Casanova (2005)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Lasse Hallström
met Heath Ledger, Jeremy Irons en Sienna Miller

In het Venetië van de 18e eeuw is geen vrouw veilig voor de charmes en verleidingskunsten van Casanova. Jong, oud, getrouwd of niet, hij versiert ze allemaal aan de lopende band. Maar dan ontmoet hij de oogverblindende mooie en intelligente schoonheid Francesca Bruni. Zij moet echter niets van hem hebben, want zij wacht op haar grote, ware liefde. Voor de eerste keer in zijn leven wordt Casanova tot zijn stomme verbazing afgewezen door een vrouw. Alle reden om al zijn versiertrucs uit de kast te halen, want hij zal en moet Francesca hebben. Hij heeft zelfs het gevoel dat hij voor het eerst écht verliefd is. Door middel van een aantal slimme vermommingen en listen krijgt hij het voor elkaar om dichter bij Francesca te komen.

Redelijk goed deze komedie, die ik vooral heb bekeken omdat Heath Ledger erin meespeelt.
Maar het is wel een leuk verhaal, met goede vertolkingen ook. Raar om Jeremy Irons eens in een dolkomische rol te zien ook, zijn we van hem niet echt gewend.
Ook de locatie is natuurlijk prachtig voor een film als deze , Venetië.
Dus wel een leuke film om het jaar mee te starten

avatar van maroccancasanova
Geweldige film.. op wat punten na!

avatar van RuudC
Voor de verrassing een kostuumdrama dat me wel bevalt. Casanova is een vrij luchtige prent zonder nergens echt ordinair te worden. Vooruit die laatste actiescene afknapper, maar verder zat de vaart er goed in. De film is zelden echt sterk (muv de executiescene), maar tegelijktijd geen seconde zwak. Het is zowel genieten van de mooie Venetiaanse plaatjes als het acteerwerk van o.a. Heath Ledger. Het gaat gelukkig wel iets verder dan alleen over Womanizers en dat is belangrijk voor de kijkvreugde. Leuk tussendoortje, soms ontroerend, soms grappig. Niks mis mee.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
Indertijd de dvd gekocht omdat de film zoveel positieve reacties kreeg, maar dat heb ik me diep betreurd. De film is totaal niet mijn ding. Staat alleen maar stof te vangen in mijn kast, weggegooid geld wat mij betreft...

In de 18e eeuw was Casanova zo'n vrouwenversierder, dat zijn naar er synoniem mee is geworden. Zijn verhaal is nu eens niet verfilmd als zompig kostuumdrama, maar juist in een lekkere luchtige kostuumdrama, met Heath Ledger in zijn element als de titelheld en leuke bijrollen van o.a. de mooie Sienna Miller, Jeremy Irons, Oliver Platt en Lena Olin.

Halverwege de achttiende eeuw is de inquisitie het losbandige gedrag van Casanova (Heath Ledger) beu en het enige wat hem uit de gevangenis kan houden is het huwelijk. Tijdens de speurtocht naar een geschikte echtgenote valt hij als een blok voor Francesca (Sienna Miller), maar die is al uitgehuwelijkt. Jammer, want de mooie meid kan heel goed schermen en heeft net zo'n vrije geest als de beroemde rokkenjager.

Al met een een kluchtige versie van Casanova's leven en bovendien maakt deze verfilming zich schuldig aan stevige geschiedvervalsing. Maar deze Romantiek / Drama film (met de nodige humor) kijkt zich gewoon lekker weg en weet daarbij ook nog eens te vermaken en dat is mede te danken aan de leuk spelende cast.

Blijft ook bij een tweede kijkbeurt een prettige ervaring. Hallström wil met Casanova vooral amuseren, houd het bewust luchtig. Wie op zoek is naar enige diepgang aangaande het klassieke personage kan beter iets anders gaan doen. Zit af en toe wel dicht bij satire en kluchtigheid aan, maar blijft gelukkig aan de goede kant van de lijn. De film is derhalve vooral onderhoudend en grappig, ziet er qua aankleding perfect uit, heeft een lekker strak tempo en doet uiteindelijk precies wat hij wil doen. Ledger in de titelrol ondergaat zijn personage meer dan dat hij hem werkelijk speelt, maar wordt geholpen door een keur aan bekende acteurs in de bijrollen waarvan Platt onbeschaamd de leukste is, Dormer de mooiste, en Irons zich schuldig laat maken aan erg voorspelbare typecasting. Prima film uiteindelijk, als je dan toch een oppervlakkig product wil afleveren doe het dan zo, zelfs die perfect engels ogende en sprekende personages zijn hier nergens irritant.

avatar van Shadowed
Die Ledger toch.

Het was een goed acteur, maar perfect speelt hij hier nog niet. later als The Joker was hij toch wel een stuk beter dan dit. De charme blijft hij hier trouwens wel behouden, hij heeft ook wel een beetje het juiste gezicht voor zijn rol hier.

Het verhaal vond ik vrij flauw en niet bepaald boeiend om me hier 108 minuten mee vermaakt te houden. De actie was ook niet bepaald hoogstaand, en dan ga je je eigenlijk al vrij snel vervelen hier. Ik weet dat het meer romantiek is, maar toch.

Wat extra punten verdient is de sfeer en Ledger zelf. De rest kan je eigenlijk wel zo'n beetje over het hoofd zien. Vrij flauwe karakters en actiescenes en een speelduur die pakweg veel te lang duurt. Tja, het is niet anders.