Little Big Man (1970)

Western / Drama

geregisseerd door Arthur Penn
met Dustin Hoffman, Chief Dan George en Faye Dunaway

Een man van 121 vertelt zijn levensverhaal. Toen hij 10 was, klein maar sterk, werd hij geadopteerd door de indianen. Hij kreeg verschillende blanke opvoedingen en leefde constant in tweestrijd door de oorlog. We volgen zijn leven tot aan de Battle at little big horn, waar Generaal Custer de dood vond.

Mister_Pink
De eerste western die ik zag.

Kan me er niet veel meer van terug halen. Binnenkort eens huren.

avatar van ThaMovieVoter
Behoorlijke tijd geleden, kan me er eerlijk gezegd niet veel meer precies van herinneren, alleen bepaalde aantonende stukken maar niet de doorloop van het verhaal verder.
Ik vond het toen wel een goede, en vooral indrukwekkende film, de slag bij little big horn bijv. vele figuranten etc.

4 sterren, tijdelijk.

avatar van wolfmanrene
Mister_Pink schreef:
De eerste western die ik zag.

Kan me er niet veel meer van terug halen. Binnenkort eens huren.

wat ook kan is hem weer eens in de bios bekijken:

de film draait op 70mm op zondag 21augustus om 19.30 in Amsterdam in Filmmuseum Cinerama tijdens het Wide Screen Weekend.

Sublieme film,dit!

goeie film..een beetje forrest gump achtig maar dan beter

+ een goeie acteerprestatie van dustin hoffman

*** 1/2

ik vond hem net een beetje te lang duren 1 keer te veel van de indianen naar de blanken toch nog een 3.5

Is echt een super klassieker, die veel meer een (war-)drama is, dan een comedy, dus hier zou men de omschrijving wel mogen anpassen.
5 sterren wegens de uitstekende acteerprestaties, de ontroeringsmomenten en de humor.

avatar van film-gek
ben nu toch wel benieuwd

avatar van glannestino
Toen ik de film keek kwam ik erachter dat ik deze lang geleden al eens had gezien, maar daar kan ik verder niet veel van herinneren. Ik heb echt van dezefilm genoten. Inderdaad wel een beetje te vergelijken met Forrest gump, maar dan in het wilde Westen.

avatar van moviedavid
shiiiit, waarvoor zeggen jullie allemaal dat de film forrest gump-achtig is?!? forrest gump komt uit 1994, deze film uit 1970... Het zou dus eerder anders om zijn. Dustin Hoffman acteert geweldig (5.0)

avatar van A.L.I.E.N
Geweldige western!!!!

moviedavid schreef:

Little big man is een beetje hetzelfde opgebouwd. Het is net als FG een tragi comedy: Hilarische en absurde momenten worden afgewisseld met ontroerende en tragische momenten. Je krijgt het hele levensverhaal te zien van een persoon die echt alles meemaakt: opgevoed door indianen, revolverheld, beroepsbedrieger, ondernemer, in het leger bij general Custer, weer indianenkrijger enzovoort. Net zoals bij Forrest Gump dus.

Niet alles is even realistisch, maar dat hoeft ook niet. Ik zie de film namelijk een beetje als een satire. Bij alle personages zijn de eigenschappen sterk overdreven, Custer is echt knettergek, de indianenhomo is ook écht heel erg homo, die gekke indiaan die alles verkeert om doet, is ook sterk overdreven.

Ik heb deze film nu in mijn top 10 gezet, ipv dances with wolves. Deze film raakte mij veel meer. Het is humoristisch, terwijl het de genocide van de blanken tegen de indianen laat zien. Het wordt nergens echt sentimenteel, maar wel ontroerend. Juist door die humor. Voorbeeld daarvan is de laatste scene van de film, en voor mij tevens een van de mooiste scenes uit de filmgeschiedenis: de scene dat de Chief, Old Lodge Skins, op het laatst besluit dat het geen zin meer heeft om tegen de blanken te vechten, en dat het "a good day to die" is. En dan samen met Jack naar een heuvel loopt, om dood te gaan, hij gaat liggen en het begint te regenen. Steeds harder tot hij het uiteindelijk maar opgeeft, en besluit dat zijn krachten om dingen te laten gebeuren soms wel lukken, maar soms ook niet. Dan loopt hij samen met jack weer terug naar het kamp. Prachtig einde, juist door het niet sentimenteel te laten worden! Ik verhoog het naar 5* en een plaats in mijn top 10!

Een prachtig verhaal, zowel educatief als om van te genieten. Dustin Hoffman is briljant.

avatar van zinulzki
Ik ben momenteel het prachtige boek van Thomas Berger aan het lezen. Ben erg benieuwd naar de verfilming.

Lad
Hoe kan ik deze vergeten zijn!? Eén van de beste westerns ooit, nog steeds!

De film is spannend, actievol, grappig en het bevat een uitstekend verhaal. Ook indrukwekkend is die veldslag bij Little Big Horn!

Dustin Hoffman acteert op een heel hoog niveau maar ook de anderen doen het goed.

4 sterren.

zinulzki schreef:
Ik ben momenteel het prachtige boek van Thomas Berger aan het lezen.

Hoop dat ie beter boeken kan schrijven dan zingen..

avatar van mcdaktari
dit is nou echt een prachtige film, ik vind hem nu nog even mooi als in de jaren 70. en een zeer mooi verhaal. maar de vergelijking met Forrest Gump??? die link zie ik niet., als je nou zegt " Man called horse" dat zou ik kunnen begrijpen.
In ieder geval vind ik het een tijdloze film die altijd mooi blijft.

avatar van Scorpio11
Dustin speelt weer groots.

avatar van Jan met de pet
Nou de film is niet goed maar ook niet slecht, dus redelijk in mijn ogen, Dustin speelde top, zal hem geen 2de keer kijken : 3,0

avatar van Vinokourov
Mooie film hoor, maar echt een topper was het ook weer niet. Hoffman wordt heen en weer geslingerd tussen de Indianen en de blanken, waardoor het plot een behoorlijk 'en-toen-en-toen'-karakter krijgt. Ik begreep bijvoorbeeld echt niet de drijfveer om zijn net getrouwde Zweedse op te zoeken en terug te halen. Zo heel komisch is het ook weer niet, maar daar doelt deze film ook niet. Het draait voornamelijk om Dustin Hoffman en mooi geschoten plaatjes van Indianentaferelen en de natuur. Veel te gemakkelijke en opzichtige referentie naar The Graduate btw.

Weinig indrukwekkende western. De film kan maar moeilijk kiezen tussen komedie enerzijds en drama anderzijds. Het wordt hierdoor een mengelmoes waarbij de komische gedeeltes niet leuk genoeg zijn en de dramatische stukken te weinig indruk maken vanwege de relativerende stukken erna. Daarbij stoort het me ook nog enorm dat die indianen de hele tijd Engels spreken.

Begrijp me niet verkeerd de film is goed aan te zien en heb me nauwelijks verveeld tijdens het kijken maar het meesterwerk herken ik er echt niet in.

avatar van wendyvortex
In 1970 maakte regisseur Arthur Penn deze satirische visie op het ontstaan van de Verenigde Staten.
"Nobody" Dustin Hoffman leeft afwisselend tussen de Indianen en blanken en beïnvloedt zo onder andere de levens van Wild Bill Hickok en Generaal Custer.
Deze film kan je dus zien als de blauwdruk voor films als "Forrest Gump" en "The Curious Case Of Benjamin Button".
Nadeel is wel dat het allemaal wat oppervlakkig is qua geschiedvertelling, maar dit zou een prima film zijn om de wat jongere kijkers een beetje bekend te maken met de geschiedenis van "Het Wilde Westen".
De sympathie ligt aan de kant van de Indianen overigens.

avatar van Brix
Binnenkort , naar aanleiding van het overlijden van regisseur Penn, de DVD maar weer eens bekijken.
Ik herinner mij dat ik een beetje teleurgesteld was toen ik de film voor 't eerst zag.
Dat kwam vooral doordat ik het prachtige originele boek van Thomas Berger al gelezen had vooraf.
De film legt wat meer de nadruk op (tragi) komische elementen.

Maar later ging ik de film toch wat meer waarderen.
Het boek blijft echter bij verre favoriet, en is vooral ook duidelijker.
Voor wie de Nederlandstalige versie zoekt, die is getiteld 'De laatste held'.

Ik las hier in een van de berichten dat er in de film een te gemakkelijke referentie naar 'The Graduate' zou zitten.
Maar de bewuste scènes in 'Little Big Man' stammen rechtstreeks uit het boek van Berger, en dat was er al jaren vóór 'The Graduate' film.
Dat Hoffman in beide films de hoofdrol speelt heeft die gedachte hoogstwaarschijnlijk, en begrijpelijkerwijze, opgeroepen.

Had geen idee wat hier van te verwachten. Een western met Dustin Hoffman .

Het bleek ook meer een komedie te zijn, een nogal merkwaardige westernkomedie waar ik echt even in moest komen. Als je de toon eenmaal te pakken hebt kijkt het wel lekker weg. Genoeg snelheid, veel aardige situaties en soms wat droge humor (die zeker niet altijd werkt, neem die vreselijke indiaan die alles andersom doet. )

avatar van Brix
@kos (neem die vreselijke indiaan die alles andersom doet.)

Haha, merkwaardig ja.
Maar het is geen verzinsel puur voor de film hoor.
'De Omgekeerden' bestonden echt onder de Amerikaanse Indianen.
Dergelijke vreemde figuren werden met groot respect bejegend (geesteszieken ook trouwens)

Brix schreef:

'De Omgekeerden' bestonden echt onder de Amerikaanse Indianen.

Maar toch niet zo letterlijk als op de manier als in de film wordt uitgebeeld hoop ik?

avatar van Sergio Leone
Oerdegelijk, maar geen topper.

Mooi, maar traag verteld verhaal over het leven van Jack Crabbs. Ik vind het wel fascinerend om de serieuze cultuurverschillen te zien. Van 1859 tot 1876 valt nog mee. Ik wist niet in welk jaar Little Bighorn plaatsvond, maar ik schatte het in de film ergens rond 1890. Blijkt dus wat vroeger te zijn. Was niet altijd even duidelijk in welk jaar we nu zaten.
De film beschikt over een prachtige eindshot van de 121-jarige Crabbs, in 1970. Moet tegelijk iets hebben om zo lang te leven (je ziet alles evolueren, van de Indianen tot de moderne tijd), maar tegelijk is er die pijn om juist dat alles te zien verdwijnen, veranderen..

Dustin Hoffman zet een klasserol neer. Ook Chief Dan George en Faye Dunaway doen het uitstekend. Die generaal Custer trok op niets. Had even goed uit Shanghai Noon kunnen komen.

Daar is ook een kritiek. Het eerste uur was te veel komedie. Had wat meer inhoud in mogen zitten. Dat heeft het 2e deel wel. Toch duurt de film een halfuurtje te lang.

Zoals gezegd, erg degelijk, geen topfilm.

avatar van madmax1
Lastig te beoordelen western.
Emotioneel verhaal van een 110jarige, drama komisch een zielig stukje Amerikaans geschiedenis,alles komt er in voor.
Toch wel van genoten ,en met een knipoog bekeken.

avatar van Brix
(met een knipoog bekeken.)
Zo is het ook bedoeld

avatar van Barry83
Als liefhebber van het genre Western deze film zeer hoopvol begonnen met kijken. Kwam er al snel achter dat het meer een komedie is. Begin nog een paar keer kunnen lachen maar het werd al snel vervelend. Is natuurlijk niks mis mee, maar ik hou persoonlijk liever van Westerns met harde en geweldige gevechten waarbij je op puntje van je stoel zit. Dus helaas was niet mijn ding deze film.