The Pianist (2002)

Frankrijk / Polen / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Roman Polanski
met Adrien Brody, Thomas Kretschmann en Frank Finlay

Op 23 september 1939 speelt de jonge pianist Wladyslaw Szpilman voor de radio 'Nocturne in d-mineur' van Frédéric Chopin. Door het lawaai van de bombardementen kan hij zichzelf nauwelijks horen. Een halfuur na afloop van dit optreden wordt de zaal van de Poolse omroep geraakt en is de radio definitief uit de ether. De gevolgen van de bezetting voor Warschau zijn afschuwelijk: het getto, de joodse opstand, de deportaties. Maar terwijl zijn volledige familie en vele vrienden worden uitgemoord, tracht Szpilman te overleven in de gehavende stad. Hij krijgt daarbij hulp van Poolse verzetsstrijders.

avatar van lotteke_ik
Jammer dat het allemaal engels is. En weet iemand of het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal? prachtige film in ieder geval! Heb wel buikpijn nu.. wat verschrikkelijk en onmenselijk

avatar van killer13
Ste* schreef:
Softe bange houding? Hij weet toch maar mooi te overleven, wat had hij dan moeten doen?

wat hij dan had moeten doen, simpel... rambohouding uiteraard

avatar van Sergio Leone
Goed.

De openingsscène in het Poolse radiostation is erg sterk en des te spijtiger is het dat nadien een uur soapachtige cinema voorgeschoteld wordt.
Tot het moment waarop de pianist zijn familie kwijtraakt is het dan ook een aardig taaie zit. Met die sleutelscène stijgt het niveau echter. De overlevingsdrang van Wladyslaw is erg goed in beeld gebracht. De getoonde taferelen zijn mensonterend, hard en onrechtvaardig.
De pianoscène met de Duitse officier is ongetwijfeld het hoogtepunt, maar zijn hulp wordt te snel afgehandeld. De film duurt bijna 2,5 uur, dus had een kwartiertje langer wel gekund.
Nu is het einde net niet tragisch genoeg, ondanks dat het dat naar mijn gevoel wél had kunnen zijn.

Adrien Brody doet het niet onaardig, maar echt veel heeft hij ook niet te doen. Zijn fysieke voorkomen (- zoveel kilo) roept respect op, maar voorts moet hij vooral angstig kijken, hetgeen een onbekende (Poolse) acteur wellicht ook wel had kunnen doen.

Roman Polanski had - naast zijn hoofdrolspeler meer acteergelegenheid geven - ook zijn film minder fragmentarisch kunnen maken. De tijdsprongen komen meestal uit de lucht gevallen (metafoor voor de bomaanslagen?) en bepaalde scène-overgangen ogen laks. Soms zorgt dat niettemin voor het juiste gevoel: het gevoel van de klok die tikt en blijft tikken zonder ook maar iets met zich mee te brengen.

Verplichte WWll-kost, maar met een paar minpuntjes.

van het weekend deze film gezien,
en ik vindt het een verekte mooie/ goede film

ik kan niet echt zeggen welk beter is , the pianist of schindlers list.
eerste deel van allebei de films zou ik gaan voor the pianist ( aangrijpender als het eerste deel van schindlers list)

maar het 2de deel vindt ik schindlers list weer beter.
zeer goed gespeel, en niet alleen door de hoofdrolspelers,
wat mij opviel aan deze film is dat de kleinere rollen ( bijvoorbeeld dat dansen)
ook super goed geacteerd waren.

Dh PING
Ik moest af en toe wegkijken: zo aangegrepen werd ik door deze film!

Alhoewel deze film heel veel minpuntjes en onrealistische delen bevat, hoort hij vanwege de volgende scenes toch in mijn top 10 thuis

- Klinkt misschien bizar, maar: Het moment dat alle mannen die gaan werken eruit gehaald worden. Vervolgens komt er een officier bij kijken die alle kleinste/zwakste mannen eruit haalt en vervolgens op de grond laat liggen en één voor één neerschiet. Bij het neerschieten van de laatste moet hij herladen, wat een paar minuten duurt, en iedereen incl. degene die klaarligt.. die doet niks...
Vraag me af of ik werkelijk de enige hier ben die dit echt een ongelooflijk mooie scene vond en het hoogtepunt van de film?

Dit in combinatie met de muziekstukken, het begin en het moment dat hij in het verlaten huis piano speelt zorgen voor de hoge waardering. Verder zaten er een aantal vrij ongeloofwaardige stukken in wat ik zonde vond.

Dra. Pouke
Met m'n moeder zitten kijken op zaterdagavond maar echt gewoon een zielige film.

Geweldig dus.

Korbie
The Pianist is overduidelijk de meest persoonlijke film van regisseur Roman Polanski en (misschien) zelfs zijn beste en meest aangrijpende. Het is geen film over Polanski's eigen ideeën: want Polanski zag als jochie de bezetting van Polen door de Nazi's maar dit is een overlevingsverhaal. Een overlevingsverhaal van Władysław Szpilman, zonder dat Polanski zijn eigen ideeën erbij haalt. En dat is knap.

De film is inhoudelijk natuurlijk erg moeilijk om naar te kijken, maar de opnames zorgen er gewoon voor dat je toch blijft kijken. De film is namelijk zo mooi opgenomen: het grimmige sfeertje wordt bijgestaan door donkerbruine kanten en het gebruiken van sepia-kleur bij de achtergrond. En dan mag je natuurlijk het ongelofelijk indrukwekkende shot niet vergeten dat overal op de posters staat: Error 400 (Bad Request)!!1 - google.nl
Adrien Brody's acteerwerk als Szpilman is ook zeer indrukwekkend: je ziet de langzame isolatie van zijn karakter steeds meer lichamelijk maar ook geestelijk en dat is zeer triest om naar te kijken. Die Oscar was dan ook meer als terecht. Polanski weet een geweldige objectief beeld neer te zetten met veel nuance en subtiliteit rondom het verhaal.

avatar van Eliandjiee
Sterk WO II drama.

Het begin is zoals al genoemd zeer sterk. De bombardementen in combinatie met het piano spelen, dit had echter van mij wat langer en uitgebreider gemogen. Het eerste dikke uur is onwijs sterk. Het verhaal wordt goed opgebouwd en uitgediept. De gruwelen en de onmenselijke omstandigheden worden echt heel goed weergegeven en verfilmd. Onmenselijke taferelen en situaties worden bikkel hard, realistisch en dramatisch in beeld gebracht.Indrukwekkend.

Na dit dikke uur zakt het in mijn ogen iets in. De film draait om zijn overlevingsdrang en moddert maar wat voort zonder dat er echt iets gebeurd. Dit middenstuk is in mijn ogen dan ook lichtelijk saai te noemen. Een wat saaier pak weg drie kwartier.

Het laatste stuk is dan weer ijzersterk. Dramatisch, met enige actie en spanning en natuurlijk de interessante confrontatie met De Duitse hoge pief. Deze relatie, het hoe en waarom hadden iets beter uitgewerkt kunnen worden waarmee de film en het einde nog meer impact en diepgang zouden kennen. Desondanks is er toch een sterk slot.

Een heerlijk sfeervolle film ook, met prachtige beelden in combinatie met de mooie muziek. De aankleding en omgevingen zijn mooi en goed vormgegeven en passen bij de film en zijn sfeer. Het acteerwerk is ook zeker goed. Dat er geen pools wordt gesproken heb ik niet als storend ervaren.

Een sterke, sfeervolle, prachtige en tegelijk gruwelijke WO II film die in fases ietwat aan de saaie kant is.

avatar van timburton
Emiledj schreef:

Wat zullen jullie een klote avond hebben gehad...

Moviemeter lijkt tegenwoordig meer een wedstrijd in wie het meest cynisch kan zijn en het meest kan bekvechten. Erg jammer dit. Overigens, een ding dat ik heb vergeten toe te voegen is mijn grootste kritiek aan deze film. De Polen spreken Engels. En dat kan misschien gezien worden als een slap kritiek, misschien is het dat ook, maar het is mijn grootste ergernis: foutgeplaatste taalkeuzes. En dan kan het best zo zijn dat de regisseur die ene Amerikaan voor het oog had, geen Pools sprak of geen goede filmconnecties het met de cinema van Polen, mar dat neemt niet weg dat ik er een enorm fobie voor heb.

Indrukwekkende film.

avatar van magereheinus
Prima film, die mij deed twijfelen tussen 3.5 en 4 sterren.
De scenes in de getto van Warschau zijn erg sterk, evenals de openingsscène. Vanaf het moment dat Szpilman de getto verlaat vind ik het verhaal wat inkakken. Het pakte mij allemaal een stuk minder. De confrontatie met de Duitse Kaptein deed mij ook een stuk minder en ik vond het allemaal wat kort door de bocht.
Daarnaast was het Engels ook bijzonder jammer. De scenes met de Duitssprekende personages waren ook vele malen sterker.

avatar van JeroenFR08
Gewoon een goede film over de WO II. Vind het verhaal wel mooi, had alleen verwacht dat het meer zou gaan over zijn piano talenten, dat bleek tegen te vallen. Maarja ik moet mijn cijfer baseren op wat ik heb gezien en niet op verwachtingen.

De film geeft een heel mooi en realistisch beeld van hoe het er aan toe ging in de Poolse ghetto's. De scene dat de man in rolstoel van het balkon wordt gegooid is aangrijpend en schokkend. Maar wel belangrijk voor de film.

Goeie prestatie van Brody, al hoeft hij alleen maar een beetje de hele tijd droevig te kijken.

Al met al goede aangrijpende film over The Pianist Szpilman.

avatar van Boneka
Lange tijd niet meer gezien en dan is zo'n film op blu ray nog indrukwekkender dan ie al is. De film begint sterk en dat niveau houdt ie lang vast. De enige smet zover je van een smet kunt spreken is dat hij steeds troostelozer wordt kil en leeg. Een ware eenzaam strijd om te overleven. Een ander klein minpuntje is het Engels dat gesproken wordt. Met name door de broer van Szpilman die zeer Engels spreekt dat je geen moment denkt dat het om een pool gaat. Niettemin weet deze film mij te raken. Een meesterwerk met wat kleine minpuntjes.

Schitterende en onvergetelijke film met als (een van de) hoogtepunt(en) wanneer de pianist
voor de "goede" duitse soldaat piano speelt (ballade no.1 in g minor vanChopin).
Topfilm,
5 sterren

Indrukwekkende film. Toch vind ik jammer dat er niet is ingespeeld op het feit dat hij zijn hele familie kwijt raakt. Dit is dan ook mijn grootste punt van kritiek, want verder vind ik de film zeker bovengemiddeld goed. De scene die echt veel indruk maakte is dat hij een prachtig stuk van Chopin speelt voor een uiterst vriendelijke Duitser. Je ziet dat de muziek echt binnen komt en dus goed beleefd wordt. Ik heb zelf ook piano gestudeerd en stukken van Chopin gespeeld. Ik vind het briljante muziek die je ziel echt weet te raken als je het op de juiste wijze speelt en het dus recht uit je hart komt. De grauwe kleuren en het decor van de film vind ik ook erg goed toe gepast. De eenzaamheid van de man vind ik ook erg goed in kaart gebracht. Ja ik zou deze film zeker aan bevelen. Van mij krijgt die een vier als waardering. Dik verdiend!

avatar van JDSsmetje
Erg realistisch en geloofwaardig, maar vooral ook hartverscheurend oorlogsdrama. Je leeft volledig mee met het hoofdpersonage die slentert langs gebombardeerde straten met zowel links, rechts als voor hem onmenselijke taferelen die je koude rillingen op je rug bezorgen. Triestig, uitzichtloos, onrechtvaardig en onbegrijpelijk. Goed geregisseerd op een erg depressief decor, een glansprestatie van Brody, en een erg hoge muzikale score. Uitstekend.

avatar van weide1
Met name erg realistisch in beeld gebracht vond ik de ontberingen van Szpilman tijdens zijn lange onderduiken op verschillende adressen. Hoe klein zijn wereldje dan is. De buitenwereld komt alleen via het raam binnen.
Nachtelijk Warschau in brand. De vrouw, die eerder die dag voor het ziekenhuis werd doodgeschoten, ligt er uren later nog net zo.
De stilte; gepiep in de oren; net nadat die tank de halve muur uit zijn flat schiet.
Zulke kleine dingetjes raakten mij. Maakten het echt voor mij.

De gruwelijkheden dan weer minder. Die man in de rolstoel over het balkon zag ik aankomen. Hier en daar wat executies.

Nee, dan raakt het huidige nieuws van de recente martelingen in het winkelcentrum in Nairobi, Kenia mij veel meer. Vingers die als potloden worden geslepen om met bloed de naam te kunnen schrijven. Brrr.
Gezichten die in brand worden gestoken om identificatie te bemoeilijken. Ogen, oren, ballen die worden afgesneden. Vreselijk.

Maar dit terzijde.

Op imdb gaf ik 'm een 8. Omdat de film mij nauwelijks tot tranen toe ontroerde. Alleen een beetje aan het einde na de oorlog waarin Szpilman zijn technicus weer ontmoet in de studio.

Wel weer heel mooi, en ook hier eerder genoemd, was de scène waarin Szpilman piano speelt voor die Duitse generaal in dat provisorische hoofdkwartier tussen de verwoeste stad. Je ziet dat die generaal onder de indruk is. Dat is geen acteren meer, dat is echt.
Die verwoeste stad, die overdonderend en confronterend in beeld kwam, toen Szpilman over dat muurtje achter het ziekenhuis klom. Daar word je stil van.

Zonder meer een grote film, the Pianist. In het rijtje Schindler's List en der Untergang.

avatar van Decec
Een goede oorlog/historie/drama/biopic film...
Mooi verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Adrien Brody speelt zeer goed...
Prima kwaliteit HD breedbeeld....
Goed geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...

avatar van weide1
weide1 schreef:
Zulke kleine dingetjes raakten mij. Maakten het echt voor mij.

Zo'n 1½ dag later nog altijd onder de indruk van de beelden van het onderduiken. Het kleine wereldje.
Net alsof buiten de tijd doordraait en bij Szpilman in zijn onderduikadres de tijd stilstaat.
Vreemd fenomeen wat levensecht in beeld is gebracht.

Hier wordt je stil bij.
Indringend en hartverscheurend. Zet zekerlijk zijn voet naast "Schindler"s List" en is zelfs m.i. gevoeliger op menselijk vlak.
De gruwel en de waanzin van WO II zelden zo raak en weerzinwekkend in beeld gebracht.

avatar van tommykonijn
The Pianist. Het is alweer een aantal weken geleden dat ik hem gezien heb, maar door omstandigheden kan ik nu pas mijn oordeel delen. Opzich maakt dat niet uit, want de indruk die de film achterliet is nog steeds zeer positief..

Ik heb een beetje een zwak voor WO II films. Schindler's List staat al jaren als mijn favoriet aangeschreven. The Pianist lijkt echter een definitieve tweede plaats. De film heeft je interesse vrij makkelijk vast door meteen vanaf de eerste scene bij je binnen te komen. Hetgeen vooral opvalt is de wijze waarop de nazi's naar voren worden gebracht. De film bevat zulke schokkende scenes dat hardop commentaar geven tegen een televisiescherm bijna onmogelijk is. Je weet van jezelf al dat deze vreselijke organisatie mensen bij het minste al neerschoot, maar als je dat voor je ogen ziet gebeuren raakt het je pas écht goed. Momenten als die man in de rolstoel alsook de mensen die gewoon op straat worden neergeschoten komen best hard aan. De film slaagt er dan ook in om een realistisch beeld te schetsen van hoe het er aan toe ging in Polen.

Adrien Brody ken ik enkel van zijn rolletje in King Kong, dus ik was nog niet erg bekend met hem. Door zijn rol hier zal ik hem iig niet snel meer vergeten. Wat een sterk acteerwerk! Niet alleen Brody overigens. Ook de mede gedupeerden en eerder genoemde Duitse bezetters zetten hun rollen erg geloofwaardig neer. Het duurt dan ook niet lang of je bent je er niet langer meer bewust van dat je naar een film zit te kijken: je bent gewoon getuige van de gebeurtenissen. Meeleven kost uiteraard bijna geen enkele moeite met vrijwel iedereen die slachtoffer is geworden van de vreselijke periode, maar Brody's personage is er een van een kaliber dat ik nooit eerder heb meegemaakt. Een bijzonder kaliber, dat wel. De man wordt voorgesteld als een succesvol pianist en je ziet hem steeds meer tegenslagen krijgen en ook steeds meer aftakelen. Alleen al momenten waarop hij elke kamer in een ziekenhuis doorloopt, op zoek naar een beetje voedsel, raken je gewoon. Zowel met als zonder woorden weet de film moeiteloos te overtuigen.

De film is ook qua aankleding goed verzorgd. De decors en settings zijn prachtig en voeren je mee terug in de tijd. Daarnaast kent de film ook prachtige muziek en worden verhaal en personages op een zeer aangename wijze uitgewerkt. Het vrij lange speelduur vormt geen enkel probleem. De film mocht wat mij betreft nog langer duren dan 'ie al deed.

Of het nou gaat om de vriendschap tussen een Duitser en joodse pianist in de Tweede Wereldoorlog, om een man die zijn gehele familie en vrienden kwijtraakt en op eigen houtje probeert te overleven of het aanschouwen van de vreselijk slechte omstandigheden waar de mensen in geleefd hebben: The Pianst kent vele inhoudelijke elementen en is op elk vlak boeiend. Roman Polanski ken ik tot dusver enkel van Bitter Moon, maar hier laat hij toch nog wel wat meer van zijn kunnen zien. Een fantastisch oorlogsdrama dat je aandacht direct vastgrijpt, om vervolgens niet meer los te laten.

avatar van matador24
lotteke_ik schreef:

W?adys?aw Szpilman - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Oordeel zelf

avatar van starsky87
Goede film met een sterk begin en einde. De film leek lang te duren in het midden, maar dat kwam meer omdat ie daar minder sterk was.
Komt erg realistisch over, vooral als mensen door hun hoofd geëxecuteerd worden.

Zeker een aanrader!

avatar van tbouwh
Een prachtige film. Op zeer heftige wijze maken we kennis met de gruwelen die de joden moesten doorstaan, in dit geval in Warschau. Meerdere malen zien we hoe mensen als beesten worden neergeknald. ´Waarom slaan we jullie?´ ´om Nieuwsjaarsdag te vieren....
Dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt het des te indrukwekkender.
Brody´s rol kent niet bijster veel dialoog maar zijn rol is erg geloofwaardig. Lichaamstaal is hier van grote waarde. Het gedeelte waarin Brody op de vlucht is kent geen dialoog; alles wordt door de acteur zelf gedaan. Dit deed me denken aan Tom Hanks in Cast Away. Wat voor mij wel een mysterie zal blijven, is waarom de SS´er Szpilman hielp. Natuurlijk, hij wilde zijn hachje redden nu het einde van de oorlog nabij was, maar ik vond het wel een erg scherp contrast. Het is echter gebeurd, wat ook maar weer aantoond dat niet alle Duitsers moordenaars waren. Een waardevol werk, dat ik niet anders kan beoordelen dan middels de maximale score. 5*

avatar van Antonev
Zonder twijfel de beste film die ik ooit heb gezien en Brody zet hier een prestatie van wereldformaat neer. Deze film zet het onmenselijke, pijnlijke en gruwelijke gebeuren van de oorlog, en dan met name voor de Joden, uitstekend neer. Vooral het feit dat je nergens veilig was steekt enorm en is ontzettend moeilijk om te kijken. Zelf als je niets verkeerd deed liep je de kans om op beestachtige wijze mishandeld of gedood te worden.

Brody zet de hopeloosheid, ellende en pijn van het leven in een getto uitstekend neer.

avatar van missl
De film ziet er prachtig uit, echt prachtig. En het is heel erg realistisch neergezet met sommige scene's waarbij ik soms weg moest kijken omdat het me zo aangreep. Maar dit is maar een klein gedeelte van de film. De rest van de tijd zie je een man die veel honger heeft, een baard krijgt en vaak alleen is.

avatar van Parisa
missl schreef:

Vind je niet dat hij heel mooi speelt dat hij veel honger heeft, een baard krijgt en vaak alleen is? Brody zet ook in die 'saaie' (?) scenes een goede rol neer, toch? Dat doet niet iedereen hem na.

avatar van missl
Parisa schreef:

Ben ik met je eens, hij speelt heel goed. Maar dat nam voor mij niet weg dat ik die saaie scènes (naast zijn goede acteerwerk) ook echt saai vond. En het behelst ongeveer de helft van de film, helaas want het begin is sterk en prachtig.

avatar van Parisa
O.k. Dat kan.
Ik hoop dat je hem later nog kan waarderen. Want dit is wel echt een top waardige film.