Allegro (2005)

Denemarken
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Christoffer Boe
met Ulrich Thomsen, Helena Christensen en Henning Moritzen

Na een lange afwezigheid keert de beroemde pianist Zetterstrøm van New York terug naar Kopenhagen ter gelegenheid van een galaconcert. Hij is de liefde van zijn leven verloren en daarom ontkent hij zijn verleden, hij probeert het verleden te vergeten. Sommige mensen nemen hem dit kwalijk en ontvoeren zijn verleden en plaatsen dit in een mysterieuze zone in het hart van Kopenhagen. De zone is een soort stad in een stad die afgesloten is van de buiten wereld. Wanneer hij in contact komt met een boodschapper uit de mysterieuze zone, wordt hij weer verbonden met wat achter hem ligt, met wat hem weg deed gaan uit Kopenhagen: zijn liefde voor de betoverende Andrea. Hij hoopt dat zijn verleden vanzelf terug zal komen, echter de zone verkoopt geen dromen: hij zal zelf de zone moeten binnendringen om zijn ontvoerde verleden terug te krijgen.

avatar van Glacius
timbo_ schreef:
In reconstrucion was de chemie tussen de hoofdrolspelers erg groot hier is die beduiden minder. De laatste scene heeft bij mij dan ook nog niet de helft van de impact die de laatste scene bij reconstruction had.

Dat ben ik met je eens, alhoewel de chemie tussen Zetterstrom en Andrea ook een bepaalde magie uitstraalde, wat ik opzich al vrij bijzonder vind. Ik denk dat dit ook komt doordat er met de camera veel focus gelegd wordt op bepaalde aspecten van het gezicht en dan doel ik op de mond en ogen van de personages. Het geeft de personages een werkelijk uitstraling van liefde. Het is wel jammer dat er vrij weinig van deze indrukwekkende scénes tussen de 2 in deze film te vinden zijn, vrij kort zijn en een stuk minder indrukwekkend in dialoog vergeleken met Reconstruction.

De opzet van deze film is inderdaad een herhalingsoefening, maar storend is het niet. Wel storend vond ik zo nu en dan de 2 vaste bewoners van 'The Zone' en dan met name Tom.
Op de één of andere manier wisten zij bij mij totaal de magie van de film te doen verdwijnen met uitzondering op een aantal momenten. Dit geldt overigens ook voor Terrance Sander, de manager van het concert-huis.
De boodschap van de film, of eigenlijk mijn eigen interpretatie ervan, vind ik wel erg mooi, en met name het laatste gedeelte krikt het niveau van de film weer aardig omhoog.
Leuk om Alex weer terug te zien, alhoewel ik dit verder niet meer dan een leuke EasterEgg beschouw en geen daadwerkelijke binding trek naar Reconstruction zelf.

Verder snap ik de vergelijking met Stalker niet zozeer.
De titel 'The Zone' komt met elkaar overeen, maar verder is het plot van de 2 films en 'The Zone' totaal verschillend.

Ik twijfel tussen een 3,5* en een 4*, maar geef de film momenteel het voordeel van de twijfel, oftewel 4*

avatar van Inland Rabbit
LYNCH, dit was zeker niet mijn eerste indruk van deze film, maar als eindconclusie kan ik er een stuk Inland Empire zeker in vinden. Het benauwde, een stukje verhaalconstructie, stukje emotie. Toch is dit op veel gebieden ook wezenlijk anders en zeker minder surrealistisch.
Dat ik Lynch noem, wil denk ik wel gelijk zeggen van wel niveau ik deze film vind.

Waar te beginnen, het is zo lastig. Geen moeilijke film, maar aan de andere kant toch ook niet makkelijk verteld.
Het basisverhaal is erg makkelijk, althans wat ik eruit haal. Zetterstrøm heeft een gesloten persoonlijkheid. Verliest op een tragische wijze zijn vriendin, maar verdringt dat. Vervolgens stort hij zich nog meer op de muziek, die steeds afstandelijker wordt .
Het Zone stukje in de film, is een uitgebreidere vertelling, van iets wat ook veel conventioneler verteld had kunnen worden. Knap gedaan.

Audiovisueel echt super. Zo veel sfeer kom ik maar weinig tegen, ja Lynch dus, maar wel heel anders.

In het begin is het visueel apart. De afwisseling tussen die tekeningen en de normale beelden zijn erg leuk gedaan. Daar zijn al de vage camera bewegingen te zien, wat schudden, in en uit zoomen op een persoon, heel apart. Naarmate de film vordert, realiseer ik me dat het gewoon heel leuk gedaan is en consequent telkens weer.
The Zone betekent ook visueel een andere stemming. Veel donker, maar aan de ander kant ook veel licht. Apart gedaan en het ziet er gewoon heel sfeervol uit, vooral in de straten daar.
De soundtrack sluit aan op de beelden, of andersom. Mooie piano klanken, afgewisseld met donkere drones. Apart gedaan.

Het werkt gewoon mooi samen. Dat moet natuurlijk ook met een film over muziek. De manier hoe het hier word toegepast, weet het echter ook meer emotie te creëren, het audiovisuele plaatje. Sterker nog, als die samenwerking er niet was geweest, was er vast weinig van de film over gebleven.
Het leunt vrij veel op die en het verhaal kan wel erg sterk zijn, maar het is uiteindelijk het audiovisuele wat het meest van de emoties maakt.

Al is het natuurlijk ook het totaalplaatje en dat is misschien nog wel het knappe aan de film. Alles klopt!
Lang geleden dat een film me zo overdonderd heeft. Als ik dan lees, dat veel mensen Reconstruction hier beter vinden, vraag ik me af wat me nog te wachten staat. Die gaat er zeker aan geloven natuurlijk.

avatar van wendyvortex
Ietsje minder verrassend en meeslepend dan Boe's Reconstruction.
De Zone komt rechtstreeks overgeheveld uit Tarkovsky's Stalker en wordt zelfs eenmaal letterlijk geciteerd in de scene waarin de hoofdpersoon met Tom naar een beeld uit zijn verleden kijkt.
De zaal heeft een bodem van zand met van die golfjes erin.
In Stalker lopen de hoofdpersonen door een soortgelijke ruimte.

Ik vind het hartstikke fijn dat Boe hier vrijelijk tribute brengt aan Tarkovsky maar dat maakt het deja vu gevoel nog groter.
Afgezien daarvan is de film bij vlagen adembenemend mooi en zit er ook nog wat doeltreffende animatie in.
Hele goede en interessante stijloefening, maar iets te afstandelijk.

avatar van wibro
Heb tot nu toe tevergeefs gezocht naar deze film. In geen enkele videotheek of betere movieshop te krijgen. Uiteindelijk dan maar van het internet geplukt. Visueel ziet het er allemaal heel mooi uit, maar de film is alleen niet ondertiteld en daar ik het Deens niet machtig ben heb ik nu een probleempje. Als ik de recensies lees met verwijzingen naar de films van Lynch en Tarkovsky moet je natuurlijk wel weten hoe het verhaal in elkaar zit, want hapklare brokken worden lijkt me in deze film niet direkt voorgeschoteld. Daar ik de film dus niet begrepen heb zie ik mij dus genoodzaakt mijn stem voor deze film achterwege te laten, hoewel deze film alleen al voor de fotografie een 3,5* verdient.

avatar van wibro

Bedankt voor de zeer snelle informatie.
Inmiddels besteld.

avatar van Mochizuki Rokuro
Yep, dezelfde versie als die in de pakketservice zat.

avatar van wibro
Niet besteld trouwens bij Play.com maar bij All about Movies vh Boudisque in Nijmegen. Prijs € 13,99 en dat scheelt nogal wat vergeleken met de prijs bij Play.com.

avatar van Stephan
Een stuk minder dan Reconstruction.
Wat me vooral opviel was dat in die laatste meerdere memorabele scènes zaten. De metro, het hotel, de bar. De actrice was ook vele malen beter. Het gegeven was ook veel meer te 'accepteren'. Hier vond ik de ontknoping ook wel een 'beetje rap' gaan en eigenlijk niet echt met een keerpunt.

Kortom: kleine tegenvaller

avatar van Black Math
Na Reconstruction gelijk deze maar gezien. Wederom een een visueel pareltje. maar ik moet zeggen dat ik het idee heb dat Reconstruction in alles net iets beter is: net iets meer interessante beelden, een betere soundtrack, weet een stuk meer emotioneel te raken. Wat dat laatste betreft heeft Boe het zichzelf wel erg moeilijk gemaakt in deze film met een bijzonder emotioneel afstandelijke hoofdpersoon. Had nou niet echt het idee dat ik met hem kon meeleven, ook niet toen hij zijn treurige moraallesje had geleerd.

Qua inhoud doen beide films me een beetje denken aan Kim Ki-duk, waar soms ook de gekste dingen lijken te gebeuren. Qua regie overigens onvergelijkbaar.

Deze film krijgt in ieder geval 4,5*.

avatar van misterwhite
Toch wel een echt mooi kunstwerk van Boe. Deze film deed mij denken aan deze films: Reconstruction, Stalker & Inland Empire.
Het mysterieuze en bizarre wordt mooi getoond in de stijl van reconstruction. Ik snap de film nog niet volledig dus een 2de kijkbeurt komt er nog zeker.

Maar tot nu toe is het zeker een 4,5* waard.

wat een graf film is dit zeg

avatar van Black Math
wat een argumentatie is dit zeg

avatar van Glacius
Niet serieus nemen, als je zijn beoordelingen bekijkt, snap je waarom.

stevebravo schreef:
wat een graf film is dit zeg

Weet je wel zeker dat het deze film is die jij gezien hebt? Deze film is in Nederland namelijk nergens te krijgen. Ik heb hem moeten laten importeren uit de U.K.

avatar van Knisper
Veel vergelijkingen gelezen hier. Vooral Stalker vaak (logisch gezien het uitgangspunt, al heeft de uitwerking van de film hier niets mee te maken), Reconstruction en zelfs Inland Empire, wat ik hier zelf niet in kan ontdekken. Waar ik toch meer dan eens aan moest denken was Alphaville, niet onlogisch gezien Boe zijn productiebedrijf hiernaar genoemd heeft, maar toch vind ik dat een veel treffende vergelijking.

Terecht werd al gezegd dat Reconstruction hier nog verder gestript is naar de essentie met de bedoeling om niet aan de emotie te komen. De liefde tussen Andrea en Zetterstrøm wordt aanvankelijk alleen geintroduceerd door twee scènes. Eentje waar ze elkaar ontmoeten en eentje waar ze afscheid nemen. Dat is een duidelijk statement van Boe, want elke andere regisseur zou minstens een kwartier aan hun geschiedenis besteden.

Aanvankelijk geef ik Boe gelijk en is de emotie er niet minder om; je leeft nog steeds mee. Maar als gedurende de film Andrea verder naar de achtergrond verdwijnt en de gesprekken in de Zone en het pianoconcert op de voorgrond treden, wordt het verhaal helaas net iets te flauw (qua zwarte humor en situaties). Dat wil ik de film best wel vergeven, want andere momenten zijn weer om in te lijsten, maar daardoor blijft Reconstruction hier toch wel boven staan.

Maar toch, het werkt allemaal weer wel.

avatar van dEUS
Wondermooie film.

Woorden schieten eigenlijk te kort om te beschrijven hoe prachtig het er allemaal uitziet. Het is alsof Boe perfect aanvoelt hoe een film er moet uitzien.

De met de hand getekende levensloop van Zetterstrom vond ik erg geslaagd en wakkerde mijn zin in de film geweldig aan. Een andere verbluffende scène was die in rood gehulde keizersnede-scène.

Zoals altijd is het Deens een pluspunt. Het taaltje past perfect bij zo'n kunstzinnige film als deze. Minpuntje aan de film was dan weer dat de soundtrack vrij mager was. Wat we te horen kregen was mooi, maar ik had Zetterstrom graag wat meer op zijn piano horen spelen.

Ietwat meer chemie tussen het koppel had de film ook goed gedaan. In een film als deze is romantiek immers erg belangrijk en hier waren de romantische scènes eerder schaars.

Verder wel een zeer goed acteur die Ulrich Thomson. Ik had hem eerder al zien spelen in Brothers, waar zijn rol zowaar nog sterker was.

Zoals de meesten vond ik Reconstruction nog dat tikkeltje beter. Op sommige vlakken was Allegro voor verbetering vatbaar. Maar verder wel weer een heerlijk kunstzinnige film.

4.0/5.0*

avatar van Spetie
Gezien de stijl van de film en het feit dat Allegro van dezelfde regisseur is, ontkom je er haast niet aan deze film te vergelijken met Reconstruction. En op dat punt ben ik het eigenlijk wel met de meesten hier eens, dat die laatstgenoemde net wat beter is dan deze film.

Allegro is echter verre van slecht. Naast Reconstruction doet deze film je ook al gauw denken aan Stalker, omdat hier net als in die film zich ook een zogenaamde “zone” bevindt. Boe werkt deze film behoorlijk goed uit, ware het niet dat ik op het belangrijkste moment van de film helaas geen emotie voelde. Dat komt denk vooral door het feit dat het vrouwelijke personage i.m.o. iets te weinig speeltijd heeft, waardoor alles net wat minder overkomt. Ulrich Thomsen speelt trouwens wel sterk, al vond ik zijn personage dan niet altijd even sympathiek.

Verder is de muziek niet altijd even overtuigend, maar de prachtige beelden van Boe en het toch wel interessante verhaal maken veel goed. Ook vond ik de afwisseling tussen de echte beelden en de tekeningen/animaties soms verfrissend werken.

avatar van Fortune
Fijne film.

Iedereen vergelijkt hem met Reconstruction, wat alleen maar goed is in mijn ogen. Maar het gaat toch om de stijl van Boe, wat je alleen maar kan verwachten.
Ik ben sowieso niet van mening dat een regisseur telkens een betere film moet maken. Het hoeft helemaal niet beter of meeslepender te zijn dan Reconstruction.
En deze film met Inland Empire vergelijken is mij ook een groot vraagteken.

Maar goed ik vond het een fijne film. een leuk origineel idee en heb er van genoten. Van de muziek, acteerwerk, sfeer, belichting en het verhaal. Typisch Boe en heb weer zien om Reconstruction te herzien.

avatar van Black Math
Afgelopen avond herzien, de waardering blijft hetzelfde, maar met mijn eerdere mening ben ik het net niet meer mee eens. Ik durf niet meer te stellen dat ik Allegro over het algemeen in audiovisueel opzicht minder vind dan Reconstruction. Sterker nog, in bepaalde opzichten is Allegro misschien wel beter. De toevoeging van de animatie - hoe simpel die er ook mag lijken - voegde veel charme toe en in plaats van ergernis over de hoofdpersoon die ik de eerste keer nogal koud vond, kon ik er nu eigenlijk wel om lachen.
Het enige dat me bij deze kijkbeurt niet beviel was dat er af en toe met grote snelheid gezoomd werd. Erg storend, en haalde me een beetje eruit. Wellicht de bedoeling van Boe, om te benadrukken dat het film is, maar wat mij betreft had hij het achterwege gelaten.

Wat verhaal betreft moet ik nog steeds aan Kim Ki-duk denken, waarbij alles op het eerste gezicht er ook normaal uitziet, maar waar ook soms ineens hele rare dingen gebeuren. Erg verrassend, en ik ben dol op zulke verhalen. Uiteindelijk is de impact van Allegro minder groot dan die van Reconstruction, die ik op 5* heb staan. In combinatie met de irritante zoom kom ik dan - net als de vorige keer - op 4,5* uit. Erg fijne film, ben blij dat ik em nu op DVD heb.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
De 2e film die ik zag van regisseur Boe, na 'Reconstruction'. Mooi en wat mij betreft ook nog even iets beter zelfs dan de laatstgenoemde, al moet ik die weer eens herzien. Ik kan me best vinden in de negatieve recensies - ik vind ook dat Boe het gedoe met de 'zone' niet helemaal goed aanpakt, nogal simpel en overgeanalyseerd dankzij de voice-over, maar... aan de andere kant vond ik dit een érg interessante, mooi gemaakte film met een beklemmende sfeer en een sterke muziekscore.

Helaas vond ik het einde nogal onbevredigend - sowieso deed de chemie tussen de twee hoofdpersonen me nogal weinig. Het verhaal zelf is interessant, maar een emotionele band met Thomson kreeg ik nooit. Ik kon er niet altijd evenveel mee en vroeg me soms af wat nou eigenlijk het doel van alles was. Visueel blijkt Boe een interessante gozer, maar hij faalt toch enigzins om de liefde van Thomsen voor z'n vriendin mooi op het doek te toveren. Althans, dat haal ik er voor nu uit.

avatar van DB10
Erg fraaie film. Vooral de scenes in de zone zijn erg mooi. Sowieso sfeervol om alles in het donker te filmen. De animaties vond ik ook een nuttige toevoeging. Zag er prima uit en ook een eenvoudige manier om alles te introduceren. Voeg daar tenslotte nog de uitstekende acteerprestaties aan toe en je hebt een geweldige film.

avatar van sinterklaas
Christopher Boe heeft zichzelf bij mij toch echt meteen tot held gemaakt. Ik ben zeer verrast met Reconstruction en kort daarna ook Allegro gezien (die ik ook meteen heb laten komen uit de UK) en nu pas, na anderhalve maand een bericht. Maar met Allegro ben ik opnieuw erg maar dan ook erg verrast. En ik kan ook al meteen zeggen dat Boe de ultra koning is in de visuele effecten. Allegro is zo schitterend opgebouwt waar ik na anderhalve maand nog steeds een erg tevreden gevoel over heb. Om te beginnen is de grootste gedeelde van de film pikdonker en lynch-achtig (al waren er weinig dingen bizar), de duistere kiekjes van de oude stadsgedeeltes van Kopenhagen waren ook erg sprankelende plaatjes, met daarnaast ook erg fijne toepasselijke animatie-filmpjes die toch wel simpel maar krachtig bepaalde voorgevoelens of synoniemen schetste. Maar wat Boe dan al helemaal niet had moeten doen: er ook nog een flinke scheut SF bij gooien. Echt Prachtig!

Want we krijgen te maken met een Zone in het hartje van Kopenhagen wat dus afgesloten is van de wereld eromheen. Wat het dan al helemaal mooi maakt is die onzichtbare electronische muur der om heen. En dit alles geeft de film en Kopenhagen zelf toch een toekomstig en futuristisch sfeertje. Het verhaaltje is natuurlijk weer erg geheimzinnig en is uiteindelijk wel best verrassend, alhoewel het op het laatst nog niet helemaal 100% duidelijk is. Puzzelen is bij deze film wel nodig. Ik heb de film ook 2 keer moeten zien om bepaalde dingen duidelijker te zien. Verder is alles gewoon schitterend verzonnen en neergezet. Zetterstrom die zijn verleden ontkent en dat zijn verleden in de tijd dat hij in New York zat is geplaatst in een zone. En dat is ook erg mooi hoe we dan zoiets eerst te zien krijgen in een animatie Zetterstrom heeft iets traumatisch meegemaakt, zijn vriendin Andrea is verdronken en hij denkt dat het zijn schuld is. Zo zie je in de animatie op een hele mooie manier dat hij het popje van Andrea (zijn herrinnering dus) diep in een doos plaatst, om het zo te proberen diep weg te stoppen. En die doos is wel een hele mooie synoniem van die zone. Of het volgens de regiseur de bedoeling was dat die zone werkelijk bestaat is eigenlijk ook de vraag. Ook de mooie geschiedenisbeelden van hoe die zone is ontstaan zijn ideaal. Ook waneer we de zone betreden en vervolgens allerlij herinneringen terugvinden en ook werkelijk zien hoe die Andrea in die kanaal is gevallen en dat sommige dingen ook te mooi zijn om waar te zijn. Ook die boodschapper in rolstoel was erg goed.

En verder heeft Allegro gewoon een ode aan de prachtige visuele effecten en schitterende plaatjes. Alles word donker en korrelig gefilmd met hier en daar stille onheilspellende geluidjes en je zit gewoon te denken of Boe niet gewoon de Deense David Lynch is. De hele film speelt zich ook 's nachts af, en ook zijn natuurlijk de donkere, umheimliche plekjes van Kopenhagen en de snelle flitsbeelden in vogelvlucht erg meeslepend. Kopenhagen is denk wel een van de mysterieuze plekjes van Europa want die stad werkt toch wel erg goed in een Lynch achtige film. Met zijn umheimliche steegjes en straatjes en het schemerige straatverlichting. Muziek of soundtracks (op enkele pianomelodietjes na) zijn hierin verder nergens te horen en dat maakt de film ook spannender.

Gewoon weer een uitermate prachtige verrassing en zo begint Boe echt m'n held te worden. Reconstruction was ook al zo mooi, maar Allegro maakt het plaatje compleet. Dat je een gewone liefdesdrama zo umheimlich en lynchie kan maken. Echt topklasse. Ik hoop nou echt dat de volgende dvd's van Boe eens uitkomen op een dvd met NL of Engelse ondertiteling.

avatar van ArnoldusK
Vooruit, dan toch nog een kort bericht onder deze film.
Na het kijken van de eerste film van Boe was ik even van de (film)wereld afgeblazen. Er was nog hoop op visueel aantrekkelijke, filosofisch hoogstaande films over menselijke emoties, emoties die we allemaal wellicht even heftig ervaren en waar we wellicht even weinig antwoorden op weten te vinden; de liefde.

De manier van werken van Boe is prachtig. De setting. De kleine, subtiele geluiden die hij toevoegt. Het camerawerk. De acteurs (Helena=prachtvrouw). Het afwegen tussen fictie en feit. De fysieke wereld waar hij gebruik van maakt om de gedachtenwereld concreet te maken.

Moraal van de film Allegro is dat Zetterstrom zijn verleden zo ver heeft weggeduwd, tot dat het op een dag 'ontploft' en hem des te harder treft. Hij vindt de afleiding in zijn muziek en alléén daar. Op de dag dat hij er achterkomt wat hij zo lang had weggeduwd, geeft de verteller aan dat we niet moeten oordelen of we het zielig moeten vinden.... Vervolgens wordt uitgezoomd op één grote ruimte (in de 'tussenwereld' die via het dashboardkastje wordt binnengegaan) met allerlei verschillende dozen (die nu nog gesloten zijn). Allemaal weggestopte gedachten van ons mensen...

De film had iets langer mogen duren en wellicht had inderdaad de relatie in het begin wat romantischer voorgesteld mogen worden. Het gevoel dat zij zijn alles was, kwam niet geheel over.

Maar Boe weet dit alles uiteindelijk prachtig te vatten en ik heb nog wat films op de lijst 'Nog te zien' geplaatst.

avatar van The One Ring
Vergelijkingen met Stalker en Reconstruction worden hier terecht veel gemaakt, maar de film waar ik het meest aan moest denken was Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Dat is immers ook een verhaal over iemand die zijn herrinneringen moet herbeleven, zei het dat bij Eternal Sunshine het gaat over iemand die zijn geheugen verliest en bij Allegro het gaat om iemand die zijn geheugen probeert terug te krijgen. Altijd vervelend als je je iets probeert te herrineren, maar je dit niet lukt. Nog vervelender als blijkt dat je geheugen je in de steek gelaten heeft, omdat het een eigen leven is gaan leiden als metafoor in Kopenhagen. Is mij ook wel eens overkomen.

Dit terzijde is Allegro een visueel schitterende film, met eveneens een mooie score. Dat gespeel met het filmmateriaal zelf doet denken aan avant garde filmpjes en zie je eigenlijk weinig in narratieve films terug. Erg mooi, zet een mysterieuze, dromerige sfeer neer die mij meteen pakte. Jammer alleen dat Allegro het daar niet alleen mee kan redden. Inhoudelijk en verhaaltechnisch vond ik het eigenlijk een verschrikking. Met een voice-over die alles, maar dan ook alles uitlegt, maar je met mij bij voorbaat al geen vrienden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er mensen zijn die het niet begrepen, aangezien er weinig aan de fantasie wordt over gelaten. De film was denk ik veel intrigerender geweest als Boe gewoon de Zone mee had laten ontdekken met Zetterstrom.

Daarbij miste het gewoon een emotionele laag. Zetterstrom is in principe een goed uitgewerkt en boeiend personage, maar hij is een film terecht gekomen die niets om hem en zijn problemen geeft. De romance die zo centraal staat had niet kariger uitgewerkt kunnen worden. De ontmoeting met Andrea gaat veel te gemakkelijk en voelt ontzettend geschreven aan ("Hé vreemdeling, ik zie dat je je deur niet binnen kan. Zullen we samen zitten wachten? Of beter, zullen we samen naar bed gaan?"). Dat Andrea zo depressief is geworden door de relatie dat ze uiteindelijk zelfmoord pleegt door zich te verdrinken wordt alleen maar neergezet door het plot en wordt niet voelbaar gemaakt. Het ergste is nog wel hoe het einde afgeraffeld wordt. Vijf minuten voor het slot dacht ik dat er nog heel wat moest komen. In plaats daarvan werd er even snel een willekeurige vrouw in een winkel geïntroduceerd die zomaar bijna willekeurig tegen Zetterstrom zegt dat hij mensen moet leren vertrouwen, waarna hup, meteen Zetterstrom snel eventjes aan illusie-Andrea kan zeggen dat hij haar vertrouwd, waarna hij meteen weer zijn geheugen terugheeft, zich vlug beseft dat Andrea in de werkelijkheid gewoon dood blijft en de film doodleuk stopt. En dat allemaal in vijf minuten. Het hoeft van mij niet gebracht te worden als een grootste opera, maar ik ken weinig regisseurs die een sterk gegeven als dit vol emotionele potentie zo achteloos neerzetten. Het is eigenlijk een prachtig verhaal, maar waarom is Boe meer gefascineerd door Toms voice-overs, Zetterstrom die door straten wandelt en toiletten bezoekt of anders wel door die dikke manager die zich opwindt over Zetterstroms afwezigheid, terwijl de onderlinge relaties en de mysteries rond Zetterstroms herrinneringen de kern vormen en zoveel te bieden hebben? Het voelt ook echt aan als een film van twee uur waar een half uur uit geknipt is.

Op basis van Reconstruction is dit materiaal die Boe met gemak tot een meesterwerk zou moeten kunnen brengen. Ik vraag me af of er werkelijk veel geknipt is. Hoe dan ook, Allegro is meer een gemiste kans met enkele bijzonder sterke elementen dan een fantastische film. Gelukkig is het ten alle tijden mooi om naar te kijken.

avatar van Badalamenti
wendyvortex schreef:

Hele goede en interessante stijloefening, maar iets te afstandelijk.

Meer is het inderdaad niet, jammer

avatar van SilverGun
4 piek op play.com momenteel, inclusief gratis verzenden. Direct maar besteld.

Blijft prachtig.

Al ben ik er ondertussen toch wel uit, Reconstruction is gewoon iets beter (maar niet veel). De opzet van Allegro is wat klassieker, maar de uitwerking allerminst.

Visueel geniaal, mooie (maar wel weer ietwat brafe soundtrack), sterk geacteerd. Maar het is vooral de clash tussen de klassieke setting en Boe's erg moderne aanpak die aanspreekt. Echt sterk uitgewerkt, waarbij zowel het drama als de stijl goed uit de verf komen.

Toch jammer dat Boe hierna uit de picture is verdwenen, zo erg zelfs dat ik zelf ook geen film meer van hem gezien heb. Toch maar weer eens wat moeite voor doen.

5.0* blijven staan, uiteraard ook een uitgebreide review

avatar van planet_of_death
Wat een prachtig plot zeg!

avatar van Gallow
The One Ring schreef:
willekeurige vrouw in een winkel

Die mevrouw is zijn oude pianolerares
The One Ring schreef:
Zullen we samen zitten wachten? Of beter, zullen we samen naar bed gaan?

Het moet toch wel duidelijk zijn geweest dat de scène erna een sprong in de tijd was, aangezien ze het diezelfde avond nog uitmaakt

@Onderhond
Je hebt het in je uitgebreide review steeds over Stockholm, wat natuurlijk Kopenhagen moet zijn