• 8.353.975 stemmen

Geregisseerd door: Michael Crichton

Met onder meer: Tom Selleck, Cynthia Rhodes en Gene Simmons

Releasedatum: 13 juni 1985

Plot Runaway

"IT IS THE FUTURE. Machines are being programmed to turn against us. Someone must stop the madman who started it all."

Politieagent Ramsy is gespecialiseerd in het vangen van vluchtende robots. Wanneer een robot moordneigingen krijgt, begint deze robots te maken die de politie als vijand zien. Ramsay moet proberen hem te stoppen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bobby Ramsay

David Johnson

avatar van neo

neo (crew films)

blade runner met een vleugje vertigo en met in de hoofdrol magnum pi.ondanks dit nog wel aardige film.dat komt vooral door een paar goeie scenes met robots.2 sterren

avatar van cinesue

cinesue

dit doet me toch echt aan I, Robot denken

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1921 stemmen

Hehe, deze film werd jaren geleden wel eens uitgezonden. Best spannend!

avatar van Mrblackwell

Mrblackwell

Leuk dat Gene Simmons er invoorkomt maar dat is meteen alles mee gezegd

avatar van face lift

face lift

Een aardige film,ik kan me nog herrinneren dat toen ik hem zag in de bioscoop iedereen de zaal onder de indruk verliet.

Dat kwam door het schrikeffect aan het einde van de film.

Gene Simmons van de rockband KISS maakte een goede debuut in deze film.

Jammer dat hij zich daarna leende voor kwalitatief veel mindere rollen.

Overigens wil ik ook even reageren op de opmerking dat deze film erg lijkt op I Robot.

Maar Runaway is uitgebracht in 1984....dus ik denk dat het net andersom is

avatar van Waku

Waku

Gene Simmons valt op als "creep"in deze film en Selleck

Doet goed mee. Best goed onderhoudende en spannende film.

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Best toffe SF-film, en inderdaad coole rol voor Gene Simmons.

avatar van klute89

klute89

Kan je deze film in de winkels krijgen?

avatar van ToNe

ToNe

Wow. Wat een gemene kop heeft die Gene Simmons.

Een echte badguy you love to hate.

avatar van stephan73

stephan73

Een wel erg laag gemiddelde voor deze film hier.

Runaway is een erg sterke cyber-thriller, met goed acteerwerk en goede effecten.

Misschien dat ik hem een hoger cijfer geef dan de meeste andere users, omdat het voor mij heel lang geleden was dat ik hem voor het laatst had gezien. Gisteren dus weer eens gezien, en mijn voorliefde voor jaren '80 films blijft maar stijgen!

Theunissen

Deze film kwam destijds ongeveer gelijktijdig uit met "The Terminator" en omdat de preview (vanwege de robots) me destijds enorm aanspraak dacht ik dat deze film geweldig zou zijn en beter zou zijn dan "The Terminator". Daar zat ik toch destijds enorm naast. Al met al is dit maar een matig filmpje met een zeer matige Tom Selleck. Gene Simmons speelt best goed de rol van badguy (daar hoeft hij ook niet veel voor te doen )overigens best goed. Dit is ook zo'n typische film die ze vrijwel nooit meer uitzenden op TV.

avatar van louie

louie

Een aardige film, ik zag hem in de bioscoop en dacht ik hehe eindelijk eens een andere rol voor magnum. Leuke schrikeffecten en een prachtige rol voor gene simmons als de bad guy.

avatar van hannes64

hannes64

Heerijke science fiction met Selleck en de bloedmooie Cynthia Rhodes, die helaas geen film meer maakt.

Ik herinner me nog een scene , waarin Rhodes een kogel met explosief in haar arm krijgt, en Selleck em probeert eruit te halen....op zo`n manier acteren van Rhodes....perfectie.

Voor de nostalgie 3 sterren, en voor Rhodes`s acteren nog een halve erbij.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Runaway

Tom Selleck is agent die een trauma heeft opgelopen, door zijn toedoen (althans zo ervaren) werd een familie vermoord. Daardoor heeft hij zich laten omscholen tot specialist in robots voor een speciale afdeling binnen de Force.

Met zijn nieuwe collega Rhodes gaat hij op jacht, een zoektocht naar de crimineel Simmons welke robots ombouwt tot moordwapens. Met behulp van speciaal gemaakte chip maakt de crimineel het de speciale afdeling erg moeilijk.

Een eendimensionale film, inspelend op angst die destijds onder de bevolking leefde m.b.t. computers c.q. robots.

De acteurs doen het goed, zeker Simmons als bad-guy (heeft hij vaker gedaan).

2.5 * (5.5 op een schaal van 10)

avatar van mettemax

mettemax

Wat mij betreft een zeer ondergewaardeerd 80er jaren werkje. Tom Selleck is als filmacteur eigenlijk nooit zo groot geworden alsiedereen gedacht had, en Simmons speelt hier redelijk goed met eigenlijk de enige goede film in zijn carriere. Aardig vermaak voor een regenachtige dag. 3,0

avatar van LhKsoft

LhKsoft

Heerlijke 80s SciFi.. zo jammer dat ie niet op dvd (met nl-subs) te vinden valt..

avatar van joolstein

joolstein

Misschien is het nostalgie maar deze film vind ik echt fantastisch!

avatar van Proeneke

Proeneke

Ik ook, ik ben nou eenmaal een sucker voor de 80 sfeer.

avatar van Insignificance

Insignificance

Lullig sci-fi filmpje dat het niet van z'n aankleding, verhaal of sfeer moet hebben. Geen idee wat het dan wel moet zijn. Sterren misschien. Tom Selleck kijkt steeds heel moeilijk, Gene Simmons kijkt steeds heel gemeen. Dat zal dan de baddie zijn. Vooral dat laatste komt nogal lachwekkend over. Dat geldt ook voor de robotjes. Spannende scène, daar ergens in het begin. Een op hol geslagen robot die een heel gezin aan het uitmoorden is, alleen de baby is nog thuis, maar als je 'm ziet is het een doos op wielen met een wapen in een grijparm. Een Magnum, want dat is kennelijk leuk. Een film zonder flair en drive, maar het heeft nog wel twee opvallende momenten in huis. Er is iets met een bullet cam en als Ramsay vast komt te zitten op hoogte is het ineens helemaal stil. Zowaar iets dat werkt.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Dit is eerder een lachwekkende film dan dat je hem serieus moet nemen, het hele idee is wel leuk bedacht maar die robots zien er zo knullig uit. Ze hadden er beter cyborgs van moeten maken dan het het misschien beter uitgepakt, maar afijn wie ben ik. Tom Selleck speelt de hoofdrol en dat doet hij aardig en Gene Simmons als de badguy is slecht hoor die man kan beter muzikant blijven en dit never nooit meer doen. Kirstie Alley is wel erg mooi om naar te zien, dat is dan wel het enigste pluspunt in deze film want voor de rest zou ik zeggen laat maar mooi liggen maar oordeel zelf wat jij hiervan vind.

avatar van blackwolves

blackwolves

jaren geleden opgenomen van de goede oude film net lekker spanende sf film met tom magnum selleck en de slechte van dienst is de vleermuis draak gene simmons. maar ach ja de gene van de nieuwe generatie die willen enkel computer animatie films sommige mensen weten niet wat goed is

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Zwak in elkaar gestoken futuristische thriller over een politie-unit die op hol geslagen robots onschadelijk moet maken. Eigenlijk best actueel met de hele discussie rond killer robots; en het gebruik van drones in het dagelijks leven wordt hier eveneens aangehaald en dit anno 1984. Het idee is nog zo dom niet, maar het script is betuttelend en routineus. Werkelijk alles wordt gedaan zodat de kijker zeker niet moet nadenken. Van de futuristische look valt ook al niet veel te merken: wat speelgoedwapens, plastic robots (zoals Insignificance terecht zegt dozen op wielen) e.d. Acteerwerk saai, stereotiep en op automatische piloot. De finale vond ik daarentegen wél geslaagd.

avatar van FlorisV

FlorisV

Heel lang geleden gezien...binnenkort maar eens samen met Looker bekijken. Crichton was toch wel erg productief als filmmaker in die tijd en het is erg leuk te zien wat hij allemaal bedacht lang voordat het veel bravere Jurassic Park kwam. En die retro 80s sfeer is voor mij alleen maar een extra reden te kijken.

avatar van FlorisV

FlorisV

Rhodes is heerlijk en Selleck prima maar het is verder allemaal te cheesy, oppervlakkig en gedateerd om nog voldoende te vermaken. Hoewel ik best een 80s retro liefhebber ben, is de synth score is gewoon slecht, wat het geheel naast de povere aankleding extra sfeerloos maakt en de schurk, hoe goed de boevenkop van KISS bandlid Gene Simmons ook past, erg eendimensionaal. Kirstey Alley acteert erg slecht, geen moment geloofwaardig. De robotjes zijn functioneel redelijk goed bedacht maar missen het dreigende uiterlijk wat Terminator toen al wel had. Dat de auto's er allemaal oud uit zien is "by design"...de film speelt zich gewoon in het heden af, met wat technologische vernieuwingen. Het betekent wel dat je er, zeker met de ogen van nu, niet echt in komt. Een Blade Runner achtige aanpak was veel duurder geweest maar zou zich kunnen hebben terugbetaald, nu blijft het een cop movie met een twist.

avatar van teigertje

teigertje

blackwolves schreef:

Helemaal mee eens

avatar van teigertje

teigertje

Dijk van een masterpiece.

Tijdloze gigant.

Met de fantastische Tom Selleck.

Bij de absolute toppers van de eighties.

De volle 5 sterren, nog steeds overeind.

avatar van Lebarron

Lebarron

Toen Runaway halverwege de jaren 80 verscheen was dit een bijzonder futuristische film en dat is hij feitelijk nog steeds want het toekomstbeeld dat hij schetst is nog altijd niet zover. Tom 'Snorremans' Selleck speelt Jack Ramsey, een politieagent die Runaways, op hol geslagen robots, onschadelijk maakt. Hij krijgt een nieuwe partner Karen Thompson(Cynthia Rhodes). Wanneer een aantal huis, tuin en keukenrobots svan het ene op het andere moment moorddadig worden stuiten ze op een duister plot uitgedacht door de even geniale als gestoorde dr. Charles Luther(Gene 'The Tongue' Simmons). De film is nog steeds zeer vermakelijk ondanks dat een flink aantal dingen behoorlijk gedateerd zijn. Robots die eruit zien als flipperkasten en tapestreamcomputers etc. Er blijft genoeg over voor een onderhoudende film want Gene Simmons zet een iconische bad guy die alleen al met zijn lugubere kop je de koude rillingen bezorgt. Zijn wapenarsenaal bestaat uit een pistool dat geleide miniraketten afvuurt en een legertje drones variërend van rijdende bommen tot mechanische giftige spinnen. Cynthia Rhodes is niet alleen een knappe leading lady maar ze is ook behoorlijk stoer in deze film. En Snorremans is een betrouwbare en degelijke held als altijd. Kortom Runaway is gewoon een prima film bij wie je de ouderdomskwaaltjes voor lief moet nemen. Zelfs mijn dochter van 15 vond hem nog prima te doen. Ik geef hem 4* mede door het jeugdsentiment.

Haha best een vermakelijk film, ik weet het het is geen vergelijking met The Terminator uit dezelfde periode,want The terminator is gewoon top.Ik heb deze film net samen gekeken met mijn vrouw,want zij heeft deze film nooit eerder gezien maar ik heb het al heel lang in mijn dvd’s collectie.De versie die ik heb is film uit regio-1 maar wel met Engelse ondertiteling.We hebben wel van deze film genoten.Het is geen echte topper maar ik geef een 8 voor deze film als waardering.