Lifeboat (1944)

Alternatieve titel: Ballast der Wanhoop

Oorlog / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tallulah Bankhead, William Bendix en Walter Slezak

Acht overlevenden van een door een Duitse torpedo getroffen Amerikaans koopvaardijschip nemen een vijandelijke schipbreukeling aan boord van hun reddingssloep, namelijk een Duitse kapitein. Dit veroorzaakt een tweestrijd bij de drenkelingen: doden ze de Nazi of maken ze gebruik van zijn ervaring als zeeman...

avatar van italian
Lifeboat is niet Hitchcock op zijn best, hij lijkt hier wat te experimenteren met zaken die later in films als Psycho en Vertigo de perfectie zouden overstijgen.

De introductie van Tallulah Bankhead is even briljant als surrealistisch : we krijgen de beelden van de ramp te zien, en dan midden op zee zien we een boot met een vrouw die ongeïnteresseerd en onbewogen naar de gebeurtenissen zit te kijken.
Langzaamaan worden alle karakter uit de zee gevist en er worden vriendschappen, liefdesrealties maar ook spanningen en kleine drama's opgebouwd.

Hitchcock kan als geen andere regisseurs zijn publiek zo goed manipuleren : in één klap kan hij de sympathie voor een personage veranderen in haat. En in deze film laat hij dat duidelijk merken. Ook de Duitser schijnt in het begin zich maar op de achtergrond te houden en komt vooral in beeld als hij zijn goede wil wilt tonen, weer een handig trukje van Hitchcock : veel sympathie voor de Duitser maar later blijkt het toch een meedogenloze schurk te zijn. Erg verrassende wending

Zoals ik al eerder zei lijkt hij veel te experimenteren met zijn scenes en zo voelen die allemaal afzonderlijk aan, zodat er niet echt een vloeind verhaal in komt. Neem nu die scene met de biddende Joe, prachtig stukje cinema met een erg mooie belichting, een moment om er warm van te worden, maar wordt dan abrupt gestopt om plaats te maken aan wat conventionele romantiek of minder boeinde zaken. Dit houdt mij van een hoge beoordeling.

Het lijkt onmogelijk om een spannende film te maken op één lokatie, maar Hitchcock slaagt er zelfs in om er een paar spannende scenes in te weven : fantastisch is die amputatiescene alleen al het gedacht wat er allemaal zou kunnen misgaan, de golven die steeds woester worden... brrrr
Ander, minder spannend toppertje, is het moment dat de Duitser dat liedje aan het zingen is terwijl hij aan het roeien is. Perfect gefilmd zodat het gevoel van voldoening en de overmacht van de man nog sterker wordt tegenover de onmachteloosheid van de Amerikanen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima thriller die zich, zoals vaker bij Hitchcock, in een ruimte afspeelt. Op een bootje ditmaal. De acteerprestaties zijn uitstekend, met name Slezak, al had er soms iets dieper op de karakters kunnen worden ingegaan. Enigszins voorspelbaar maar een sterke onheilspellende sfeer en bij vlagen meesterlijk camerawerk. Deze klassieker is zeer goed.

avatar van Metalfist
Lifeboat

Met Lifeboat als 27e Hitchcock voor mij begint het nu toch echt wel duidelijk te worden dat de Master of Suspense echt wel één van men favoriete regisseurs is.

Hij slaagt er weer eens in om een film zeer spannend te houden terwijl het zich toch maar op één plaats afspeelt (net zoals in Rear Window en Rope)
Film begint eigenlijk met een mooie introductie van Bankhead als Connie Porter. Een zinkend schip, brokstukken overal en in het midden van de zee zit een vrouw, met al haar bagage aan boord, onbewogen te zien naar wat er rond haar gebeurt.

Langzaamaan beginnen er meerdere personages zich aan boord te heisen. De vrouw met de baby waar al snel wordt geïnsinueerd dat ze uiteindelijk is vermoord door de Duitser, Kovac, Gus, de Duitser zelf,...
Hitchcock slaagt er ook in om eigenlijk iedereen weer op het verkeerde spoor te zetten. De Duitser is eerst de goedzak, hij weet de richting, is dokter en amputeert Gus zijn been maar dan vermoordt hij Gus en blijkt dat hij hun recht naar zijn bevoorradingsschip is aan het roeien.

Wat tevens ook een prachtige scene is, is wanneer Willi dat liedje is aan het zingen terwijl hij is aan het roeien. Hij zit helemaal alleen aan de ene kant en al de Amerikanen staan aan de andere kant argwanend en machteloos. Het einde is ook wel dubbelzinnig want wat moeten ze doen wanneer er zich een nieuwe Duitser zich aan boord heist? Is hij even slecht als Willi en moeten ze hem ook, net als beesten, kapotmaken of speelt hun geweten hen toch te parten?

Trouwens ook de eerste keer dat ik Hitchcock niet in de film zag. Weet nu dat hij er inzit en volgende keer zal ik er extra op letten

avatar van Vinokourov
Aangename thriller van Hitchcock, dat zich tijdens WO II afspeelt. Overlevenden van een getorpeerde boot, komen bijeen in een klein schuitje en zoeken naar redding. Onder de overlevenden bevindt zich echter ook een Duitser. Opmerkelijk verloop van het verhaal, waarbij de Duitser een best grote rol speelt. Leuke diverse cast met de nodige spanning maken Lifeboat een prima film .

Qua idee deed het me regelmatig denken aan 12 angry men. Een groep mensen die ondanks meningsverschillen er samen uit moeten komen en dat gefilmd op slechts 1 locatie. Helaas is dit slechts een heel klein deel van de film.

Ook wordt al veel snel expliciet duidelijk dat de Duitser weinig goede bedoelingen heeft. Hierdoor verworden de morela dillema's die de film bevat al snel tot pasklare oplossingen

Erg jammer want hier had meer ingezeten. Toch een dikke 3 sterren voor anderhalf uur heel aardig vermaak.

wat een zwaar teleurstellende film
keek er al lang naar uit, bleek uiteindelijk verschrikkelijk saai te zijn

avatar van dutchtuga
Goede Hitchcock, maar zeker niet zijn beste werk. Helemaal niet als je het vergelijkt met de soortgelijke Rope. Ook hier krijgen we een enkele locatie en een stel protagonisten die door achterdocht in een situatie van wantrouwen verkeren. Altijd een prima uitgangspunt en Lifeboat is over het algemeen ook een best spannende film. Maar naarmate het einde nadert blijft die spanning helaas niet altijd hangen en zitten we met een climax die als een emmer koud water aanvoelt. Jammer, want de cinematografie is op momenten een genot en het gevoel van isolatie is goed voelbaar. Met een sterker en intensere script had dit een waar meesterwerk kunnen zijn.

avatar van otherfool
Oef, briljante Hitchcock klassieker met een bijzondere opzet middels één locatie; een reddingssloep ergens op de Atlantische Oceaan.

Een groep overlevenden van een Duitse U-boot aanval redt een Duitse marinier van de verdrinkingsdood en vervolgens zijn de verschillende kanten van de oorlog op elkaar aangewezen. List en bedrog, achterdocht, opbloeiende romantiek en ingekapseld feminisme avant la lettre; Lifeboat heeft alles en is spannend bovendien.

Uniek project, must-see! 4,5*.

Uitstekende en ietwat onderbelichte Hitchcockfilm. Ondanks dat de gehele film zich maar op een paar vierkante meter afspeelt, weet Hichcock het geheel visueel toch zeer boeiend te houden door middel van cameravoering en montage. De cast is goed gekozen en versterken de toch al goed geschreven personages. Bovendien bevat deze film zeker de meest originele cameo van Hitchcock zelf.

avatar van Spetie
Prima Hitchcock dit.

Het knappe aan de film is dat deze zowel spannend als afwisselend is en dat terwijl de gehele film zich zowat afspeelt in een reddingssloep op de oceaan.

Het script is sterk geschreven en de personages zijn stuk voor stuk kleurrijke figuren. De dialogen zijn vlot en de ontwikkelingen op de boot en tussen de personages zijn erg de moeite waard.

Ook altijd leuk om Hitchcock zelf te spotten in zijn films. Ik vroeg me vooraf al af waar hij hier zou verschijnen, maar grappig dat hij met zijn foto op een advertentie voor gewichtsverlies in een krant voorbijkomt. Dat is op zich wel leuke zelfspot van de man.

Ja ik heb me prima vermaakt met deze film en erg leuk dat ik na meer dan dertig films van hem gezien te hebben weer eens vier sterren kan uitdelen.

kappeuter (moderator)
Een a-typische Hitchcock, maar toch erg sterk.
Ondanks dat het zich volledig op een kleine reddingssloep op zee afspeelt, weet de film toch van begin tot eind te boeien. Er zijn veel interessante wendingen, ondanks de 'beperkte' setting gebeurt er relatief veel.
De cast speelt zeer overtuigend. Acteurs die mij trouwens niet bekend voorkomen.
Interessant dat deze film al tijdens de Tweede Wereldoorlog is gemaakt, ongetwijfeld ook juist daarom gemaakt. Je hoort o.a. verwijzingen naar de Führer en concentratiekampen.

avatar van HarmJanStegenga
Fantastische prent! Ik hou wel van films die zich op één locatie afspelen.. en laat Alfred Hitchcock nou net een regisseur zijn die dat zeer goed kan. Deze 'Lifeboat' blinkt echt uit in haar simpliciteit. Neem een reddingssloep, een stel acteurs, een goed script en je krijgt met Hitchcock aan het roer echt weer een heerlijk spannend, sfeervol en boeiend geheel te zien. Heb ook nog erg gelachen tussendoor.

Natuurlijk komt dat door alle leuke personages en alle gebeurtenissen die zich voordoen, maar ook de ''cameo'' van de regisseur zelf is hilarisch. Zelfs nog met de nodige zelfspot. Erg leuk. Ik blijf van deze regisseur houden en blijf ook maar doorgaan met het kijken van z'n films. Ook in deze 'Lifeboat' zat weer zoveel meer dan dat ik had verwacht. Lekker vlotte film, op naar de volgende.

avatar van DVD-T
Interessante film van Hitchcock.

Zeker de onderwerpen waar de film mee omgaat omtrent de Duitser en wat te doen met degene die mede verantwoordelijk is voor de drama die hen is overkomen. Fijn dat er goed gebruik wordt gemaakt van de acteerkunsten van Slezak door hem veel te gebruiken. Ook de rest van de cast doet het erg goed, met Bankhead die iedereen er met gemak uitspeelt en duidelijk de leiding neemt.

Naast de interessante vraagstukken is Lifeboat ook een avonturen film. Het overleven op zee in een reddingsboot is erg leuk gedaan en hoewel een film die zich op 1 locatie afspeelt al snel in herhaling kan vallen of langdradig en/of saai kan worden, is dat in Lifeboat niet het geval. Er gebeurt zo veel in een kleine tijd.

Erg mooi geschoten, Hitchcock wilde zoveel mogelijk variaties in de shots aangezien het zich op 1 locatie afspeelt. Ook erg knap dat het voornamelijk op een set is geschoten. Valt niet op door de manier de film je helemaal meesleept in het verhaal en je er een onderdeel van laat zijn.

avatar van RuudC
Leuk staaltje zelfspot van Hitchcock!

En een leuke film verder! Eerlijk gezegd had ik een tegenvaller verwacht, want Hitchcock is in mijn ogen nog steeds wisselvallig in de oorlogsjaren. Het lijkt me altijd zo lastig om een goede film te maken die (vooral) op een plaats afspeelt. Toch ben ik dol op 12 Angry Men en had Lifeboat ook nogal wat charme. In het begin had ik met moeite met de onverschilligheid waarmee de overlevenden reageren op het feit dat ze net getorpedeerd zijn. Dat de Duitser niet welkom aan boord is, kan ik me nog wel voorstellen. Zijn rol brengt overigens alle flair in deze film. Hij zorgt voor verdeeldheid aan boord, enkel en alleen door zijn aanwezigheid. Hij zorgt ervoor dat de personages groeien in dit verhaal. Grappig trouwens dat er al wordt gegrapt over concentratiekampen, terwijl in 1944 nog niet bekend was wat daar daadwerkelijk gebeurde. Er gebeurt veel meer in deze film dan ik had kunnen bedenken en dat is toch een compliment aan het adres van Hitchcock. Niet zo goed als 12 Angry Men (dat verder helemaal niets met Lifeboat te maken heeft, maarja, één filmlocatie), maar ruim zeventig jaar later nog steeds de moeite waard.

avatar van baspls
" A guy can't help being a German if he's born a German, can he?"

Een Amerikaans passagiersschip wordt getroffen door een Duitse torpedo en beide schepen vergaan. Een groepje drenkelingen verzamelt zich in een reddingsloep. Onder hen bevind zich een Duitse kapitein. De drenkelingen krijgen onderling ruzie, is de Duitser te vertrouwen?

Een keer een Hitchcock zonder allerlei grote namen, hetgeen toevoegde aan het realisme van de film. De hele film speelt zich af op één locatie: de reddingssloep. De film is in chronologische volgorde opgenomen in een echte bood in een grote tank binnen in een studio. Op het begin en de scènes waar fluit wordt gespeeld na bevat de film geen muziek. De film is uitstekend opgenomen en bij vlagen ziet het er ook erg realistisch uit. Met name het schot dat Canada Lee een gebed opzegt en iedereen naar de ondergaande zon kijkt leek haast levensecht.

Omdat de film zich op een locatie afspeelt moest Hitchcock zijn cameo door middel van een krantenadvertentie doen. Ik vind het een geniaal staaltje zelfspot van hem om zichzelf als reclame voor afslankingsmiddel te gebruiken.

Ik vond het wel een beetje storend dat de personages allemaal zo onverschillig doen over wat er is gebeurd. En ik vond ook dat de film een beetje negatief tegenover Duitsers is. De moraal van het verhaal is letterlijk; vertrouw nooit een Duitser, de film komt daardoor zelfs propagandistisch over. Nu snap ik heel goed dat de personages achterdochtig zijn en Duitse soldaten zijn nou niet bepaald de meest betrouwbare personen, maar heus niet alle Duitsers zullen mensen overboord gooien en bedriegen zonder dat ze daar profijt van kunnen hebben. Grappig feitje is dat in de Duitse nasynchronisatie het personage Willi een Nederlandse vrijwilliger in het Duitse leger is, om zo de taalbarrière in stand te houden.

Wel erg goed dat ze de Duitser echt Duits hebben laten praten. Het was zelfs erg goed te verstaan. Goed gespeeld door de Oostenrijks-Hongaarse Walter Slezak.

De film trok al meteen de aandacht en bleef - ondanks dat hij zich volledig op een plek afspeelt en geen muziek heeft - de hele speelduur lang boeien. Je blijft je de hele tijd afvragen of de kapitein nou te vertrouwen is of niet en hoe de drenkelingen het nog zullen volhouden. Lifeboat is een erg bijzondere film uit Hitchcock's oeuvre en mischien wel de beste rampenfilm die ik ooit gezien heb.

avatar van james_cameron
Een aardige vroege Hitchcock, niet heel bijzonder qua plot maar de moeite waard door de leuke personages en gevatte dialogen. Visueel behoorlijk baanbrekend in elkaar gezet, zeker gezien de beperkte technische middelen van die tijd. Hicthcock heeft een grappige cameo, als advertentie in een krant!