The Man from the Alamo (1953)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Glenn Ford, Julie Adams en Chill Wills

Film over John Stroud die de slachtpartij in de Alamo overleeft, omdat hij een bericht moest overbrengen. Hij wordt als lafaard beschouwd omdat hij gevlucht zou zijn, maar hij weet zich door met generaal Houston tegen de Mexicanen te vechten van alle blaam te zuiveren.

De film is wat aan de korte kant, had wel wat uitgebreider gemogen. Vooral het gevecht in the Alamo is wat snel uitgevoerd en de film eindigt toch wel een beetje abrupt.
De opeenvolging van de andere gebeurtenissen gaat in een rap tempo voorbij.De actiebeelden zien er goed uit en de muziek eronder ondersteunt het geheel prima.
Moet ik wel zeggen dat het eindgevecht wat teleurstellend is omdat de slechterikken zich wel erg makkelijk laten inpakken.
Toch een 3,5* omdat ik me prima vermaakt heb met deze film.

avatar van Brix
Vlotte western, met een goed op dreef zijnde Glenn Ford.
Maar dat is op zich niet uitzonderlijk, want Glenn Ford was altijd goed bezig, in álle films waarin hij speelde.

Wat mij wel erg stoort is het gebruik van wapens die in feite pas zo'n kleine 40 jaar ná het beleg van Alamo in gebruik kwamen.

Maar het blijft een onderhoudende film natuurlijk.

avatar van trebremmit
Uitstekende eerste helft vol spannende scenes, helaas viel het tweede deel mij wat tegen.
Het plot wat hier staat klopt niet helemaal en dat van die wapens staat ook op de imbd pagina, die werden pas in de burger oorlog gebruikt, zo'n veertig jaar later inderdaad. Maar goed ondanks dat wel genoten van deze film.

avatar van simonvinkie
Barfly schreef:
Toch een 3,5* omdat ik me prima vermaakt heb met deze film.

Ben ik het helemaal mee eens, alleen geef ik een 3tje dan. Normaal gesproken heb ik totaal geen probleem met de korte speelduur in westerns van Budd Boetticher. Meestal is het verhaal daar ook niet echt geschikt voor en is daarom de korte speelduur juist wel prettig, mede ook omdat de film dan geen moment verveelt.

Maar bij dit The Man from the Alamo had Boetticher er van mij wel een hoop minuten erbij mogen plakken. Zoals Barfly al zegt hadden de eerste twintig minuten in the Alamo van mij veel langer mogen duren. Ik vond het toch wel een beetje afgeraffeld gedaan. Net als het einde, wat toch ook erg abrupt was. Maar toch heb ik me prima vermaakt met deze leuke western. Glenn Ford was (uiteraard) weer goed, zoals altijd eigenlijk. Het blijft toch een top acteur die vooral in westerns erg op zijn plaats was.

Verder zat het met de landschappen ook goed en was de muziek inderdaad verassend mooi. En ja, dat er wapens gebruikt worden die toen nog niet eens bestonden is wel een minpuntje, maar ergeren doe ik me er eigenlijk totaal niet aan. Heb er ook weinig verstand van eigenlijk. Maar goed, verder dus een prima western (weer) van Budd Boetticher. Het blijft een vakman!

avatar van madmax1
Best een leuk stukje vermaak , ergeren doe ik me ook niet, maar een vakman als Boetticher mog zoo'n fout toch niet maken,waarschijnlijk slechte punten in geshiedenis,of een vergissing dat hij dacht na de civil war, maar ja nu in de tijd kom je er niet door.
Goed verhaal ,de film is aan de korte kant, had meer in gezeten.

avatar van madmax1
• 5 De fabriek Paterson
• 6 Verwijzingen
• 7 Externe links

Aangezien ik Budd Boetticher, toch wel als een vakman beschouw ben ik eens gaan snuffelen in wapens rond deze tijd.

[bewerken] Legende
Vroege Colt literatuur en latere publicaties aandringen dat Colt werd geïnspireerd om te ontwerpen de revolver in 1830 door de stuurgroep mechanismen aan boord van de brik Corvo terwijl gebonden van Boston naar Calcuttate bekijken. Echter, sommigen geloven dat terwijl touring de toren nadat de Corvo in Londen gedokt zag hij voorbeelden van de Collier Flintlock Revolver. In ieder geval ontwikkelde ergens tijdje aan boord van de Corvo hij heeft een houten model en verder het concept tijdens de vroege jaren 1830.
Samuel Colt's eerste fabriek, het Octrooi Arms Company van Paterson, New Jersey vervaardigd 1.450 draaiende geweren en karabijnen, 462 draaiende jachtgeweren en 2,350 draaien pistolen tussen 1836 en 1842 wanneer het bedrijf is mislukt. Een schuldeiser en business koppelen, John ehlers, voortdurende productie en verkoop van (ongeveer 500 van de totale 2.850) pistolen via 1847.[] 1] Pistolen draaiende gehouden vijf schoten en varieerde van "pocket" tot "gordel" en "holster" benamingen op basis van grootte en modus van carry bedoeld. Kalibers varieerden van 28/100s door 36/100s-inch. De meest geïdentificeerd met de aanduiding "Paterson Colt" model is de nummer 5 Holster of Texas Paterson (1.000 eenheden), die werd vervaardigd in.36 kaliber.
Ook in de film 2 For Texas even na de Alamo, werd ik erop attent gemaakt daar waren die 5 schots Paterson colt al in gebruik.
Vanaf 1848 werd de Walker Colt gemechaniseerde 6 schots al in running gebracht
Ik kon me ook niet voorstellen dat Rod-Hardy die fout maakte, hierbij is de diskrediet van Boetticher onterecht.

avatar van Brix
@ madmax1:

Leuk dat je e.e.a. hebt opgezocht madmax, en dat het Paterson Colt model ter sprake komt.
Inderdaad een vroeg model met roterende trommel.
Maar..ondanks je sympathieke verdediging van regisseur Boetticher, blijft de stelling dat er foute wapens in 'The Man from the Alamo' werden gebruikt overeind.

N.a.v. je bericht heb ik de film zojuist nog maar eens in mijn DVD speler gestopt, en (aandachtig) helemaal bekeken.
Dat is bepaald geen straf, want het blijft een fijne western.

Met de geweren zat het goed, allemaal "steenslot " voorladers die in die periode thuis hoorden.

De revolvers waren echter allemaal types die pas na de Amerikaanse burgeroorlog op de markt kwamen. Colts en Remingtons, met patronen, i.p.v. de loden bolletjes-kogels die gebruikt werden in de oudere revolvers types.
Die werden van voren geladen, zeer omslachtig.
Geen enkele Paterson Colt in zicht in de hele film.

In een van de filmscènes zie je Glenn Ford in de gauwigheid een patroon in de revolvertrommel laden, van achteren!

Men heeft wel geprobeerd om e.e.a wat te verdoezelen door de acteurs geen patronengordels te laten dragen.
Maar daar kijken de "westernfreaks"( ) toch doorheen, haha.

Bij deze kijkbeurt ondekte ik in een klein rolletje Dennis Weaver nog, als een van de verdedigers van de Alamo.
Was mij eerder niet opgevallen.

Wel nog een tip madmax: liever geen "vertaalmachine" gebruiken bij overname van teksten uit het Engels.
Aan hetgeen daar uit komt is soms geen touw meer vast te knopen.

Dankzij je opmerkingen toch weer van deze film kunnen genieten.

avatar van mr rumson
Een film die een paar goede momenten kent maar ook een paar zwakkere momenten heeft .
Zo vond ik de aanval op de Alamo niet zo bijzonder. je ziet in het duister een paar lichtflitsen van kanonschoten en een soldaat die met de vlag in de weer is en dat was het dan zo wel een beetje .
Gelukkig word er dan ook niet teveel tijd besteed aan de aanval van de Alamo die in mijn ogen meer een bijzaak is .
De film werd voor mij dan ook boeiender na de aanval. Er word dan ook wat dieper ingegaan op het personage John Stroud zodat we hem beter leren kennen en weten wat zijn bedoelingen zijn .
Eigenlijk vond ik het middelste deel van de film dan ook het sterkst
want ook het einde vond ik minder.
Het is voor mij geen slechte film, maar ook geen hoogvlieger.

avatar van LuukRamaker
Mooie Boetticher, met een goeie rol van Glenn Ford.

De beelden van de Alamo zelf zagen er niet al te overtuigend uit, dus het eerste gedeelte kon me eigenlijk niet snel genoeg voorbij gaan. De Slag om de Alamo is later wel op veel mooiere wijze in beeld gebracht. Het tweede gedeelte (en dan heb ik het eigenlijk over het laatste uur) wordt The Man from the Alamo echter wel boeiend en loopt de hele ontsnapping nog uit op een spannend verhaal. Naast Ford doen Julie Adams en Chill Wills het heel aardig en Hugh O'Brian (beter bekend als Wyatt Earp) kreeg zelfs nog een Golden Globe voor zijn bijrol als Lt. Lamar als meest beloftevolle nieuwkomer (volgens mij heeft die zijn belofte later wel ingelost). Het eind dat door velen abrupt wordt bevonden vond ik wel mooi, met een richting de horizon rijdende held en een romance die zich eigenlijk net na de film lijkt te gaan ontpoppen:

"He'll come back Ms. Beth."
- "I hope so, Carlos"
"So do I. For both of us."

avatar van trebremmit
Komt op blu-ray uit in Duitsland.

Der Mann aus Alamo - Uncut [Blu-ray]