How to Steal a Million (1966)

Alternatieve titel: How to Steal a Million Dollars and Live Happily Ever After

Romantiek / Komedie

geregisseerd door William Wyler
met Audrey Hepburn, Peter O'Toole en Eli Wallach

Nicole Bonnet (Audrey Hepburn) is de dochter van een meestervervalser. Ze vindt het spijtig dat haar vader op die wijze zijn kost verdient, maar ze houdt van hem en kan het hem eigenlijk niet kwalijk nemen. Op een avond verrast ze een man (Peter O'Toole) in de grote hal van haar vaders huis, met een vervalsing van een 'onbekend' werk van Vincent van Gogh in zijn handen. Ze vermoedt dat hij een dief is, die met het werk van haar vader aan de haal wil gaan. De confrontatie is echter verrassend, want beiden kunnen blijkbaar bijzonder veel van elkaar leren.

avatar van speedy23
Audrey Hepburn en Peter O'Toole zijn aan elkaar gewaagd in deze uitstekende komedie over een miljoenendiefstal uit een museum in Parijs. Charles Boyer speelt O'Tooles vader en Hugh Griffith Hepburns vader...

avatar van catweasel
Heb deze film vroeger eens gezien. Vond het toen een erg vermakelijke en goede film. Ik wist alleen de titel niet meer, en heb dus jaren in het duister getast.

*** sterren

avatar van matthijs_013
Op het begin een uitstekende film met een uitstekende Hepburn en O'Toole. Later werd hij wat minder en werd het saai.

Bij elkaar toch nog een 3

avatar van Matchostomos
How to steal a million, to steal something you made, that isn't exactly yours, but is you in a way...

Het moge duidelijk wezen, het bovenstaande geeft de sfeer van deze film perfect weer. How to Steal a Million kan namelijk omschreven worden als een klassieke screwball-comedy met de allures van een comedy of remarriage, aangevuld met een vleugje 'comedy Hitchock' (Peter O'Tooles introductie).

Grootste troef van deze film is ongetwijfeld Audrey Hepburn, die als geen ander charmeert en me alsmaar meer voor haar uiterst bevallige en schattige snoetje doet vallen...
Haar introductie in How to Steal a Million is een 'picture' op zich. Het toont nog maar eens dat Miss Hepburn het ultieme stijlicoon van haar tijd was en misschien nog steeds is (postuum invloed hebben op de mode, het is weinigen gegeven). Die bril, haar kleding en het hoedje; ik kan er maar geen genoeg van krijgen...control yourself Matchostomos .
Het samenspel met Peter O'Toole is van een hogere orde, mede door de typisch brits bijdragende humor van O'Toole zelf. Nooit gedacht dat deze man zulk komisch talent in zich had, want qua timing was hij bij momenten perfect.
Net zoals zijn personage zal ik dan ook geen 'neen' zeggen tegen een 16de eeuwse Hepburn.
Let ook even op de bewaker met een aanzienlijk overgewicht, die als typische running-gag nog een leuke rol krijgt bij het stelen van het beeldje.

p.s.: Waar blijft die verdomde Hepburn dvd-box?!

avatar van Legan
Een prima film met een uitstekende en een uiterst bevallige Hepburn, op afstand gevolgd door O'Toole. Minpuntje is dat O'Toole de neiging heeft om heel even richting de camera te kijken te kijken; hij is zich teveel van de camera's bewust. En natuurlijk ook Eli, iemand dit te vaak wordt vergeten, behalve de desbetreffende westerntje.

avatar van Dutchfan
Audrey Hepburn en Peter O'Toole zijn ongelooflijk charmant in deze melige komedie over het stelen van een beeldje uit een zwaar beveiligd museum.

avatar van movie acteurs
Perfecte, leuke komedie film. Het verhaaltje is wel goed uit gewerkt. Sommige scene's zijn gewoon erg grappig. Hepburn en Sellers deden het weer goed. Ook een van de beste rollen van Sellers. 4,0.

avatar van Marvinleeaday
Beetje laat gereageerd maar, beter laat dan nooit.

Hoe kom je bij Sellers??? ik kan zijn naam nergens ontdekken. O'toole is geen andere naam van Sellers(dat is Clouseau). Enige overeenkomst is Peter.

avatar van movie acteurs
Ik bedoelde inderdaad Peter O'Toole. Ik weet niet hoe ik toen met Sellers aankwam. Maar ik kan me oude bericht helaas niet meer aanpassen.

Aardige film waarin de dochter van een meestervervalser haar vader probeert te beschermen door in te breken bij een museum. Naarmate de plotontwikkelingen zich opstapelen, wordt de film steeds leuker. Wel wat aan de lange kant. De scene waarin de deur van binnenuit wordt geopend is inventief. Audrey Hepburn is stijlvol gekleed maar mist chemie met haar mannelijke tegenspelers.

Door het ellenlange overbodige begin duurde de film te lang: het geringe verhaaltje had met gemak in 90 minuten verteld kunnen worden. Gelukkig was het tweede deel meer onderhoudend, al had deze romantische komedie meer inspiratie en diepgang kunnen gebruiken. Een charmante Peter O'Toole speelde op z'n best en tussen hem en Audrey Hepburn was er duidelijk sprake van chemie.

avatar van Biosguru
Heb ik weer, zat me de hele film te ergeren aan O'Toole, mensch wat zat me die toch te schmieren zeg. Ik zat me ook de hele tijd af te vragen of er plastische chirurgie aan die gekke oogjes van hem te pas was gekomen. De rest van de cast was wel erg goed gekozen.

O'Toole die amerikaanse gangsters parodieert is wel het tenenkromendste wat ik de afgelopen paar maand zag. Brrr. En yep dat was plastische chirurgie bij O'Toole, even opgezocht idd aan de oogleden.

avatar van Richard_Voorhees
Audrey Hepburn speelt op een aandoenlijke wijze Nicole Bonnet, de dochter van een kunstverzamelaar en vervalser. Na wat inderdaad een erg lange introductie was komen we erachter dat een beruchte expert een door de man vervalst standbeeld wil komen bekijken. Wat een markante verschijning is Hugh Griffith trouwens. Met zo'n gezicht zou hij perfect een badguy kunnen spelen, maar in deze film is zijn personage best zachtaardig.
De sfeer is sowieso lekker luchtig. Hepburn en O'Toole zijn niet bepaald Bonnie & Clyde, maar door de toevoeging van de nodige dosis humor hindert dit eigenlijk niet zo.
Een leuke, luchtige film met een stralende Hepburn.

Ruim een dozijn jaren nadat hij haar op weg zette naar een Oscar in "Roman Holiday", is er weer een uitmuntende Audrey Hepburn in een geslaagde, bijwijlen echt grappige komedie van William Wyler. Toegegeven dat ook Peter O'Toole en Eli Wallach overtuigend meehelpen aan de genotswaarde van deze film uit de jaren 60 maar nog geen gram van zijn charme verloren.
Lekker, schalks verhaaltje met verrassende, amusante kronkels. Zelfs de romantiek is genietbaar en de muziek zeker.

avatar van Roger Thornhill
"The basic problem with you is that you're honest. Ooh – I don't say that to hurt your feelings!" Een flinterdun en voorspelbaar plot fungeert als kapstok voor onbeperkte luxe, chique restaurants, dure auto's, toeristische plaatjes, clothes by Givenchy, jewelry by Cartier, Paris, prachtige fotografie en een paar superbe bijrollen (uiteraard Hugh Griffith, maar als de opzienbarend besnorde nachtwaker steelt Moustache –zoals de acteur echt schijnt te heten– de show). Bovenal echter is dit een vehikel voor de twee sterren, waarbij Peter O'Toole na zijn successen in serieuze rollen hier laat zien ook over komisch talent te beschikken, terwijl Audrey Hepburn er nooit aanbiddelijker uitzag. De film komt langzaam op stoom maar culmineert in een fraai geënsceneerde kraak en een paar aardige plotwendingen; teleurstellend toen ik hem de eerste keer zag, maar de tweede en derde keer een feest van details en "sterrenstof".

Een goede klassieker is dit.
Hou wel eens van dit soort films, met een cast van wereldsterren.
Altijd wel leuk om eens te bekijken.

avatar van missl
Grappige film over 2 mensen die met humor en veel aantrekkingskracht een beeldje willen stelen. Wat een prachtige Audrey Hepburn.

avatar van clubsport
Een meestervervalser leent een van zijn kunststukken uit aan een museum maar dreigt te worden ontmaskerd als het beeld gekeurd moet worden voor de verzekering .
Om haar vader te beschermen smeed de dochter (hepburn) een plan om het beeld uit het museum te
stelen voor het gekeurd kan worden .

Deze komedie is lekker luchtig gehouden , Hepburn en O toole doen het prima samen en er zitten een
aantal leuke plotwendingen en grappige inventieve scenes in .
Ik moet toch als toevoeging zeggen dat ik dit soort oude komedies steeds meer begin te waarderen
temeer omdat er tegenwoordig vrijwel niks meer word gemaakt van vergelijkbare kwaliteit .

Maar ja welke actrice kan ook tippen aan hepburn

avatar van Black Math
Over het algemeen zijn oude films niet echt aan mij besteed, maar ik wilde eens Audrey Hepburn aan het werk zien, omdat ze toch een icoon is. In het verleden om een soortgelijke reden twee films van Marilyn Monroe gezien; beide films waren toch eigenlijk niet veel meer dan romantische niemendalletjes. How to Steal a Million leek me een aardige keuze om te bekijken, omdat ik wat meer inhoud verwachtte gezien het thema criminaliteit.

Ondanks de ouderdom van de film (die onvermijdelijk zichtbaar is) ben ik niet teleurgesteld. Hepburn is ontzettend charmant en er is een duidelijke chemie met O'Toole. Hoewel het even duurt voordat het verhaal echt op gang komt, weet het plot behoorlijk te vermaken. Tenslotte mag ook de soundtrack genoemd worden, die erg aangenaam is, en duidelijk in de pas loopt met de beelden. Ik kan dat altijd erg waarderen.

Kortom, een charmante en aangename film. 3*.

avatar van Roger Thornhill
Ja, dit zijn toch belangrijke historische feitelijkheden die ik even met de liefhebbers van deze film moet delen. Regisseur William Wyler hielp acteur Hugh Griffith bij Ben Hur in 1959 aan de Oscar voor beste mannelijke bijrol, maar eventuele dankbaarheid van de laatste was zeven jaar later kennelijk al weer vervlogen, gelet op zijn IMDb-biografie-pagina, want tijdens de produktie van Wylers How to steal a million werd hij ontslagen vanwege "persistent bad behaviour", inclusief het naakt rondparaderen door de gangen van het George V-hotel "holding a Do no disturb sign over his privates, which he had altered to read Do disturb". (Maar, eerlijk is eerlijk, van dat ontslag is in de uiteindelijke film weinig te merken, want als Hepburns vader heeft hij een volwaardige rol waaraan nergens "uit de film geschreven" gedeeltes lijken te ontbreken.)

Enorm stijlvol met dure sets, kleding, autos en wat al niet meer.
Maar kan maar nauwelijks verhullen dat het eigenlijk een flauw niemendalletje is.