Flight of the Navigator (1986)

Alternatieve titel: De Kleine Astronaut

Verenigde Staten / Noorwegen
Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Randal Kleiser
met Joey Cramer, Paul Reubens en Veronica Cartwright

De 12-jarige David (Joey Cramer) raakt vermist in 1978, om in 1986 ineens weer op te duiken. In de 8 jaar die zijn voorbij gegaan, is hij niet ouder geworden. Het is geen toeval dat ten tijde van de terugkeer van David, er verstrikt in elektriciteitskabels een UFO wordt gevonden.

Het is de eerste keer dat ik em zag. Been 44 jaar en vopnd de film zeer goed. Mooi verhaal.

avatar van alvinvdv
Leuke kinder/jeugd film met een typisch jaren 80 sfeertje.

25 jaar terug had ik hem zeker meer gesmaakt.

avatar van RuudC
Kijk ze in 1986 eens lachen om 1978 en niet beseffende dat de jaren tachtig over het algemeen wordt gezien als het decennium van de wansmaak. Beetje pech dat ik zelf in 1986 geboren ben, al ben ik zelf best dol op van alles wat uit die jaren komt. Flight Of The Navigator behoort daar in elk geval niet toe. Ik heb zelden zulke middelmatige kindersciencefiction gezien. Niet alleen biedt de film geen greintje spanning, maar ook is het verhaal verre van bijzonder. Het hoogtepunt vangt aan vanaf het moment waarop de hoofdpersoon de UFO bestuurd en zodoende de navigator wordt. Daar komen dan ook meteen de spuuglelijke special effects om de hoek kijken. Het heeft effecten die destijds zonder meer avant garde waren, maar tegenwoordig moet je je er hard voor schamen. Verder is de film niet grappig, te weinig charmant en simpelweg niets bijzonders. Ja, de film komt van Disney, maar nee, dat is géén kwaliteitskeurmerk. Ik zou mijn kinderen niet met deze rommel opzadelen.

avatar van BlueJudaskiss
Erg leuke kinderfilm waar ik onverwacht van heb genoten. Wel erg jammer dat de film in de tweede helft - zodra hij in het ruimteschip belandt na een overigens onlogische plottwist - niet meer zo interessant is als de soms fascinerende eerste helft, maar Flight of the Navigator was goed! Lage waardering ook hier. Ik blijf van mening dat de special effects in de jaren '80 veel mooier waren dan het gladde spul wat we nu hebben. Ik heb een paar keer hard moeten lachen om grappen.

avatar van michielheinhuis
Onderhoudende typische 80's film die mij weer met weemoed terug deed denken aan die jaren..