Antares (2004)

Oostenrijk

geregisseerd door Götz Spielmann
met Petra Morze, Susanne Wuest en Martina Zinner

Centraal in deze film staat het liefdesleven van drie vrouwen die in hetzelfde sociale-woningencomplex wonen. Eva is achter in de dertig en heeft haar leven, van haar dagelijkse routine als zuster tot haar rol als echtgenote en moeder, volledig onder controle. Op een dag komt ze na haar werk Thomasz tegen, een arts en vage bekende. Ze beleven samen een aantal passionele nachten, maar Thomasz vertrekt al weer vrij snel richting vliegveld, en neemt een aantal compromitterende foto's van Eva mee. Sonja, een meisje dat bij de kruidenier werkt, is ziekelijk jaloers op haar man Marco, en heeft daar alle reden toe. Ze denkt dat een baby de problemen zal oplossen. Nicole is al een tijdje geleden gescheiden van haar man Alex en ziet voor hem geen rol meer weggelegd voor haar en haar kind. Alex kan dit maar moeilijk verdragen. In het begin is hij onverschillig en arrogant, later wordt hij echter haatdragend en gewelddadig.

Harde film over lust, jaloezie, overspel en huiselijk geweld. In een drietal realistische verhalen —telkens vanuit een andere invalshoek— confronteert regisseur Spielmann de kijker met het onmatig, vaak heimelijk gedrag van de bewoners van een flatgebouw, die elkaar niet kennen maar elkaars wegen onbedoeld kruisen. Niet zo boeiend als Spielmann’s latere Revanche (2008), maar intrigerend genoeg.