Lifeboat (1944)

Alternatieve titel: Ballast der Wanhoop

Oorlog / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tallulah Bankhead, William Bendix en Walter Slezak

Acht overlevenden van een door een Duitse torpedo getroffen Amerikaans koopvaardijschip nemen een vijandelijke schipbreukeling aan boord van hun reddingssloep, namelijk een Duitse kapitein. Dit veroorzaakt een tweestrijd bij de drenkelingen: doden ze de Nazi of maken ze gebruik van zijn ervaring als zeeman...

avatar van The One Ring
Metalfist schreef:
Trouwens ook de eerste keer dat ik Hitchcock niet in de film zag. Weet nu dat hij er inzit en volgende keer zal ik er extra op letten

Ergens haalt iemand een krant tevoorschijn en dat verschijnt Hitchcock op een advertentie voor een diëet.

avatar van Metalfist
The One Ring schreef:

Bedankt, weet ik ineens waar ik op moet letten volgende keer.

avatar van Vinokourov
Aangename thriller van Hitchcock, dat zich tijdens WO II afspeelt. Overlevenden van een getorpeerde boot, komen bijeen in een klein schuitje en zoeken naar redding. Onder de overlevenden bevindt zich echter ook een Duitser. Opmerkelijk verloop van het verhaal, waarbij de Duitser een best grote rol speelt. Leuke diverse cast met de nodige spanning maken Lifeboat een prima film .

Qua idee deed het me regelmatig denken aan 12 angry men. Een groep mensen die ondanks meningsverschillen er samen uit moeten komen en dat gefilmd op slechts 1 locatie. Helaas is dit slechts een heel klein deel van de film.

Ook wordt al veel snel expliciet duidelijk dat de Duitser weinig goede bedoelingen heeft. Hierdoor verworden de morela dillema's die de film bevat al snel tot pasklare oplossingen

Erg jammer want hier had meer ingezeten. Toch een dikke 3 sterren voor anderhalf uur heel aardig vermaak.

wat een zwaar teleurstellende film
keek er al lang naar uit, bleek uiteindelijk verschrikkelijk saai te zijn

avatar van dutchtuga
Goede Hitchcock, maar zeker niet zijn beste werk. Helemaal niet als je het vergelijkt met de soortgelijke Rope. Ook hier krijgen we een enkele locatie en een stel protagonisten die door achterdocht in een situatie van wantrouwen verkeren. Altijd een prima uitgangspunt en Lifeboat is over het algemeen ook een best spannende film. Maar naarmate het einde nadert blijft die spanning helaas niet altijd hangen en zitten we met een climax die als een emmer koud water aanvoelt. Jammer, want de cinematografie is op momenten een genot en het gevoel van isolatie is goed voelbaar. Met een sterker en intensere script had dit een waar meesterwerk kunnen zijn.

avatar van Mescaline
Deze hitchcock heeft de tand des tijds toch iets minder goed doorgaan, de film voelt een beetje langdradig aan op sommige momenten en heeft niet echt een einde wat we van hitchcock gewend zijn.
Toch is deze film zeker de moeite waard om eens mee te pikken, de personages zijn stuk voor stuk erg goed uitgewerkt en gecast en het grotendeels van de film heeft een realistische indruk.
Toch jammer dat de film wat spannings momenten mist, en het einde zeker voor hitchcock een beetje te simpel is.

Maar toch, door de sterke acteer prestaties en het menselijke gevoel wat deze film nog steeds heeft krijgt hij toch zeker een voldoende!

Kortom: Niet de beste van hitchcock, maar over de jaren nog steeds kijkbaar.

3 sterren.

avatar van otherfool
Oef, briljante Hitchcock klassieker met een bijzondere opzet middels één locatie; een reddingssloep ergens op de Atlantische Oceaan.

Een groep overlevenden van een Duitse U-boot aanval redt een Duitse marinier van de verdrinkingsdood en vervolgens zijn de verschillende kanten van de oorlog op elkaar aangewezen. List en bedrog, achterdocht, opbloeiende romantiek en ingekapseld feminisme avant la lettre; Lifeboat heeft alles en is spannend bovendien.

Uniek project, must-see! 4,5*.

Uitstekende en ietwat onderbelichte Hitchcockfilm. Ondanks dat de gehele film zich maar op een paar vierkante meter afspeelt, weet Hichcock het geheel visueel toch zeer boeiend te houden door middel van cameravoering en montage. De cast is goed gekozen en versterken de toch al goed geschreven personages. Bovendien bevat deze film zeker de meest originele cameo van Hitchcock zelf.

avatar van Spetie
Prima Hitchcock dit.

Het knappe aan de film is dat deze zowel spannend als afwisselend is en dat terwijl de gehele film zich zowat afspeelt in een reddingssloep op de oceaan.

Het script is sterk geschreven en de personages zijn stuk voor stuk kleurrijke figuren. De dialogen zijn vlot en de ontwikkelingen op de boot en tussen de personages zijn erg de moeite waard.

Ook altijd leuk om Hitchcock zelf te spotten in zijn films. Ik vroeg me vooraf al af waar hij hier zou verschijnen, maar grappig dat hij met zijn foto op een advertentie voor gewichtsverlies in een krant voorbijkomt. Dat is op zich wel leuke zelfspot van de man.

Ja ik heb me prima vermaakt met deze film en erg leuk dat ik na meer dan dertig films van hem gezien te hebben weer eens vier sterren kan uitdelen.

avatar van jipt
Ahh deze is uit op blu-ray. Lijkt me een film die geschikt is voor een goede remake in de trant van The Divide. Snel deze maar eens kijken.

avatar van jipt
Leuke Hitchcock, af en toe wat traag maar over het algemeen vrij spannend. Vond het erg knap gemaakt en verdient zoals ik zij een verfrissende en nog wat rauwere remake. 3,5*

Niet echt één van de sterkere Hitchcocks wat mij betreft.

Iets teveel karikaturen en het kabbelde allemaal wat voort (pun intended).
Bankhead nooit eerder gezien maar past moeiteloos in het rijtje actrices met pit uit die tijd.

avatar van SnakeDoc
Weinig spanning, maar wel erg interessant en goed in elkaar gezet.

Mooi gefilmd, leuk gespeeld, en een origineel verhaal.

Soms wat langdradig en wat van het zelfde, maar de speelduur voorkomt dat de verveling kan toeslaan.

kappeuter (moderator)
Een a-typische Hitchcock, maar toch erg sterk.
Ondanks dat het zich volledig op een kleine reddingssloep op zee afspeelt, weet de film toch van begin tot eind te boeien. Er zijn veel interessante wendingen, ondanks de 'beperkte' setting gebeurt er relatief veel.
De cast speelt zeer overtuigend. Acteurs die mij trouwens niet bekend voorkomen.
Interessant dat deze film al tijdens de Tweede Wereldoorlog is gemaakt, ongetwijfeld ook juist daarom gemaakt. Je hoort o.a. verwijzingen naar de Führer en concentratiekampen.

avatar van HarmJanStegenga
Fantastische prent! Ik hou wel van films die zich op één locatie afspelen.. en laat Alfred Hitchcock nou net een regisseur zijn die dat zeer goed kan. Deze 'Lifeboat' blinkt echt uit in haar simpliciteit. Neem een reddingssloep, een stel acteurs, een goed script en je krijgt met Hitchcock aan het roer echt weer een heerlijk spannend, sfeervol en boeiend geheel te zien. Heb ook nog erg gelachen tussendoor.

Natuurlijk komt dat door alle leuke personages en alle gebeurtenissen die zich voordoen, maar ook de ''cameo'' van de regisseur zelf is hilarisch. Zelfs nog met de nodige zelfspot. Erg leuk. Ik blijf van deze regisseur houden en blijf ook maar doorgaan met het kijken van z'n films. Ook in deze 'Lifeboat' zat weer zoveel meer dan dat ik had verwacht. Lekker vlotte film, op naar de volgende.

avatar van DVD-T
Interessante film van Hitchcock.

Zeker de onderwerpen waar de film mee omgaat omtrent de Duitser en wat te doen met degene die mede verantwoordelijk is voor de drama die hen is overkomen. Fijn dat er goed gebruik wordt gemaakt van de acteerkunsten van Slezak door hem veel te gebruiken. Ook de rest van de cast doet het erg goed, met Bankhead die iedereen er met gemak uitspeelt en duidelijk de leiding neemt.

Naast de interessante vraagstukken is Lifeboat ook een avonturen film. Het overleven op zee in een reddingsboot is erg leuk gedaan en hoewel een film die zich op 1 locatie afspeelt al snel in herhaling kan vallen of langdradig en/of saai kan worden, is dat in Lifeboat niet het geval. Er gebeurt zo veel in een kleine tijd.

Erg mooi geschoten, Hitchcock wilde zoveel mogelijk variaties in de shots aangezien het zich op 1 locatie afspeelt. Ook erg knap dat het voornamelijk op een set is geschoten. Valt niet op door de manier de film je helemaal meesleept in het verhaal en je er een onderdeel van laat zijn.

DVD-T schreef:

Vind ik eerlijk gezegd juist wél. Kom er maar heel moeilijk doorheen omdat het zo stroperig en oninteressant is.

Die oude Hitchcocks die ik heb gekocht vallen me sowieso zwaar op de maag, met uitzondering van The Lady Vanishes.

Zwolle84 schreef:

Aahh, das jammer. Vond Het genoeg afwisseling in gebeurtenissen hebben.

The Lady Vanishes moet ik nog zien. De oudere Hitchcock films wisselen heel erg bij mij. Notorious vond ik erg middelmatig, en Rebecca laatst ergens halverwege uitgezet. Kwam er niet doorheen. Gelukkig is er technisch altijd wel wat te genieten in een Hitch films, want hij levert, hoe mager het verhaal ook mag zijn, altijd erg goed werk af.

avatar van John Milton
Ik heb deze in de bios gezien vorig jaar met de Hitchcock cursus in Eye. Uitstekend mee vermaakt! Rebecca uitgezet ja? Dat vond ik zeker geen slechte. Kan het ook aan het moment gelegen hebben?

avatar van DVD-T
Zou kunnen, ja. En misschien een verkeerd verwachtingspatroon. Ik weet niet precies waar het aan lag. Gaat sowieso nog een kans krijgen. Dat begin shot is wel erg blijven hangen.

avatar van Zwolle84
Ik moet ook wel echt in de stemming zijn voor die oude Hitchcocks. Beetje een dooddoener, maar bij hem werkt het wel echt zo. Even je interesse een paar minuten verliezen en je kunt hem wel uitzetten, dan is het gedaan.

Lifeboat, Young And Innocent en Sabotage gingen er in ieder geval moeiljk in. The Lady Vanishes was een herziening, dan gaat het al een stuk makkelijker omdat je weet waar je op moet letten.

avatar van John Milton
Ook young and Innocent zag ik in de bios. Ik denk dat ook veel scheelt, geen afleiding van andere zaken, je kunt je alleen op de film focussen.

avatar van Zwolle84
Ja, dat is een enorm verschil met al die afleiding tegenwoordig.

avatar van RuudC
Leuk staaltje zelfspot van Hitchcock!

En een leuke film verder! Eerlijk gezegd had ik een tegenvaller verwacht, want Hitchcock is in mijn ogen nog steeds wisselvallig in de oorlogsjaren. Het lijkt me altijd zo lastig om een goede film te maken die (vooral) op een plaats afspeelt. Toch ben ik dol op 12 Angry Men en had Lifeboat ook nogal wat charme. In het begin had ik met moeite met de onverschilligheid waarmee de overlevenden reageren op het feit dat ze net getorpedeerd zijn. Dat de Duitser niet welkom aan boord is, kan ik me nog wel voorstellen. Zijn rol brengt overigens alle flair in deze film. Hij zorgt voor verdeeldheid aan boord, enkel en alleen door zijn aanwezigheid. Hij zorgt ervoor dat de personages groeien in dit verhaal. Grappig trouwens dat er al wordt gegrapt over concentratiekampen, terwijl in 1944 nog niet bekend was wat daar daadwerkelijk gebeurde. Er gebeurt veel meer in deze film dan ik had kunnen bedenken en dat is toch een compliment aan het adres van Hitchcock. Niet zo goed als 12 Angry Men (dat verder helemaal niets met Lifeboat te maken heeft, maarja, één filmlocatie), maar ruim zeventig jaar later nog steeds de moeite waard.

avatar van baspls
" A guy can't help being a German if he's born a German, can he?"

Een Amerikaans passagiersschip wordt getroffen door een Duitse torpedo en beide schepen vergaan. Een groepje drenkelingen verzamelt zich in een reddingsloep. Onder hen bevind zich een Duitse kapitein. De drenkelingen krijgen onderling ruzie, is de Duitser te vertrouwen?

Een keer een Hitchcock zonder allerlei grote namen, hetgeen toevoegde aan het realisme van de film. De hele film speelt zich af op één locatie: de reddingssloep. De film is in chronologische volgorde opgenomen in een echte bood in een grote tank binnen in een studio. Op het begin en de scènes waar fluit wordt gespeeld na bevat de film geen muziek. De film is uitstekend opgenomen en bij vlagen ziet het er ook erg realistisch uit. Met name het schot dat Canada Lee een gebed opzegt en iedereen naar de ondergaande zon kijkt leek haast levensecht.

Omdat de film zich op een locatie afspeelt moest Hitchcock zijn cameo door middel van een krantenadvertentie doen. Ik vind het een geniaal staaltje zelfspot van hem om zichzelf als reclame voor afslankingsmiddel te gebruiken.

Ik vond het wel een beetje storend dat de personages allemaal zo onverschillig doen over wat er is gebeurd. En ik vond ook dat de film een beetje negatief tegenover Duitsers is. De moraal van het verhaal is letterlijk; vertrouw nooit een Duitser, de film komt daardoor zelfs propagandistisch over. Nu snap ik heel goed dat de personages achterdochtig zijn en Duitse soldaten zijn nou niet bepaald de meest betrouwbare personen, maar heus niet alle Duitsers zullen mensen overboord gooien en bedriegen zonder dat ze daar profijt van kunnen hebben. Grappig feitje is dat in de Duitse nasynchronisatie het personage Willi een Nederlandse vrijwilliger in het Duitse leger is, om zo de taalbarrière in stand te houden.

Wel erg goed dat ze de Duitser echt Duits hebben laten praten. Het was zelfs erg goed te verstaan. Goed gespeeld door de Oostenrijks-Hongaarse Walter Slezak.

De film trok al meteen de aandacht en bleef - ondanks dat hij zich volledig op een plek afspeelt en geen muziek heeft - de hele speelduur lang boeien. Je blijft je de hele tijd afvragen of de kapitein nou te vertrouwen is of niet en hoe de drenkelingen het nog zullen volhouden. Lifeboat is een erg bijzondere film uit Hitchcock's oeuvre en mischien wel de beste rampenfilm die ik ooit gezien heb.

avatar van james_cameron
Een aardige vroege Hitchcock, niet heel bijzonder qua plot maar de moeite waard door de leuke personages en gevatte dialogen. Visueel behoorlijk baanbrekend in elkaar gezet, zeker gezien de beperkte technische middelen van die tijd. Hicthcock heeft een grappige cameo, als advertentie in een krant!