Le Trio Infernal (1974)

Frankrijk / West-Duitsland / Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Francis Girod
met Michel Piccoli, Romy Schneider en Mascha Gonska

Advocaat Georges Sarret (Michel Piccoli) bekokstooft samen met de zussen Philomena (Romy Schneider) en Catherine Schmidt (Mascha Gonska) een plan om makkelijk rijk te worden: hij koppelt ze aan twee rijkaards die al met één been in het graf staan om zo twee keer een vette erfenis binnen te slepen. Als de oude mannen niet snel genoeg de pijp uitgaan, helpt het samenzwerende drietal ze een handje, maar twee lijken worden er al snel meer.

avatar van joolstein
In 1974 was deze film zeer controversieel, dat kwam doordat mensen de combinatie van Romy Schneider en de groteske scenes niet trokken. Anno nu is daar nog maar weinig controversieel aan. Oké er zijn wat bloederige scenes en ook wat onschuldige naaktscènes. Verder is de film erg beschouwelijk. Door die afstandelijke manier van filmen krijg je totaal geen binding met welke acteur dan ook. Dit gaat tevens ten kostte van de spanning. Schneider en Piccoli spelen twee meisjes die een relatie krijgen met advocaat Sarret en samen bekokstoven ze een manier om snel rijk te worden. Daarbij gaan ze natuurlijk over lijken. Deze moorden zijn op zich best macaber maar komen nu dus totaal niet over. Het verhaal is bizar’ en klaarblijkelijk is het als een inktzwarte komedie te beschrijven maar echt humoristische vond ik het ook niet. De handelingen van de personages zijn zondermeer verwerpelijk, maar een morele veroordeling roepen ze niet op. Een merkwaardige misdaadfilm die veel te tam en afstandelijk is om echte spanning op te roepen.