Casanova (2005)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Lasse Hallström
met Heath Ledger, Jeremy Irons en Sienna Miller

In het Venetië van de 18e eeuw is geen vrouw veilig voor de charmes en verleidingskunsten van Casanova. Jong, oud, getrouwd of niet, hij versiert ze allemaal aan de lopende band. Maar dan ontmoet hij de oogverblindende mooie en intelligente schoonheid Francesca Bruni. Zij moet echter niets van hem hebben, want zij wacht op haar grote, ware liefde. Voor de eerste keer in zijn leven wordt Casanova tot zijn stomme verbazing afgewezen door een vrouw. Alle reden om al zijn versiertrucs uit de kast te halen, want hij zal en moet Francesca hebben. Hij heeft zelfs het gevoel dat hij voor het eerst écht verliefd is. Door middel van een aantal slimme vermommingen en listen krijgt hij het voor elkaar om dichter bij Francesca te komen.

Daar is 'ie dan. Ben erg benieuwd...

avatar van Poisonthewell
Dankzij de trailer heb ik al dagen dat liedje van Bond (Explosive) in mn hoofd.

Vandaag, maandag 9 jan 2006, deze film in de Sneakpreview gezien:
Waardeloos! Alle open deuren werden nog eens ingetrapt. Wel heel mooie beelden van Venetië, en een paar leuke scenes, zoals de ballon. Verder zeeeer voorspelbaar en eigenlijk heel erg platvloers. (b.v. persoonsverwisselingen- acties, die men van mijlenver al ziet gebeuren- en zeer oppervlakkig in de dialogen en de actie scenes)
1 punt, voor de Venetië-opnames.

Luchtige klucht niets meer en niets minder.

Film kijkt lekker weg maar verwacht er niets speciaals van.

avatar van zeus
Aardig om een keertje gezien te hebben. Niet meer.. 3*.

avatar van Bone*Thugs
Is wel aardig om te kijken maar daar heb je t ook mee gehad *3

Een film waarvoor je in deze koude tijden zeker niet de deur voor uit moet gaan. Sterker nog, deze wil je niet eens zien op een doelloze zondagmiddag. Zij laat niks aan de verbeelding over. De fraaie beelden van Venetië en die enkele keer dat ik moest lachen, resulteert uiteindelijk in 2 magere sterren.

Grappige film. Beelden van Venetie erg mooi. Leuk verhaal en veel aandacht voor kostuums. Lekkere domme film.

Ach, gewoon hardstikke leuk vermaak! Ik heb een leuke avond gehad, aardig wat gelachen. Bovendien: het is toch maar weer duidelijk dat met geld alles te bereiken is (doelend op de scenes in Venetië, met name op het San Marco plein, normaal krioelt het daar van de toeristen, en duiven ook, overigens).

Trailer ziet er volgens mij goed uit, met die beelden daar in Venetië, wat degenskruisingen erbij enzo. Lijkt me een goed wegkijkfilmpje om je eens heerlijk te vergapen aan al het moois in die goede oude tijd. Veel diepgang zal er niet inzitten, maar dat hoeft ook niet speciaal. Misschien maar eens een bioscoopbezoek wagen...

OK, ik ben er net naar toe geweest. De aankleding van de film was nog mooier dan ik verwachtte, vooral dankzij de perfecte music-score die bestond uit de klassieke italiaanse muziek uit die tijd, af en toe met luit-muziek erbij, prachtig. Met voor bijna iedere andere scene een pakkend en passend ander melodietje. Geinig. Verder het bekende Casanova-verhaal guitig vertolkt door de hoofdrolspelers uit deze film. 3,5*

avatar van Anjin
Leuk om een keer gezien te hebben,
maar dan gauw weer ver geten..

Na een kwartier keek ik al richting uitgang. Casanova had de Amadeus van deze tijd kunnen zijn, maar deze interpretatie op die historische Casanova is zelfs een B-film onwaardig. Ik dacht zelfs af en toe naar een kinderfilm te kijken.
Daar kan zelfs Venetië je niet bovenop helpen.

Ik vond het wel een leuke film, maar je hoeft 'm niet speciaal te zien, want je mist er niks aan.

avatar van bartsch
Sluit me met het bovenstaande aan. Kijk 'm met de significant other als ie op tv is en er geen betere film is.

avatar van titia
Gisteren gezien. Okee, het is niet de meest briljant geacteerde film, en okee, het verhaal is wel erg simpel. Maar verder kijkt de film wel erg lekker weg en heb ik de hele film met een lach op mijn gezicht zitten kijken. Beelden van Venetië zijn prachtig, muziek is goed. Okee, over twee dagen ben ik 'm vergeten, maar ik heb me goed vermaakt en dat is ook wat waard! 3*

Ik vond hem echt heel erg leuk!! Heath Ledger is gewoon een stuk, en kan ook heel goed acteren. ja, dit is wel 4* waard.

avatar van soom
Wel een aardige film, met een goede hoofdrolspeler, een goede regisseur en een paar aardige momenten. Sienna Miller komt iets minder uit de verf, en Heath en zij vormen daarom wel een mooi plaatje.
Juist omdat Sienna's spel iets ingetogener blijft dan dat van Heath, heeft Heath wel de gelegenheid om een behoorlijk goede Casanova neer te zetten.

Lasse Hallström heeft weer een topfilm gemaakt, dat absoluut vrij toegankelijk is om te kijken, en waar je lekker bij kan wegdromen.

Ik heb hem gisteren gezien, hij was erg leuk, gewoon een gezellige Romantische komedie om lekker bij weg te dromen.

Het acteerwerk was goed van Heath en Sienna, het verhaal was gewoon -gewoon- leuk verhaaltje.

De beelden van Venetie waren super, als ik nog ns tijd heb daarheen te gaan..;)

Ik geef deze een 4 omdat hij goed in elkaar zat.

Ms. H.
Hele leuke, romantische amusementsfilm.
Goed geacteerd, mooie shots van Venetië en een leuk verhaal.
Echt een filmpje die ik graag nog ik keer zou kijken voor een avond op de bank met wat vriendinnen.

HIj is leuke deze film! Het is gewoon een leuke film om naar te kijken. Niet dat je zegt die ga ik 1000x kijken, maar hij is gewoon leuk om op een relaxte avond te gaan kijken. of op een druilerige zondagmiddag!
En ik ben het met door eens, de beelden van venetie wow! super!

avatar van missy85
ik heb de film deze week gezien en ik vind het een super film! helemaal mijn genre.

En venetie heeft trouwens prachtige beelden, echt mooi!

Ms. H.

Wat een ontzettend leuke film!
En de chemistry tussen Sienna Miller en Heath Ledger is echt goed!
Dit is echt één van de films die ik echt vaker wil zien!!

Prachtige shots!
Goed geacteerd!

Wat wil je nog meer?!

avatar van patrick17
Heb hem ook even snel gekeken en was wel een leuke/grappige film..

3 ***

leuke film! zeer luchtig en leuk als je gewoon eens naar een film wil kijken en in de juiste stemming bent, ik moest hem eigenlijk zien omdat heath ledger er in meedeed:p en met hem is het altijd wel mooi:p......ik vond het dus mooi:)

avatar van flyer
Ben niet zo een liefhebber van romantische films maar deze heeft mij aangenaam verrast. Leuk verhaal met de nodige humor. Gewoon een aanrader geef 3,5 sterren

Giacomo Casanova is natuurlijk een karakter waar veel over te lezen is, echter in deze film is met de grote hoeveelheid informatie die bekend is over Casanova (o.a. zijn eigen memoires) ruim omgesprongen.
Zo wordt zijn broer buiten het verhaal gehouden, terwijl dat een beroemde schilder was (dacht ik tenminste). In deze film lijkt het alsof hij enigst kind was.
Wel klopt dat hij uit een familie van acteurs kwam.
In de film beschuldigt de Inquisitie van Venetië hem echter van ketterij, terwijl het in werkelijkheid hekserij is geweest. (Hij hield zich schijnbaar bezig met het misleiden van mensen door bovennatuurlijke middelen).

Niet echt gebaseerd op 'ware' gebeurtenissen dus, máár wel uiterst vermakelijk om naar te kijken. Tot mijn verbazing, overigens. Heath Ledger draagt de rol van Casanova met een glimlach en weet zijn karakter de hoognodige luchtigheid en sexy uitstraling mee te geven die het zo nodig heeft.

De film heeft meer dan een paar hilarische momenten en is zeker geslaagd in de opzet hier een luchtige romantische komedie van te maken. Niet bestemd voor de mensen die een historisch getrouw beeld van Casanova verwachtten, wel voor liefhebbers van romantische komedies.
Natuurlijk zijn er minpunten. Op een gegeven worden de persoonverwisselingen, waar de film wérkelijk bol van staat érg vermoeiend. Daarin zijn ze toch doorgeslagen.

Maar wat me het meeste opviel, negatief gezien: de jongen (géén idee hoe de acteur heet) die de rol van Casanova overneemt bij diens vertrek uit Venetië, is in mijn ogen alles behalve een vrouwenversierder. Hij mag blij zijn als hij een vriendin kan krijgen, plat gezegd. Wat een contrast met Heath Ledger. Slecht gecast, maar misschien verschillen de meningen daarover.

*** 3,5 Sterren

Leuke romantische film wat je gewoon even een keer moet zien 3.5*