• 11.216 nieuwsartikelen
  • 9.019.669 stemmen

Le Crime de Monsieur Lange (1936)

Komedie / Misdaad | 80 minuten

Met onder meer: René Lefèvre, Florelle en Jules Berry

Gesproken taal: Frans

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Le Crime de Monsieur Lange

Monsier Lange wordt gezocht voor moord. De dame die van hem houdt legt in een café uit wat er is gebeurd. Ze leerde hem kennen in Parijs, waar ze een wasserette had. Lange werkte bij een uitgever van pulp en schreef een westernserie. Zijn baas propte er echter talloze zinnen in voor de sponsor.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Charles, the Concierges' Son

Inspector Itkine/Batala's Cousin

avatar van Friac

Friac

Goede film met een meesterlijke vertolking van Jules Berry in de rol van de karikaturale 'schurk' Batala. Dankzij de narratieve structuur (er wordt verteld dat iemand een moord heeft gepleegd, vervolgens wordt het hele verhaal verteld om tenslotte terug te keren naar de eerste scène) zorgt Renoir ervoor dat de kijker zijn geweten in vraag stelt en het onderliggende onderwerp van de film (de lagere sociale klasse die voor zichzelf opkomt) is boeiend om te volgen.

De film bevat tevens enkele fijne kleine grappen, al is de 'komedie'-omschrijving op Moviemeter misschien ietwat overdreven.

Een film die na 70 jaar nog relatief modern aandoet, dankzij zijn vlotte vertelstructuur en goede vertolkingen.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Lijkt me niet overdreven,al is het natuurlijk geen dijenkletser maar een maatschappijsatire.Renoir maakte deze film voor het front poulaire en toont mr. Batala als een stereotiepe roofzuchtige plutocraat,die overigens wel zeer vermakelijk is(dat geldt overigens ook voor de reactionaire mopperkont Bressard,een bijfiguur in wie we een prototype van Archie Buker kunnen ontdekken).Deze bloedzuiger teert op de creativiteit van pulpschrijver Lange,maar hij is zo vriendelijk om dood te gaan en de uitgeverij van Batala kan worden omgezet in een shiny happy arbeiderscollectief.Dan komt er een kink in de kabel en Lange wordt gedreven tot zijn crime.Renoir brengt dit misdrijf zoals in meer van zijn films(bv la chienne) als een soort nobele verzetsdaad.Zoals hierboven reeds gezegd heeft de film een flashback/bekentenis structuur,waardoor er een verwantschap is met het noir-genre.

Cinematisch hoogtepunt is de enscenering vd misdaad zelf,1 groot crane trackingshot,geweldig gedaan.

Overigens zou het kunnen dat het mysterieuze einde een inspiratie is geweest voor les 400 coups.

avatar van beavis

beavis

het simpele verhaal voelt helaas iets te veel als propaganda voor de communistische partij, wat het realisme niet ten goede komt, maar het kijkt wel lekker weg

avatar van Spetie

Spetie

Ik ben het hier voor het grootste gedeelte wel met mijn voorgangers eens. Het kijkt allemaal erg lekker weg, maar is in de basis wat te eenvoudig om het allemaal echt hoogstaand of heel goed te maken.

De opbouw is goed en houdt je als kijker enigszins nieuwsgierig naar de afloop. Het acteerwerk is naar behoren en vooral René Lefèvre speelt een leuke extraverte rol. Renoir zorgt een goede regie en levert op cinematografisch gebied af en toe nog wat moois af.

Een aardige klassieker dus, al heeft Renoir in mijn ogen nog wel wat betere films afgeleverd, dan deze hier. Maar slecht is die zeker niet.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Een soort van kluchtje, hoewel nog redelijk serieus. Maar in de regel niet het soort film dat me trekt. De personages en plot wisten me niet te boeien en visueel vond ik er niets bijzonders bij zitten. Nu een week later nu ik dit typ weet ik ook nauwelijks meer iets van de film, behalve dat ik deze behoorlijk saai vond en zelfs de 80 minuten als twee uur aanvoelden. 1,0*.