• 8.613.297 stemmen

Met onder meer: Ole Olsen, Chic Johnson en Martha Raye

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Hellzapoppin'

"AT LAST IT'S ON THE SCREEN! Greater than the Stage Show!"

Ole en Chic (die zichzelf spelen) ondervinden tal van problemen wanneer van hun Broadwaystuk een film wordt gemaakt in Hollywood.

imageimage

avatar van Eyesolation

Eyesolation

Bizarre absurde komedie.

Een buitenbeentje (zeker voor z'n tijd).

kort0235

Ik heb hem destijds op video opgenomen en vond het zeker een grappige film met een succesvolle Martha Ray.

Ik ben een liefhebber van de oudere musicals en daarom zou ik deze film graag op DVD hebben. Is die in Nederland te koop?

avatar van otherfool

otherfool

Dodelijk vermoeiend, maar ook met briljante vondsten. Inderdaad zeer a-typische komedie met een razend tempo. Zag hem een aantal jaar terug als Zomergasten-film. Film die het verdient meer gezien te worden.

3,5*.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Het is zo hard lachen dat je na een uur gewoon geen energie meer hebt om het de laatste twintig minuten ook nog te doen. Ook al zijn die even grappig als de rest. De reden dat Duck Soup bijvoorbeeld wel gewoon 65 minuten is. Aan Groucho kunnen Chic en Ole niet tippen, maar Hellzapoppin' behoort wel tot de allerleuktste slapstick films uit de periode. 4*

kort0235

Nogmaals, is deze musical op DVD te verkrijgen?

avatar van stephan73

stephan73

Ja! Alleen geen Nederlandse ondertitels!

avatar van maerk

maerk

De inspiratiebron voor Airplane! en dergelijke films?

Zou me niets verbazen. Hellzapoppin' is een erg leuke film, maar ook ontzettend flauw. De film zit tot de nok toe vol met grappen. Hiervan slaan er aardig wat dood, maar door de grote hoeveelheid grappen deert dat niet. Soms heb ik toch echt hard moeten lachen.

De makers maken duidelijk aan de kijker dat ze gewoon een film kijken en slepen je niet mee in de film. Talloze keren spreken personages naar de camera of zien we opeens de operator met het beeld knoeien.

Ook leuk hoeveel trucjes en special effects er zijn gebruikt. De Stinky Miller scène vond ik toch wel erg grappig.

Helaas niet volledig gezien, enkel een paar grote stukken in de les Studium Generale op school. Geen stem, maar voor de delen die ik gezien heb zou ik een 3,5* geven. Erg leuk!

kort0235

Heb hem besteld bij amazon.uk.

Niet met Ned ondertitiels maar dat deert niet.

Leuke film, wel overdonderend, maar laat je maar meeslepen!

avatar van Inland Rabbit

Inland Rabbit

Ik weet niet precies meer hoe ik hier op kom. maar volgens mij las ik eens een stuk over fourth-wall-breaking en meta-humor en hoe invloedrijk deze film was op dat gebied.

Hellzapoppin'is een verfilming van een theaterstuk en gaat binnen deze film ook over het van de grond krijgen van een theaterstuk. Ondertussen heeft de man in de projectiekamer nogal wat ruzie en dat zorgt voor wat foutgelopen scenes, zoals opeens een splitscreen, waarin de acteurs ruzie krijgen, maar elkaar niet kunnen bereiken, omdat ze in een ander scherm zitten.

Teveel grappen volgen elkaar in te hoog tempo op, maar het is uiterst surrealistisch en origineel. Wel vermoeiend.

avatar van Metalfist

Metalfist

Yes, folks, this is Hellzapoppin'!

Een tijd geleden was ik naar een documentaire over Chick Webb gaan zien (The Savoy King: Chick Webb & the Music That Changed America voor de geïnteresseerden en staat ook op de site trouwens) en daar lieten ze een fragment zien uit Hellzapoppin'. Het was een dansscène en ze zag er werkelijk verbluffend uit. Verheugd was ik dan ook toen bleek dat Cinema Zuid een kleine maand later de film ging uitzenden. Volk was er weliswaar amper (alleen schandaalfilms zoals Last Tango in Paris trekken blijkbaar volle zalen), maar dat kan de pret niet deren.

Vooral omdat er geen ondertiteling aanwezig was waardoor het gebrek aan geroezemoes erg welkom was. Buiten dat ene fragmentje uit The Savoy King had ik totaal geen idee waarover Helzapoppin' eigenlijk ging en eerlijk gezegd, dit had ik niet kunnen voorspellen. Vanaf de eerste minuten houdt de film er een waanzinnig tempo op na en wordt de ene na de andere leuke scène op je afgevuurd. Vrouwen aan het spit, veel massa scènes, spelen met de fourth wall, wat leuke visuele effectjes, flauwe doch amusante running gags, … Chic en Ole draaien er hun hand niet voor om en het is dan ook zonde dat de finale uiteindelijk wat te zwak aanvoelt. De energie waarmee de film binnenkomt (en geruime tijd weet vol te houden) is een mokerslag, in de goede zin van het woord, maar de finale is met uitzondering van een enkel momentje niet memorabel. Al moet ik erbij zeggen dat het me wel erg moeilijk lijkt om het eerste deel van de film te overtreffen.

Beetje jammer ook van het samengooien van de muzikale intermezzo's. Ben er sowieso al geen enorme fan van, maar ze hadden hier wel wat verspreid mogen zitten. Op een bepaald moment schakelt Martha Raye gewoon van het ene nummer over naar het andere en dan is mijn aandacht toch wel weg. Gelukkig blijft de Lindy Hop scène even indrukwekkend als in The Savoy King. Die choreografie is werkelijk niet na te doen. Qua cast is dit van het gebruikelijke niveau dat je bij dit soort films kunt verwachten. Chic Johnson en Ole Olsen zijn een vorm van de typetjes zoals Abbott & Costello en Laurel & Hardy en we krijgen er zelfs Shemp Howard (Three Stooges!) nog als extra bij. Leuk detail, Hellzapoppin' werd genomineerd voor een Oscar voor het nummer Pig Foot Pete. Dat nummer zit echter niet in deze film, maar in Keep 'Em Flying van Abbott & Costello dat uit hetzelfde jaar stamt.

Bewonderenswaardig dat de film zijn hoge tempo (dat komedies vandaag de dag niet lijken te hebben) toch voor zo lang weet vol te houden. Naar het einde zakt het geheel een tikkeltje in, maar dat neemt niet weg dat dit een film is die gerust wel wat meer bekendheid mag hebben. Tof om zo van die vergeten pareltjes te ontdekken.

Kleine 4*

avatar van Movsin

Movsin

Origeel, absurd, burlesk met naast een pak slapstickscènes toch ook heel wat verrassend, komische dialogen.

Lijkt me ook wat satirisch naar de Amerikaanse musical toe, maar hekelig wordt het nooit.

Bijzonder geslaagd is het ballet en het heel merkwaardig, energiek optreden van Martha Ray

Musical buiten reeks.

avatar van Biosguru

Biosguru

Inderdaad de inspiratie voor Airplane en mischien zelfs wel MSTK 3000. Ken weinig andere films uit deze tijd die zich zo zelfbewust zijn. Het is niet mijn type humor, vandaar de lage waardering.

avatar van John Milton

John Milton

Ik moet me ook bij die laatste zin voegen...