Casanova (2005)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Lasse Hallström
met Heath Ledger, Jeremy Irons en Sienna Miller

In het Venetië van de 18e eeuw is geen vrouw veilig voor de charmes en verleidingskunsten van Casanova. Jong, oud, getrouwd of niet, hij versiert ze allemaal aan de lopende band. Maar dan ontmoet hij de oogverblindende mooie en intelligente schoonheid Francesca Bruni. Zij moet echter niets van hem hebben, want zij wacht op haar grote, ware liefde. Voor de eerste keer in zijn leven wordt Casanova tot zijn stomme verbazing afgewezen door een vrouw. Alle reden om al zijn versiertrucs uit de kast te halen, want hij zal en moet Francesca hebben. Hij heeft zelfs het gevoel dat hij voor het eerst écht verliefd is. Door middel van een aantal slimme vermommingen en listen krijgt hij het voor elkaar om dichter bij Francesca te komen.

avatar van titia
Gisteren gezien. Okee, het is niet de meest briljant geacteerde film, en okee, het verhaal is wel erg simpel. Maar verder kijkt de film wel erg lekker weg en heb ik de hele film met een lach op mijn gezicht zitten kijken. Beelden van Venetië zijn prachtig, muziek is goed. Okee, over twee dagen ben ik 'm vergeten, maar ik heb me goed vermaakt en dat is ook wat waard! 3*

Leuk dat zelfs de simpelere films van Hallström nog steeds uiterst vermakelijk zijn. Hij blijft nog steeds geweldig...

avatar van Norma
Wat een tegenvaller! Eerdere films van Hallstrom kan ik zeer waarderen vanwege de tijd die hij altijd neemt om karakters neer te zetten en het verhaal te vertellen.
Met deze film lijkt de man volledig de weg kwijt.
Toegegeven, de beelden van Venetië waren decoratief, maar hoewel ik hou van visueel aantrekkelijke films konden deze beelden de film zelfs voor mij niet redden. Niet grappig, niet spannend, en die Casanova vond ik maar een vervelend mannetje! (ik verwachte een soort Banderas in Zorro, maar helaas)

avatar van Donkerwoud
Bijzonder prettige romantische komedie met een charismatische Heath Ledger als Casanova. Mooie sets van Venetie en een onderhoudend plot over jezelf kunnen geven aan een ander.

avatar van Sergio Leone
Gisteren herzien en een half puntje verhoogd.

Deze film is gewoon erg vermakelijk. Vooral het eerste deel. Hier en daar zit er een komisch momentje in, met een rake steek of leuke one-liner. De makers proberen de film ook wat hectischer te maken door de verschillende identiteiten die Casanova aanneemt.
Maar het is allemaal binnen de perken. Gewoon heel erg vermakelijk.

Heath Ledger is toch de ruggengraat van deze film. Ook Jeremy Irons is natuurlijk goed, en die dikke die Papprizzio speelt ook wel. De rest van de cast acteert naar behoren. Iemand als Sienna Miller laat natuurlijk wel 'ns een steekje vallen, maar dat viel nog mee.

De film beschikt inderdaad over een paar lelijke special effects, zoals in de ballon-scène.
Maar oké, als je de film ziet, weet je waaraan je begint.
Dingen als de kostuums, de muziek, het gehele gebeuren in Venetië zorgen voor een leuke sfeer.

Verhoogd naar 3,5

avatar van Geno
Een voor mij heerlijke film, al was het maar om de prachtige Venetiaanse decors en sfeer, de prachtige kostuums en de barokke muziek... je moet ervan houden inderdaad; ik vind het prachtig! Vanuit dat licht heb ik het bekeken; als kostuumdrama. Dat is vol overtuiging neergezet, en daarbij zijn kosten noch moeite gespaard.

Toch noem ik bewust niet het acteerwerk. Er wordt namelijk door iedereen naar behoren geacteerd, behalve door - daar waar de film als Casanova om draaide - Heath Ledger. Hij had de film een extra setje móeten geven, omdat het thema zelf flinterdun is; liefde en gekonkel. De film had dan nog enige diepte gekregen. Hij heeft dan nagelaten of heeft dat niet gekund. Een enorme misser voor de film die dit juist nodig had. Hij bleef steken in gemakzuchtigheid en vertrouwen op zijn uitstraling.
Toch is het een film die ik zeker nog eens terug zal zien...

avatar van RuudC
Voor de verrassing een kostuumdrama dat me wel bevalt. Casanova is een vrij luchtige prent zonder nergens echt ordinair te worden. Vooruit die laatste actiescene afknapper, maar verder zat de vaart er goed in. De film is zelden echt sterk (muv de executiescene), maar tegelijktijd geen seconde zwak. Het is zowel genieten van de mooie Venetiaanse plaatjes als het acteerwerk van o.a. Heath Ledger. Het gaat gelukkig wel iets verder dan alleen over Womanizers en dat is belangrijk voor de kijkvreugde. Leuk tussendoortje, soms ontroerend, soms grappig. Niks mis mee.

In de 18e eeuw was Casanova zo'n vrouwenversierder, dat zijn naar er synoniem mee is geworden. Zijn verhaal is nu eens niet verfilmd als zompig kostuumdrama, maar juist in een lekkere luchtige kostuumdrama, met Heath Ledger in zijn element als de titelheld en leuke bijrollen van o.a. de mooie Sienna Miller, Jeremy Irons, Oliver Platt en Lena Olin.

Halverwege de achttiende eeuw is de inquisitie het losbandige gedrag van Casanova (Heath Ledger) beu en het enige wat hem uit de gevangenis kan houden is het huwelijk. Tijdens de speurtocht naar een geschikte echtgenote valt hij als een blok voor Francesca (Sienna Miller), maar die is al uitgehuwelijkt. Jammer, want de mooie meid kan heel goed schermen en heeft net zo'n vrije geest als de beroemde rokkenjager.

Al met een een kluchtige versie van Casanova's leven en bovendien maakt deze verfilming zich schuldig aan stevige geschiedvervalsing. Maar deze Romantiek / Drama film (met de nodige humor) kijkt zich gewoon lekker weg en weet daarbij ook nog eens te vermaken en dat is mede te danken aan de leuk spelende cast.

Blijft ook bij een tweede kijkbeurt een prettige ervaring. Hallström wil met Casanova vooral amuseren, houd het bewust luchtig. Wie op zoek is naar enige diepgang aangaande het klassieke personage kan beter iets anders gaan doen. Zit af en toe wel dicht bij satire en kluchtigheid aan, maar blijft gelukkig aan de goede kant van de lijn. De film is derhalve vooral onderhoudend en grappig, ziet er qua aankleding perfect uit, heeft een lekker strak tempo en doet uiteindelijk precies wat hij wil doen. Ledger in de titelrol ondergaat zijn personage meer dan dat hij hem werkelijk speelt, maar wordt geholpen door een keur aan bekende acteurs in de bijrollen waarvan Platt onbeschaamd de leukste is, Dormer de mooiste, en Irons zich schuldig laat maken aan erg voorspelbare typecasting. Prima film uiteindelijk, als je dan toch een oppervlakkig product wil afleveren doe het dan zo, zelfs die perfect engels ogende en sprekende personages zijn hier nergens irritant.

avatar van Shadowed
Die Ledger toch.

Het was een goed acteur, maar perfect speelt hij hier nog niet. later als The Joker was hij toch wel een stuk beter dan dit. De charme blijft hij hier trouwens wel behouden, hij heeft ook wel een beetje het juiste gezicht voor zijn rol hier.

Het verhaal vond ik vrij flauw en niet bepaald boeiend om me hier 108 minuten mee vermaakt te houden. De actie was ook niet bepaald hoogstaand, en dan ga je je eigenlijk al vrij snel vervelen hier. Ik weet dat het meer romantiek is, maar toch.

Wat extra punten verdient is de sfeer en Ledger zelf. De rest kan je eigenlijk wel zo'n beetje over het hoofd zien. Vrij flauwe karakters en actiescenes en een speelduur die pakweg veel te lang duurt. Tja, het is niet anders.