Sid and Nancy (1986)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Muziek

geregisseerd door Alex Cox
met Gary Oldman, Chloe Webb en David Hayman

In de vroege ochtend van 12 oktober 1978 werd het levenloze lichaam van Nancy Spungen gevonden in een badkamer van het Chelsea Hotel in New York. Haar vriend Sid Vicious, bassist van de band The Sex Pistols, bevond zich in de slaapkamer. Hij lag in een plas bloed en verkeerde in een shocktoestand. Vier maanden later overleed Sid Vicious aan een overdosis. Even daarvoor was hij op borgtocht vrijgekomen in afwachting van het proces tegen Nancy's moordenaar. Het mysterie rond de dood van Nancy heeft Sid Vicious uiteindelijk mee in zijn graf genomen. Tot op de dag van vandaag weet niemand de ware toedracht: ging het om een zelfmoordactie of was het gewoon een brute moord?

avatar van petey
Verplichte kost voor elke voormalige punker.

avatar van blabla
Vind er als voormalig punker (toen punk nieuw was !!) toch echt niet veel aan.
Ben wel liefhebber van de andere Alex Cox films

Echte punx kijken The Great Rock ´n Roll Swindle en Cox´andere film Repoman.
Dit is een heel slap aftreksel (maar niet heel onaardig).

avatar van blabla
Vind er als voormalig punker (toen punk nieuw was !!) toch echt niet veel aan.

Ben wel liefhebber van de andere Alex Cox films

Heb 'm net weer gezien (na jaren), toch stukken beter als ik dacht en niet omdat m'n herineringen aan m'n punktijd nu leuker zijn maar juist omdat ik de film nu veel meer als een film heb gezien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Te lang niet meer gezien om te beoordelen, vanavond staat de video aan.

Mooie film! Ze hebben ook mooie beelden gebruikt, het oude stadsleven en verrot enz.
De film is niet echt alleen punk, maar er zit ook nog wel gevoel in vind ik. Vond hem leuk

ame punkers

avatar van gemaster
Matige film. Als ik Vicious was geweest had ik Nancy al veel eerder omgelegd. Wat een irritant wijf zeg.

avatar van 93.9
Die twee werden me ff een partij neer gezet als karikaturen!

Matigjes hoor!

Ik ben blij dat mijn medezuipers en -blowers uit die tijd toch wat minder zeikerds waren dan deze twee. Kolere, wat lopen die Sid en Nancy te nuilen... (Nuilen? Ja, nuilen, ja! Dat is ook een woord. Geloof ik.)

Desalnietemin prettig om een inkijkje (of wat daarvoor doorgaat) te hebben in de pistols-bende.

marcelgg schreef:
(Nuilen? Ja, nuilen, ja! Dat is ook een woord. Geloof ik.)

Alleen in Nijmegen .

Overal in het oosten volgens mij wel. Wordt hier alleen in het dialect gebruikt overgens (wordt uitgesproken als neulen).

avatar van Guyke
Ik heb het genoegen meegemaakt (jaren geleden) deze film, als student, in sneak-previeuw te kunnen zien in de studio's te Leuven. Na zowat drie kwartier had vrijwel driekwart van het publiek de zaal verlaten (echt nooit eerder meegemaakt).
Dit is dan ook een onvoorstelbaar slechte film.

orbit
Prachtige biografie!! Naast Oldman is ook Webb erg goed! Je belandt aan het eind mee in de goot in deze film.

avatar van Drs. DAJA
Briljante film over het slenterige bestaan van veel Punkers. Er wordt erg goed vormgegeven aan het leven van Sid Vicious. Oldman acteert buitengewoon sterk. Hij laat de statigheid die hij normaal heeft totaal valen en wordt volledig Sid Vicious. Het karakter komt dusdanig tot leven dat je het grootste deel van de film gewoon vergeet dat dit Oldman is die speelt. Waarschijnlijk zijn beste rol.

Enige nadeel was dat we nooit echt dichtbij het karakter Sid kwamen. We krijgen nooit echt een band en dat zorgt er voor dat de film qua effect net niet tragisch genoeg is als bijvoorbeeld een Trainspotting of Christiane F.. Hoe dan ook uitstekende film.

avatar van brucecampbell
Boeiende film over het leven van Sid Vicious en Nancy Spungen, waarin we spijtig genoeg niets te weten komen over de jeugd van Vicious. De film start wanneer de band op hun hoogtepunt is en we volgen de volledige downfall van de twee door overmatig druggebruik. De hoofdrollen zijn perfect ingevuld door Gary Oldman en Chloe Webb. We zien ook nog Courtney Love eventjes, die later zelf met een destructieve zanger is getrouwd.

avatar van panax
mooie film,zwartgallig ,ik denk wel dat het zo is geweest
anarchie,zelfdestructie,chaos
mooie plaatjes van londen ,voor de punk was ik toenertijd net te jong
dus niet echt bewust meegemaakt,oldman zijn rol is echt zoals ik oldman ken ,totally nuts !!!! webb is ook oke,maar ook schofield die een schitterende johnny rotten neerzet en evenals oldman zelf zingt!!

Voor mij als eens groot punkliefhebber moést ik deze een keer gezien hebben. En ik vond het zeker niet tegenvallen. Sterker: ik kreeg van deze film echt heel heftig depressieve neigingen!
Zo zwart en donker en je wordt er nog een meegezogen ook. Derhalve vond ik het dan ook een fantastische film. Tijd geleden dat ik 'm gezien heb, maar wil het dolgraag nog eens een keer beleven. Ik moet het hebben van de herinnering hieraan, maar die is indrukwekkend te noemen. Dus voorzeker dat ik deze een 4* geef.

yorgos.dalman
Gary Oldmans beste vertolking. Intens. Chloe Webb heeft de meest sexy stem in show-bizz. Hele film lekker ruig en deprimerend.

En lees even op Sid and Nancy wikipedia pagina hoe de echte Johnny Rotten over de film en regisseur Alex Cox denkt.

Ik hou het verder kort.

avatar van Uzza_Sparta
intussen is deze film 25 jaar oud maar het blijft een topper en zeker een aanrader

Inderdaad een prima drama over de roemruchte Sid Vicious en zijn zeer irritante vriendin Nancy Spungen. De rollen worden overigens perfect gespeeld door Gary Oldman en Chloe Webb. De muziek is trouwens ook wel lekker in deze film, zelfs het nummer "My May" gezonden door Sid Vicious. Deze film zou eigenlijk verplichte kost moeten zijn bij een afkickcentrum.

Loepsaal
Hilarisch, bezoekje van de Pistols aan de vader van de punk, Iggy Pop (Rock Head) op zijn hometrainer (daar gaat mijn ongezonde image) Ik hoor dat we familie zijn...

avatar van royals
Toch wel één van mijn favoriete biografieën. Vermakelijk en een erg sterke rol van Gary Oldman.

avatar van Vinokourov
Van sommige onderwerpen kun je je afvragen of ze wel boeiend genoeg zijn om verfilmd te worden. Bij Sid Vicious en zijn destructieve relatie met Nancy is dat wel het geval, want het is veel van hetzelfde wat je te zien krijgt. Bijna elke scene ontaardt in ruzie, vernieling of van alles wordt ondergekotst. De punkscene komt door deze film overigens in een niet al te best daglicht te staan kreeg ik het idee, want geen greintje echte leukigheid komt er in voor, laat staan dat het een ode er aan is. Beetje veel van hetzelfde dus, maar de acteerprestaties zijn wel weer bijzonder sterk. Vond Chloe Webb zelfs sterker dan Gary Oldman acteren. Mên, dat soort method acting bij actrices zie je niet zo snel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film over de legendarische Sid Vicious met geweldige muziek, een must see voor de fans. Of zo lijkt het in elk geval. Gary Oldman is opvallend als de punker, al gaat hij toch de mist in bij het nummer 'My way' dat Vicious solo zong. Daar wordt de scène eerder belachelijk. Kritiek die ik ook wel bij de rest van de film heb. De film leunt dichter bij de komedieserie The Young Ones dan bij echte punkers en de muzikanten worden dan ook halvelings als karikaturen neergezet. De film zelf is ook wat verouderd en het succes van de film zal vooral te danken zijn aan Oldman's acteerprestatie. Als je dit vergelijkt met de film Control over quasi tijdsgenoot Ian Curtis en zijn Joy Division, is Sid and Nancy eerder een parodie. Een gemiste kans over een boeiend verhaal.