komt er misschien verandering in...
Mooie film!

Het verhaal hang met toevalligheden aan elkaar en we moeten te lang wachten op de climax. Ook kan het allemaal wel wat minder braaf.
Verder is het een vermakelijke western met goed spel van de cast, enkele leuke karakters (vooral Dennehy heeft plezier als boef), mooie decors en de film is prima in beeld gebracht.

avatar van Riddick
Vond het wel leuk.. Het is sowieso beter dan ik had verwacht, het acteer werk vond ik goed, maar er zat ook een beste cast in.
3,5/4,0 nog even een twijvel.. ik hou het eerst op 3,5*

avatar van Eny
Eny
Gisteren voor de tweede keer gezien deze film op tv. Wel leuk maar niet de leukste western. Ik miste de hele tijd iets, maar weet niet precies wat... ik vond m af en toe een beetje langdradig. Die karakters/personages zijn inderda ad leuk, vooral die Stella en... ben even de naam kwijt... zijn grappig. Verhaal is simpel maar wel goed...

Volgens mij herhaal ik dingen die al zijn gezegd maarjah...

avatar van The Goss
Behoorlijke western, met een toch wel indrukwekkende cast. Ik vond John Cleese als sheriff wel erg leuk bedacht.
Al met al lekker kijkvoer.

Vond alleen Costner irritant, maar ja, dat is hij in de meeste films...

Leuke ouderwetse western.
Standaard verhaaltje.
Good guys, bad guys werk...
Maar heel vermakelijk.
Sfeervolle beelden.

avatar van animalkrullie
Goede western met, een voor nu, geweldige cast.
Vooral Dennehy is geweldig

film_kaza
ik snapte het verhaal niet echt.
maar toch vond ik de film leuk genoeg om door te kijken.

veron35
Verrek. Ik kom er ineens achter dat ik hem al een keer gezien heb. Ik weet nog dat ik hem toen heel goed vond.

avatar van Dogie_Hogan
Vanavond op tv.

orbit
Lekkere wegkijk western.

is ook wel een beetje comedy in de fiml! erg leuk! 4****

avatar van 606
leuke en goed in elkaar gezet met top acteurs.

mooi verhaal.

4 sterren

heb hem net voor de 2e keer op tv gezien. Een top film. Leuke westernfilm. Daar houd ik wel van. Goed verhaal met comedy. Goede cast en goed acteerwerk. En leuke en zeer mooie decors. Alleen soms wat te langdradig.

avatar van Dogie_Hogan
Heerlijke, verfrissende Western, IMDB 8/10.

veron35
Dogie_Hogan schreef:
Heerlijke, verfrissende Western, IMDB 8/10.

IMDb 7/10 .

avatar van AGoos
wat een heerlijke film is dit zeg...alle clichematige thema's worden netjes afgewerkt van rond waaiend hooi tot aan een shoot-out...maakt niks uit...mooie acteerprestaties,,mooie locaties..mooie muziek..een hele mooie western dus..

Vanavond voor de tweede keer gezien.
Wel een spannende film met goede acteurs (stoere binken vooral)
De muziek af en toe wel heel erg symphonisch!

Maar ook hier weer: de slechterikken schieten heel vaak mis.

3.5

avatar van Boenga
Helaas is zijn rol vrij snel uitgespeeld, maar sheriff John Cleese is weer in zijn beste doen. Wanneer hij bij het schaakspel aan 't verliezen is, en de situatie 'rechtzet' door het bord om te draaien en zo van de ene seconde op de andere aan het winnen is...: de eerste keer dat ik die scene zag, heb ik plat van 't lachen de DVD 2 minuten stilgelegd...

Prima western, zoals er tegenwoordig maar weinig worden gemaakt.
En wat een cast, een heleboel grote namen die ervoor zorgen dat dit een pracht van een film is.
Het scenario is op zich simpel, maar je hebt niet veel nodig om enkele shoot-outs en duels uit te lokken.
Dit is nog eens een echte ouderwetse western waarbij je niet te veel moet nadenken en alleen maar van kan genieten.
Alle clichès zijn aanwezig en dat maakt de film net zo goed.

avatar van Filmkriebel
Eén van de beste westerns uit de jaren '80. En wat een cast !!!

avatar van Kr!kke
Wat een heerlijke western! Goed verhaal, goeie acteurs, mooie actiescènes...deze heeft het allemaal

een welverdiende 4*

avatar van Chimpz
Een dertien in een dozijn western waar verder helemaal niets mis mee is. Toffe actie, leuke personages, maar toch heel erg standaard.

Bélon
Echt vervelende nep-western met Hollywood sterrencast, film zakt halverwege echt door z'n pootjes omdat er geen protagonist meer aan te wijzen is. Voeg daar aan toe de echt slechte (en niet camp slecht gewoon echt slechte) soundtrack en je hebt een drol van een film. Wat wilden de producers hiermee? John Cleese was gecast (en speelde mee) als sheriff dus misschien hadden ze een comedy voor ogen. Dat komt totaal niet uit de verf, dus wie zal het zeggen...

Middelmatige actie en dito personages, echt een Hollywood wanprodukt. Ik raad niet snel een film af maar deze dus wel.