Le Crime de Monsieur Lange (1936)

Alternatieve titel: The Crime of Monsieur Lange

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jean Renoir
met René Lefèvre, Florelle en Jules Berry

Monsier Lange wordt gezocht voor moord. De dame die van hem houdt legt in een café uit wat er is gebeurd. Ze leerde hem kennen in Parijs, waar ze een wasserette had. Lange werkte bij een uitgever van pulp en schreef een westernserie. Zijn baas propte er echter talloze zinnen in voor de sponsor.

avatar van Spetie
Ik ben het hier voor het grootste gedeelte wel met mijn voorgangers eens. Het kijkt allemaal erg lekker weg, maar is in de basis wat te eenvoudig om het allemaal echt hoogstaand of heel goed te maken.

De opbouw is goed en houdt je als kijker enigszins nieuwsgierig naar de afloop. Het acteerwerk is naar behoren en vooral René Lefèvre speelt een leuke extraverte rol. Renoir zorgt een goede regie en levert op cinematografisch gebied af en toe nog wat moois af.

Een aardige klassieker dus, al heeft Renoir in mijn ogen nog wel wat betere films afgeleverd, dan deze hier. Maar slecht is die zeker niet.