Ik Omhels Je met 1000 Armen (2006)

Alternatieve titels: Ik Omhels Je met Duizend Armen | I Embrace You with a Thousand Arms | A Thousand Kisses

Nederland

geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen
met Tijn Docter, Carice van Houten en Catherine ten Bruggencate

In Ik Omhels Je met 1000 Armen gaan Giph, een beginnend schrijver en zijn vriendin Samarinde, arts en veelgevraagd model met hun vriendengroep op vakantie in Spanje. Tijdens de vakantie blijkt zijn relatie met Samarinde onder spanning te staan. Dit komt mede door haar afwezigheid tijdens het ziektebed van zijn moeder. De doodstrijd en uiteindelijke euthanasie van zijn moeder hebben Giph sterk aangegrepen. Hij is niet in staat dit met Samarinde te delen. Giph neemt meer afstand van haar en van hun vrienden. De beslissing die Giph en Samarinde uiteindelijk moeten nemen, heeft ook voor hun band met hun vrienden diepgaande gevolgen.

avatar van Spiekercoen
Uit zelfkastijding en uit complete lamlendigheid deze film gisteren opgezet. Altijd genieten als Giphart wordt verfilmd.

Het begint al fantastisch met een apathische Docter (dat wordt niet beter) die Carice leert kennen en een verhaal vertelt over mannen in pak met rolex en mannen met een McDonaldspetje op. Als zo'n verhaaltje leuk gebracht wordt of door een personage die echt gelooft dat hij iets leuks verteld dan is zo'n scene nog best te pruimen. Maar hoe Tijn Docter erin slaagt dit verhaaltje zonder enige schwung te brengen, onvoorstelbaar. Het zet de toon voor de rest van de film.

Volgende scene: Tycho Gernandt en Johnny de Mol verschijnen, ze mogen de typetjes spelen waarin ze zo fantastisch goed zijn. Daar hoef je verder geen verrassingen meer van te verwachten. Halina Reijn speelt wel een opvallende rol, zij wilde blijkbaar niet met haar borsten in beeld. De regisseur vond met de nodige moeite hier een oplossing voor, de billen dan maar en snel het zwembad in.

En dan valt de film nog mee, Phileine was bijvoorbeeld nog erger. Toch maar 2*, waarom niet?

avatar van Decec
Ik vond geen goede dramafilm...
Weer een Nederlandse type, lelijke woord...
Geen goede over bloot, sex, vreemdgaan...
Geen goede acteerwerk...
Geen aanrader...

Derde verfilming van een boek van Ronald Giphart. Op zich een aardig verhaal, maar net als in de eerdere verfilmingen van Giphart (Ik Ook Van Jou en Phileine Zegt Sorry) ook nu weer een aantal totaal overbodige seksscènes, die weinig functioneel zijn en geen bijdrage leveren aan een betere kwaliteit van de film.

Carice van Houten is een prima actrice en heeft al dat naaktgedoe niet nodig om haar talent te tonen. Bovendien weet ik nu onderhand wel hoe zij er uitziet in haar blootje.
Sterke rol trouwens van Catherine Ten Bruggencate.

avatar van booyo
Flink contrast in deze film. De flashbacks naar het verleden, en dan met name het verhaal omtrent de moeder vond ik aardig en ook best aangrijpend, het uitgangspunt van de vakantie op Las Palmas daarentegen.. Tenenkrommend. De standaardcast is weer is bij elkaar geraapt, en doet weer datgeen wat het enige lijkt te zijn dat ze kunnen. Lullen over seks, en elkaar het blote lichaam laten zien. Platter dan plat. En dat er in de laatste minuut ook nog even een miskraam ingepropt wordt vond ik ook een beetje cru..

avatar van BlueJudaskiss
Verschrikkelijk slecht.

Het zijn dit soort films waardoor ik de vooroordelen over 'de' Nederlandse film bijna ga begrijpen of het er zowaar nog mee eens ga zijn. Voor de zoveelste keer de zgn 'hilarische' recht-voor-z'n-raap maar platte en vooral irritante dialogen (de scene in de badkuip met Giph en z'n moeder als triest dieptepunt) en wéér een naakte Carice van Houten in een heftige vrijscene. Komt nog bij het geleuter van de vriendengroep, de vrije linksdenkende kunstenaars- Amsterdammers.

Dat was nog allemaal acceptabel geweest als er niet die hilarische euthanasiescene van Giph's moeder inzat. Ik heb de ribben uit m'n lijf zitten lachen, maar dat was waarschijnlijk niet de bedoeling. Een huisarts die een liedje gaat zingen bij het overlijden van een patiënt.... als ik er alleen maar aan denk moet ik weer grijnzen. En dat dat pathetische personage van Giph dan nog gaat zitten grienen terwijl zijn moeder ronduit een takkewijf was: nee, sorry. Ik kon hier niet in mee gaan.

Maar ben ik dan wel de enige die de muziek erg aardig vond?

avatar van erpunited
Goede Nederlandse film die het kijken waard is

avatar van booyo
BlueJudaskiss schreef:
(de scene in de badkuip met Giph en z'n moeder als triest dieptepunt)

Dit was misschien wel het meest gênante dat ik ooit heb gezien.

Steekt bol van overbodige scènes. Jammer.
De tijdssprongen trachten het wat levendiger te houden en dat lukt wel.
De twee verhaallijnen horen wel in elkaar geweven te zijn maar dat is minder geslaagd.
Van de acteurs geen kwaad woord, zeker niet van Tijn Docter en Catherine ten Bruggencate in de enige scene die echt aangrijpt.
Toch geen film om te onthouden.

avatar van lovecraft
Net zo slecht als de boeken van Giphart zelf.
En Carice die weer eens Carice speelt. Net als in al haar voorgaande en alle nog komende films.

avatar van milan90
Matige verfilming van Giphart, vooral de laatste 5 minuten werden afgeraffeld. Erg jammer, jad 1000 keer beter gekund.

avatar van nadrin
Zoals bijna alle Nederlandse films zijn ook hier de nodige sexscenes in verwerkt. Zelfs als dit geen enkele meerwaarde geeft aan de film. Verder een mooi onderwerp en verhaal dat vrij flauw wordt gebracht op enkele scènes na.

avatar van missl
Ik kom op mijn eerdere hoge stem terug. Nogmaals deze film gekeken en zo fantastisch is het niet. Het verhaal is opzich wel mooi maar de uitwerking wat minder. Veel gescheld en gezeur over seks. De regisseur is wel verliefd op van Houten, zij komt dan ook veel in beeld, met haar pruillipje.

Zomeravond en niks op tv, dus op zoek naar dvd's die na aankoop ongezien de kast in zijn gegaan. Deze gekozen. En ik vond alleen de laatste 20 minuten goed eigenlijk. Voor de rest is het allemaal blaartrekkend en overbodig. Ik vond Tijn Docter leuker in Levenslied, hier is ie zo passieverig. Denk niet dat ie een tweede bezichtiging haalt.

avatar van jippie2010
Prachtige dramafilm.
Ik kan al het commentaar wel begrijpen, maar uiteindelijk was de kracht van de film de inwendige storm van Giph, die Tijn Docter meesterlijk heeft neergezet. De rest deed niet ter zake.
In de scenes waarbij hij wel alle emoties er uit moest laten schoot hij helaas te kort, zeker tegenover een goede actrice als Carice van Houten. Eeuwig zonde.
Desondanks een *3,5

Het verhaal gaat o.a. over een schrijver die zijn gevoelens niet kan uiten. In een boek kun je zijn gedachten nog kwijt, maar dat is niet zo makkelijk te verfilmen.

De vrienden zijn oppervlakkig en sommigen zijn naar. De moeder flapt er van alles uit, maar dat is ook de bedoeling en wordt overtuigend geacteerd. De badscene is even schrikken, maar past hier goed, ze heeft een enge ziekte en zegt altijd wat haar voor de mond komt. De seksscenes zijn toch niet storend? In andere nederlandse films wordt soms plompverloren een broeierige sexscene gezet, maar dat is hier niet het geval.

Het plot is een opeenstapeling van melodramatische, deprimerende gebeurtenissen. De balans is weg.

avatar van devel-hunt
Over Nederlandse films wordt (nog steeds) geringschattend gedaan, de reden daarvan is me niet helemaal duidelijk, misschien een minderwaardigheidscomplex ten aanzien van Hollywood? Ik vindt dat er in Nederland, en in heel veel Europese landen hele goede films worden gemaakt.
Deze film is niet de beste in zijn soort, maar het verhaal is mooi en integer gefilmd en geloofwaardig neergezet. Alleen het einde ' ze leefde nog lang en gelukkig' was goedkoop.

avatar van Passiebloempje
devel-hunt schreef:

Ik denk dat het vooral komt doordat we de taal heel goed verstaan waardoor dat 'overacting' waarschijnlijk meer opvalt. Dat is in elk geval wat ik altijd zie in Nederlandse films; overdreven acteerwerk dat niet alleen zichtbaar is in de non-verbale communicatie, maar ook in de verbale, waarin vaak overdreven wordt gearticuleerd.

avatar van Brandt
De moeder van een nachtportier/schrijver is ziek en hij heeft het er maar moeilijk mee. Hij kan er niet met zijn vriendin over praten, daar is hij teveel een binnenvetter voor, of zij is vertrokken aar een ver land. En zijn vrienden zijn een stel eikels. Of zoiets. De film is romkom, noch drama. Van alles wat en dan krijg je dit. Vleesch noch visch!