Honey, I Blew Up the Kid (1992)

Familie / Komedie

geregisseerd door Randal Kleiser
met Rick Moranis, Marcia Strassman en Robert Oliveri

Drie jaar nadat hij met een elektromagnetisch experiment zijn kinderen eerst verkleind en daarna weer vergroot heeft, is de excentrieke uitvinder Wayne nog steeds op zoek naar erkenning. Hoewel hij nu werkt voor het prestigieuze Sterling-laboratorium, wordt hij door zijn baas beschouwd als een wetenschappelijke oen van formaat. Waynes nieuwste project is net het tegengestelde van zijn krimpmachine: een vergrotingslaserstraal die moleculen tientallen keren doen uitzetten. Ongelukkig genoeg loopt Waynes driejarig zoontje per toeval door de bestralingsmachine.

avatar van riesma
Honey, we blew up our reputation.
(Yup, zelfde reactie als bij Shrunk ourselves)

avatar van dave
Deze sequel viel erg tegen.

Het verhaal is totaal niet goed uitgewerkt en weet nergens echt te overtuigen of zelfs maar te boeien. Je kunt zonder twijfel een paar leuke dingen doen met een gigantische baby, maar dat hebben de makers blijkbaar niet ondervonden. Je kijkt hier gewoon naar een groot kind dat dingen opppakt en vernield. Wat is daar in hemelsnaam leuk aan? Het wordt heel snel heel vervelend.

In de eerste film werden er ook al een paar dingen vergroot, daarom voelt het hier vrij onnodig aan. Als een soort nutteloze uitbreiding.

De effecten zijn te lelijk voor woorden. Alles zag er vreselijk nep uit, alsof het kind gewoon op het scherm geprojecteerd werd. Er werd wel een paar keer met verhoudingen gespeeld, maar ook dat zag er in de meeste gevallen fake uit. Denk aan die gele cabrio die hij optilt. Overduidelijk een speelgoedauto.
Waar ze in het eerste deel nog moeite deden om een zo mooi mogelijke wereld te creëren, is daar hier niets van te merken. Het creatieve aspect is ver te zoeken.

Acteerwerk is slecht. Vooral de oudste zoon bakt er weinig of niets van, net als de baas van Wayne. Wat een totaal ongeloofwaardige rol trouwens. Dr. Hendrickson, zoals hij heet, mag zomaar mee in een helikopter van het leger om een verdovende spuit in dat kind zijn nek te schieten.

Er valt in feite niets positief over te vertellen. Ik kon niets vinden dat me aanstond, verraste of verbaasde. Ik wou gewoon dat het allemaal zo rap mogelijk aflopen was. Vrij zielige vertoning.

avatar van Fisico
Mja, een heel pak minder dan het eerste deel. Deze film overigens nog nooit gezien in tegenstelling tot deel 1. Niet onterecht zo blijkt, want dit is een zeer flauw afkooksel. Zelfs Amy komt op het begin na niet meer voor in de film. Een film die dezelfde plots herkauwt als de voorganger met zijn melige romantische issues, de paniek, het flauwvallen en de humor. Allemaal weinig vernieuwend.

Bovendien is de reuzenpeuter gewoon niet grappig en is de film in zijn geheel zelfs slecht te noemen. Er werd veel minder moeite gestoken in de film en ook de creaties waren te beperkt. En aan het acteerwerk kunnen we ons ook niet opwarmen. De kinderen vonden het wel leuk, het zijn dan ook kinderen natuurlijk. Die kijken niet echt naar het (vreselijke) plot ofzo.

Zware tegenvaller, had beter verwacht na het degelijke 1e deel.

Matige film waarin een uitvinder ditmaal zijn kleuter enorm laat vergroten. De titel dekt volledig de lading en als vervolg is het op zich best leuk verzonnen. Maar het werkt helaas minder goed. Voornamelijk omdat een 2-jarige als hoofdpersonage nogal weinig heeft in te brengen. Ook is het allemaal een stuk minder avontuurlijk. De special effects kunnen er tijdens de eerste helft nog prima mee door (er wordt hier vermakelijk gespeeld met het perspectief). Verder betekende deze film het debuut voor Keri Russell.