Robin Hood: Men in Tights (1993)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Mel Brooks
met Cary Elwes, Roger Rees en Eric Allan Kramer

Mel Brooks geeft in deze parodie zijn eigen draai aan - voornamelijk - het klassieke Robin Hood verhaal. Aangevuld met parodieën op traditionele actiefilms, romantische films, en het gegeven van in het bos rond rennende mannen in maillots...

avatar van Isaura*
Kende de film al op mijn 5de en hij blijft vandaag de dag nog steeds grappig. Natuurlijk vinden jullie het allemaal flauwen grappen, maar dit is dan ook niet precies een film om op je 40ste te zien ...

avatar van JDSsmetje
Zeer flauw filmpje. Het hoofdpersonage is zeer irritant, de grappen zijn allesbehalve.

avatar van Mescaline
Flauw, maar wel vermakelijk en op meerdere punten ook erg grappig!
Jammer genoeg miste ik soms wel wat humor in de film, de hele grappige stukken worden te vaak afgewisseld met minder grappige stukken waardoor het gemiddelde van deze film voor mij niet erg hoog komt.
Zeker wel een vermakelijk en leuk filmpje! maar soms gewoon net even wat te weinig humor om op dat zelfde niveau te blijven.

3 sterren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film is één van de zeldzame films in het Naked Gun-genre dat werkt omdat er ook aandacht is voor het verhaal. Absurde humor met tussendoor een vleugje avontuur om het interessant te houden en niet vervallen in een anderhalfuur durende rit vol slapstick. Ik had de film trouwens gezien vóór Prince of Thieves, maar kende het verhaal wel natuurlijk van andere films. Beetje foute film dat het nog altijd doet en met momenten zelfs beter is dan Prince of thieves.

Isaura* schreef:
Kende de film al op mijn 5de

Dan kun jij niet ouder zijn dan 22 (ofwel niet eerder dan 1988 geboren)

Isaura* schreef:

Ga je mij nou beledigen? Ik ben inmiddels 37 maar dit soort films is juist helemaal in mijn straatje. Ik verwacht zelfs op mijn 80ste nog geweldig te vinden.

Dit is er -net als de Naked Gun films, Airplane, Young Doctors In Love, Top Secret en Hot Shots- eentje van het kaliber "lach of ik schiet". Heerlijk!

avatar van rep_robert
Wat een gemiste kans, tuurlijk kan je weer merken dat dit een Mel Brooks film is. Heel veel flauwe grappen, waarvan een boel gewoon niet aankomen of te kinderachtig voor woorden zijn. Daar tegenover staan wel typische Brooks grappen(lend me your ears, atchoe...bless you) die altijd voor een flinke glimlach zorgen. Maar toch mis ik iets, de speelduur duurt ook te lang en de hoofdrolspeler vind ik niet een komisch talent.

Helaas zitten er ook een paar grappen in die ik ook al in Brooks' eerdere werk heb mogen aanschouwen(Walk this way grap uit Young Frankenstein). Beetje jammer, maar de verwijzing op het einde richting Blazing Saddles kan ik wel weer waarderen, net zoals die the Godfather grap.

Merk het ook alweer tijdens het typen dat de film te wisselvallig is. Tegenover een goed moment staan weer 3 minderen. Dit is zeker niet het beste uit Brooks' oeuvre, maar barslecht ook weer niet en zeker beter dan die zooi die tegenwoordig uitkomt.

Ruim 2,5*

avatar van Ajax&Litmanen1
Boeee! Zal je nog eens een film aanraden

avatar van Fran
Eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om deze film te boordelen. Als ik in een melie bui ben dan rol ik van de bank van het lachen en dan geef ik het gerust 4 sterren. Maar soms ben ik helemaal niet in de stemming en dan vind ik het allemaal echt ongelovelijk flauw en overdreven en geef ik het 1 ster. Daarom blijf ik maar gewoon in het midden zitten met mijn stemming. Je moet hier dus echt voor in de stemming zijn maar als je het bent dan lig je echt helemaal in een deuk.

avatar van RSmovie91
Maar dat is toch met elke film zo? Als je een onrustig bent en zin hebt om veel mensen vermoord te zien worden ga je geen drama film kijken.
Ben je in een serieuze bui moet je ook geen flauwe comedies kijken.

avatar van Fran
Nou, bij andere films heb ik het niet zo sterk als bij deze. Als ik onrustig ben kan ik ook gerust een drama kijken. Dan word ik juist rustig. En als ik een hele serieuze bui heb dan kan een flauwe komedie me helpen om een beetje op te vrolijken. Soms zoek ik zelfs een film met een tegenovergestelde sfeer dan die van mezelf op om me even uit een bepaalde bui te trekken. Maar bij deze film werkt dat dus totaal niet. Hier moet je wel heel erg meilig zijn om het te waarderen.

avatar van RSmovie91
Op die manier. Dat kan inderdaad ook. Zo gaat het bij mij in ieder geval niet zo vaak

avatar van Fran
Zo beleeft iedereen het medium film weer op een andere manier. Maar dat is ook eigenlijk het leukste !

avatar van lucluc2808
Altijd weer om te lachen deze film, een film waar je als publiek af en toe betrokken wordt door kleine knipoog momenten.
Maar helemaal top is de verdrinkingsscene waar Little John in doodsnood verkeert, echte emotie gewoon super!

Ugh.

Het is niet eens zozeer dat de grappen te flauw zijn, dit type Nielsen-parody hoeft niet eens slecht te zijn. Het is gewoon dat de meeste grappen ongrappig zijn, en vaak ook zo voorspelbaar dat ze alle effecten missen. Iemand Achoooo noemen om dat de rest de hele tijd bless you te laten roepen is gewoon vervelend in plaat van grappig.

Elwes is niet geschikt voor comedy, de film duurt te lang, grappendichtheid is veel te laag, zelfs los van het wel of niet slagen ... en aan de leeftijd zal het ook niet gelegen hebben. Het was een herziening, de eerste keer vond ik de film ook al niks.

Iets positiefs te melden? Een handjevol grappige momenten en uiteindelijk is de film makkelijker te behappend dan Ridley's versie van Robin Hood. Veel is het niet, maar het behoedt de film van een totale vernedering.

Hoewel dit soort films toch altijd een guilty pleasure zijn, vond ik dit absoluut niet geslaagd.

avatar van NYSe
Beste meneer Brooks,

Slechte grappen worden er heus niet beter op als je de acteurs de camera in laat kijken.

Vriendelijke groeten,

Een kijker

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
NYSe schreef:
Beste meneer Brooks,

Vriendelijke groeten,

Een kijker

Nu maar hopen dat hij z'n moviemeterprofiel nakijkt...

avatar van ibendb
Deze film is echt grappig. Ik lig iedere keer in een deuk bij die rap-scène.

Grappige film, de exprese foutjes in de film maken het erg leuk.

avatar van Richard_Voorhees
Zo af en toe nog een best vermakelijke film, maar een hoogvlieger zal ik deze film nooit vinden.

Hoewel het casten van Cary Elwes in de titelrol een miskleun is, toch een leuke, ontspannende film waarin Mel Brooks weer rijkelijk strooit met zijn onnavolgbare grappen en grollen; sommige melig, andere hilarisch. De film is uitermate geschikt om je te verlossen van een chagrijnige bui.

avatar van Gang_Star
My name is Asneeze, father of Ahchoo
-Bless you.
-No, Ahchoo is my son.

Mijn tweede film die ik van Mel Brooks zie na Dracula: Dead and Loving It. Eveneens als bij die film vind ik ook deze Robin Hood: Men in Tights een tegenvaller. Het heeft af en toe zijn leuke momenten, maar de grap met Ahchoo, op het moment met Asneeze na wat wel leuk was, was niet leuk en werd te vaak herhaald. De vele grappen zijn flauw en vaak ook tenenkrommend slecht en geregeld niet leuk. Cary Elwes als Robin Hood was eveens ook niet al te leuk.

avatar van Duke Nukem
JDSsmetje schreef:

Inderdaad, die Cary Elwes is allesbehalve grappig (hij speelde niet voor niets de straight man in Liar Liar naast de wèl grappige Jim Carrey). Bovendien zat er geen enkele intelligente grap in deze film. Voor mij is dit de slechtste film van Mel Brooks.

avatar van Night's Watch
Zo sporadisch vind ik een parodie film wel vermakelijk ondanks dat je van te voren weet dat het verre van een sterke film is. Zo ook bij deze versie van Robin Hood onder leiding van Mel Brooks waarvan ik tot vandaag nog nooit had gehoord.

Het enige waar het in mijn ogen om draait bij een parodie is de humor, alle overige facetten van film zijn volledig irrelevant. De humor is redelijk, ik heb mij prima vermaakt met de film maar 'hilarisch' wordt het helaas niet. Drieënhalve ster is te veel eer maar de drie sterren zijn ruim verdiend, vermakelijke parodie.

avatar van PEN15
Had destijds gedacht dat dit een film was van deze Britse sitcom. Niet zo'n vreemde vergissing, want die populaire Robin Hood komedie liep nog tot 1994.

Zoals velen zeggen bevat deze parodie een aantal zeer sterke grappen. Verder blijft de film over de gehele speelduur goed boeien. Cary Elwes doet het heel aardig. De beste grappen hadden ze voor het laatst bewaard. Mel Brooks was nu voor eens, in de laatste van zijn vier films althans, leuk met zelfspot over zijn Joodse achtergrond die de besnijdenis in Engeland introduceert. Ook het neerhalen van de vierde muur vind ik altijd geweldig, en wederom wat leuker dan in Space Balls.

Er zijn ook wat grappen waar meer uitgehaald had kunnen worden.

King Richard: Hold this, Father.
Rabbi Tuckman: Rabbi.
King Richard: Whatever.

Dat was op zich al een ontzettend om van te gieren. Het vervolg daarop

Rabbi Tuckman: Thank you. Here's your knife.
King Richard: Sword.
Rabbi Tuckman: Whatever.

Is veel te makkelijk. Dan ben je gelijk je lach kwijt. Zonde.

Men in Tights is zichtbaar tijdloos, maar niet naar gevoel. Isaac Hayes, Dom DeLuise en Avery Schreiber zijn inmiddels toch al weer jaren dood.

Kan er niks aan doen maar dit is nu humor in mijn straatje. Lekker flauw en soms geniaal bedacht ook.
Zag hem toen ik 15 was. M'n zus en ik quoten ook vaak dingen uit de film...(geen idee, puberhumor, jeugdig innerlijk, zeg het maar)
Sommige dingen blijven ook echt hangen he?!
"Hey Abbot" of "let's do the chop" "that's gonna chafe my willy"
Kan er niks aan doen en smaken verschillen gelukkig