Capote (2005)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Biografie

geregisseerd door Bennett Miller
met Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener en Chris Cooper

Over de periode waarin de Amerikaanse schrijver Truman Capote (Hoffman) - auteur van o.a. 'Breakfast at Tiffany's' - zijn non-fictie roman over de moord op een familie in Kansas, 'In Cold Blood', aan het schrijven is. Met hulp van de bevriende schrijfster Nelle Harper Lee (Keener) - auteur van o.a. 'To Kill a Mockingbird' - probeert Capote vriendschap te sluiten met de lokale bevolking om zo meer te weten te komen over de brute moorden. De feiten shockeren hem, maar hij raakt ook bevriend met een van de moordenaars; Perry Smith (Collins).

avatar van Rodger
eindelijk gezien, na heel lang wachten... had er veel van verwacht, maar het veel echt tegen..
Toch heb ik hem helemaal uit gekeken.. maar ik vond hem als eind conclusie tegen vallen...
2.**

avatar van JustMike
dat Joey hier auditie voor deed in Joey was echt geniaal!

avatar van Tisik
ags50 schreef:
Philip Seymour Hoffman: in bijrollen (wat mij betreft) al niet te pruimen, nu ook nog als hoofdpersoon ... en dan nog een oscar winnen??!! Afgang van de Academy (gedegradeerd tot Fröbelschool).

Wat een onzin. Dat je de acteur in kwestie niet moet dat kan, maar zijn prestatie hier is van immens hoge kwaliteit.

avatar van Uzza_Sparta
ongeveer vijf jaar geleden waren er 2 films uitgebracht over Truman Capote en gisteren avond heb ik uiteindelijk deze versie ook gezien

Capote kreeg veel oscars en uiteindelijk beter bekend geworden dan de andere film, Infamous. Maar ik vind de vertolking van Toby Jones als Truman Capote eigenlijk beter.

Infamous (2006)

Nieksnut
Tisik schreef:

Niet alleen hier, Seymour Hoffman heeft nog nooit teleurgesteld. Een alleskunner van de bovenste plank die niet genoeg oscars kan krijgen. Moet er wel bij zeggen dat ik uitgerekend deze film niet het meest indrukwekkend van zijn repertoire vind. Neemt niet weg dat dit een mooie film is, waarin de innerlijke strijd van Capote heel knap wordt uiteengezet. Ik ga zeker het boek lezen

avatar van pampelonne
terecht een oscar voor Hoffmann, hij is zeer overtuigend Capote, wat een geschifte man was dat toch.
ik vond het een spannende en intrigerende film.

avatar van nadrin
Schitterend die dualiteit van Truman.
Heel overtuigend en meeslepend gespeeld.
Wist helemaal niet wat ik moest verwachten, maar de film wist me te boeien van begin tot het einde. Hoe Truman zich bijna prostitueert, en misschien wel beul wil zijn. om succes.
En later met zichzelf verder moet.
Zelfs in zijn verdriet is hij egoïstisch.
Ik werd echt meegezogen in die persoon.
Zelden heb ik een persoon zo aangevoeld als in deze film.
Een pluim

avatar van oemoemenoe
mooie volwassen film over deze schrijver.
denk dat er geen acteur beter in deze rol had gepast dan P S . Hoffman.
ben een fan van deze man.
heel apart.

In sommige berichtjes lees ik dat ze het verhaal niet zo bijster vonden.
Spijtig dan, maar het is nu eenmaal geen verhaaltje hoor.

oup
Capote' heeft een opvallend laag gemiddelde op MM. Onterecht. Dit is namelijk een zeer goede film, waarin Seymour Hoffman een ongekend goede acteerprestatie neerzet.

Ik snap trouwens de opmerkingen over het soms wat warrige verhaal. Het gaat inderdaad nogal snel allemaal. Zeker als je 'In Cold Blood' niet hebt gelezen, ben je soms de rode draad van het verhaal kwijt. Ik wil dan ook iedereen aanraden om eerst het (fantastische) boek te lezen voordat je deze film gaat kijken.

herder
Vermakelijke film, maar niet echt scherp of shockerend.
Wel goed geacteerd door de cast.

Driello
oup schreef:

?? Ik heb het boek niet gelezen en vind dat het ook totaal niet nodig is om het verhaal te snappen. Het is nergens warrig. Redelijk recht door zee, rustig verteld en merendeels chronologisch verteld (behalve enkele minime flashbacks). Dus: warrig?

herder
oup schreef:

Ik snap trouwens de opmerkingen over het soms wat warrige verhaal.

Als ze deze film al warrig vinden dan moeten ze Pulp Fiction maar snel overslaan.

avatar van Rosicky
Erg mooi portret, dat niet helemaal compleet aanvoelt. Gelukkkig acteert Hoffman als een baas.

avatar van cantforgetyou
Ik dacht dat ik deze film niet zo leuk zou vinden, gewoon een voorgevoel. Maar ik had het toch helemaal mis. Het is een prachtige film. Zeer goed geacteerd. Mooie beelden. En het is een heel makkelijk verhaal om te volgen. Het spreekt allemaal voor zich. Mooi om te zien dat Capote in die tijd geaccepteerd werd als homoseksueel, terwijl toen dat onderwerp nog heel nieuw en gevoelig lag.

avatar van moviemafketel
Aardige film over een schrijver die eerst alles op alles wil zetten op een bestseller te schrijven, maar er langzamerhand zelf aan onderdoor gaat en uiteindelijk de hele zaak niet meer van zich af heeft weten te zetten. Prima rol van Hoffman, maar ik heb hem zelden kunnen betrappen op zwak acteerwerk, dus ik wist dat dat wel goed zou zitten. Echt sympathie met hem krijg je niet. Het is zelfs een heel lastig en irritant mannetje. Dat hij door zijn verliefdheid op Perry Smith geen nuchter oordeel over hem weet te vellen gaat erg ver. Die kerel heeft een gezin afgeslacht en toch krijgt hij een band met hem. Hij kan duidelijk geen grens voor zichzelf stellen als het om de verkoop van zijn boek gaat. Uiteindelijk is hij overleden aan complicaties door overmatig drankgebruik. Dit hele gebeuren is kennelijk toch aan zijn geweten gaan knagen en terecht.
Er gebeurt niet veel in deze film en je kan het soms als saai uitleggen, maar ook als dromerig en interessant. In ieder geval was goed te zien wat een voorbereiding en hard werk er in een boek kan gaan zitten. Dat daar persoonlijke emoties bij komen kijken is menselijk, maar zou eigenlijk niet moeten. Het is toch wel een bovengemiddeld drama dus 3,5 sterren is terecht.

avatar van 93.9
Saaie film met nauwelijks gevoel.
Dik 2 uur zit je naar een uitmuntende acteur te kijken, maar dat maakt nog geen goede film.
In de film zit niets. Het is een soort slepende acteurs tour de force. Haat dat.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Het is wel interessant verhaal...
Volgens mij is niet een waargebeurd verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Philip Seymour Hoffman speelt wel
redelijk goed (vanwege zijn figuur)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van YoG
YoG
Geweldige film. Uitstekend in beeld gebracht end uitstekend acteerwerk van iedereen.
Ja ik moest ook even wennen aan Hoffmans stem

Ik begrijp nog steeds niet waarom Perry Smith nou overging tot het vermoorden van de hele familie?

avatar van El Merano
Topprestatie van Seymour Hoffman
maar een saai verhaal, spijtig

avatar van Kronos
Ik vond Seymour Hoffman hier zwaar tegenvallen. De rol lijkt hem nochtans op het lijf geschreven. Bij Sean Penn is dat helemaal niet het geval maar hij weet te verbazen in Milk met zijn geloofwaardig en aangrijpend acteerwerk. Dat het verhaal en scenario van Milk een pak sterker is zal ook wel meespelen.

avatar van abeltjuh 25
Fantastische rol van Hoffman maar het verhaal is simpelweg niet interessant genoeg.
Genoten van het acteerwerk maar een ietwat lange zit is het zeker.

avatar van Nicolage Rico
Eens met de rest: Philip Seymour Hoffman is weergaloos (terwijl ik normaal geen groot fan ben), waardoor de filmwereld een Truman Show rijker is. Maar het verhaal biedt te weinig om een verpletterende indruk te maken. Het slome karakter baat niet, maar het ontbreekt aan enerverende momenten.

Ruime 3*

avatar van Brix
Vandaag te zien op TV > MGM > 15:40 uur

avatar van Vinokourov
Philip Seymour Hoffman is Truman Capote, en hoe! Het neigt naar overacting (Marc Marie Huijbregts is er niks bij) hoe hij zijn typetje doet, maar het is echt supergoed en overtuigend. Deze acteur mag nog wel meer credits verdienen, heb het idee dat ie toch wat ondergewaardeerd is .
Het verhaal van Capote is rechttoe, rechtaan, maar daarvan moet deze film het ook niet hebben. Het is een karakterstudie van de persoon Capote, die best interessant is en te denken geeft. Hij gaat een vriendschap aan met een ter dood veroordeelde, die samen met iemand anders een familiemoord op zijn geweten heeft. Naar aanleiding hiervan zou Capote het boek In Cold Blood schrijven, waarvan overigens ook een goede film gemaakt is :s).

avatar van Ste*
Wat een acteur is Philip Seymour Hoffman toch. Echt een van mijn favorieten. De eerste minuten vreesde ik enigszins voor overacten, en heel de film afgeleid zijn door zijn typetje, maar laten we wel wezen; het is erg knap wat hij doet, en consequent neergezet.

Het verhaal kijkt lekker weg, het is niet mega-spectaculair, maar heel de speelduur interessant. Sommige dingen blijven wat onderbelicht, het hoe en waarom van de moord bijvoorbeeld, en de echte achtergrond van de moordenaars. Truman mag er dan wel achterkomen, wij als kijker krijgen niet zoveel informatie als hij. Uiteindelijk gaat het toch meer om de tweestrijd van Truman. Enerzijds de vriendschap, anderzijds het afmaken van zijn boek. Fijne film, die toch wel gedragen wordt door zijn performance.

avatar van Paradoxiaal
De spanningsopbouw is meesterlijk gedaan. Dat is een bijzonder lastig recept als je een feature film maakt over het schrijven van een boek gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van 3 2 1 cut
Thanks Philip.. Rust zacht daar in Celluloid Heaven..! We zullen je missen hier..!

avatar van Gish
Hoffman slechts 46 jaar oud geworden. Een van de grootste acteurs van zijn generatie.
What a terrible waste. Shocked!
Rest in peace my friend.

avatar van Brix
Vanavond te zien op Canvas TV > 20:38 uur.
Ingelaste uitzending, n.a.v. het overlijden van Philip Seymour Hoffman.