The League of Extraordinary Gentlemen (2003)

Alternatieve titel: LXG

Verenigde Staten / Duitsland / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Stephen Norrington
met Sean Connery, Stuart Townsend en Peta Wilson

Het is 1899; de avonturier Allan Quartermain (Connery) wordt door de Britse regering gevraagd een groep mensen met speciale gaven te leiden. Samen met deze begaafde mensen neemt Quartermain het op tegen The Phantom, die de wereld bedreigt met zijn op de tijd vooruitlopende en alles vernietigende technologie. Captain Nemo, Tom Sawyer, Mina "The Vampire" Harker, The Invisible Man, Dr. Jekyll/Mr. Hyde, Dorian "The Immortal" Gray en Quartermain doen er alles aan om deze gek te stoppen.

avatar van oemoemenoe
Goeie snelle actie met verrassende cast die van alle markten thuis zijn...

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze gewaagd en het was vooral een knallende avonturenfilm met heel wat ontploffingen. Toch wel een originele bende die ze hebben samen gebracht, maar toch overtuigde het geheel toch niet helemaal. De auto in de film vond 'k wel een toffe toevoeging.
Tja, een beetje een no-brainer die eens leuk was om mee te pikken via tv, maar ook niet meer dan dat.

Hoewel 'The League of Extraordinary Gentlemen' zowat de voorloper is van de moderne heldenfilms, werd hij indertijd volledig neergesabeld door pers en publiek. Toegeven, de allerlaatste film met Sean Connery had best wat beter uitgewerkt kunnen worden. Nu lijkt het erop dat de prent snel in elkaar is geflanst met de bedoeling volledig te teren op intrigerende figuren als Allan Quatermain, Captain Nemo en the Invisible Man.

Ondanks de wat mindere special effects, vooral de explosies en het vuur, is dit toch wel een goede film.
het verhaal zit goed en ook de vertolkingen zijn prima.
Ik heb wel plezier beleefd aan deze prent die eigenlijk een superheldenfilm is.

avatar van misterdhdh
tegenvaller. had er veel van verwacht want ik vond het verhaal best wel nog interessant, maar deze film is niet goed uitgewerkt vind ik. lijkt wel rap rap gemaakt en zonder na te denken. special effects waren niet echt goed, acteerwerk viel wel mee

2.5/5

Je moet wel van flauwekul houden. Matige special effects. Slechtste film met Sean Connery die ik ooit zag.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Connery had geweigerd om mee te spelen in Lord of the Rings (rol van Gandalf) omdat hij het verhaal niet zo begreep. Deze film rond the League begreep hij ook niet, maar hij wou niet opnieuw zo'n misser begaan. Nadat deze film een flop geworden is, stopte hij met acteren. Al heeft ook z'n leeftijd een grote rol gespeeld natuurlijk.

avatar van thunderball
willemfilm schreef:

Nou, er is ook nog ene Zardoz, maar ja....

avatar van sofripa
Film Pegasus schreef:

Toch niet helemaal gestopt: Sir Billi

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tja, dat bewijst toch wat ik wil zeggen he.

avatar van Vinokourov
Wat een lelijke actiefilm is dit. Van het uiterlijk moet dit het al helemaal niet hebben. Alles ziet er saai grijzig uit en de SFX zien er ook matig uit. De film zelf had nog wel leuk kunnen zijn: Sean Connery verzamelt een groep klassieke filmkarakters met ieder hun eigen skills en bindt de strijd aan tegen de gemenerik van het stuk. Beetje X-men-achtig dus, maar dan in het Victoriaanse tijdperk. Helaas beklijft het nergens en doet het maar gewoontjes aan. Ik had het uiteindelijk maar te doen met Connery in wat zijn laatste grote rol zou zijn.

avatar van Al DeNiro
Erg leuk bedacht en Connory is altijd top. Wel jammer is ontbreken van Sherlock Holmes, toch een van de grote personages uit 19e eeuw.

ben te oud voor dit soort films. nu op tv ,maar trekt me totaal niet....1 ster.

avatar van Marino96
Ik vond deze film best slecht. Er zat geen enkel moment bij waar ik dacht " nu kan het wel leuk worden". Ook was de sfeer in de hele film niks en voornamelijk in venetië Wel vond ik het verhaal oké en de acteurs waren ook niet slecht. Een film die leuk is om naar te kijken als je niks te doen hebt, anders niet.

avatar van lars-pixar
Wat in het begin allemaal nog vrij saai en oninteressant overkwam werd later in de film opgebouwd naar een paar zeer onverwachtse verrassende momenten.
Het doet ons misschien allemaal een beetje denken aan The Fantastic Four film uit 2006?
In ieder geval... als het verhaal éénmaal op gang is gekomen wordt het allemaal wat interessanter en vermakelijker. Het einde heeft mij laten denken als open eind voor een vervolg film...

avatar van Left4Dead
Popcorn vermaak op een niet al te hoog niveau. Toch lukt het om onderuit gezakt de film door te komen en te genieten van de geluideffecten. Dat is dan ook wel het positiefste van de film. Beeldtechnisch had het een stap beter gekund, het zag er vaak slecht (SFX) en houterig uit.

Het verhaal is dun en moet teren op de achtergronden van de personages die luk raak bij elkaar zijn gezocht. Deze personages hebben de opdracht om de aarde te beschermen tegen een slechterik die wegens winstbejag de wereldvrede op het spel zet. Ik zeg: een extraordinary uitgemolken idee. Maar goed het is op comics gebaseerd dus dan mag het.

Het begin is traag, men probeert wat met achtergronden van de hoofdpersonen te doen zodat we een binding kunnen krijgen wat niet lukt, het verhaal neemt een behoorlijke aanloop voordat men werkelijk de grote strijd aangaan. Dit komt helaas veel te vaak voor, zeker naarmate de films almaar langer zijn geworden qua speeltijd.

Al met al komt het dus aan op de confrontatie die zich afspeelt in Venetië, een scenery die natuurlijk een prima sfeer kan geven. Helaas, het is faalt totaal omdat het er allemaal gewoon niet uitziet. Weer een gemiste kans schoot er door mijn hoofd. Je kunt je maar niet inleven, zowel niet in het verhaal als de personages als wel in de setting. De confrontatie was een deceptie.
En zo kabbelt het simpel verhaal voort om de schurk te pakken en de gesneuvelden te wreken voor vlag en eer.

Het acteerwerk was redelijk maar nergens werd ook maar één personage interessant en dat lag vooral aan het script. Dit is meteen de achillespees van deze prent, er was hier zeker meer uit te halen. De regisseur heeft meer uit de film Blade gehaald terwijl hij hier een grote kans had om weer een flick te kunnen maken.

Dankzij de heerlijke geluidspoor heb ik er deels van kunnen genieten. Voor mij een vreemde keuze van Connery om hier in deze film de uberheld te spelen die poeslief de grootste schrikken der aarde achter zich aan meeneemt in dit avontuur. Had hij maar beter gekeken naar Hopkins in Dracula, nu is hij een zwak en plat personage geworden en lijkt alleen maar op routine te draaien. Bad luck English!

Kitsch.

Nochthans is het uitgangspunt wel leuk genoeg voor een vermakelijke film. Een groepje onmogelijke personages die samen één team vormen (alleen Sawyer hoort er niet echt thuis, Mina is een randgeval als vrouw) en daarbij wat schurken te lijf gaan.

Qua acteurs valt het tegen. Connery is wat muf voor deze rol, de rest eigenlijk niet sappige genoeg. Enkel The Invisible Man is wel leuk, maar die zie je niet zo vaak (pun intended). De rest is wat identiteitsloos. Jammer, want het zijn de personages waar deze film het van moet hebben.

Visueel is een hoop gepoogd, maar 11 jaar laten ziet het er echt bedroevend uit. Een rare mix van CG en traditionele effecten die compleet z'n doel mist. Niks spectaculairs, vaak is het gewoon erg lelijk. Maar wél in ieder geval een beetje gedurfd om een eigen stijltje neer te zetten. Dat kan je van de soundtrack niet eens zeggen, gewoon derderangs rommel.

Film duurt wat te lang, gaat de tweede helft stevig slepen (ook al omdat de actie niet veel voorstelt) en doet z'n uitgangspunt geen eer aan. Eentje die stilletjes mag wegzakken om nooit meer boven water te komen.

avatar van thunderball
Ik kan je verzekeren dat toen ik de film destijds in de bios ging zien, de special effects er ook al niet best uit zagen.
Wat Tom Sawyer betreft, dat heb je zeer goed gezien, want deze komt geheel niet in de originele graphic novel voor en is er louter aan toe gevoegd om het Amerikaanse publiek te lijmen. Wat uiteraard een zwakte bod is.

avatar van tattoobob
Ik vond dit destijds best een tof filmpje...laatst nog eens voorbij zien komen op tv en hij verveelde mij geen moment....ja goede film.

avatar van Misgunner
I'm waiting to be impressed..

avatar van Fonzzz002
Eén van de zwakkere superhelden(-achtige) films. League of Extraordinary Gentlemen heeft een aantal leuke ideeën erin zitten, maar word overschaduwd door een overmatig gebruik van CGI, overvloed aan voorspelbare clichés en personages die geen diepgang hadden. In dat opzicht vind ik het vergelijkbaar met Ghost Rider of Van Helsing.

De eerste drie kwartier vond ik heel aardig in elkaar zitten. Ieder personage had zijn eigen grappige trekje, afgeleid van fictieve figuren, en de film wist op een grappige wijze bij ieder personage de unieke trekjes te onthullen. Tussen het verhaal door maakte de personages, soortgelijk als de Avengers of Suicide Squad, een aantal grappige opmerkingen over elkaar. Het verhaal was cheesy, een typisch “schurk die de wereld wilt overnemen” verhaal, maar rond dat punt vormde het verhaal geen hinder wegens de kennismaking met de personages. Eenmaal bekend met wie de personages zijn en wat ze konden begon ik mijn interesse te verliezen, wat op gegeven moment omsloeg in verveling. Waarom de film mij verloor na 45 minuten is dat de personages, buiten hun unieke trekje, niets anders te bieden hebben. Het zijn stijve figuren die voornamelijk bezig zijn met uitleggen wat ze moeten doen. Ook sloegen de grappen niet meer aan rond dit punt, waardoor het verhaal niets meer te bieden had.
De actiescenes, waar de meeste superheldenfilm hun hoogtepunten vinden, sloegen echter ook niet aan. Een groot deel van de actie is gedaan met CGI, wat het geweld een onplezierig nep effect geeft. Voornamelijk de figuren die volledig met de computer waren gemaakt vormde een nep contrast in vergelijking met de acteurs. Naast de effecten had ik zelden het gevoel dat de hoofdpersonages kwetsbaar waren. Een groep schutters kon met automatische geweren op Sean Connery schieten maar op magische wijze alle kogels missen, of een mens kon uit een rijdende auto springen zonder uit balans te raken of pijn te voelen. Een actiescene hoeft niet realistisch te zijn, maar zelfs in absurdistische actiefilms als Kung Fu Hustle konden de personages pijn krijgen of worstelen waardoor de actie in die film meer gewicht had. In League of Extraordinary Gentlemen was er geen gewicht en daarom ook geen spanning of sensatie.

De leuke aspecten in de film lagen voornamelijk in de eerste 45 minuten. Ik vind het leuk bedacht dat bepaalde personages zijn afgeleid van fictieve figuren en je kennis van die figuren in hun voordeel gebruikt. Sean Connery geeft de beste performance in de film. Het script waar hij mee moet werken stelt niet veel voor, maar hij is een goede acteur die zijn tekst met kracht weet te brengen. League of Extraordinary Gentlemen is cliché, maar het leek op de hoogte te zijn van zijn clichés en het probeerde het verhaal niet onnodig lang of complex te maken.

Als je houdt van het genre zoekt naar een no-brain wegkijkflick kan het geinig zijn deze aan te zetten. Het is echter geen film die ik aanraad.

avatar van AJK
AJK