Casanova (2005)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Lasse Hallström
met Heath Ledger, Jeremy Irons en Sienna Miller

In het Venetië van de 18e eeuw is geen vrouw veilig voor de charmes en verleidingskunsten van Casanova. Jong, oud, getrouwd of niet, hij versiert ze allemaal aan de lopende band. Maar dan ontmoet hij de oogverblindende mooie en intelligente schoonheid Francesca Bruni. Zij moet echter niets van hem hebben, want zij wacht op haar grote, ware liefde. Voor de eerste keer in zijn leven wordt Casanova tot zijn stomme verbazing afgewezen door een vrouw. Alle reden om al zijn versiertrucs uit de kast te halen, want hij zal en moet Francesca hebben. Hij heeft zelfs het gevoel dat hij voor het eerst écht verliefd is. Door middel van een aantal slimme vermommingen en listen krijgt hij het voor elkaar om dichter bij Francesca te komen.

avatar van Roel-
Belabberde film, bij tijd en wijle werd er erg slecht geacteerd en het verhaal boeide totaal niet.

avatar van Maikeru
Ik heb alleen het laatste uur gezien. Ik hoop dat het eerste deel beter in elkaar zit, want wat ik gezien heb nodigt niet uit de eerste 50 minuten te kijken...

avatar van m1701
Aardige film leuk verhaal
Vond alleen de special effects erg belabberd.
Vooral als ze in de luchtballon zitten
Acteerwerk was wel weer geweldig en zeer overtuigend!

Aangenaam verrast. De verhalen waren toch niet veelbelovend, maar Ledger doet het prima en met de vaart en verwikkelingen werd het een aangename wegkijkfilm Jammer van dat laatste half uur, want zo gek had het allemaal niet hoeven worden wat mij betreft. Ik had het idee naar Pirates of the Caribbean te kijken.

Pastichio Rocker
Draak van een film, ben na een uur wat anders gaan doen.

avatar van DragQueen
Aardige film, die mij niet de gehele lengte wist te boeien. maar verder was het verhaal degelijk, en waren de kostuums en de sets prachtig gemaakt. ledger acteert naar mijn mening ook best goed. 2,5 sterren.

Leuke film, heb hem herzien en was toch de moeite waard. Ik vind deze film juist leuk omdat er humor in zit! Ik zou hem nog wel een keer willen zien over een jaar. De kostuums zijn heel mooi, het landschap is mooi en de acteurs doen het in mijn ogen goed. Daarom krijgt die van mij 3,5 ster.

avatar van anne J

film_kaza
Grappige film. Precies het tegenovergestelde van wat ik verwachte. Alles was maf, met een aantal grappige momenten.

avatar van ViggøJøhnny
anne J schreef:

Helemaal mee eens !

3sterren.

avatar van Kinkhoest
mee eens. oprecht een leuke film en makkelijk om te kijken...
beetje afgezaagd zo nu en dan.
waren maar meer films met deze score zo...

avatar van J-fan
Ach ja, twas wel een leuke film.
Acteerpresentaties waren meestal goed tot zeer goed en er zat wel leuke humor in.
Ook zat het verhaal naar mijn mening wel leuk in elkaar.

avatar van kanjertje
Niet slecht maar had er veel meer van verwacht.
Niet erg boeiend verhaal en was na een uur maar aan 't afwachten wanneer die eindelijk gegaan ging zijn.
Geen goed teken dus

anne J schreef:

avatar van JDSsmetje
Casanova is geen misse romantische film maar ook allesbehalve een hoogvlieger. Een heel lichte film die op momenten kan boeien en op momenten kan vervelen.

Frok
Geen slechte film maar niet echt mijn stijl.

Verhaal/Script .................................................. 2,50
Acteerwerk ....................................................... 2,50
Cinematografie ............................................... 2,00
Muziek/Speelduur e.d. ................................... 2,00

avatar van _Moonwalker
J-fan schreef:
Ach ja, twas wel een leuke film.
Ook zat het verhaal naar mijn mening wel leuk in elkaar.

LinkVink
Een goed gelukte film over Giacomo Casanova.

Ik had altijd een andere film over Casanova gedacht, omdat hij meer een pioneer was in plaats van een ladykiller.

Ik vind deze film beter dan de gemiddelde romantische komedies van de afgelopen 10 jaar.

En de feit dat Heath erin speelt maakt het voor mij alleen maar beter! Ik zei altijd van: "Als ik homoseksueel zou zijn, dan klopt ik als eerst bij Heath Ledger aan.".

Maar ach, nu moet je het doen met Sienna Miller, totaal niet verkeerd , alleen ze moet een hoop acteerlessen nemen.

Natuurlijk zijn ook de jongelingen gewoon naar behoren. Ik heb het natuulijk over Charlie Cox en Natalie Dormer

Verder zijn sommige green(?) screens, zoals de dak scene's. erg nep, maar dat kan ook aan mij liggen....

Verder: Grappig, Romantisch (logisch)

avatar van missl
film ziet er wel lelijk uit en dan vooral de 'special effects' doch is het verhaal goed genoeg om de hele speelduur te interesseren.

avatar van ILDIB
Gewoon leuk, kluchterig, alleen het einde is wel erg goedkoop.

avatar van burtie18
Leuke romantische film met een vleugje komedie, de perfecte film voor een rustig ontspannen avondje dus. Het verhaal speelt zich af in Venetië en dit zorgt voor mooie beelden die goed passen bij de romantiek. Heath Ledger acteert goed, maar dit is zeker niet zijn beste film, qua looks past hij wel goed bij zijn personage.

avatar van Verbal
Heb veel betere films van deze regisseur gezien:
1. What's Eating Gilbert Grape (1993)
2. My life as a dog

Slechts 2.0 sterretjes

avatar van Aazhyd
Heel vermakelijke film, met een goede rol van Ledger. Een licht-komische kostuumfilm.

(verwijderd)
Venetië staat garant voor mooie plaatjes. Over de aankleding en de pracht van de beelden valt wieinig kritiek te leveren. Zelfs het verhaal bevat alles om een goede film te tonen. Toch is dat niet gelukt, vooral omdat de lichtvoetigheid (klucht) zichzelf voorbij draaft. Er worden naar het einde toe zoveel lolligheden ingelast dat er zelfs sprake is van een stijlbreuk met al het voorgaande. Jammer.

avatar van Whatsupdawg
lachen toch

Deze stijlbreuk vond ik een meerwaarde aan de film.
Dit is geen cliché film waar je het (bijna) einde van had verwacht. (Ik bedoel hiermee, dat ze niet werden opgehangen door een acteer prestatie van de moeder)
Een film die zeker de moeite waard is om te zien en zeer goed in context is geplaatst (door de film als een verhaal aan te bieden). Mooi!

avatar van Julie
Vermakelijk mag ook eens! verstand op nul en genieten van de Venetiaanse sfeer, de grappige personages en (voor mij natuurlijk) de er fantastisch goed uitziende Heath Ledger. Zonde, dat we niet meer van hem kunnen zien tegenwoordig!

Als je de naam 'casanova' hoort, dan verwacht je ook geen al te serieuze film. Je verwacht een charmante maar speelse man die met één blik een vrouwenhart kan veroveren. Heath Ledger is daar geknipt voor. De evolutie die hij doormaakt is niet dramatisch maar eveneens speels en dat houdt de film licht en ritmisch.

Als ik dan eens naar een luchtige film wil kijken, dan wil ik luchtig op niveau. Geen goedkope en flauwe slapsticks en goedkope acteerprestaties waar je van zou wegzappen. Gewoon een goede, leuke en charmante komedie

Daar beantwoordt Casanove helemaal aan!
En omdat het vanwege zijn genre nooit een hoogstaande film zal worden
vindt ik het een hoogstaande film in zijn genre.

viertje dus!

avatar van Sergio Leone
Gisteren herzien en een half puntje verhoogd.

Deze film is gewoon erg vermakelijk. Vooral het eerste deel. Hier en daar zit er een komisch momentje in, met een rake steek of leuke one-liner. De makers proberen de film ook wat hectischer te maken door de verschillende identiteiten die Casanova aanneemt.
Maar het is allemaal binnen de perken. Gewoon heel erg vermakelijk.

Heath Ledger is toch de ruggengraat van deze film. Ook Jeremy Irons is natuurlijk goed, en die dikke die Papprizzio speelt ook wel. De rest van de cast acteert naar behoren. Iemand als Sienna Miller laat natuurlijk wel 'ns een steekje vallen, maar dat viel nog mee.

De film beschikt inderdaad over een paar lelijke special effects, zoals in de ballon-scène.
Maar oké, als je de film ziet, weet je waaraan je begint.
Dingen als de kostuums, de muziek, het gehele gebeuren in Venetië zorgen voor een leuke sfeer.

Verhoogd naar 3,5

avatar van Geno
Een voor mij heerlijke film, al was het maar om de prachtige Venetiaanse decors en sfeer, de prachtige kostuums en de barokke muziek... je moet ervan houden inderdaad; ik vind het prachtig! Vanuit dat licht heb ik het bekeken; als kostuumdrama. Dat is vol overtuiging neergezet, en daarbij zijn kosten noch moeite gespaard.

Toch noem ik bewust niet het acteerwerk. Er wordt namelijk door iedereen naar behoren geacteerd, behalve door - daar waar de film als Casanova om draaide - Heath Ledger. Hij had de film een extra setje móeten geven, omdat het thema zelf flinterdun is; liefde en gekonkel. De film had dan nog enige diepte gekregen. Hij heeft dan nagelaten of heeft dat niet gekund. Een enorme misser voor de film die dit juist nodig had. Hij bleef steken in gemakzuchtigheid en vertrouwen op zijn uitstraling.
Toch is het een film die ik zeker nog eens terug zal zien...

avatar van Al DeNiro
Erg grappige en romantische film over de grootste versierder ooit. Venetië ziet er schitterend uit en de muziek is sfeervol. Wel pijnlijk om Ledger terug te zien in zijn films, elke keer wordt duidelijk wat voor groot talent verloren is.