Shaft in Africa (1973)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Guillermin
met Richard Roundtree, Frank Finlay en Vonetta McGee

Shaft gaat undercover naar Afrika om daar de moderne slavernij tegen te gaan. Jonge Afrikanen worden naar Parijs gelokt om daar chain-gang werk te doen.

neo (crew)
richard roundtree is wel opnieuw erg cool.veel leuke dialogen en een paar goeie actiescenes.3 sterren

sydney
Mooi die Afrokapsels in die tijd. Vind het nog steeds leuk om naar deze films of series te kijken.

avatar van zinulzki
Ondanks het ietwat simplistisch verhaal is dit een coole blackxploitationfilm met een typisch jaren '70 sfeer, een erg leuke soundtrack, Richard Roundtree in grote vorm en heerlijke over-the-top vilains.

Mr_White
Kan hier toch net geen voldoende voor geven, daar is de film ondanks de coole stijl toch te zwak voor.

Redelijke blackxploitationfilm met een heerlijke jaren '70 sfeer verhaal is oppervlakkig maar ondanks dit aangenaam kijkvoer.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

Aardige film waarin Shaft gevraagd wordt undercover te gaan om een slaven-netwerk op te rollen. Zoals de titel al doet vermoeden is New York ingeruild voor Afrika. En deze wijziging van locatie doet de film geen verkeerd en bovendien is dit derde deel een stuk vlotter vergeleken met de vorige film. Na een tv-serie zou het nog ruim 25 jaar duren voordat Richard Roundtree weer in een Shaft-film te zien zou zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gezapig, net als de eerdere twee films. Het duurt te lang, het boeit nauwelijks en alleen Roundtree maakt het nog kijkbaar. Afrika is wel een aardige verandering van locatie, maar al te veel nieuws brengt de film daarmee niet.

Ik heb de eerdere delen eigenlijk alleen gekeken omdat ik de nieuwe Shaft op Netflix wil zien. Deze oude delen kan je prima skippen, voor wie hetzelfde als mij van plan was.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De tegenhanger van James Bond precies, het zou zo in de franchise passen met een script dat beter is dan sommige Bondfilms. Shaft is geen Bond natuurlijk, geheel zorgt wel voor een boeiende film. Beter dan je zou verwachten. Helaas is het niveau wat wisselend en kan het de toon niet altijd goed vasthouden. De actiescènes zijn soms nogal knullig, maar wel heerlijk grof. En in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse (of Britse) films schuwt men hier minder naakt en geweld. Best van genoten, wat je van zo'n film niet zou verwachten.