Holiday Affair (1949)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Don Hartman
met Robert Mitchum, Janet Leigh en Wendell Corey

De bevallige weduwe Connie (Janet Leigh) brengt het hoofd op hol van twee wel zeer verschillende heren. Steve (Robert Mitchum) dreigt aan het kortste eind te trekken maar hoort toevallig dat haar zoontje Timmy (Gordon Gebert) een dure modeltrein voor Kerst wil hebben. Carl (Wendell Corey), het andere heerschap, ziet het met lede ogen aan maar Timmy lijkt zijn keus al te hebben gemaakt.

Erg romantische film, waarbij de huwelijksaanzoeken elkaar snel opvolgen, en waarvan vooral te onthouden valt dat zelfs in de rivaliteit om een vrouw ze edelmoedig zijn en dat hun kinderen verbluffend schrander zijn.
Die Amerikanen, toch.

Tamelijk doorsnee romcom met een kerstsausje. Verhaal gaat over een jonge weduwe met kind, die zich plotseling geconfronteerd ziet met twee aanbidders en maar moeilijk kan kiezen. Probleem is dat het voor de kijker al heel vroeg duidelijk is hoe dat afloopt.
Aardig acteerwerk van de nog jonge Janet Leigh, maar Robert Mitchum voelt zich zo te zien niet erg op z’n gemak in een voor hem ongebruikelijke rol. Maar ja, hij moest van de studiobazen om hem te rehabiliteren na een korte gevangenisstraf vanwege marihuanagebruik.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heerlijke ouderwetse kerstmis film die zeker meer dan de moeite waard is om te kijken.
Grappig dat er bepaalde scenes in zitten die vandaag de dag echt niet meer zouden mogen maar waar ik wel hard om moest lachen Bijvoorbeeld de scene dat Steve na dat hij Timmy op zijn kamer heeft bezocht gewoon uit het niks en zonder te vragen Connie heftig begint te zoenen, vandaag de dag zou dit aanranding zijn en zou het denk ik geschrapt worden uit een komische film.

Robert Mitchum zet een personage neer die zo door kan gaan in een film-noir, een personage met een grote bek en zonder angst

Aanrader!!

3,5* (verhoging naar 4 is nog mogelijk)

avatar van arno74
Toch wel een verademing na de vele inwisselbare Hallmarkproducties van tegenwoordig. Een romantische film over een driehoeksverhouding met twee mannen die strijden om het hart van dezelfde vrouw. Zij op haar beurt is een alleenstaande moeder wiens kind een trein als kerstkadeau wil. Geen hoogvlieger, maar in vergelijking met recente Hallmarkfilms een hele verademing dus. 3*