Shi Di Chu Ma (1980)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Jackie Chan
met Jackie Chan, Biao Yuen en Wei Pei

De jonge kung fu-student Dragon maakt zijn school te schande, wanneer door zijn toedoen de jaarlijkse Leeuwendans Wedstrijd wordt verloren. Voor straf wordt hij van school gestuurd met de opdracht zijn broer terug te vinden, die ooit overliep naar een rivaliserende kung fu-school.

met een super scene van chinees kickboxen echt super

neo (crew)
Enkele weergaloze scenes weer, waaronder een pracht van een finale. Een wat sulligere stijl van vechten uit Fearless Hyena uit het jaar voor deze is ook weer hierin terug te vinden. Niet geheel toevallig zowat dezelfde outfit behalve de ouwemans vermomming. Ook hier kan ik de muziekkeuze alleen maar prijzen met prachtige stukken van klassieke componist Holst, waarnaast de enige echte John Barry muziek componeerde (zonder daar een credit voor te krijgen). 3.5 sterren

avatar van Ramon K
Ik blijf het zeggen: die oude Hongkong films behoren tot Jackie Chan's beste werk. Met The Young Master breekt Chan met de traditionele kung fu film. In deze film geen traditionele martial arts (snake, tiger, crane etc), geen meester-leerling relatie, geen ontwikkeling in kung fu en geen nieuwe technieken of aanpassingen. In de laatste fantastische 20 min wint Chan op pure waanzin en op incasseringsvermogen. Uniek slotgevecht! In het latere Drunken Master II combineert Chan dan ook duidelijk de traditionele kung fu uit Drunken Master (of Snake in The Eagle's Shadow) met het incasseringsvermogen en het mindless beuken uit The Young Master. Jammer dat Jackie Chan uiteindelijk steeds meer richting de actiefilm ging. 3,5*

wei
Als er een top 3 gemaakt zou worden van 'Jackie Chan heeft pech-films' dan zou deze er instaan. Begint al meteen goed met een mooi drakengevecht, waarna de ellende voor Jackie begint. Hij mag op zoek naar zijn weggestuurde broer en krijgt met allerlei schoften te maken.

Het slapstick element in kung fu gevechten komt in deze film uitstekend tot uiting, maar het gevecht in de climax is dan weer rauw en hard. Daartussenin weer een hoop flauwekul en een minpuntje voor de ongepaste Hollywood muziek.

avatar van jAnO!
De dvd ooit uitgeleend en geen idee meer aan wie, tragisch! Dus gister maar weer besteld in amerika. Weergaloze final fight, 20 min
In herinnering zeker 4* dus die staan tot weerzien.

Persoonlijk vond ik het slotgevecht teveel van het goede (te lang) en was het me ook compleet niet duidelijk waarom hij ineens als een waanzinnige tekeer ging, waar kwam dat incasseringsvermogen ineens vandaan? Dit neemt niet weg dat The Young Master een heerlijke martial-arts film is, die zoals Chan eigen is veel humor bevat (persoonlijk heb ik heel erg genoten van de scene bij de politiecommisaris thuis, waar de commisaris denkt dat Chan zijn zoon is en Chan maar niet doorheeft dat hij staat te douchen naast de man wie hij zojuist in het moeras heeft achtergelaten).

Deze film overtreft mijn favoriet Police Story niet, maar verdient het absoluut om meerdere malen bekeken te worden.

avatar van Karl van H.
Een typische Jackie Chan-film uit zijn eerdere jaren, wat inhoudt dat de humor bijzonder slecht is, het verhaal nergens over gaat, maar dat het vechtwerk wel prima in orde is. En dat is bij deze film ook weer zo. Toch weet hij Drunken Master I en II niet te overtreffen - maar dat kan ook aan mijn eigen sentiment liggen. The Young Master is in ieder geval een hele vermakelijke film, al hadden sommige scènes toch wel behoorlijk ingekort mogen worden; zelfs de vechtscènes begonnen af en toe behoorlijk te slepen, en dat is geen bijzonder goed teken.

avatar van DVD-T
Leuke film van en met Chan weer.

Chan is in de oudere Hong Kong films toch echt een stuk beter en leuker dan in zijn Amerikaanse producties. Hij is hierin natuurlijk nog een stuk jonger en behendiger dus dat speelt al mee. Een leuk verhaaltje heeft deze Young Master. Chan gaat op zoek naar zijn broer en komt onderweg in de meest vreemde situaties terecht. De film heeft een goede balans tussen humoristische (vecht) scènes en de wat meer serieuzere (vecht) scènes. Actie is goed in beeld gebracht, met als hoogtepunt het laatste gevecht. Een heerlijk moment zonder al te veel standaard Kung Fu werk van Chan en een super behendigheid van de tegenstander. Behoort toch wel tot een van de betere vecht scènes van Chan. Maar ook de de ontsnapping vond ik een genot om naar te kijken. Toch mist de film soms de nodige vaart en blijft het bij momenten iets te lang hangen. Als geheel is het echter erg vermakelijk.

avatar van movie acteurs
DVD-T schreef:

Eens. In zijn Amerikaanse filmpjes kan die nogal onleuk zijn (The Tuxedo, Around the world in 80 Days etc). Hier doet ie het weer best grappig. Sowieso heeft de film erg leuke stukjes, de drijfzand/modder scene is een voorbeeld. Een oude Martial Arts film met humor en dat komt natuurlijk mede door Chan. 4,0.

groente12
De film kan je in zijn geheel op youtube bekijken.
YouTube - The Young Master

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de dansende leeuw

Met Young Master maken we precies weer een klein stapje terug in de chronologie van de films van de Aziatische superster. Met The Big Brawl maakte hij zijn eerste Amerikaanse productie en het voelt dan ook even raar om hem terug te situeren in de Hongkong periode. Raar maar ook vertrouwd want na de geniale scène met het leeuwenduel weet je gewoon dat dit weer zo'n uitstekende film à la Snake in the Eagle's Shadow gaat worden.

Maar de film stelt uiteindelijk een klein beetje teleur omdat er iets meer verhaal in had mogen zitten. Pas op, ik klaag niet over de vechtscènes want die zijn erg sterk maar je krijgt af en toe het gevoel van een beetje overkill. Het eindgevecht dat zo'n 20 minuten duurt is daar een mooi voorbeeld van want halverwege had ik het wel gezien met hoe Jackie Chan continu rammel kreeg. Het incasseringsvermogen van Chan is indrukwekkend en is de moeite waard om te zien maar het is vooral vanwege het gebruik van de drunken master stijl dat ik de finale toch nog de moeite vond. Voor de rest zitten er nog een aantal geweldige scènes in (met de waaier!) maar is het plot rond de verbannen broer er nogal met de haren bijgeslepen en niet zo bijster interessant. Blijft jammer want de indruk blijft dat er hier nog net iets meer in had kunnen zitten maar bon, het is in ieder geval nog altijd stukken beter dan wat Chan soms eerder heeft afgebracht.

Naast het regisseren en schrijven van de film heeft Chan natuurlijk ook de hoofdrol in de film. Niets mis mee want dit doet hij weer erg sterk. Ik zie geen reden waarom de Chinese versie niet Chan zijn eigen stem bevat maar het valt toch hard op dat dat toch wel een meerwaarde kan geven aan zijn acteren. Het meest aantrekkelijke aan deze films blijft echter de talloze gevechten en Chan weet die als geen ander heerlijk in beeld te brengen. Nog iemand die een echt grote indruk heeft nagelaten is Ing-Sik Whang die de rol van bad-guy en tegenstander van Chan in de finale mag noemen. Enorm lenig en vinnig en het duel tussen de twee is een genot om naar te kijken. Leuk ook om Kien Shih nog eens te zien verschijnen in een film en de kleine dikke Kam Chiang blijft ook altijd leuk om te spotten.

Het blijft jammer dat het verhaal altijd zo mager is want op gebied van vechten is dit natuurlijk geweldig om naar te kijken. Het is alleen geen goed teken dat er zo veel gevecht wordt dat er op den duur wat sleur op komt maar gelukkig is het allemaal van een erg hoog niveau zodat je er makkelijk kunt naast kijken. Het blijft toch knap wat Chan in die tijd allemaal deed qua stunts..

Dikke 3.5*

neo (crew)
Opvallend dat je pleit voor meer verhaal. Ik weet niet of je veel andere martial arts films heb gezien naast de reeks van Jackie Chan die je nu aan het afwerken bent, maar dit soort films hebben absoluut geen belang bij een beter verhaal. Een standaard plot volstaat prima. Begrijp wel dat te veel en gevoelsmatige te lange actiescenes niet bij iedereen in de smaak vallen.

avatar van Metalfist
Een handvol Shaw Brothers schieten mij als eerste te binnen maar voor de rest niet enorm veel. Een standaard plot volstaat inderdaad meestal wel maar hier is de afwisseling verhaal - vechten niet zo fantastisch uitgewerkt waardoor er bij mij een zekere verveeldheid optrad bij de gevechtscènes. Iets meer verhaal zou volgens mij resulteren in iets minder lange actiescènes en daar doelde ik eigenlijk op.

avatar van RuudC
Ik ben er voor mezelf wel uit dat ik Jackie Chan’s oude films wel leuk vind, maar ik kijk toch liever zijn recentere. Ik vind het toch veel leuker als hij continu ontwijkmanoeuvres uitvoert en steeds spullen naar zijn (in martial arts onbekwame) tegenstanders slingert, trapt of gooit. The Young Master lijkt heel erg op The Drunken Master. Chan moet weer eens groeien in zijn rol als martial artist. De humor is in The Young Master echter meer aanwezig en ook het verhaal ziet er beter uit, al begreep ik er eigenlijk op den duur maar weinig van. De actie is verder alleen minder goed, waardoor ik eigenlijk op dezelfde score als bij The Drunken Master uitkomt. Het zijn leuke films, mits je door het soms barslechte acteerwerk kan kijken. Het geluid van de klappen en trappen kan ook nog wel eens op de zenuwen werken. Ook hier is het eindgevecht trouwens echt te lang. Op den duur ken je de trucjes wel. Je weet toch wel waar het eindigt. Kort het dan gewoon met tien minuten in. Nu ik er zo over nadenk, zijn al die geluidseffecten wel heel idioot en vooral grappig. Ook de geluidjes van Chan, hehe. Leuk gedaan, maar Chan heeft wel duidelijk betere films gemaakt dan deze.

Goed.

Oude Chan waarin hij duidelijk op zoek was naar z'n eigen stijl. De clichés en filmwereld van een vorige generatie is nog duidelijk aanwezig, maar Chan zoekt ook zeer nadrukkelijk een eigen weg die afwijkt van wat daarvoor kwam.

Moet zeggen dat het af en toe wat te lang duurde allemaal, vooral het eindgevecht heeft daar wat onder te lijden. Jammer toch, aangezien er zoveel leuke dingen te zien waren. Maar als je dan uiteindelijk iets teveel in herhaling valt, dan is het aparte er wel een beetje vanaf. Toch heeft Chan in Ing-Sik Whang een geweldige tegenstander, wat is die vent snel en lenig!

De humor is aardig, het acteerwerk zéér beperkt en het verhaaltje bijna volledig afwezig, het is duidelijk dat deze film leunt op komisch martial arts werk. En daar is absoluut niks mis mee. Chan zou later z'n stijltje beter uit de verf laten komen, maar als aanzet is dit absoluut leuk. Toch slim geweest van Chan om zelf het regisseursheft in eigen handen te nemen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film komt nogal traag op gang en het is pas vanaf dat Chan de school verlaat dat de film interessant wordt. We krijgen de bekende formule met het vechten met props wat vooral tot uiting komt met de bankjes, maar ook in het huis met de zwaarden en de pijp. Naar het einde blijven de gevechten op zich wel goed gedaan met een waardige tegenstander, maar is dat eigenlijk toch wat te lang. Chan heeft al betere films gedaan, maar is gelukkig wat vechten betreft in topvorm.

avatar van Richard_Voorhees
Het trage op gang komen ben ik met mijn voorganger eens. Het duurt best een poosje voordat de film echt interessant begint te worden. Veel van de gevechten in combinatie met Chan's befaamde slapstick humor weten weer prima te vermaken. Het eindgevecht duurt echter inderdaad wel erg lang. Het is wel knap hoe de beste man het allemaal voor elkaar krijgt.
Gewoon een toffe kung-fu film.