K-9 (1989)

Actie / Komedie

geregisseerd door Rod Daniel
met James Belushi, Mel Harris en Ed O'Neill

De extravagante agent Michael Dooley heeft hulp nodig om een drugsdealer te vinden die een poging gedaan heeft hem te vermoorden. Een vriend geeft hem de hond Jerry Lee, die getraind is om drugs te ruiken. Met zijn hulp gaat Dooley op zoek naar zijn vijand. Jerry heeft echter zo z'n eigen persoonlijkheid, en doet waar hij zin in heeft.

avatar van Fran
Ik vind dit een grappige film voor een luie zondagmiddag. De chemie tussen Belushi en hond is goed en ook al waren de grappen soms erg flauw. Toch is de film nog wel vermakelijk om naar te kijken.

MovieDevil
ik ga vandaag kijken en james lijkt minder dik

Dit is gewoon heel vermakelijk! Geen topfilm natuurlijk, maar hele leuke komedie en de hond doet het hem echt samen met Belushi! Snap de lage rating hier niet, het is zeker een 6+ waard!

avatar van El  Loco
Meet the two toughest cops in town.

Normaal gezien bekijk ik zelden zulke films, omdat ze nu eenmaal redelijk vaak tegenvallen en niet echt grappig zijn. Dat ik K-9 dan toch heb gezien is zeer gemakkelijk te verklaren door de aanwezigheid van James Belushi. Het feit dat K-9 een lage score heeft op deze site deed me zeker en vast niet twijfelen om hem te zien, want ik ben een grote fan van Belushi sinds ik hem voor het eerst bezig zag in According To Jim. Echt een geweldige reeks die ik iedereen kan aanbevelen. Spijtig genoeg is die reeks niet echt populair op deze site, maar mij hoeft hij in ieder geval al lang niet meer te overtuigen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik als grote fan van Belushi bitter weinig films van hem heb gezien. Van According To Jim heb ik zowat elke aflevering gezien, maar na Retroactive en nu K-9 gaapt de grote leemte. Ik zou best meteen al een goed voornemen maken om in de toekomst wat meer films van Belushi te bekijken. In deze film neemt hij de rol van politieagent Michael Dooley op zich. Hij deed me toch vaak terugdenken aan zijn geweldig personage uit According To Jim, waar ik me uren en uren heb mee weten te amuseren. Vooral wanneer hij met anderen ruzie maakt en hen afsnauwt of wanneer hij bijvoorbeeld met die gameboy bezig is, is de gelijkenis treffend. Zelfs aan de kleinste details (zoals de dialoog met zijn vrouw: “Do you know you have an animal growing out of your pants”? – “Thanks, hon. I also have a dog here”.) merk je gewoon dat hij Jim speelt en dat karakter is echt op zijn lijf geschreven. Veel mensen zullen er niets aan vinden en hem eerder als flauwe grappenmaker beschouwen, maar ik vind dat hij ook nu weer geweldig op dreef is op zijn kenmerkende stijl.

Ik zou met de aanwezigheid van James Belushi snel vergeten dat er ook nog een verhaal is waarin hij terecht is gekomen. Op zich is het verhaal vrij standaard. Een politieagent zit achter een drugsdealer aan en probeert een belangrijke lading te onderscheppen, maar het leuke hieraan is dat die agent hulp krijgt van een drugshond, genaamd Jerry Lee. Op zich weinig speciaal zou je denken, maar de combinatie en de chemie tussen die 2 is om je duimen en vingers van af te likken. Heerlijke chemie tussen die 2 en dat is duidelijk te merken in enkele leuke situaties. Zoals bij de overval in het café waar Jerry Lee de boel weet te redden of de scène waar Belushi hem de opdracht geeft drugs op te sporen, maar dan gewoon leukweg op de grond gaat liggen. Verder is K-9 wel erg cliché en voorspelbaar (dat de hond op het einde als redder naar voor komt en uiteindelijk nog weet te overleven kwam nu niet echt aan als een verassing), maar dat doet eigenlijk geen afbreuk aan de film, want hij is gewoon zo leuk en vermakelijk en de combinatie Belushi - Jerry Lee is voortreffelijk.

K-9 zal voor vele mensen gewoon een vermakelijke film zijn (voor sommige zelfs flauw of slecht) die ze 1 keer bekijken en dan snel weer hopen te vergeten, maar dat geldt absoluut niet voor mij. Ik moet toegeven dat ik deze film heb gezien enkel en alleen omwille van de aanwezigheid van James Belushi. Het is echt jammer dat hij als acteur vrij ondergewaardeerd is, maar ik vind hem in ieder geval geniaal en nu moet ik echt wat meer films van hem zien vast te krijgen.

avatar van Phantasm
Vermakelijk aktie/komedie die lekker wegkijkt.

avatar van Spetie
Leuk filmpje die ik vroeger nog wel meer kon waarderen.

Het verhaal is niet zo heel bijzonder, maar het is vooral de wisselwerking tussen James Belushi en zijn viervoetige vriend Jerry Lee, waardoor het allemaal grotendeels wel werkt. Samen komen ze in een aantal leuke situaties terecht, die best grappig zijn. Ik ga hier verder niet ontkennen dat het verder allemaal vrij voorspelbaar is en dat de clichés ook zeker niet ontbreken. Persoonlijk vond ik het einde, waarbij James Belushi de badguy met zijn zakcomputertje op het verkeerde been zet, best leuk bedacht.

Ik heb een lichtelijk zwak voor dit filmpje. Ik snap best dat mensen er niets aan vinden en ik zal hem ook niet zo snel aan iemand aanraden, maar ik houd hier dus wel van.

avatar van Beertje45
Heb altijd van deze film kunnen genieten. De grappen zijn niet altijd van het hoogste niveau, ken trouwens geen enkele komedie met enkel en alleen topgrappen. Turner and Hooch vond ik heel wat minder, omdat ik Hanks nooit goed vond als komiek. Hij komt beter tot zijn recht in ernstige rollen. Jerry Lee is erg aandoenlijk. Kwam erg jammerlijk aan zijn einde in the line of duty.

avatar van indigoriico
leuke film om te zien voor een keertje.
goed acterende honden zie je niet veel.
verder is het verhaal een beetje cliché, maar wel leuk

avatar van john mcclane 2
Leuke film ,,extra leuk voor hondenliefhebbers .
Genoeg humor.
Het vervolg viel me ook zeker niet tegen.

Matige film waarin een politie-agent niet met een partner wil samenwerken, maar wel met een hond. Een typische jaren '80 actiekomedie met een mager verhaaltje en clichématige personages. Hier en daar wel vermakelijk, wat grotendeels is toe te schrijven aan de dynamiek tussen de hond en de acteur (James Belushi). Een vergelijking met Turner & Hooch (notabene uit hetzelfde jaar), kan natuurlijk niet uitblijven. Deze vind ik net wat minder en daarom net geen 3.0 sterren.