The Titfield Thunderbolt (1953)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Charles Crichton
met Stanley Holloway, George Relph en Naunton Wayne

De inwoners van een klein Engels dorpje staan op het punt hun oude spoorweg te verliezen. Zij besluiten het te redden door dag en nacht keihard te werken. Maar ze krijgen concurrentie van het lokale busbedrijf.

avatar van 606
Hele leuke feel good movie met een prima vermakelijk verhaaltje.
Goede acteurs en mooi gefilmd.

3,5 ster

Het eerste gedeelte van deze plezierige, optimistische (ondanks alles) typisch Britse komedie, is het beste. Daarna wordt het toch wel wat overdreven en gezocht, maar daar zullen de makers zich niet aan gestoord hebben. Het blijft een volkse film met gewoon vertier als enig doel.
Terzijde, verrast dat in 1953 reeds, het idee van al dan niet nationaliseren van de Britse spoorwegen genoegzaam bekend was.

avatar van Roger Thornhill
Het aantal keren dat ik mijn favoriete Ealing-komedie heb gezien loopt inmiddels in de dubbele cijfers, en ik heb er nog steeds geen genoeg van. Prachtige opnames van een Engeland dat niet meer bestaat en wellicht ook nooit bestaan heeft, ongetwijfeld wel qua natuur maar waarschijnlijk niet qua gemoedelijkheid, ongecompliceerdheid en arcadische landelijkheid. De roze bril dient opgezet te blijven om ten volle van deze komedie te genieten, met dank aan de joie-de-vivre van Stanley Holloway (wiens slappe lip vandaag-de-dag gewoon alcoholisme zou heten, maar dát zou natuurlijk nooit door de predikant en de landjonker worden aangemoedigd), het degelijke spel van de andere acteurs, en de vlotte plot, grappige personages en soepele dialogen van Ealing-huisschrijver T.E.B. "Tibby" Clarke. 83 minuten lang verblijf ik in een harmonieuze pastorale omgeving, prachtig tot leven gewekt door cameraman Douglas Slocombe, later verantwoordelijkheid voor het camerawerk van zulke verschillende films als The servant, Jesus Christ superstar, The great Gatsby (1974) en de eerste drie Indiana Jones-films. Ja, in Slocombe's Engeland zou ik goed kunnen wonen.
        Gezien op de StudioCanal-Blu-ray uit 2013, waarvan de prachtige gerestaureerde transfer de kleuren mooi laat uitkomen, met helaas als nadeel dat de zeer matige achtergrondprojectie nu eveneens des te beter uitkomt (op mijn oude VHS-kopie waren de randjes die de personages "scheiden" van de achtergronden aanzienlijk minder goed te zien). En op de een of andere manier laat deze Blu-ray mijn speler vaak “hangen”, zodat het apparaat noch op de afstandsbediening noch op de bediening via de toetsen op het front zelf reageert en ik hem alleen maar aan de praat kan krijgen door even de stekker van de speler uit het stopcontact te halen en er daarna weer in te steken.