Amantes (1991)

Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Vicente Aranda
met Victoria Abril, Jorge Sanz en Maribel Verdú

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal over een jonge man die na ontslag uit het leger op zoek gaat naar een baan, om zodoende te trouwen met zijn geliefde. Hij huurt een kamer bij een weduwe en begint een affaire met haar. Zijn verloofde komt erachter en probeert hem terug te winnen. Uiteindelijk dwingt ze hem te kiezen tussen haar en de weduwe.

avatar van Spiderwoman
Erg mooie film die m.i. de sfeer in het Spanje van de jaren 50 goed weergeeft.

Met een beetje inlevingsvermogen snap je de acties van de hoofdpersonen, zodat dit waargebeurde menselijk drama begrijpelijk wordt.

Ondanks dat het verhaal waargebeurd is, niet een film die lang blijft hangen. Daarvoor is de film, zoals wel meer bij regisseur Aranda, net iets te afstandelijk.
Wel een mooie rol trouwens van Victoria Abril, maar dat zijn we van haar wel gewend.

avatar van david bohm
Fijne film noir die zich in een langzaam tempo voltrekt maar waarbij toch het nodige gebeurt.
Sfeervol, met sterk acteerwerk. Met name van Victoria Abril.

Film won twee Goyas en bracht regisseur Aranda enige roem in de Engelstalige filmwereld.

avatar van arno74
Fijne en bijzondere film van Vicente Aranda, het waargebeurde uitgangspunt vormt een verrijking voor het verhaal waardoor Aranda niet zoals zovaak blijft hangen in seks en bloot, voor een film van Aranda valt dat aspect zelfs mee hier. Het is een film over een crime passionel en amour fou. Daardoor mondt iets wat als romantisch drama begon uit in een bijzonder misdaaddrama. De film won een Goya en een Zilveren Beer en behoort tot de betere van deze regisseur. 3,5*

avatar van John Milton
Los van Lumière et Compagnie (1995) de eerste die ik van Aranda zie. Niet verkeerd, maar ik was er ook weer niet kapot van, helaas. Abril en Verdu maken een hoop goed, Jorge Sanz was ik ook hier niet weg van, maar als je deze film naast Belle Epoque legt, heeft de beste man het toch niet slecht voor elkaar

Binnenkort Nadie Hablará de Nosotras Cuando Hayamos Muerto (1995) maar eens kijken, al doet die het hier op MM niet zo goed.