Robin Hood: Prince of Thieves (1991)

3,38

Actie / Avontuur
143 minuten / 155 minuten (extended edition)

geregisseerd door Kevin Reynolds
met Kevin Costner, Morgan Freeman en Alan Rickman

Robin of Locksley zit na de kruistochten gevangen in Turkije. Hij ontsnapt dankzij de hulp van Moorse medegevangenen. Wanneer de twee terugkomen in Engeland komt Robin er achter dat zijn vader gedood is door de Sheriff van Nottingham en dat het volk door hem onderdrukt wordt. Hij vlucht naar Sherwood Forrest om van hier uit samen met het volk van Sherwood een rebellenstrijd aan te gaan met de sheriff.

215 BERICHTEN 29 MENINGEN
avatar van John Milton
geplaatst: 24 januari, 18:15 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:
Vooral die vreselijke Bassie & Adriaan-schurk slaat alles.
Bedoel je Rickman? Die schmiert hier op briljant epische wijze de boel bij elkaar

avatar van Black Math
geplaatst: 21 april, 05:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na jaren een pijnlijk weerzien. Ik herinnerde me deze film vooral vanwege van Rickman, die op z'n best is in dit soort rollen, en die ook deze herziening niet teleurstelt.

Maar man, wat is de rest van deze film slecht. Grootste ergernis is de ontzettend irritante epische muziek. Voor de rest is het ook niet veel soeps. Het plot is flink uitgerekt met een hoop extra drama zoals de broer. Behalve Rickman en misschien Freeman (wiens rol nogal geforceerd het verhaal ingeschreven lijkt te zijn) is het acteerwerk erg matig. Met name Kevin Costner bakt er bijzonder weinig van. En visueel is er niets aantrekkelijks aan deze film, en voelt zeker qua actie erg verouderd aan.

Rickman tilt deze film nog iets boven de laagste waardering uit, maar daar blijft het ook bij. 1*.

avatar van 84robkuh
geplaatst: 5 juli, 21:17 uur [permalink]
in mijn ogen een zeer geslaagde film over het leven van Robin of Locksley a.ka. Robin Hood. Helaas nog niet de 5 sterrenfilm die dit verhaal verdient. Elke variant is interessant, maar steeds net niet. Leuke cast en weinig tot geen special effect. Jamemer dat films tegenwoordig niet meer zo worden gemaakt....

avatar van Hans Gruber
geplaatst: 7 juli, 11:32 uur [permalink]
Na jaren weer eens gezien. Verhaal spreekt me sowieso aan en als elke acteur dezelfde prestatie zou leveren als Alan Rickman dan had deze film zeker 5 sterren gekregen. Wat een geweldige acteur was dat. Helaas is hij ons onlangs ontvallen zodat we niet meer van nieuwe acteerprestaties kunnen genieten. Morgan Freeman doet het ook nog vrij aardig, maar Kevin Costner is en blijft een lachertje als actieheld. Jammer dat ze daar niemand anders voor hebben gecast destijds. Humor en actie wisselen elkaar goed af, hoewel Costner totaal geen humor heeft. Ook het gekrijs van lady Marian had voor mij niet zo overdreven gehoeven. Het verhaal heeft haar nodig maar de ook casting van Mary Elizabeth Mastrantonio was geen succes. Al met al toch 4 sterren door de aanwezigheid van Rickman en het verhaal.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 14 juli, 17:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het enige dat ik me nog van een kwarteeuw geleden herinnerde waren Alan Rickmans schaamteloze scene-stealing ("Shut up, you TWIT!") en Morgan Freemans bijbaantje als verloskundige, een scène die me bijstond als lang, bloederig en dramatisch maar die in de praktijk ongeveer een minuut bleek te duren, dus dat betekent dat van de overige 140 minuten alleen nog maar de indruk van good clean fun was overgebleven, niet echt een compliment voor de film. Bij het herzien bleef alles gelukkig nog steeds dik vermakelijk, met een mooie Mary Elizabeth Mastrantonio, een redelijk atletische Kevin Costner en een bijzonder waardige Morgan Freeman, maar zonder Alan Rickman zou dit toch een vrij middelmatige jaren-veertig-avonturenfilm zijn geweest. We zullen hem nog missen.