• 10.485 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jim Broadbent, Allan Corduner en Timothy Spall

Gesproken taal: Frans, Japans, Engels, Italiaans en Duits

Releasedatum: 15 juni 2000

Plot Topsy-Turvy

"Gilbert & Sullivan & So Much More"

In 1884 slagen de musicalschrijvers Gilbert en Sullivan met hun laatste productie Princess Ida er niet in om het Londense publiek te imponeren. Sullivan besluit om zich op de serieuze musicals te richten, maar hij staat nog onder contract en moet samen met Gilbert nog een opera produceren. Sullivan bezoekt een Japanse tentoonstelling. Hier doet hij de nodige inspiratie op en besluit om Mikado te schrijven. Dit wordt een van hun meest populaire producties.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

W. S. Gilbert

Sir Arthur Sullivan

Richard Temple (The Mikado)

Lucy Gilbert

Richard D'Oyly Carte

Durward Lely (Nanki-Poo)

Leonora Braham (Yum-Yum)

George Grossmith

Alle Media

kappeuter (crew films)

Ik zag op de videohoes dat deze film 2 oscars heeft gewonnen. Kan iemand iets meer vertellen over deze film?

Ik vind Mike Leigh een goed regisseur.

avatar van Jordy

Jordy

speelt die Broadbent ook nog wel 's andere rollen??

avatar van gotti

gotti

speelt die Broadbent ook nog wel 's andere rollen??

Hij heeft een rol in Gangs of New York

kappeuter (crew films)

Die twee mannetjes op de hoes doen me denken aan Moulin Rouge.

avatar van neo

neo

Die twee mannetjes op de hoes doen me denken aan Moulin Rouge.

vooral die linker.

avatar van hugohei

hugohei

Die Gilbert & Sullivan zijn zo Brits als het duo Fish & Chips, of als high tea bij de Queen Mum. Als in een film een groepje kostschoolleerlingen een voorstelling geeft, is het Gilbert & Sullivan, of Shakespeare.

Lawrence of Arabia zingt ergens een stukje van een song midden in de woestijn (met echo) en dat is vanzelfsprekend van G&S. Je komt ze echt heel vaak tegen - ook bij Agatha Christie e.a. - het hoort bij de engelse cultuur en opvoeding. In de rest van Europa zijn ze veel minder bekend, behalve bij liefhebbers. Om veel grappen lachen alleen Engelsen.

Gilbert schreef toneel, en Sullivan was een serieuze componist. Ze gingen samenwerken rond 1875, tegen hun zin eigenlijk, maar met veel succes. Van hun operette/musical The Mikado liepen in Amerika (waar ze ook gewerkt hebben) op een bepaald moment 170 producties tegelijk.

De twee heren lagen elkaar totaal niet, maar hadden waardering voor elkaars talent. Hoe dat in de film uitgespeeld wordt, kan ik je niet vertellen, want ik heb 'm niet gezien.

Ik ga 'm zeker huren.

avatar van Jordy

Jordy

neo schreef:

vooral die linker.

logisch, dat is Zidler uit Moulin Rouge, vandaar mijn opmerking. Broadbent speelt inderdaad erg vaak andere rollen (in Iris bv., onherkenbaar ivm Moulin Rouge)

avatar van pinky

pinky

• 1999 stemmen

Onbevredigende biografie over de favoriete componist/tekstschrijver van Groucho Marx. De meeste superlange films zijn zo lang omdat er zoveel verhaal te vertellen valt. Dat gaat hier niet op; de film fladdert alle kanten uit en lijkt na 2 en half uur nog te moeten beginnen. Een goeie montage zou redding kunnen brengen; er kan zo een uurtje tussenuit. Broadbent als Gilbert heeft een paar hele mooie scenes. Mooi tijdsbeeld ook. **½ ster.

avatar van hugohei

hugohei

Pinky heeft gelijk : niet echt bevredigend, ondanks het ongewone onderwerp, sterk spel (als gewoonlijk) van Broadbend, en diverse mooie scènes.

Voor de liefhebbers van typisch engelse malligheid toch aanbevolen.

Zie ook, in dit verband 'The Pirates of Penzance'.

avatar van Tonyvdb

Tonyvdb

niet slecht maar veel te veel muziekjes, een dik halfuur te lang gewoon

*** 3 op 5 ***

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Deze moet ik nog weer eens zien. Was een paar jaar geleden een erg vermakelijke film, hoewel ik niet kan beoordelen of het als biografie afdoende is. De lengte is geen probleem, een uur eruit halen zoals Pinky adviseert, zou toch doodzonde zijn. Zo onoverzichtelijk was het allemaal niet.

avatar van Rmie

Rmie

Lekkere ontspannende film. Heerlijk.

Ik kan mensen wel aanraden om de engelse tekst te volgen, anders mis je de leuke typisch engelse grapjes en woordspelingen.

drie en halve ster

avatar van badfans69

badfans69

Eindelijk op dvd via het criterion label, toch een tegenvaller

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Topsy-Turvy is een film over twee schrijvers die met moeite een opera in Japanse stijl componeren. Dit alles weer in een Victoriaanse setting eind negentiende eeuw. De film zelf is ook moeizaam, want het duurt erg lang en vond ik niet interessant. De opera-gedeeltes vielen alleszins nog mee, al blijft dit genre altijd irritatie opwekken.

avatar van 93.9

93.9

Geen geslaagde film. Film te vol met oninteressante personages. Setting was wel prima. Jammer dat ze daar geen mooi klein verhaal bij konden verzinnen.