Themroc (1973)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Faraldo
met Michel Piccoli, Béatrice Romand en Marilù Tolo

Themroc (Piccoli) woont met zijn moeder en zus in een deprimerend flatje, waar de monotone stilte alleen doorbroken wordt door een koekoeksklok. Themroc's werk bestaat uit het schilderen van hekwerk met een aantal collega's. Een andere groep arbeiders schildert hetzelfde hek in een andere kleur. Als Themroc door zijn baas ontslagen wordt, ontspoort hij.

avatar van petey
Ik heb hem gezien toen die net uit was en ik weet nog dat ik weken onder de indruk was. Sommige beelden kan ik nu nog voor me halen.

FisherKing
Ja hele sterke film; ik heb hem later in een filmhuis gezien.. Wat een rol van Michel Piccoli !
Wordt ie nou niet hervertoond in het kader van het Piccoli-zomer-festival ?

avatar van petey
Weet ik niet, maar als dat zo is, raad ik iedereen aan hem te gaan zien.

avatar van petey
deze maand in het filmmuseum.

gimli f
Erg bizarre, grappige film.

Geen normale kost in ieder geval, maar een surrealistische, absurdistische en bij vlagen hilarische satire op de moderne samenleving en de conformiteit waaronder mensen gebukt gaan.

Er wordt niet of nauwelijks gesproken in de film. De personages grommen, hoesten en gebaren zich door de film heen. De manier waarop de moderne conformistische mensen in sommige scène's te kijk wordt gezet is echt heerlijk hilarisch.

Hoewel ik er net iets meer van verwacht had, is deze cultfilm waarschijnlijk wel een aanrader voor de liefhebbers van het meer bizarre werk van regisseurs als Bunuel en Jodorowsky. Misschien heeft het daar nog het meeste van weg.

Wie van weird houdt, moest Themroc maar eens proberen.

avatar van Mochizuki Rokuro
21 maart om 23.30u te zien op ARTE. En aangezien er alleen maar gegromd etc wordt in de film geen gedoe met een eventuele nasynchronisatie.

avatar van wendyvortex
Piccoli wordt ontslagen en gaat woest door het lint.
Prachtige scene waarbij hij de pui uit zijn woning slaat om vervolgens zijn hele inboedel naar buiten te smijten.
Hard politie-optreden werkt averechts.
Piccoli's gedrag werkt aanstekelijk en meerdere buren beginnen ook hetzelfde te doen.
En als ze honger hebben eten ze .....politie-agenten.
Dialogen bestaan uit gebral en gegrom.
Slotscene is briljant staaltje vervreemdende cinema.
Meesterwerkje.

avatar van Ramon K
Is er al een dvd?

Reinbo
Geweldig energiek oerfilmpje. Voor wie denkt alles wel gezien te hebben is hier toch weer iets nieuws en unieks te vinden. De rauwe energie spat van het scherm af. Verder gaat het nergens over. Tenminste qua verhaal. Wel barst de film van idee.

Loepsaal
Lol, Patrick Dewaere als onverstoorbare bouwvakker.
Lees hierboven dat er agenten worden opgegeten, geloof het onmiddellijk maar die was ik vergeten.

avatar van mayhemblik
Het kan natuurlijk te gek ook, vooraf worden kinderen bij sommige films gewaarschuwd over de inhoud van een bepaalde film en ik vind dat ik voortaan ook gewaarschuwd moet worden als een film zo ontiegelijk grappig is zoals deze, god wat had ik het af en toe slecht zeg. In het begin moest ik al flink gniffelen en tijdens zijn bijna geheel in beeld gebrachte tocht naar z´n werk moest ik echt ouderwets gieren van het lachen en toen kwam de scene in de kleedkamer, goeie god wat een waanzin en heb de film even op stop moeten zetten om weer wat bij te komen, toen het weer wat ging kwam het voor mij bijna dodelijke stukje waarin hij begon te grommen en te brullen, dit is nou precies iets waardoor ik, als was ik weer een puber, dagen om kan gieren van het lachen. En zo zie je maar weer, er schuilt een aap in ons allen.
Absoluut mijn soort humor dit en wat betreft mijn eerste zinnetje, het kan natuurlijk nóóit te gek!