Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.544.870)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Vandaag om 20:35 uur op VTM3
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1544870)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
een negertje, hahaha
Met een klinische kijk bedoel ik: dat gepaste emoties op jouw totaal niet over komen, en als dat wel gebeurt, wuif je het weg, als tranentrekkerei. In een film waar dat irrelevant is, ga jij het hebben over details, zoals: de belichting, en het zgn onorginele camerawerk. Ook dit soort details kwamen op mij overigens prima over, maar als je die tot op het bot uit wil diepen, ga je gang. Dit soort zaken zijn voor mij onbelangrijk, ik kijk liever gewoon naar het prachtigen acteerwerk, en het pakkende verhaal.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, gewoon twee users met een goed ontwikkelde smaak. 
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Nee, gewoon twee users met een goed ontwikklede smaak. 
Quote van het jaar

Met een klinische kijk bedoel ik: dat gepaste emoties op jouw totaal niet over komen, en als dat wel gebeurt, wuif je het weg, als tranentrekkerei.
Dan is het woord klinisch niet op de juiste manier gebruikt, vandaar mijn verwarring. Maar goed, dat terzijde. Ik wuif niets weg, ik geef alleen mijn mening over de , in mijn ogen "verkeerde", manier van emoties los maken.
Als alles irrelevant is behalve het verhaal dan kun je er net zo goed geen film van maken. Komt in de buurt van de meest nutteloze opmerking van het jaar.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Hij is zonet afgelopen op VT4 
Is die neger eigenlijk gebaseerd op een waargebeurd persoon?
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
Hij is zonet afgelopen op VT4 
Is die neger eigenlijk gebaseerd op een waargebeurd persoon?
Denk het niet. De film is gebaseerd op een boek van King. Lijkt me sterk dat die vent een waargebeurd verhaal op schrijft.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Op het eerste zicht zal dit wel de beste film uit de top5 hier op MuMe worden.
Ik vond de rest maar niets.
darthconner
-
- 255 berichten
- 2440 stemmen
heb hem ook net gezien op vt4, het blijft toch een goeie film.
SLJENCT
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Het is en blijft gewoon een uitstekende film, die perfect op de gevoelens weet te werken zonder daarin te overdrijven. Nog steeds één van de betere films van de laatste 10 jaren.
Dit is voor mij ook de film geweest waarbij Tom Hanks me, na Forrest Gump, helemaal heeft kunnen overtuigen. Hij acteert op een zeer hoog niveau en zijn rol is heel geloofwaardig.
Ook veel lof voor Michael Clarke Duncan, je moet het toch maar doen. Zeer sterk gespeeld, op het einde kreeg ook ik bijna tranen in de ogen.
The Green Mile is een film die je moet gezien hebben. Van de acteerprestaties tot het verhaal, alles zit perfect in mekaar. De film werkt goed op de gevoelens, maar er zit ook humor en dialoog in. Topfilm van regisseur Frank Darabont!
5 sterren.
Lexcoaster
-
- 1268 berichten
- 1222 stemmen
Nee, gewoon twee users met een goed ontwikkelde smaak. 
Verwaand? 
Polkadotje
-
- 8 berichten
- 13 stemmen
Ik heb vandaag wat zitten rondsnuffelen op deze site en gekeken naar de beoordelingen van enkele van mijn favoriete films.... en ik word er écht doodmoe van. Kennelijk mag je op deze site alleen je mening geven indien je een film-opleiding gevolgd hebt en wanneer je vooral alle (technische) details van een film bekijkt ipv de film zelf.
iedereen die hier aangeeft de film aangrijpend te hebben gevonden en zo zielig, wordt direct afgekraakt wegens kortzichtigheid. Hallo, word eens wakker??? Soms gaat het verhaal gewoon vóór de technische aspecten. voor mij komt de donder en bliksem op heftige momenten uitstekend tot zijn recht. Cliché? Misschien, maar who cares als wel de sfeer tot zijn recht komt?
Daarbij roepen jullie 'door een verhaal te kiezen waarbij iemand onschuldig vastzit in de gevangenis heb je direct sympathie van de kijkers en dat is zo cliché!' Nou dan kijk je de film toch lekker niet?? Maar dan valt wel het gros van de films af. Er zijn bijvoorbeeld duizenden films over een man en een vrouw die elkaar niet kunnen/mogen zien en die uiteindelijk toch samenkomen, zijn al die films bij voorbaat gedoemd te mislukken?? Daar is ook groot onderscheid in. De verhaaldraad over de onschuldige gevangene is in The Green Mile echter op een onnavolgbare manier uitgewerkt, evenals in The Shawshank Redemption, en beiden op hun eigen, unieke wijze.
Ík (als minderwaardige leek) vind het acteerwerk in deze film fantastisch en zéér realistisch en ik heb ook tranen over mijn wangen gehad bij de heftige scènes. Hoe subtiel die muis een kleine maar toch zo grootse rol speelt.... Hoe die hufter zijn hufterige rol uitstekend neerzet.... Tom Hanks is in deze film een groot acteur en ook de neger (sorry dat ik zijn naam niet weet) is schitterend gecast.
The Green Mile is met recht een film die heel hoog eindigt, en ik vind het gewoon sneu dat twee of drie mensen die het er niet mee eens zijn iedere positieve kritiek naar beneden proberen te halen. Erg sneu en ook niet leuk voor mensen die hier gewoon willen lezen wat anderen over de film denken. Je vindt deze film niets, prima, maar 'wij' (als in 'de mensen die de film geweldig vinden') hebben net zoveel recht op onze mening, zelfs als deze zwak beargumenteerd is, als jullie.
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
...
Erg sneu en ook niet leuk voor mensen die hier gewoon willen lezen wat anderen over de film denken. Je vindt deze film niets, prima, maar 'wij' (als in 'de mensen die de film geweldig vinden') hebben net zoveel recht op onze mening, zelfs als deze zwak beargumenteerd is, als jullie.
Ik zal verder niet op je ingaan, maar als er alleen gelezen kan worden dat de film zo verschrikkelijk goed is(?)ontstaat er een erg eenzijdige kijk. Misschien kan iemand zich toch vinden in mijn (en anderen hun) visie.
Die laatste zin van je is een beetje vaag geneuzel, wij (lees: mensen die The Green Mile niet goed vinden) hebben namelijk net zoveel recht om op een discussieforum - wat moviemeter is - bij elke reactie onze vraagtekens te plaatsen, zeker als die zwak tot niet beargumenteerd is zoals jij zegt.
Polkadotje
-
- 8 berichten
- 13 stemmen
Die laatste zin van je is een beetje vaag geneuzel, wij (lees: mensen die The Green Mile niet goed vinden) hebben namelijk net zoveel recht om op een discussieforum - wat moviemeter is - bij elke reactie onze vraagtekens te plaatsen, zeker als die zwak tot niet beargumenteerd is zoals jij zegt.
Niks mis met een discussieforum, maar het is tamelijk vervelend om te lezen dat werkelijk iedere positieve reactie wordt aangevallen. Als iemand aangeeft het een ongelooflijk mooie en zielige film te vinden, wordt er niet gevraagd: 'kun je misschien uitleggen waarom je het zielig vindt?', maar wordt direct de aanval geopend met opmerkingen als 'het is helemaal niet zielig want het is zo cliché in elkaar gedraaid en totaal niet meeslepend en het concept is gewoon slecht uitgewerkt.' Dat noem ik geen discussie, dat noem ik je mening opdringen. En dat is gewoon erg jammer.
starbright boy (moderator films)
-
- 22415 berichten
- 5119 stemmen
Niks mis met een discussieforum, maar het is tamelijk vervelend om te lezen dat werkelijk iedere positieve reactie wordt aangevallen.
Dat valt nogal mee hoor. Tegenover elk negatief bericht over deze film staan minstens tien positieve en er hebben hier al een aantal interessante discussies plaatsgevonden.
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
@Polkadotje:
je hebt helemaal gelijk. ik erger me ook kapot, aan die overintellectuele figuren, die dmv allerlei vaktermen, hun inzicht willen tonen. Alles is cliche en overdreven voor hun.
Maar goed, troost je met het feit dat het voor hun puur subjectief, natte-vingerwerk is. zo kan je namelijk bij alle scenes in alle films wel gaan roepen, waarom het te cliche of te bedacht is. het gaat hier om een van te voren bepaalde afkeer van deze mensen, (vaak bepaald door omgeving) tegen alles wat ''gewone mensen'' goed vinden. Sterker nog, hoe erger iets bejubelt word door groot publiek, hoe slechter ze het vinden. dit alles om hun superieure gevoel voor kwaliteit te tonen, door te laten zien: jaja dit lijkt een goede film, als leek, maar als je er echt kijk op hebt dan zie je wat anders.
Ook een goed punt vind ik, dat ze je het gevoel geven minder recht op je mening te hebben, als je er niet zo'n klinische, en overkritische manier van kijken op na houd. Maar meer een gevoelsmatige manier.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
je hebt helemaal gelijk. ik erger me ook kapot, aan die overintellectuele figuren, die dmv allerlei vaktermen, hun inzicht willen tonen. Alles is cliche en overdreven voor hun.
Maar goed, troost je met het feit dat het voor hun puur subjectief, natte-vingerwerk is. zo kan je namelijk bij alle scenes in alle films wel gaan roepen, waarom het te cliche of te bedacht is. het gaat hier om een van te voren bepaalde afkeer van deze mensen, (vaak bepaald door omgeving) tegen alles wat ''gewone mensen'' goed vinden. Sterker nog, hoe erger iets bejubelt word door groot publiek, hoe slechter ze het vinden. dit alles om hun superieure gevoel voor kwaliteit te tonen, door te laten zien: jaja dit lijkt een goede film, als leek, maar als je er echt kijk op hebt dan zie je wat anders.
Ook een goed punt vind ik, dat ze je het gevoel geven minder recht op je mening te hebben, als je er niet zo'n klinische, en overkritische manier van kijken op na houd. Maar meer een gevoelsmatige manier.
Wat een onzin. Ik kraak deze film af omdat ik 'm slecht vond heeft niets met zgn suprieure smaak te maken. Heb ook al vaak genoeg onderbouwd waarom. Ik geef Titanic en E.T. 5* en heb Rambo 2 in mijn top 10. Die films geven mij ondanks een hoop clichees en hun grote populariteit wel een goed gevoel.... Die films hebben namelijk meer te bieden dan enkel een tranentrekkend verhaal.
Dat mijn omgeving van invloed op zou zijn is alweer je zoveelste onzinnige aanname.
In plaats van je druk te maken over de mening van anderen moet je er maar gewoon vrede mee hebben dat sommige mensen deze film kut vinden.......
83Utreg!
-
- 827 berichten
- 0 stemmen
jij voelt je blijkbaar aangesproken...
ik vind titanic ook een goede film, maar minder cliche en tranentrekker als dit? dat moet een grap zijn.
Maar goed als het blijkbaar je tranen trekt, wat is er dan zo op tegen? Ik snap dat je naast je vriendin op de bank, niet in tranen uit wil barsten, maar met een beetje slikken kom je er vaak met hooguit een brok in je keel vanaf.
ja mag hem van mij trouwens kut vinden hoor. ik zou me me rot schikken als ik een film goed vind, en jij vind hem ook goed.
Movie Jim
-
- 641 berichten
- 359 stemmen
Unieke film met een uitmuntende rol van Tom Hanks. Michael Clarke Duncan speelt ook zeer goed in deze topper. Voor de rest geweldige scenes in deze film.
Polkadotje
-
- 8 berichten
- 13 stemmen
Ik probeer nog een keer kort uit te leggen wat zo ergerlijk is: in een topic als dit komen honderden mensen vertellen wat ze van deze film vinden, goed of slecht, lang beargumenteerd of kort en krachtig. Da's heel fijn en leuk om te lezen. Maar is het jou, Reinbo, niet opgevallen dat jij op bijna iedere pagina nóg een keer jouw mening komt vertellen? Alsof je bang bent dat er alleen maar positieve dingen gezegd worden? Jouw mening staat ook in dit topic en mensen die hem willen lezen kunnen die post terugzoeken.
En nogmaals, een discussie over een film is prima, leuk, graag, maar de manier waarop het hier nu gebeurt komt voor iemand die gewoon via google zo eens op deze link uitkomt, zoals ik, heel erg aanvallend en opdringerig over.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
ik vind titanic ook een goede film, maar minder cliche en tranentrekker als dit? dat moet een grap zijn.
Maar goed als het blijkbaar je tranen trekt, wat is er dan zo op tegen?
Zoals al eerder aangegeven. de film heeft niets meer te bieden. 3 uur wordt er gewerkt naar het tranen moment. That's All Titanic had tenminste baanbreende effecten. Ik vindt die flm om van alles goed behalve het cichemage liefdesverhaaltje.
Maar is het jou, Reinbo, niet opgevallen dat jij op bijna iedere pagina nóg een keer jouw mening komt vertellen?
Als men mij steeds aanspreekt moet weer reageren... 
Yennick11
-
- 39 berichten
- 93 stemmen
Deze film is serieus TE geniaal.
Het moet niet gekker worden ik heb een maand geleden toen deze op tv kwam afgebeld voor een feestje omdat ik deze film wilde zien.
En trouwens daar heb ik geen moment spijt van gehad, van begin tot eind raakt deze film je gewoon weet niet eens waarom want ik kan me totaal niet inleven in de personages.
Hoewel Tom Hanks leuk op de voorkant staat vind ik dat die eer eigenlijk aan onze grote held moest worden toebedeeld, ik ken zijn naam eigenlijk niet maar een ding : GENIAAL !
lieswarmie
-
- 40 berichten
- 61 stemmen
het laatste deel heb ik alleen maar gehuild... *snik*
ge-wel-dige film!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zuzuu
-
- 557 berichten
- 757 stemmen
Hoewel Tom Hanks leuk op de voorkant staat vind ik dat die eer eigenlijk aan onze grote held moest worden toebedeeld, ik ken zijn naam eigenlijk niet maar een ding : GENIAAL !
Je bedoeld Michael Clarke Duncan.
dikkop
-
- 360 berichten
- 617 stemmen
Gezien de quotering hoef ik weinig toe te voegen denk ik. Alleen het feit dat je ruim 3 uur lang, zonder je te vervelen naar een doorgaans dramafilm kunt kijken wil wel wat zeggen.
Sommige mensen lezen denk ik nooit dikke boeken.
Alleen maar dunne boekjes, tijdschriften, strips of andere troep.
En sommige lezen nooit.
Past dit bij je profiel? dan moet je deze film zeker niet kijken!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, ik hou vooral van lijvige Biografieën. En als je het wonderbaarlijke levensverhaal van Mandela (als we het dan toch over negers in de gevangenis hebben) met 5* beoordeeld, dan kan je voor dit gevangenisfilmpje nooit hoger dan 1* komen.
Deze film is volgens mij vooral iets voor liefhebbers van Dokters Romannetjes en de Sissi reeks......
Boenga
-
- 2635 berichten
- 1539 stemmen
Deze film is volgens mij vooral iets voor liefhebbers van Dokters Romannetjes en de Sissi reeks......
Namens Velidosiro (*) wil ik met klem protesteren tegen dergelijke beledigingen aan ons adres !!!!!

(*) Vereniging voor liefhebbers van Dokters- en Sissiromannetjes
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








