Don't Come Knocking (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Roadmovie / Drama
122 minuten / 111 minuten (internationale versie)

geregisseerd door Wim Wenders
met Sam Shepard, Jessica Lange en Tim Roth

Een al wat oudere cowboy-ster, loopt tijdens de productie van zijn laatste film van de set af, nadat hij een visionair moment heeft gehad. Dit is voor hem het begin van een reis vol zelfontdekking, de crew in verontwaardiging achterlatend.

avatar van ROOSKY
Leuke film maar had er wel wat meer van verwacht. De vergelijkingen met Paris, Texas waren hier debet aan. Dat was een geweldige film met een uiterst aangenaam sfeertje. Deze film had het gewoon allemaal net niet. De film was niet 'warm' genoeg. Dit kwam met name door de karakters, die waren mij iets te onsympathiek. Maar al met al toch wel 3* want vervelen deed de film zeker niet.

avatar van Redlop
Inderdaad probeerde het hier en daar Paris, Texas te evenaren wat nergens lukte. De rol van Gabriel Mann was een smet op de film. Behalve slecht overacting ook een uiterst onrealistisch gedrag.

De mooiste momenten komen van een vrouw die in de jaren vijftig een wereldberoemde vreselijk mooie actrice was en nu een aandoenlijke doorsnee Amerikaans oude vrouw speelt die koekjes bakt ergens in een stoffig anoniem stadje. De inmiddels 81 jarige Eva Marie Saint.

3,5* voor deze sfeervolle neo-western.

Sam Shepard is goed als de aan lager wal geraakte acteur. Een onsympathiek en egoistisch persoon blijkt al meteen. Hij heeft zijn moeder die hij 30 jaar niet gezien heeft eigenlijk niks te zeggen. Hij profiteert eigenlijk alleen maar van haar om onder te duiken.
Shepard schreef het scenario, met hulp van Wenders. Ik vind het plot het eerste uur vrij goed. Daarna komt er een reeks merkwaardige scenes.
De scenes met de zoon en de dochter vind ik erg matig en meer dan eens ongeloofwaardig. Die zoon is een erg stereoptiep personage (om het over zijn vriendin maar niet te hebben), slecht geacteerd ook nog eens.
De dochter van Shepard (gespeeld door Sarah Polley) is helemaal een raar mens. Ze lijkt uit een EO serie te zijn weggelopen. Ik krijg totaal geen hoogte van haar karakter en haar motivaties. Ze zweeft maar wat rond.

Op het eind van de film wordt het verhaal helemaal een soepzooitje. Dramaturgisch klopt er dan geen hout meer van.
Eva Marie Saint, Jessica Lange en Tim Roth zetten erg goede rollen neer. De scenes met deze acteurs springen er duidelijk bovenuit en samen met het goede spel van Shepard, levert dit toch nog een krappe 3 sterren op.

Prima film. De vervreemding van het (ongewenste) filmsterrendom. Coke en neonlichten zijn zo'n beetje alles wat hij heeft leren kennen en waarin hij telkens terug dreigt te vallen wanneer hij ontsnapt en opzoek gaat naar rust, familie en liefde. Zoetsappig lijkt het, maar Wenders heeft een mooie aparte stijl van vertellen. Leuk shot die laatste van dat bord langs de weg.

avatar van Ozarklynch
Mijn eerste aanraking met Wenders laat gemengde gevoelens achter.

Enerzijds best gecharmeerd door met oog voor detail geschoten beelden, bevallig maar vooral ook erg uitgesproken kleurgebruik, en een prachtig geïntegreerde omgeving.

De muziek buiten beschouwing gelaten, heeft Wenders van sfeerzetting best wel kaas gegeten. Ben niet zo in to country deuntjes. Een Bill Callahan of Lambchop krijg ik goed verteerd, maar het geketel dat hier voor ondersteuning moet zorgen is niet aan mij besteed.

Los van alles is de tijd in deze film echt tastbaar, en dat mag ik wanneer er visueel wat valt te beleven, erg graag.

Anderzijds schiet de film dramatologisch gezien, zoals hier boven trouwens al vermeld, in het verkeerde keelgat. Personages waar je gedurende 3/4 van de film geen greintje empathie voor kon opbrengen proberen naar het einde toe op bijna schreeuwerige wijze medelijden te wekken. Dat juist dat niet lukt lijkt me dan ook een voor de hand liggende conclusie.

Ook enkele beeldtaal trucjes, zoals het westernesque one-on-one duel compleet met om de personages draaiende camera waren me net wat te opzichtig, en bewerkstelligden het tegenovergestelde van wat het voor ogen had.

Ondanks dat het totaalplaatje wringt valt er tussen de regels door best wat te genieten. Daarvoor dan ook een 3*.

sydney
Het is duidelijk dat Wenders en Shepard weer samen aan het werk zijn geweest. Een film die veel raakvlakken heeft met hun avontuur uit 1984 (Paris, Texas). Een vader die op zoek is, naar hetgeen die achtergelaten heeft. Ook weer een roadmovie, waarin het hoofdpersonage op zoek gaat naar bloedbanden, die hij eigenlijk vergeten was. Landschappen die oogstrelend zijn, filmshots die Wenderiaans zijn en bovenal veel sfeer gecreëerd door mooie plaatjes en vooral veel goede muziek. Deze film valt in de categorie herzienbaar... alleen al vanwege de zojuist genoemde sfeer. 4,5*

Ja dat is volgens mij ook de officiele poster.

avatar van nightbreed
Mooie en nogal aparte dramafilm met normaal uitziende akteurs, dus de akteurs zijn niet gekozen omdat ze hip zijn of omdat ze er als een sexsymbool uitzien maar puur om een rol van een 'normaal' persoon neer te zetten.
Dus als je een film wilt zien met alleen maar 'knappe' en jonge mensen dan kun je nu beter stoppen met lezen en toch maar een blockbuster gaan kopen.
De regie is erg goed, mooie heldere kleuren waardoor er vaak een mooi contrast ontstaat, mooie shots van het landschap, het stadje en de omgeving waardoor de film ook veel sfeer krijgt.
Het verhaal (script) vond ik erg interessant en gevoelig mede omdat de hoofdrolspeler zo menselijk (realistisch, natuurlijk, geloofwaardig) was.
Ik vond Sarah Polley erg betoverend en vond het jammer dat haar rol niet wat groter was, ze was me nooit zo opgevallen in andere films en toen ik bij IMDb keek zag ik dat ik toch al 6 films van haar heb, die films ga ik dus nog eens een keertje met een ander oog bekijken.
Tot slot kan ik nog zeggen dat ik de acteerprestaties goed vond.

Cijfer: 4

avatar van Zavo
Leuke sfeervolle film, die er ook erg mooi uitziet. Naar het einde toe zakt hij wel een beetje weg, hij duurt eigenlijk net iets te lang.
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met de films van Wenders, ik moet er nog maar wat meer gaan kijken.

avatar van Goldenskull
Niet echt onder de indruk.

Geen slechte film, maar ook geen goede. Het was vooral veel net niet. De personages waren net niet interessant genoeg, de sfeer en settings hadden allemaal net wat te weinig en het verhaal was ook niet spectaculair uitgewerkt. Acteerwerk was over het algemeen aardig.. alleen Jessica Lange maakte een paar flinke missers.

avatar van JDSsmetje
Er waren enkele leuke hoogtepunten die de film moesten maken hebben. Al de tijd daartussen was voornamelijk overbodig en langdradig.

avatar van Brix
Het gegeven, een western-acteur die zijn beste tijd gehad heeft, vooral door een losbandig leven, en op zoek gaat naar andere waarden, is niet slecht.
Shepard heeft het verhaal zelf geschreven, en vulde de hoofdrol prima in.

Hoewel er sfeervolle momenten in de film zitten, en er goede acteerprestaties werden neergezet werd het voor mij nooit echt pakkend.
Het bleef wat oppervlakkig, met teveel nietszeggende momenten.
Ook had ik de indruk dat sommige scènes voor de vuist weg ingevuld werden, en dat maakte het allemaal niet beter.
Shepard, Lange en Roth speelden hun rollen goed, daar lag het niet aan.
En ook Eve Marie Saint, als de moeder van Howard Spence (Shepard) was uitstekend.
Wel even slikken voor mij toen ik erachter kwam dat zij het was die ik enkele dagen geleden nog, als jonge vrouw, in Hitchcock's'North by Northwest' zag.
Van de rol en het spel van Gabriel Mann, die de zoon van Doreen en Howard speelde kreeg ik echter een afknapper.

De muziek (afgezien van de zang van Mann!) kon mij wel bekoren.

Shepard zou ik graag weer eens de hoofdrol in een goede western zien spelen.
Daar is hij geknipt voor.
Vond hem schitterend in 'Pugatory' en 'Bandidas')
(Momenteel werkt hij wel aan een hedendaagse western)

avatar van panax
mooie film,prachtige beelden,mooie muziek
goed verhaal,prachtig geacteerd

avatar van sinterklaas
Weer een hele mooie film van de heer der sfeer Wim Wenders, die het toch altijd voor elkaar weet te krijgen de kijker in de heerlijke western-achtige stille sfeer te zuigen. En ook zul je zien dat hij het in de 00's nog mooi met zijn oude methodes bezig is. Don't Come Knocking bevat zoals gezegt, heerlijke achtergronden, een lekker samenlopend verhaaltje en ook een paar keien van acteurs. Kwa verhaal leek deze film toch wel verdacht op Wenders Paris Texas en ook op Broken Flowers van Jarmusch. Sam Shephard speelt uitstekend als een eigenwijze acteur die maar zijn eigen weg op gaat en zo uiteindelijk achter een geheim komt dat hij een kind blijkt te hebben (Broken Flowers??) En natuurlijk kennen we Wenders ondertussen, dan moet hij specifiek zo''n verhaal vertellen maar dan lijkt het er ook op alsof hij de achtergronden belangrijker vind dan het verhaal zelf. Voor een dito filmliefhebber zou deze film saai zijn maar ik heb er iig weer zeer van genoten. Het word allemaal stukje bij beetje verteld en uiteindelijk ontmoet Spence wel iemand die zijn zoon blijkt te zijn. En ja, dan komen de pijnlijke scenes van dat die kerel dat niet wil geloven en liever doorgaat met zijn eigen drugsleven. Toch weer een erg mooi moment. Ook die scene waarbij Spence de hele dag op de bank zit en dan de dag/nacht cyclus overkomt, en hij zit daar op de bank tussen al die rotzooi die zijn zoon het huis heeft uitgeflikkerd.

Verder was het einde ook echt prachtig. Het is Wenders gewoon weer gelukt een hedendaagse hartverwarmde western (zonder geweld) te maken. Ja, het hoeft niet alleen maar om het effect.

avatar van Chromeo
Heerlijke film van Wim Wenders! Shephard & Lange staan sterk te acteren, maar Sarah Polley speelt iedereen naar huis, wat een vrouw!!!

avatar van Leo1954
Het decor is mooi, maar het verhaal klopt aan geen kant. Volkomen onwaarschijnlijk, slecht gespeeld, die zoon was écht heel erg slecht, maar de rest was niet veel beter. Tim Roth kán niet slecht spelen, maar de regisseur kreeg het wel voor elkaar om m een oninteressante rol te geven. Jessica Lange, och wat triest, zo'n mooie vrouw, het leek wel of ze een masker droeg. Vervelend langdradige film die kant nog wal raakte in een mooi stoffig Amerika. Voor dat laatste geef ik een ster.

avatar van nadrin
zeer oninteressante film.
ongeloofwaardig verhaal die op geen enkel moment, mij als kijker kon beroeren of overtuigen.
ik kon echt niet geloven in wat me werd verteld.

avatar van Davidus
Wat een supermooie film. Locaties zijn mooi, evenals de kleurstelling, belichting, muziek, alles past heel mooi.
Echt een film voor de sfeer.

Je waant je in een schilderij van Edward Hopper (Night Hawks) of wat populairder :Helnwein; Boulevard of Broken Dreams. Melancholiek, droevig, verlatenheid, dromerig.

Kleuren zijn mooi, scherp, helder, veel verlaten ruimtes (woestijn, hotelkamer, verlaten straten), doet zelfs wat surrealistisch aan.

M.n. zo'n scene waarin Tim Roth in de woestijn zich staat te scheren en denkt iets te horen en dan maar wat aarzelend "hallo" gaat roepen in de middle of nowhere.
Helemaal mooi vond ik die scenes op de bank midden op straat. Sam Shepard berustend voor zich uit starend, de ondergaande zon, de melancholie druipt er van af, echt schitterend.

Een film waarvoor je de tijd en rust moet nemen. Heel sfeerrijk en supermooi.

avatar van Metalfist
Just Like Jesse James

Wim Wenders maakte enorm veel indruk op mij met zijn aflevering uit de Blues reeks van Martin Scorcese en ik nam me voor om maar eens wat meer van deze regisseur te zien. Zoals zo vaak vergat ik mijn voornemen betreffende films (ik moet nog altijd de reeks van The Blues eens uitzien) maar Wenders bleef wel altijd in mijn hoofd spoken. Toen ze een tijd geleden deze Don't Come Knocking op televisie gaven, nam ik hem algauw op om hem dan gisteravond uiteindelijk eens te zien. Het was een eerste bewuste kennismaking met Wenders en wat voor één.

Al van bij de aflevering van The Blues had ik het gevoel dat Wenders heel mooi te werk kan gaan betreffende de beelden in zijn films en hier is dat niet minder. De openingsscène waar Spence te paard weg rijdt is er één om in te kaderen en doorheen de film zitten er vaak nog enorm mooie shots tussen. Don't Come Knocking is dan ook een trage film geworden die overal zijn tijd voor neemt. De mooie beelden worden afgewisseld met fijne situaties en heel het plot heeft gewoon iets onweerstaanbaar. Wenders weet perfect de balans te vinden tussen bevreemdende personages (o.a. Sutters en Sky) en de herkenbaarheid van de situatie waarin de personages zich bevinden. De frustratie van Earl, de teloorgang van Spence als acteur (het verschil tussen het beeld dat zijn fans in het stadje van hem hebben en het eigenlijke beeld dat Spence van zichzelf heeft wordt prachtig weergegeven) maar ook de drang naar meer in het leven, naar een doel past perfect in de sfeer van de film. Op zich is het een redelijk zwaar thema maar het wordt allemaal toch zo luchtig gebracht dat het helemaal niet als zwaar aanvoelt. Geen idee of de rest van Wenders oeuvre van hetzelfde niveau is (ik heb de indruk dat Don't Come Knocking wat als middelmatig wordt beoordeeld) maar ik ga volgens mij een fijne tijd tegemoet. Geweldig einde ook waarin broer en zus, al had die relatie wel wat duidelijker gemogen of ik heb iets gemist, met het vriendinnetje aan een road trip beginnen. Spence heeft wel degelijk hun leven beroerd maar blijft tegelijkertijd zichzelf en kan zijn slechte gewoonten niet laten. Geen typisch Hollywood einde waar iedereen elkaar in de armen valt maar puur realisme. Een heerlijk stukje cinema van Wim Wenders maar eigenlijk gaat een groot deel van de eer wel naar Sam Shepard, die hier de hoofdrol vertolkt maar die ook het script heeft geschreven.

Er was maar één minpunt in het verhaal en dat was de rol van Sutter. Hoewel, hier ben ik niet helemaal eerlijk. Sutter op zich was een goed personage maar ik vond het verschrikkelijk vertolkt door Tim Roth. Voor mij zal hij altijd Mr. Orange blijven uit Reservoir Dogs maar ook in geen enkele andere film slaagt hij er in om dat imago van zich af te schudden. Niet hier, niet in de serie Lie to Me, niet in The Incredible Hulk, eigenlijk nergens. Roth weet dan hier ook maar in een paar scènes echt te overtuigen (zoals de scène in de woestijn waar hij zich scheert) maar zorgt voor de rest voor een smet op heel de film. Ik zei het hierboven al, Shephard heeft het script geschreven en vertolkt ook de hoofdrol en dat doet hij enorm goed. Ik kan me niet herinneren dat ik hem al eender ben tegengekomen in een film maar ik zag dat hij meedoet in Paris, Texas (wat Wenders hoogst aangeschreven film is) dus ik zal hem vast en zeker nog wel eens tegen komen. Mooie rol ook van Sarah Polley die de ietwat vreemde Sky voor haar rekening neemt. Een dromerig personage dat eigenlijk enorm sterk door Polley wordt vertolkt. Het continu rondlopen met de assen van haar moeder, de confrontatie met Earl naar het einde van de film toe, ... Vaak erg mooie scènes. Let trouwens ook op een oude Eva Marie-Saint, die ooit schitterde in North by Northwest, als de moeder van Howard. Gabriel Mann en
Fairuza Balk waren trouwens ook een geweldig duo. De dialogen (What is a Pinocchio?) zijn geweldig vertolkt door beide.

Vanmorgen heb ik hier een 4* geplaatst maar ik ben aan het twijfelen of dat wel geheel terecht is. Misschien is een 4.5* meer op zijn plaats maar Tim Roth houd me eerlijk gezegd een beetje tegen. Misschien als ik de film nog eens opnieuw kijk dat alles op zijn plaats valt maar voor nu toch een mooie score.

Dikke 4*

avatar van 606
Leuke sfeer volle film met mooie settings.
Acteurs zijn goed en verhaal was prima.

3,5 ster

avatar van jipt
Soort John Wayne figuur dat er even tussen uit stapt. Werd gedragen door Shephard maar Roth stal toch de show. Verder kon het me vrij weinig boeien, beetje makkelijk GTST huildrama waarin niet door iedereen altijd even goed wordt gespeeld (die zoon bijv.). Suf einde. kleine 3*/2,5*

avatar van Jack Sparrow
Sfeervol met fijn acteerwerk. Heerlijke soundtrack. Hier en daar wel aan de trage kant.