Lifeboat (1944)

Alternatieve titel: Ballast der Wanhoop

Oorlog / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tallulah Bankhead, William Bendix en Walter Slezak

Acht overlevenden van een door een Duitse torpedo getroffen Amerikaans koopvaardijschip nemen een vijandelijke schipbreukeling aan boord van hun reddingssloep, namelijk een Duitse kapitein. Dit veroorzaakt een tweestrijd bij de drenkelingen: doden ze de Nazi of maken ze gebruik van zijn ervaring als zeeman...

Prachtig meesterwerk .....maar eet niet de hond op..

avatar van Rujar
Hebben we Hitchcock nog langs zien komen???

neo (crew)
Zie het krantenbericht van afvallen... Schijnt trouwens de minste opvallende te zijn voor veel mensen. Zo'n zelfde bij Frenzy waar ie moeilijk te vinden is.

Ja, Hitchcock was 150 Pond afgevallen. Er stond een foto voor dat hij het gewicht kwijt was, en een na.

avatar van Hemdale
Erg goeie Hitchcock dit, het hele verhaal speelt zich af op een klein reddingsbootje ergens midden in de zee. En ook al speelt het zich allemaal af op zo'n kleine locatie, toch blijft het allemaal boeien van begin tot eind. Prima film in ieder geval, zeker goed voor 4*.

avatar van Toon1
Zeer goeie Hitchcock, heb me geen seconde verveelt.

avatar van Chr.s
Een erg realistische film vond ik het niet, hoewel ik soms wel het gevoel had dat hij het wilde zijn.

Ondanks dit toch een érg vermakelijke film, leuke personages en constant boeiend.

Kleine 4* wil ik hier wel aan kwijt.

avatar van BASWAS
Naar aanleiding van de samenwerking tussen Hitchcock en Steinbeck bij het schrijven van het scenario voor Lifeboat las ik de volgende mooie anekdote: Waar de personages van de Steinbeck zich druk maken of ze wel genoeg voedsel hebben om te eten, discussiëren de karakters van Hitchcock over het restaurant waar ze zullen gaan eten met zo min mogelijk kans om vergiftigd te worden.

Nadat Hitchcock zich na de samenwerking met Steinbeck ook nog met een paar andere schrijvers gebogen heeft over het scenario is dit spanningsveld uit de anekdote gelukkig nog steeds terug te proeven in Lifeboat.
Het is een prachtige en boeiende allegorie geworden over twee verschillende politieke idealen tijdens de tweede wereldoorlog. In Amerika waren er zelfs idioten die deze film beschouwden als Nazi-propaganda. Het was Hitchcock vooral te doen om wat te spelen met emoties en karakters naar aanleiding van dit conflict.
Boeiend hoe hij de spanningen in de grote wereld van toen heeft over weten te plaatsen naar de kleine wereld van een reddingssloep. Een aantal prachtige uiteenlopende karakters in de boot met ieder zijn eigen emotionele besognes en daaruit voortkomende conflicten.

Voor echte of niet echte liefhebbers, kijk ook even in de up-dates voor regisseurs bij Hitchcock met wat aanvullende info over de DVD Special Edition van de film Lifeboat.

avatar van BenicioDelToro
En dat is drie...
DRIE films met Hume Cronyn gezien in minder dan een week tijd... Terwijl ik voorheen nog nooit van de man gehoord had!

Ook deze film met Hume weer erg sterk, waarschijnlijk de beste van de drie (de andere twee waren Shadow of a Doubt en The Postman Always Rings Twice). Beklemmend sfeertje, sterke karakters en de bijtende spot van met name het personage van Tallulah Bankhead!

avatar van chiel
Een verrassing deze film, erg interessant. Door de uitstekende extra's op de dvd gaat de film nog meer leven. Zien!

kiriyama
Erg goede film, de characters zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en de film heeft sterke dialogen. De hele film speelt zich af in een klein bootje, maar je verveelt je geen seconde, er zat ook meer spanning in dan ik had gedacht. Wederom een sterke Hitchcock.

Dikke 4 sterren.

avatar van Ramon K

Vertegenwoordigt in Willy en Constance lijkt me. Prachtig verborgen juweeltje van Hitchcock met een sterk script en prachtige vertolkingen. Vooral Slezak en Bankhead maken erg veel indruk. De film is niet alleen sterk qua politiek thema, maar ook qua uitbeelding van de verschrikkelijke gevolgen van een gewapende strijd op de burgerbevolking. Ik vind de scene met de moeder en haar dode baby en de daaropvolgende woedeuitbarsting van de moeder jegens de Nazi dan ook ijzersterk. 4*, voor nu..

avatar van BASWAS
Ramon K schreef:
Vertegenwoordigt in Willy en Constance lijkt me.

In het interview met Truffaut vertelt Hitchcock dat hij met de film Lifeboat tijdens de Tweede Wereldoorlog een statement wilde afgeven aan de democratieën om tijdelijk hun meningsverschillen opzij te zetten en hun krachten te concentreren op de gezamenlijke vijand wiens macht nou precies haar oorsprong vond in eensgezindheid en vastberadenheid.

De allegorie zit niet enkel in de relatie tussen Willy en Constance, maar vooral ook tussen de op allerlei gebieden kundige Willy en het steeds maar besluiteloze groepje ongeregeld, waaronder Conny, tegenover hem. Zij weten met elkaar in de boot geen enkele keer samen een sterke doeltreffende vuist te maken.

avatar van NarcissusBladsp.
The human condition in een.....sloep..... echt weer schitterend!....
met een cinematografie op het scherpst van de de snede, of zoals Hitchcock bij de mooie extra-documentaire mij doceerde: "assemblage" is een betere formulering. De manier waarop je het verhaal verpakt en plakt bepaalt of een verhaal pakkend is en... de eerste scéne zet de ongekleurde toon.....en die is geweldig.....zwart/wit!

Hitchcock zet Tallulah Bankhead (is er een mooiere naam te verzinnen voor zo'n extravagante actrice: in een sloep zonder slip...) in om ons metéén in te pakken. In de magnifieke beginscéne zet hij, met achteraf vooruitziende blik, zijn hele filmcarriere te kijk: een prachtig arrogant sarcastisch ogende verslaggeefster, donkerblond gehuld in nertz, legt met camera de resultaten van torpedoaanval vast. Alleen de mooie plaatjes interesseren haar, het redden van mensen is bijzaak. Alle criticasters die Hitchcock gebrek aan betrokkenheid met de oorlog zouden kunnen verwijten
worden binnen een paar minuten, door dit helderziende staaltje van zelfspot de mond gesnoerd. De Superieure Dame wordt in de rest van het verhaal letterlijk en figuurlijk ontmanteld, achteréénvolgens gaan camera, nertz, typemachine en polssieraad overboord, zonder dat haar waardigheid helemaal verloren gaat.

De reddingsloep als metafoor is in al zijn eenvoud een prachtige vondst. Met deze ene sloep wordt dmv van de
subtilele menselijke verhoudingen (ook als loveboat!) de hele oorlog met de poltieke verbanden globaal uitgelegd. Een typische oorlogsfilm met de slagvelden etc is door Hitchtcocks (en Steinbeck) cinematografische inventiviteit plus de sterke dialogen overbodig. Het falen van Appeasement à là Chamberlaine wordt door de komst van de Duitser geleidelijk zichtbaar.

Het "Scheepsrecht van Staat" wankelt: ruzie over leiderschap en de koers....de chirurgische misleiding....maar uiteindelijk is iedereen overtuigd van het
Kwaad. De ervaren Duitser bleek toch een klassieke "Veerman des Doods" die de "vergetelheid" (ze slapen!) trachtte over te varen.: "Where is Gus?"..."He's gone over". De gevoelige vrouw, die in het begin als pacifiste het doden verafschuwt, is als eerste echt wakker en neemt woest (haar verbijsterde blik!) het initiatief en vormt zo de "beulsbende" die de (gerechtvaardigde?...voor mij wel) doodstraf uitvoert.

De huidige wereld zit nog steeds in hetzelfde schuitje: hoe roeien we het kwaad uit?

Geniale film dus! 5*

ps: ik wist niet dat "ontroert" een scheepsterm zou
kunnen zijn...

avatar van italian
Lifeboat is niet Hitchcock op zijn best, hij lijkt hier wat te experimenteren met zaken die later in films als Psycho en Vertigo de perfectie zouden overstijgen.

De introductie van Tallulah Bankhead is even briljant als surrealistisch : we krijgen de beelden van de ramp te zien, en dan midden op zee zien we een boot met een vrouw die ongeïnteresseerd en onbewogen naar de gebeurtenissen zit te kijken.
Langzaamaan worden alle karakter uit de zee gevist en er worden vriendschappen, liefdesrealties maar ook spanningen en kleine drama's opgebouwd.

Hitchcock kan als geen andere regisseurs zijn publiek zo goed manipuleren : in één klap kan hij de sympathie voor een personage veranderen in haat. En in deze film laat hij dat duidelijk merken. Ook de Duitser schijnt in het begin zich maar op de achtergrond te houden en komt vooral in beeld als hij zijn goede wil wilt tonen, weer een handig trukje van Hitchcock : veel sympathie voor de Duitser maar later blijkt het toch een meedogenloze schurk te zijn. Erg verrassende wending

Zoals ik al eerder zei lijkt hij veel te experimenteren met zijn scenes en zo voelen die allemaal afzonderlijk aan, zodat er niet echt een vloeind verhaal in komt. Neem nu die scene met de biddende Joe, prachtig stukje cinema met een erg mooie belichting, een moment om er warm van te worden, maar wordt dan abrupt gestopt om plaats te maken aan wat conventionele romantiek of minder boeinde zaken. Dit houdt mij van een hoge beoordeling.

Het lijkt onmogelijk om een spannende film te maken op één lokatie, maar Hitchcock slaagt er zelfs in om er een paar spannende scenes in te weven : fantastisch is die amputatiescene alleen al het gedacht wat er allemaal zou kunnen misgaan, de golven die steeds woester worden... brrrr
Ander, minder spannend toppertje, is het moment dat de Duitser dat liedje aan het zingen is terwijl hij aan het roeien is. Perfect gefilmd zodat het gevoel van voldoening en de overmacht van de man nog sterker wordt tegenover de onmachteloosheid van de Amerikanen

avatar van Silvio Dante
Wat een teleurstelling!
Ik had net Strangers On A Train gezien, en was zodanig onder de indruk dat ik meteen deze ben gaan kijken. Maar wat een krampachtig filmpje was me dat hier zeg!

De film bevat zeer weinig kenmerken van de meester, ik verwachtte dat de film toch wat typische Britse grapjes zou bevatten of een paar spannende momenten. Maar hellaas, wat ik zag was een nogal eentonige zwart/wit weergave van de nazi's, een beetje zagen op de oorlog etc. Het scheelt 'm niet veel of je kan dit tot propaganda benoemen voor de geallieerden.
Dit is helemaal niet wat ik van Hitch verwacht.

Het concept van 10 man op een reddingsloep vond ik zeer boeiend, maar ook in de uitwerking hiervan slaagt The Master Of Suspense -alweer- niet. (kijk maar naar Rope).
Verder konden noch het verhaaltje, noch de personages wisten me echt te boeien.

Toch quoteer ik de film op een welliswaar zeer krappe 2*.
Al was het maar voor niet fake lijkende decors of de leuke cameo van Hitchcock, op dat stukje krantenpapier.

Sterke thriller, waarin Hitchcock op goede wijze een spannigsveld creëert op een reddingsboot. Ook het acteren en zelfs de special effects zijn erg goed. Het scenario maakt duidelijk dat hier niet is gekozen voor een realistische weergave van 8 mensen op volle zee. Het is puur bedoeld als entertainment, waarbij je niet teveel op details moet gaan letten. Wat ook opvalt is dat Hitchcock een duidelijk standpunt inneemt. Nazi's zijn niet te vertrouwen. Niet opmerkelijk natuurlijk voor een film zo tegen het eind van WOII

djelle
Neem een middelmatig script met enkele voorspelbare thema’tjes, liefdesperikelen en de gebruikelijke 'mol', neem hitchcock, en je mag anderhalfuur naar een wiegelend bootje zitten kijken met matig interessante personages daarop, oninteressant camerawerk, allerlei montagefratsen en last but not least de man’s heerlijke bluescreens natuurlijk. Hoe komen ze er toch op.

avatar van PaulieWalnuts
Topper van Hitchcock. Verveelt gewoon geen seconde terwijl het allemaal in een boot plaatsvindt. Mijn soort film.

dragje
Apster schreef:

haha inderdaad Nazi's zijn in de wereld van de film al decennia lang niet voor niets gewilde "bad guys".

avatar van The One Ring
Wederom een goede Hithchcock. Het is geen gemakkelijke prestatie om met slechts een reddingsboot als locatie een spannende film te maken, maar dankzij het strakke script en Hitchcock's regie lijkt het net alsof het moeiteloos gemaakt is. Een aantal kenmerken van Hitchcockfilms (zijn vermeende vrouwonvriendelijkheid, zijn typisch Britse humor) ontbreken in deze film, maar dat komt waarschijnlijk doordat de film over WOII gaat en wat meer serieusheid vereist.

De acteurs doen het goed en ik was zeker verrast door Bankhead. Niettemin is het de Duitser Walter Slezak die de beste rol heeft. Knap ook hoe je sympathie voor hem verandert tijdens het kijken. Wat een smerig mannetje heeft Hitch ervan gemaakt. Ik was hier wel blij dat hij uiteindelijk door de personages op het einde afgemaakt werd.

De cameo van Hitchcock is geestig, maar ik las dat hij oorspronkelijk als drijvend lijk voorbij wou komen. Had ik nog grappiger gevonden.

The One Ring schreef:

Hahaha......dat zou wel erg grappig zijn geweest.

Bankhead was die oudere vrouw toch? Ja die acteerde erg goed. Ze probeerde in het begin nog redelijk (nou ja, wat die Duitser betreft) te blijven, maar kwam toch bedrogen uit.

Op het eind "weten ze wel beter" wanneer er weer een Duitser aanspoelt.

avatar van PaulieWalnuts
He Goto/ gothic, ga je nou stiekem elke Hitchcok lage cijfers zitten geven? Geef eens een onderbouwing.

avatar van nightbreed
Ik snap niet dat mensen zo euforisch over dit stukje Amerikaanse propaganda doen.
Het acteerwerk is theatraal en zeer slecht, de dialogen zijn af en toe tenenkrommend, de personages zijn zeer ongeloofwaardig en cliche en de anti-Duitse boodschap was echt te gek voor woorden.
Als ze in plaats van Duitsers, Joden, Moslims of negers hadden genomen dan zou deze film zeker zijn verboden.
Pas in de laatste scene wordt de zieke propaganda duidelijk.
De film is gemaakt in de oorlog en de propaganda is dus wel begrijpelijk maar dit soort films moeten hedentendage niet meer kunnen.

avatar van W.M.J.M
Het was dan ook de WOII, als je anti-Duitse sentimenten dan nog niet kunt vergeven, dan snap je niets van de oorlog. Als Alfred een film had gemaakt waar de Duitsers de goede waren, denk je dat iemand daar in 1944 behoefte aan had?

avatar van Legan
Een prima idee, maar qua uitwerking tegenvallend. Zeker als het op naam van Hitchcock staat. Enkele kenmerken van de film zijn oninteressante, stereotype en cliché personages, matige dialogen, voorspelbaar en met nauwelijks enige suspense of psychologische mambo jambo. En dan nog dat einde.... Ik denk dat de naam Hitchcock meer voor de waardering van de film doet dan de film zelf.

neo (crew)
Sommige truukjes van Hitchcock worden tot op de dag van vandaag nog gebruikt en werken ook nog steeds... Die boeten nimmer aan kracht in, wat wel een beetje het geval is bij Lifeboat.

avatar van matthijs_013
De sfeer was wel oké en de film kijkt zo weg. Ik zat er onmiddelijk in, wat natuurlijk wel fijn is. Tallulah Bankhead lijkt wel een beetje op Bette Davis.
Zelf stoorde ik me niet aan propaganda, het boeit me niet zoveel dat het anti-Duits is. Waar ik me wel aan ergerde, was dat constante machogedrag en dat overdreven gevoel van trots. Daarnaast leek niemand er echt onder te lijden dat ze zonder voedsel en dingen als een toilet en douche zaten. Ook jammer dat we niet wat meer over de karakters zelf uitgelegd krijgen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima thriller die zich, zoals vaker bij Hitchcock, in een ruimte afspeelt. Op een bootje ditmaal. De acteerprestaties zijn uitstekend, met name Slezak, al had er soms iets dieper op de karakters kunnen worden ingegaan. Enigszins voorspelbaar maar een sterke onheilspellende sfeer en bij vlagen meesterlijk camerawerk. Deze klassieker is zeer goed.

avatar van Metalfist
Lifeboat

Met Lifeboat als 27e Hitchcock voor mij begint het nu toch echt wel duidelijk te worden dat de Master of Suspense echt wel één van men favoriete regisseurs is.

Hij slaagt er weer eens in om een film zeer spannend te houden terwijl het zich toch maar op één plaats afspeelt (net zoals in Rear Window en Rope)
Film begint eigenlijk met een mooie introductie van Bankhead als Connie Porter. Een zinkend schip, brokstukken overal en in het midden van de zee zit een vrouw, met al haar bagage aan boord, onbewogen te zien naar wat er rond haar gebeurt.

Langzaamaan beginnen er meerdere personages zich aan boord te heisen. De vrouw met de baby waar al snel wordt geïnsinueerd dat ze uiteindelijk is vermoord door de Duitser, Kovac, Gus, de Duitser zelf,...
Hitchcock slaagt er ook in om eigenlijk iedereen weer op het verkeerde spoor te zetten. De Duitser is eerst de goedzak, hij weet de richting, is dokter en amputeert Gus zijn been maar dan vermoordt hij Gus en blijkt dat hij hun recht naar zijn bevoorradingsschip is aan het roeien.

Wat tevens ook een prachtige scene is, is wanneer Willi dat liedje is aan het zingen terwijl hij is aan het roeien. Hij zit helemaal alleen aan de ene kant en al de Amerikanen staan aan de andere kant argwanend en machteloos. Het einde is ook wel dubbelzinnig want wat moeten ze doen wanneer er zich een nieuwe Duitser zich aan boord heist? Is hij even slecht als Willi en moeten ze hem ook, net als beesten, kapotmaken of speelt hun geweten hen toch te parten?

Trouwens ook de eerste keer dat ik Hitchcock niet in de film zag. Weet nu dat hij er inzit en volgende keer zal ik er extra op letten