The Man in the White Suit (1951)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Alec Guinness, Joan Greenwood en Cecil Parker

In deze satire over de werking van de consumptiemaatschappij stelt de wereldvreemde, maar geniale uitvinder Sidney Stratton (Guinness) zijn leven in dienst van de speurtocht naar een onverslijtbare, vuilafstotende synthetische vezel. Wanneer hij eindelijk succes heeft wordt pas duidelijk hoe wereldvreemd hij wel is: zijn uitvinding zet de gevestigde orde op zijn kop en wordt allerminst met gejuich ontvangen.

...Genre sci-fi??? IMDB heeft niet ALTIJD gelijk hoor, mensen...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
een onverslijtbare vezel.. klinkt als SF

Volgens het boekje heb je gelijk, ja.

Maar bekijk de film een keer: als je Alec Guinness in sci-fi wil zien moet je toch echt naar Star Wars kijken, want deze film heeft bepaald niet de look and feel van de gemiddelde sci-fi film.

Zat nog eens te denken (had toch niks te doen): misschien moet ik mijn woorden wel inslikken. In de strikte betekenis van de term is dit wel degelijk een sci-fi verhaal. D'r vliegen alleen geen raketjes door de lucht en zo. Laat maar zo, Jordy. Niks gezegd. So sorry. (Of mag je op het forum je eigen ongelijk nooit toegeven?)

Dit SF noemen slaat toch echt nergens op. Voor alles is dit toch echt een comedy.

AAAARGH!!! Jos! Nou waren we er net uit en trek jij de hele discussie weer los. Wat doe je ons aan?!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
vooruit, SF is weer weg (we kunnen weer rustig slapen)

avatar van Toon1
Dit is wederom een topper uit de Ealing-studios

Alexander Mackendrick + Alec Guinness + Joan Greenwood =

Herzien na jaren en naar de volle vijf sterren gegaan. Meesterwerk van Ealing over hoe vooruitgang wordt tegengehouden.

FisherKing
Heerlijke, toch ook wel wrange, komedie. Prachtig geregisseerd en met een bijzonder goede rol van Alec Guinness.

avatar van Poisonthewell
Na Kind Hearts en Coronets de beste Ealing die ik gezien heb. Grappig, maar inderdaad vooral een erg geslaagd statement over de kapitalistische maatschappij. Wat m vooral zo goed maakt is dat de film bitter is, maar geen partij kiest. Zo van 'zo ist nu eenmaal, en zo zal t altijd blijven'. Alec Guiness is weer perfect voor de rol. 4*

avatar van Ramon K
Kijkt makkelijk weg, maar een meesterlijke film zie ik er absoluut niet in. Leuk uitgangspunt, maar eigenlijk wordt er niet veel omheen gebouwd en blijven echt leuke grappen uit.

FisherKing
Sterker dan Kind Hearts en Coronets, maar te vrijblijvend en comic-achtig om écht indruk te maken. Powel en Pressburger vind ik wel veel sterker. Maar het kan ook wel dat je niet zo gecharmeerd bent van de Britse touch.

avatar van Ramon K
Ik vond Kind Hearts and Coronets juist wat sterker dan deze film.

FisherKing
Dan verschillen we hartgrondig van mening, maar 't gaat om hele kleine verschillen. Ik geef ze beide 4 sterren, maar deze is een 4,2 en kind hearts een 4,1

avatar van Mochizuki Rokuro
Weinig verrassingen, omdat je met deze Ealing krijgt wat je verwacht. Leuk (soms wel, soms niet), oubollig en vrijwel altijd entertainend.

Weinig over te schrijven alleen is de clou van de film dat industrie en arbieders samen werken tegen technologische vooruitgang met het oog op broodwinninghelemaal zo gek nog niet. De voorbeelden ervan zijn ook nu nog alom aanwezig, zoals bijvoorbeeld bij de doorontwikkeling van schone brandstoffen... Dat vondik de leukste dimensie van deze film.

Ik heb me prima vermaakt.
Leuke rol van Alec Guinness, die stelt eigenlijk nooit teleur.
Wat een maf beeld toch, de man in wit pak lopend door de straten, in het donker. In zo'n zwart-wit film werkt dat contrast in donkere omgeving nog beter.
Hoogtepunt van de film zijn de scenes waarin het meisje met krulhaar optreedt. Ik moest erg lachen om de ontsnappingscene, maar ook later als ze de achtervolgers de verkeerde kant op stuurt.
Voortreffelijk gespeeld door kindsterretje Mandy Miller

Eens met Kapp en Ramon. Bij vlagen zeer geslaagde grappen, interessant uitgangspunt, maar overall niet meer dan leuk.

dragje
Heerlijke film, gemoedelijk met een schitterende Alec Guinness.

3.5 *

avatar van The One Ring
Ramon K schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, evenals met Rokuro daaronder. De film geeft een interessante twist aan bekende maatschappijkritiek en bevat een aantal zeer vermakelijke scènes, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet meer had verwacht. Er had gewoon wat meer in gezeten naar mijn gevoel. De achtervolging was sterk, het einde tegenvallend. Maar ik heb maar een paar keer moeten lachen. Alec Guinness is in de andere 3 Ealing comedies die ik zag beter en de film is als geheel ook minder dan Kind Hearts and Coronets en The Lavender Hill Mob, naar mijn mening. Joan Greenwood vind ik wel fantastisch.
3* Geen onaardige film, maar het gevoel dat men er meer uit had kunnen halen overheerst toch. Misschien een film voor herziening.

Vond het erg leuk, vind de gematigde reacties niet helemaal terecht. Goed scenario, fantastisch geacteerd, een heerlijk tempo en ook mooi in beeld gebracht. Ik zou eigenlijk geen minpunt kunnen bedenken. 4 sterren.

avatar van NarcissusBladsp.
Een erg leuk verhaal dat lichtvoetig met Engels stijlgevoel is uitgewerkt. 4*

Geldt deze film als een satire op de eigenzinnige gedragingen van de maatschappij dan is hij op dat punt wel best geslaagd, mede dankzij de immer aanwezige Brits flair en humor, meerdere radicale dialogen en gezegden ("Patronaat en werker zullen steeds hand in hand gaan" staat voor één van die cynische oneliners") en ook door een kundige Alec Guinness, helemaal kon de film mij toch niet bekoren. Vond er al te veel screwballscènes in voorkomen zodat de film af en toe eerder aan een Norman Wisdom-filpje deed denken.

avatar van missl
De komedie was in mijn optiek ver te zoeken, een man ontwikkeld een bepaalde stof en wordt dan achterna gezeten door ‘de grote mannen’. Ik vond het meer overkomen als een drama verhaal, een prima reflectie over hoe de maatschappij ook nu nog in elkaar steekt. Maar de film neemt hier geen goed standpunt mee in, daar het nog wel probeert om een komedie te zijn, dat soms vervalt in slapstickhumor.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Hier had ik helaas toch wel wat meer van verwacht, comedy is het amper te noemen op een paar slapstick momentjes na dan. Het verhaal klinkt in eerste opzicht erg interessant en ook het idee waar het naar toe gaat is goed bedacht alleen was de uitwerking hiervan(in mijn ogen althans) niet super. Personages lijken ook niet echt tot hun recht te komen, vooral die van Joan Greenwood die soms wel heel erg op de automatische piloot lijkt te acteren? Maar goed, helaas toch een tegenvaller voor mij dit.