Bully (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Larry Clark (I)
met Brad Renfro, Nick Stahl en Rachel Miner

Na constant door hem misbruikt te zijn besluit Marty dat hij het gedrag van zijn beste vriend Bobby zat is. Samen met zijn vriendin, ook slachtoffer van de wrede gewoonten van Bobby, en enkele andere vrijwilligers besluit hij Bobby te vermoorden. Tijdens het maken van de plannen overdenken ze wat de gevolgen van hun actie zouden kunnen zijn.

Redelijke film waarin een paar tieners besluiten de grootste pestkop van hun stel om te brengen. De groep naïeve en wiet-rokende tieners worden wel goed neergezet, maar het duurt te lang voordat de eigenlijke moord plaats vindt (hierna wordt de film ook een stuk beter). Ondanks gebaseerd op een waargebeurd verhaal, komt het toch niet echt geloofwaardig over allemaal.

avatar van sinterklaas
Hoewel ik Clark toch wel een beetje lichtelijk pervers vind met het feit dat hij graag als 50/60-er zich in zijn films nog voornamelijk bezighoud met seksuele ontdekkings-fases van pubers en adolocenten (een adolocente regisseur zou minder intimiderend zijn) is het evengoed wel weer erg leuk om weer een film van hem te mogen aanschouwen. Bijna alles van hem is out of print en zo om het jaar vis ik weer ergens een Clark-film tussenuit, zo vond ik gisteren Bully op de Waterlooplein markt. Eentje waar ik eigenlijk al een tijd naar opzoek was. Dit is gewoon weer wat we helemaal van Clark mogen verwachten en hier word er onderhuids weer flink uitgehaald.

"Je beste vriend kan je ergste vijand worden". Die uitspraak heb ik al vaker gehoord en het lijkt me echt een behoorlijk naar idee... maar het bestaat. Voornamelijk afhankelijk van wie nou daadwerkelijk je beste vriend is of wie je als beste vriend beschouwd en hoe lang je al vrienden bent. Marty is hierbij een voorbeeld, een onzekere, verlegen sub assertieve jongen die al zijn hele leven bevriend is met de roekeloze Bobby (prachtig rolletje van de jonge Nick Stahl). Bobby is echter een klootzak die voornamelijk gebruik maakt van de zwakke punten van Marty en hem, tussen de "vriendschappelijke" dingen door, het liefst wil tergen, zieken en voor lul wilt zetten. Marty komt er niet echt voor op en het feit dat ze al levenslang vrienden zijn zorgt er toch wel voor dat je een bepaalde nostalgie (die je dan uiteindelijk tussen al die kloterige dingen van je vriend zit) niet kan of wil loslaten en maar steeds denkt: Hij verbeterd wel een keer... Nou nee, het word juist alleen maar erger. Nog zoiets bekends: Bobby's ouders die vinden dat Marty maar een sukkel is die zijn school niet afgemaakt heeft en zo een slecht voorbeeld is voor Bobby... Hiermee weet je gewoon hoe de vork in de steel zit: Bobby is gewoon een verwende klootzak.

Maar Marty lijkt het allemaal niet zo heel veel te kunnen schelen en uiteindelijk slikt hij toch wel alles. Door zijn onzekerheid valt hij wel eerder in de schijnlicht bij de dames, wat voor een mooie relatie zorgt tussen hem en de kassiere Lisa bezorgd. Hier word voornamelijk aandacht geschonken aan de seksuele ondekkingen en de romantiek tussen de twee, maar uiteindelijk komen we ook steeds meer over Bobby te weten en nemen Lisa en Marty uiteindelijk een drastisch besluit: Bobby vermoorden.

Ik zou haast zeggen, hoe beter je die vuile klootzak van een Bobby leert kennen, des te meer je hem zelf ook gewoon wil afslachten. Bobby word ook alleen maar agressiever, arroganter en uiteindelijk verkracht hij ook nog Lisa's vriendin Ali, waar de overeenkomst tussen hem en Le Tania uit Irreversible totaal niet misstaat. Over Bobby weet je op den duur al genoeg, het is gewoon een monster. Die zou je gewoon makkelijk kunnen doden. Uiteindelijk word het besluit ondertekend en willen de vrienden/dinnen van Lisa ook helpen en schakelen ze zelfs hulp in van een huurmoordenaar. Maar het bleek makkelijker te zijn gezegd en besloten dan gedaan. Waarbij de jongeren in een psychologische hel van angst, onzekerheid en schuldgevoellens komen. Ja, Bully word met het moment alleen maar naarder, afstandelijker, zieker, en zelfs een beetje griezelig.

En die rechtzaak en die veroordelingen voor de aftiteling waren gewoon ook ijskoud neergezet en ik ontplofde gewoon toen Ali 40 jaar cel kreeg, terwijl ze ondertussen slachtoffer is en zelfs met tegenzin is meegegaan. Bully gaat ook heel diep zitten en je leeft ook met de personages mee. Op den duur weet je ook gewoon als kijker niet eens meer wat goed of slecht is.

Weer een zeer sterke en uiterst kille film van Clark. Het leven is niet altijd even eerlijk...

Niet de aller-gemakkelijkste film dit recht toe recht aan verhaal over wraak, gebaseerd op een waargebeurde moord. De stijl van de regisseur was zoals gewoonlijk wreed: hij houdt niet van compromissen en was ook toen niet van plan om de gemoederen te sussen, eerder te verhitten. Deze productie zat dan ook vol met ruw tienergeweld en dito seks. De cast speelde ongeremd en geloofwaardig.

'Ruw tienergeweld'. Vond ik wel een mooi understatement van gauke. Al met al heftig filmpje. Geldt zowel voor het geweld, de seks als de karakters. Ik vond hun leefwereld wel geloofwaardig neergezet. Ook sterk geacteerd, de een misschien wat beter dan de ander. Maar we moeten de acteerprestaties niet verwarren met de karakters. Die zijn behoorlijk gestoord. Zit eigenlijk geen normaal mens bij. Maar vergis je niet, dit soort dingen gebeuren bij ons ook. Denk maar aan de stelletje idioten dat rondreed met dat Joegoslavische meisje en haar uiteindelijk zonder enige reden vermoordden.

Ja en Larry Clark is nu eenmaal Larry Clark. Dan weet je wat je kunt verwachten. Maar vond deze Bully wel stukkken beter dan het bejubelde maar zwaar overschatte Ken Park.

avatar van wendyvortex
Waargebeurd verhaal en dat levert een interessant basis-gegeven op. Bobby is een bully die z'n vriend Marty en z'n vriendinnetjes treitert, pest en misbruikt en ze besluiten gezamenlijk met wat medestanders om voorgoed van deze pester af te komen door hem te vermoorden.
Idee opbrengen is nog niet het moeilijkste, uitvoering en afwerking blijken gecompliceerder.
't is een Larry Clark film dus er wordt weer standaard veel drugs gebruikt en er zijn veel naakt-scenes, al blijven de piemels dit keer buiten beeld....en voor het echte afwegen van hoe gerechtvaardigd de daad van de vriendenclub is en of die helemaal niet gerechtvaardigd is daar zou nog minstens een half uur film in hebben gezeten, maar we moeten het hier doen met de uiteindelijke uitspraak in de rechtszaak.

avatar van Daan258
Glacius schreef:
Gebasseerd op, maar de film mist teveel om realistisch over te komen.

Marty heeft het bijvoorbeeld geen enkele keer gehad over het feit dat zijn vriendin verkracht is noch toont hij voor dit specifieke geval enkele boosheid. Hij toont uberhaupt weinig emotie over het feit dat hij z'n hele leven geterroriseerd werd. Althans, de film brengt het niet over. Daardoor komen de momenten waarop hij verdrietig is zo belachelijk ongeloofwaardig over.
En dan nog het karakter "Hitman". Ik kon het totaal niet serieus nemen. Ik begrijp dat tieners klungelig handelen, maar zelfs de klungeligheid kwam zo ongeloofwaardig over dat het eerder richting parodie ging. "Yeah, this guy deserves to die" - plaats vervangende schaamte voor dat moment.
Verder was de introductie van een aantal "nieuwe" karakters in het verhaal een ronduit nutteloze toevoeging. Had ze in iedergeval wat meer speeltijd gegeven, voordat ze ineens gaan participeren aan een moord.

Verder vond ik de acteerprestaties ook ondermaats, maar dat kan ook aan de belachelijke dialogen liggen. Alleen Nick Stahl deed het aardig.

Ik heb in verschillende berichten vergelijkingen met Thirteen en Mean Creek voorbij zien komen, maar deze films waren stukken geloofwaardiger dan 'Bully'.

Ook ik vond er maar niet veel aan.
Helemaal met Glacius eens.

spannende film, kwam er pas op het einde achter dat het was gebaseerd op een waargebeurd verhaal, ik was zo van woah haha

avatar van martijn1976
Schokkend goed!

Realistisch! Goed in beeld gebracht.... meerdere malen gezien en het bewijs dat er met Renfro een zeer goed acteur veeeel te jong is verdwenen. Weer die drugs!!! Zo jammer! Wat doet hij het goed als de onzekere,broze gepijnigde ziel die verschrikkelijk lijd onder de pesterijen van Bobby.
De groeiende haat die er ontstaat naar mate de film vordert. En dan de nogal domme moord en de nog dommere voorbereiding er van.... prima film......