Happy Gilmore (1996)

Komedie / Sport

geregisseerd door Dennis Dugan
met Adam Sandler, Christopher McDonald en Carl Weathers

Happy Gilmore heeft een droom om ijshockeyspeler te worden. Het grote probleem is echter dat hij niet kan schaatsen, en veldhockey is te soft voor hem. Dan blijkt dat zijn oma geen belasting heeft betaald en haar huis wordt afgepakt. Happy belooft het geld te verzamelen om het huis terug te kopen. Als hij op een golfclub komt realiseert hij zich dat hij zijn harde slagen ook kan gebruiken bij deze sport, ook al is hij duidelijk niet de persoon om in een dure club te komen. Samen met de coach Chubbs Peterson probeert hij nu geld te verdienen voor zijn oma maar kampioen Shooter McGavin staat hem in de weg.

avatar van otherfool
Teleurstellende Sandler-komedie over een ijshockeyspeler die zichzelf gedwongen ziet te switchen naar het spelen van golf. Standaard love-interest, bad guy en bekende bijrolletjes, waarvan de (grappige!) rol van Stiller als verpleegkundige niet genoeg uitgespeeld wordt.

Te standaard en te lage grapdichtheid: 2*.

avatar van maxcomthrilla
Een erg leuke komedie: veel amusement op de golfbaan. Alleen jammer van dat `vriendschappelijke afspraakje `dat natuurlijk weer een andere functie kreeg. Maar genoeg gelachen, dus *3.

avatar van Baggerman
De enige keer dat ik om deze film moest lachen was zojuist:

toen ik zag dat jullie allemaal zo mild voor deze film zijn geweest....

Hopeloze crap dit. Seth Gaaikema is nog grappiger!

avatar van jimcarrey gek
Wat een goede film adam sandler in een lekkere agressieve rol (is leuk) heb best veel gelachen een vleugje drama is heel goed vind ik jammer dat er een paar dood gaan ik voelde wel altijd de spanning van zou het hem lukken ofzo en dan lukt het hem of lukt het hem niet dat is nou het leuke nou het is de makers wel gelukt om hier een gewldige komedie te plaatsen 5,0*****

avatar van jumpstylemovie
Heerlijke komedie waarbij Sandler goed bezig is. Leuke cast en de grappen waren ook mooi. Opzich waren er geen vervelende scénes bij en een lekker droog happy end. Vermakelijk dus.

Ps. Ik weet niet wat het is met komedie films, maar volgens mij blijft het gewoon leuk om met aligators te vechten.

avatar van Dutchero
Natuurlijk is het plot achterstevoren, binnenstebuiten van A tot Z voorspelbaar, natuurlijk veel cliche's, en de grappen zijn over het algemeen flauw.

Toch is deze film het kijken waard en dat is volledig te danken aan Adam Sandler. Hij tilt deze potentieloze film naar een te pruimen niveau. Zijn kop alleen al is hilarisch.

Ja, ondanks de zeer magere kwaliteit heb ik erg gelachen om de film, nee om Sandler, en daardoor heb ik me erg vermaakt met deze film.

avatar van Marshall1959
De beste film (komedie) van Adam Sandler. Hij zet een heel andere kijk op de golf-sport. De eerste keer dat ik de film zag heb ik al erg veel gelachen, en na velen kijkbeurten is dat nog steeds zo. Een erg sterke komedie dus!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hmmm.

Had hier wat meer van verwacht. Want een van de beroemdste films van Sandler. Èn met een zingende Weathers.

Hoe kan het dan mis gaan? E.e.a. ligt mijns inziens vooral aan een hele rits matige acteerprestaties, flauwe grapjes en een uiterst dun verhaaltje.

Echter, Caddyshack (ook een komedie op de golfbaan) kent deze ingrediënten ook. Toch kon ik die, soms nog plattere, grappen beter waarderen.

Gilmore heeft echter vaart en ook een aantal wèl leuke grapjes. De film is vooral, vanwege dezelfde simpelheid in dit geval, erg makkelijk onderhoudend. Hap-slik-weg.

Met een tergend slechte rol van 'Jaws'..

Doorsnee.

avatar van Beloki
Redelijke komedie, niet meer dan dat. Af en toe grappig, maar Adam Sandler heeft zeker in betere gespeeld.

2,5 ster voor de film zelf, een halve ster extra voor Julie Bowen. Wat is zij knap in deze film.

B.

Leuke film met een jonge Adam Sandler. De grappen zijn minder wreed dan in een aantal van zijn latere films. Het verhaal is uiteraard erg doorsnee, de bijrollen allemaal wel leuk (Carl Weathers met zijn houten hand en Ben Stiller als verzorger). Niet hilarisch, maar wel leuk om naar te kijken.

avatar van Minotaures
Wat een flauwe komedie.

Het verhaal is weer leuk verzonnen. Een persoon die met een bepaalde sport verder wil groeien juist een andere te laten doen die in vele dingen verschillen. Sandler maakt van een saaie, rijkelui sport een ware chaos. Hele leuke instelling en manier van doen.

Personages zijn best leuk, zo heb je Sandler; iemand met een hele korte lontje die op vele gevallen grappig tekeer gaat. Weathers als z'n 1-handige mentor, Bowen als mooi blondine, zwerver als caddie, een kampioen als spelbederver en dan nog Sandler's gedupeerde oma. Zijn reden om aan zo'n stomme sport mee te doen. Met Stiller's personage mocht er wat meer gedaan worden, want die vond ik wel leuk.

Vanaf het begin, met Sandler's baan-ervaringen, moest ik gelijk al lachen. De humor zat er goed in, al zijn sommige grappen weer afgezaagd en geforceerd. Bijv. dat gedoe met Weather's houten hand was leuk bij het begin, maar om er nou constant grapjes over te maken ging ook snel vervelen.

De wedstrijden verliepen met veel moeite en wat afleidingen om vals te spelen (voorspelbaar), maar de grappen die tussendoor kwamen kon ik wel waarderen.

Een leuke film voor een keer van een goeie komedie-regisseur (zijn latere films met Sandler dan).

avatar van tommykonijn
Gisteravond wederom voor de zoveelste keer 'Happy Gilmore' bekeken. En ik zie dat ik hier nog geen eens een goede mening heb geplaatst..

Ten eerste vind ik het een groot pluspunt dat deze komedie gewoon leuk blijft. Ik heb hem nu al zo vaak bekeken en hij blijft gewoon telkens grappig. Natuurlijk weet ik wat er allemaal gaat komen maar het blijft leuk in beeld gebracht. Van de komedie's die Sandler in de jaren '90 heeft gemaakt, vind ik dit toch een van zijn betere. Toegegeven dat de andere ook leuk waren, maar dat even terzijde. Ook de bijrollen zijn leuk van bijv. Carl Weathers. Christopher McDonald blijft ook goed in zijn rol als vreselijk irritant figuur. Richard Kiel's rol was wel grappig om te zien maar verder ook niet echt speciaal. Jammer vond ik het wel dat ik het stuk met Joe Flaherty niet zo leuk vond. Ik snap wel dat zijn personage irritant moest overkomen maar het was gewoon niet leuk of grappig. Allen Covert, die ik normaal altijd vrij overbodig vindt in de Sandler-films had hier ook denk ik wel zijn leukste bijrol.

Het verhaal is natuurlijk super eenvoudig, en het komt toch een beetje eenvoudig en low-budget over. Maar de inhoud is meer dan dat. Ik heb me namelijk voor de zoveelste keer doodgelachen. Vooral bij scenes waarin Happy besluit te gaan mini-golfen op die kermis-achtige golfbaan. Maar goed dat Sandler deze rol op zich nam want om nu 90 minuten naar soft-golf te gaan kijken... Gelukkig is dat dus niet gebeurd en is dit een heel aangename komedie geworden (en gebleven dus). Telkens als ik nu mini-golf speel moet ik minstens 1 keer denken aan deze film

Eigenlijk de beste film met Adam Sandler tot nu toe. Het verhaal stelt eigenlijk niet veel voor en is ook best belachelijk maar de uitvoering is gewoon geweldig en vooral in het eerste uur lag ik regelmatig in een deuk van het lachen. Dat kwam vooral natuurlijk door Adam Sandler in de rol van Happy Gilmore die geweldig speelde en vooral te genieten was als hij compleet uitflipte (dat was vaak hilarisch). Maar ook zijn coach Chubbs Peterson gespeelde door Carl Weathers voegde leuke elementen toe aan het verhaal en eveneens zijn irritante tegenstander Christopher McDonald als Shooter McGavin. Na ongeveer een uurtje is wel een beetje het leuke van de film af en wordt het een beetje flauw en melig. Maar al met al een leuke komedie om te kijken en echt lang duurt hij ook niet waardoor het nooit echt vervelend wordt. Wie overigens ook leuk was om naar te kijken was Julie Bowen die er zeker wezen mocht. Deze film was eigenlijk in dat jaar de tegenhanger van de film "Tin Cup" die vrijwel een zelfde soort verhaal had maar wel wat serieuzer was.

avatar van Spetie
"Where are you going with those clubs, punk?"

Afgelopen weekend Happy Gilmore weer eens gezien. De laatste keer is alweer zo’n vier jaar geleden en stiekem was ik bang dat het allemaal niet meer zo leuk zou zijn als de vorige keren. Gelukkig bleek die vrees ongegrond.

Sandler zet een leuk nuchtere en ontwapende rol neer als Happy Gilmore, de man die liever ijshockey speelt, maar meer talent blijkt te hebben voor golfen. Happy is agressief en soms ook wat wereldvreemd, en dat veroorzaakt regelmatig erg grappig situaties. Sandler wordt hier echter ook geholpen door een aantal erg grappige bijrollen. Carl Weathers is erg grappig als zijn coach met de houten hand. Christopher McDonald doet het prima als de verwaande en hooghartige tegenstander. Richard Kiel is misschien nog wel het leukst als de baas van Happy en tevens zijn grootste supporter. Verder heeft Ben Stiller nog een hilarisch rolletjes als de sadistische verpleger van de moeder van Happy.

Ondanks het voorspelbare verhaal, blijft het allemaal ontzettend leuk. Bijna elk personage is grappig en dat is iets wat je eigenlijk maar zelden ziet in dit soort komedies. Happy Gilmore is en blijft leuk en is ook duidelijk de leukste film met Sandler.

Sandler.

Sandler mag doen wat hij wil, hij mag accenten verschuiven tot in het oneindige, uiteindelijk vind ik van z'n film altijd wel hetzelfde. Sandler zelf in een charmante rol, een romance die niet geheel tot z'n recht komt, geslaagde grappen maar nooit hilarisch ...

Happy Gilmore is geen uitzondering. Ook hier weer best leuk maar simpel vermaak. Een paar leuke bijrolletjes die het geheel opleuken (maak trouwens nu een remake van deze film en 100% zeker dat de rol van zwerver naar Zach Galifianakis zou gaan) en een romance in de marge.

Het verveelt zeker ook niet, de laatste tijd echt een enorm aantal Sandler films gezien en hoewel ze allemaal sterk op elkaar lijken zit er een aangenaam en luchtig sfeertje in dat blijkbaar best aanslaat. Jammer dat het nooit niet nét wat meer wil worden.

avatar van Vinokourov
Onnozel en schijtlollig Adam Sandler-vehikel. Alleen Carl Weathers en een bijrolletje van Richard Kiel zijn de moeite waard.

avatar van Alathir
Ondanks dat ik de humor veelal zwak en geforceerd vond heb ik mij nog vrij goed vermaakt met Happy Gilmore. De speelduur speelt natuurlijk wel een rol, nog een halfuur langer had de doodsteek geweest. Ik denk niet dat ik al veel "Adam Sandlers" gezien heb (komedie is meestal een genre dat ik mijd), maar deze kon er mee door. Het golfen zelf is vaak onduidelijk in beeld gebracht, maar dat komt waarschijnlijk omdat het zo fake is als maar kan zijn, net zoals dat gevecht met de krokodil. . Julie Bowen is wel een aangename verschijning, zeker in haar jartellen

avatar van IH88
“Happy learned how to putt! Uh-oh!”

Leuke film met Adam Sandler. Eén van zijn betere films. Happy Gilmore heeft een wat standaard verhaaltje over een man die een natuurtalent blijkt te zijn in golf, maar de humor werkt en het samenspel tussen de acteurs levert veel vermakelijke onzin op. Vooral de rol van Carl Weathers is leuk, en ook McDonald als pedante golfkoning doet het aardig. De caddie van Gilmore steelt sowieso de show. Prima vermaak.

avatar van Kondoro0614
Prima vermaakt met deze Sandler film die misschien wel behoort tot één van zijn betere films, het irritante typtje is een beetje ingetogen, nog wel aanwezig maar ligt er niet dik boven op. Voor de rest is de film best aardig en zacht, de nodige grappen zijn ook aanwezig maar worden soms wel een beetje op de achtergrond gedrukt en komen soms maar moeilijk binnen.

Zoals we gewend zijn bij dit soort films, of althans wat we wel vaker zien is dat er hier en daar wat bijrolletjes worden gevuld door ander bekende komieken, en in dit geval onder andere ‘Ben Stiller’ die ik voor het eerst sinds een lange tijd weer wat komischer vond in een film. Voor de rest deed Sandler het ook aardig leuk en ook Julie Bowen was prima maar geen van allen héél speciaal.

Voor het algemeen is de film best onschuldig en heb ik waarschijnlijk nog meer genoten dan normaal, zeker weten dat ik voor het eerst echt in een deuk lag om Sandler en dat gebeurd niet vaak. De nogal jonge Sandler straalt voor de rest niet veel uit verder, en is vaak zichzelf, knullig en onbegonnen met een film dat maar weinig voorstelt, al vond ik het golfen wel iets hebben wat ik nog niet vaak gezien heb. Leuk maar niet speciaal.

avatar van umbra
Deze vr de eerste maal gezien en ondanks dat ie al van 96 is heeft dit me nergens gestoord. Is gewoon simpel, maar vermakelijk komedieke, waarbij de ellende vd dag ff kunt vergeten en chillen in de sofa met Amdam Sandler op u scherm. Leutig.

Vermakelijke komedie!