Junebug (2005)

Drama / Komedie

geregisseerd door Phil Morrison
met Amy Adams, Embeth Davidtz en Alessandro Nivola

Madeleine reist van Chicago naar North Carolina om een schilder te strikken voor haar galerie. Eenmaal daar aanbeland besluiten Madeleine en haar kersverse echtgenoot langer in North Carolina te blijven, om zijn aparte familie te ontmoeten.

Degelijke film.

Maar zeker niet meer dan dat. Ik denk dat de term "banaal" de film het best samenvat. Het werkt wel allemaal tot op zeker niveau, maar behalve het audiogedeelte is er echt helemaal niks dat er ook maar probeert uit te springen.

Verhaaltje dat weinig nieuws brengt, stadmeisje komt bij townsfolk terecht en leert daar wat bij over zichzelf. Teveel banale mensenprobleempjes, te banaal gepresenteerd.

Los daarvan keek de film wel goed weg, en zaten er enkele effectieve scenes in. Maar meer dan 3* kan ik er niet aan kwijt. Ontstijgt amper de middelmaat, dat extra halfje is voor de aparte manier waarop met het geluid werd omgegaan. Heel subtiel, best mooi.

avatar van streeter
had ik niet verwacht van dat jochie van The OC.
****

Dat jochie is ouder dan jij bent

M>G
Wat een saaie film zeg...
en die Benjamin McKenzie is niet leuk.

avatar van Blokland
Afgezien van een bruisende Amy Adams valt er in de eerste, nogal vlakke, 80 minuten van Junebug niet zo veel te beleven. De film wordt echter gered door een ijzersterk laatste deel met allerlei sterke dramatische ontwikkelingen. De nogal schokkende scene tussen de twee broers met de motorsleutel zal me nog lang bij blijven.

avatar van Co Jackso
Ik had vooraf toch wel hoge verwachtingen van Junebug. Die zijn helaas niet helemaal uitgekomen. Hoewel de acteurs allen vrij sterk bezig zijn, wil het verhaal nooit helemaal loskomen. Wat dat betreft is de film een stuk minder als Scandinavische vergelijkbare films als After the Wedding en Festen.

Ik heb deze film net nog gezien. Superleuke film.. Vooral Amy Adams vond ik goed, bruisend (leuk accent).. Alessandro Nivola
vond ik weer wat minder..

Het begin is wat moeizaam en ik vreesde even dat dit ‘redneck aapjes kijken’ zou worden. Maar de cast is zo ongelofelijk goed (en bestaat louter uit personen die ik hier en daar weleens gezien heb, maar me niet echt kon herinneren) dat we kunnen spreken over een acteursfilm pur sang.

avatar van gondwana
ziet er heel autobiografisch uit, heel traag ook, een aantal mooie scènes maar vooral de confrontaties met de NCarolina locals.
Redelijk klassiek.

avatar van Leo1954
Mooi drama en onderhoudend ook. Er zit genoeg in om de film boeiend te houden, de confrontatie tussen het nieuw getrouwde stel had voor mij wat heftiger gemogen, dat had ik eigenlijk tijdens het kijken wel verwacht. Amy Adams speelt inderdaad geweldig, zo lief en oprecht, dat greep me echt aan. En zij niet alleen, de hele familie speelde goed, hoewel ik de rokende moeder slecht vond roken. Een detail, maar behoorlijk irritant. Verder speelde ze echt goed. Bepaald niet banaal , zoals Onderhond de film samenvat.

Mooie film, met schitterende karaktertekeningen. Goed geacteerd. Vooral Amy Adams is enorm op dreef. De intermezzo's met die fanatieke kunstenaar vond ik perfect, alsmede het gebruik van "stillevens" om de sfeer te schetsen. Ik heb genoten van deze film en vond het eigenlijk jammer dat hij afgelopen was.

avatar van Movie-Addicted
Ik heb mezelf net aan deze film gewaagd gezien de hoge ratings, maar moet eerlijk zeggen wat een baggerfilm. Acteerwerk was wel ok verder, maar nee totaal buiten mijn smaak.

een 2 voor het acteren.

laundromat
Mooie poster! Ben benieuwd!

Zaterdagavond op Canvas.

avatar van 93.9
Niet uitgezonden????
En weer een film opnemen mislukt. Een of andere docu op mijn videoband.
Faal!

avatar van wendyvortex
93.9 ben bang dat je het verkeerde kanaal hebt ingeprogrammeerd want hij was wel degelijk te zien op de Belg.

avatar van wendyvortex
Vervaarlijk balancerend tussen chick-lit en fraai drama, naarmate de film vordert gaat het steeds meer de goede kant op.
Al met al best aardig filmpje waarin vooral de meest zwijgzame personages indruk maken.

Goeie film over een pasgetrouwd stel waarbij de vrou voor het eerst kennismaakt met haar schoonfamilie. Een behoorlijk traag tempo en er lijkt niet al te veel te gebeuren, maar het zijn de personages die de film gaande houden. Klein en ingetogen, soms wat onevenwichtig en uitstekend spel van de cast.

avatar van nadrin
Vreemde film. als Tragikomedie aangekondigd
Soms zat ik echt geboeid en enige tijd later verveeld te kijken.
Goed geacteerd dat wel.
Maar ik had moeite om te vinden waar de film grappig hoort te zijn en waar niet.
Ik denk dat de schilder en her streven naar zijn handtekening wel wat sarcastisch bedoeld waren.

Vrouw uit Chicago ontmoet de gekke familie van haar man en andere gekke mensen in North Carolina. De openingsscene is al gelijk een hele bijzondere. Waarschijnlijk authentieke beelden van jodelende (?) mannen. Gaandeweg de film blijken de gekken eigenlijk toch vooral gevoelige mensen te zijn die veel waarde hechten aan hun eigen gewoontes en waarden. Mooie menselijke film waarin uitstekend geacteerd wordt.

laundromat
Ik vind Adams een fantastische actrice! Maar hier kwam ik niet door heen. Of op verkeerde moment gezien?

Aan de ene kant is deze mix van komedie/romantiek/drama/tragedie origineel en verrassend en aan de andere kant vond ik het gecompliceerde verhaal wat weerspannig en niet altijd even toegankelijk. Maar misschien miste ik ook wel teveel een centraal thema. Het drama over manieren binnen twee totaal verschillende werelden en de ontreddering van Amerikaanse families, met een ondertoon van droefheid, komt wel levensecht over. Amy Adams schittert en kreeg een Oscar-nominatie.

avatar van arno74
Leuke film met een goede balans tussen drama en (droge) humor waardoor het lekker als geheel luchtig blijft. Amy Adams steelt de show met haar vertolking van een schattige simpele geest. Heerlijke film die de tijd neemt maar die je opeens in de sfeer mee weet te voeren. Ruim 3,5*

avatar van Capablanca
In mijn ogen zwaar onderschat. Hier had Amy Adams een Oscar voor verdiend.