Genre: Drama
Speelduur: 142 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tim Robbins, Morgan Freeman en Bob Gunton
IMDb beoordeling:
9,3 (3.152.370)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 maart 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Shawshank Redemption
"Fear can hold you prisoner. Hope can set you free."
Andy Dufresne (Tim Robbins) wordt beschuldigd van de moord op zijn vrouw en haar minnaar. Hij houdt vol dat hij onschuldig is, maar krijgt toch tweemaal levenslang in de strenge gevangenis Shawshank. Hij raakt bevriend met de zwarte medegevangene Ellis Boyd Redding (Morgan Freeman), die voor iedereen spullen kan regelen en de bijnaam 'Red' heeft. En er zijn nog twee dingen die Andy op de been houden: hoop en een poster van Rita Hayworth.
Externe links
Acteurs en actrices
Andy Dufresne
Ellis Boyd 'Red' Redding
Warden Norton
Heywood
Captain Byron T. Hadley
Tommy
Bogs Diamond
Brooks Hatlen
1946 D.A.
Skeet
Reviews & comments
After Dark
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Ik begrijp niet wat je er aan hebt om alle films van Darabont af te zeiken. Ik ben eens benieuwd naar je eerste hoge stem...
Darabont pestte me vroeger op de basisschool, en dit is mijn manier om hem terug te pakken.
Ik hoop dat je hiermee wel tevreden bent, want inhoudelijk op de recensie ga je verder toch niet in.
schrans
-
- 494 berichten
- 1092 stemmen
Darabont pestte me vroeger op de basisschool, en dit is mijn manier om hem terug te pakken.
Ik hoop dat je hiermee wel tevreden bent, want inhoudelijk op de recensie ga je verder toch niet in.
*Geeuw*... Als je niet verder komt dan dit.
Ik vraag me gewoon af wat je tegen Darabonts films hebt, daar je ze één voor één slechte scores geeft. Misschien is het gevangenisleven in deze film iets te positief voorgesteld, maar misschien is ook niet iedereen die in de gevangenis zit een psychopaat. Een passionele moord of een kruimeldiefstal zorgt er in mijn ogen niet voor dat iemand door en door slecht is.
After Dark
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
*Geeuw*... Als je niet verder komt dan dit.
Ik vraag me gewoon af wat je tegen Darabonts films hebt, daar je ze één voor één slechte scores geeft. Misschien is het gevangenisleven in deze film iets te positief voorgesteld, maar misschien is ook niet iedereen die in de gevangenis zit een psychopaat. Een passionele moord of een kruimeldiefstal zorgt er in mijn ogen niet voor dat iemand door en door slecht is.
Een gevangenis zit niet volledig vol met psychopaten, maar ook niet met engeltjes die A little house on the prairy spelen. Er is een totaal gebrek aan nuance in die karakters. Ze worden door Darabont opzettelijk gebruikt om zijn sentimenteel gedrocht te ondersteunen. Hetzelfde nut hebben de oh zo kwaadaardige bijfiguren, want die moeten het contrast benadrukken en uiteindelijk gestraft worden. Het levenslesje moet immers geleerd worden.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Maar om daar nou bij 3 films een flauwe halve ster voor te geven? Je bezondigt je aan eenzelfde zwart-wit instelling als die je Frank Darabont verwijt. En daarmee diskwalificeer je eigenlijk je eigen commentaar en beoordelingen.
After Dark
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Maar om daar nou bij 3 films een flauwe halve ster voor te geven? Je bezondigt je aan eenzelfde zwart-wit instelling als die je Frank Darabont verwijt. En daarmee diskwalificeer je eigenlijk je eigen commentaar en beoordelingen.
een 0.5 is flauw? en vijf sterren dan?
Dat slaat natuurlijk nergens op. Appelen en peren aan het vergelijken wellicht.
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2509 stemmen
l. Gelukkig komt alles uiteindelijk goed, want goede mensen verdienen een goed einde, en het zou alles behalve leuk zijn als Andy hetzelfde lot was ondergaan als die oude knar die vrijgelaten werd.
Spoilerrr 
Au serieux: verademing om weer eens een frisse tegenwind te voelen in plaats van al die natte windjes mee.
Als iemand zich mateloos irriteert aan een film heeft hij toch het volste recht zijn irritatie te uiten met de laagste score, zoals adoraties worden beloond met een 5?
Basto
-
- 11955 berichten
- 7412 stemmen
Frank Darabont zou aangeklaagd moeten worden voor misdaden tegen de mensheid. Met
The Shawshank Redemption heeft hij een walgelijk stukje cinema de wereld ingeholpen en dat zou hem nooit vergeven mogen worden. Dat dit gedrocht zo geliefd is onder een breed publiek is al even misdadig te noemen, maar blijkbaar kent het repetoire van deze schurk een fanatieke aanhang.
In Darabont's ziekelijk universum zitten de gevangenissen in de Verenigde Staten vol met de meest sympatieke kerels die je maar kunt vinden. De gemiddelde dag in de nor bestaat voor deze Jommekes uit spelletjes spelen, moralistische gesprekjes voeren, en een beter mens worden. Ik zou ook een dubbele moord plegen als dat betekende dat ik bij die rakkers mocht aanschuiven.
Natuurlijk heb je dan ook nog een paar snoodaarden dit constant trachten te ondermijnen. Gossie, wat is die ene gevangenisbewaarder toch een stoute meneer! Hetzelfde geldt natuurlijk voor de bijna even verschrikkelijke directeur, want ook hij heeft niet het beste voor met de helden van het verhaal.
Gelukkig komt alles uiteindelijk goed, want goede mensen verdienen een goed einde, en het zou alles behalve leuk zijn als Andy hetzelfde lot was ondergaan als die oude knar die vrijgelaten werd.
Darabont gooit het volledig op het sentiment. Hij manipuleert de kijker opzichtig met oversympathieke personages en valse pathos. Laat Morgan Freeman zo nu en dan nog eens een monoloog afsteken en je kan bijna niet anders dan het gevoel krijgen dat je een levensles door je strot geduwd krijgt.
Walgelijk.
Hahaha, scherpe analyse.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Tja, ik sluit me er anders volledig bij aan. Bovendien zijn dit soort recensies gewoon heerlijk om te lezen.
.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Het gaat me niet zozeer om de recensie, als wel om de 0,5. Dat wil zeggen dat ALLES in de film volslagen K*T zou zijn. En dat is het gewoon niet. Je kunt zeggen wat je wil over de acteurs en script, het kan je smaak zijn of niet, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks goed was aan de film.
Daarnaast vind ik het vreemd om 4 films van één zelfde regisseur te gaan kijken, terwijl je WEET dat je zijn films niet kunt pruimen, om vervolgens er 3 van de 4 hier met 0,5 te beoordelen. En sorry, maar dat is gewoon flauw. Dat lijkt me gewoon spuien om te spuien.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Dat wil helemaal niet zeggen dat alles aan de film volslagen kut zou zijn. Misschien dat je wel degelijk kunt zien dat er aan bepaalde dingen aandacht besteed is, maar als je je zo hebt geïrriteerd of geërgerd hebt aan bepaalde dingen, in zulke mate dat het de de hele belevenis teniet doet, kun je hier best 0,5* aan geven. Het blijft uiteindelijk allemaal maar subjectief, al is dat volgens mij een discussie die al heel vaak gevoerd is hier op MM.
After Dark
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Het gaat me niet zozeer om de recensie, als wel om de 0,5. Dat wil zeggen dat ALLES in de film volslagen K*T zou zijn. En dat is het gewoon niet. Je kunt zeggen wat je wil over de acteurs en script, het kan je smaak zijn of niet, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks goed was aan de film.
Daarnaast vind ik het vreemd om 4 films van één zelfde regisseur te gaan kijken, terwijl je WEET dat je zijn films niet kunt pruimen, om vervolgens er 3 van de 4 hier met 0,5 te beoordelen. En sorry, maar dat is gewoon flauw. Dat lijkt me gewoon spuien om te spuien.
Ik bepaal mijn eigen criteria wel als je het niet erg vind, dat hoef je echt niet voor me te doen. Zijn films irriteren mij in die mate dat een 0.5 gerechtvaardigd is. Ik heb uitgelegd wat me er aan stoort, en daar hoef je het niet mee eens te zijn. Ga er dan alleen inhoudelijk op in, want op deze manier is dit een beetje zinloos. Daarnaast - en nogmaals - als een 0.5 idioot is, waarom een 5 dan niet? Het zijn allebei uitersten op dezelfde schaal.
Heb de films trouwens niet allemaal achter elkaar gekeken, ik zou wel gek zijn. Zijn creaties worden doorheen de jaren echter wel meerdere keer per jaar op de televisie uitgezonden, en op die manier heb ik ze allemaal wel eens gezien.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Ben dan wel erg benieuwd welke film jij WEL fantastisch vindt. En of je überhaupt wel voor je plezier
naar films kijkt, in plaats van ze alleen maar de grond in te boren en te trollen, wat je tot nu toe gedaan hebt.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Dat wil helemaal niet zeggen dat alles aan de film volslagen kut zou zijn.
Natuurlijk wel! Wat geef je dan aan een film die gewoon in ALLES heel slecht is? Dan draai je toch de enige kleine marge die je in je beoordelingssysteem hebt de nek om?
Misschien dat je wel degelijk kunt zien dat er aan bepaalde dingen aandacht besteed is, maar als je je zo hebt geïrriteerd of geërgerd hebt aan bepaalde dingen, in zulke mate dat het de de hele belevenis teniet doet, kun je hier best 0,5* aan geven. Het blijft uiteindelijk allemaal maar subjectief, al is dat volgens mij een discussie die al heel vaak gevoerd is hier op MM.
Volledige objectiviteit bestaat hiein niet. Maar mag wel degelijk nagestreefd worden, anders heeft een beoordeling weinig waarde. Het wordt dan alleen maar PUUR een emotionele beoordeling, zonder enige onderbouwing over hoe de film gemaakt is. En dat is zonde en heeft weinig grond.
Maar inderdaad, deze discussie is veel vaker gevoerd, en daar zullen we het wel nooit over eens worden met z'n allen. De beoordeling van de ene MoMe gebruiker is de andere niet.
After Dark
-
- 21 berichten
- 0 stemmen
Ben dan wel erg benieuwd welke film jij WEL fantastisch vindt. En of je überhaupt wel voor je plezier
naar films kijkt, in plaats van ze alleen maar de grond in te boren en te trollen, wat je tot nu toe gedaan hebt.
En wederom ontwijk je de kans om het over de film te hebben. 
Als je het allemaal zo onrechtvaardig vind, ren dan toch naar een moderator toe.
Misschien dat zij wel naar je luisteren.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
0,5* is het laagste dat je kunt geven ja, maar dat wil niet zeggen dat alles kut is aan de film. In sommige van mijn 0,5* films kan ik nog wel enige kwaliteit bespeuren, alleen wordt dat compleet overschaduwd door de verveling/irritatie/ergernis die de film bij me opgewekt heeft. Bovendien betekent 0,5* nog niet: slechtste film ooit! Sommige zullen misschien dichter bij een 1,0* aanleunen, en zijn dus beter dan andere 0,5* films.
Maar inderdaad, deze discussie is veel vaker gevoerd, en daar zullen we het wel nooit over eens worden met z'n allen. De beoordeling van de ene MoMe gebruiker is de andere niet.
Tja, hier zijn we het dan gewoon niet over eens denk ik, want wat mij betreft doet dat helemaal niet af aan de ''waarde''. Ik vond de uiterst subjectieve recensies bijvoorbeeld juist een stuk interessanter om te lezen dan de zo objectief mogelijke, veralgemeniseerde recensies. Ook dat is gewoon een kwestie van smaak/voorkeur volgens mij.
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Zoals ik al eerder zei HOEF ik het daar helemaal niet over te hebben, want het GAAT me helemaal niet om jouw recensie bij deze film. Maar volgens mij hoor jij enkel datgene wat je wilt horen, en blok je de rest.
Als je het allemaal zo onrechtvaardig vind, ren dan toch naar een moderator toe.
Misschien dat zij wel naar je luisteren.
Naast flauw wordt je nu ook wel erg kinderachtig, dus laat ik het hier maar bij. Doei, veel plezier met halve sterren uitdelen!
schoonetoonen
-
- 331 berichten
- 191 stemmen
Tja, hier zijn we het dan gewoon niet over eens denk ik, want wat mij betreft doet dat helemaal niet af aan de ''waarde''. Ik vond de uiterst subjectieve recensies bijvoorbeeld juist een stuk interessanter om te lezen dan de zo objectief mogelijke, veralgemeniseerde recensies. Ook dat is gewoon een kwestie van smaak/voorkeur volgens mij.
Ik heb het ook niet over de recensies, die lees ik ook met belangstelling, al ben ik het er niet altijd mee eens.
Het zit hem vooral ook met wat voor instelling/verwachting/blik je de film in gaat. Ik hecht belang aan meer alleen de emotie rond een film, en wil mijn beleving en mening ook ophangen aan hoe het ding gemaakt is en in elkaar zit. Heb hier al eerder discussies over gevoerd hierzo. Maar soit...
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Precies, gewoon een voorkeur dus, die nou eenmaal niet iedereen deelt. Zijn we er uit
.
jeffur
-
- 69 berichten
- 0 stemmen
Als iemand zn mening wil uiten, of dat nou kritiek is of niet, laat hem dan toch lekker....
Overigens de film nog niet gezien, wil het nog wel een keer doen.
sean-penn
-
- 159 berichten
- 110 stemmen
Aardige film over hoop en vriendschap.
Tim Robbins speelt Dufresne heel degelijk maar zie hem op de èèn of ander manier veel liever in een lichtvoetige genrè. Misschien ligt dat aan zijn baby-achtig gezicht of aan de slungel-achtig manier van motoriek dat zijn geloofwaardigheid in drama's ondermijnt. In Bull Durham speelt hij aan een seksverslaafde baseball speler. Kevin Costner, DE ster van dat moment wordt werkelijk weggespeeld door hem. Ontzettend geestige vertolking die hij 2 jaar later eventjes herhaald met Erik The Viking. Talent heeft hij zeker maar als dat soort gedachtes binnenkomen tijdens het kijken dan wordt het verdomd lastig om geboeid te blijven tot het end.
Veelzijdig kun je Morgan Freeman het best omschrijven. De man straalt een zeker charisma uit. Als politieagent in Seven of Nelson Mandela in Invictus. Prachtige rollen van een begenadigd acteur. Zijn personage Red heeft een te hoog sensei gehalte. Lijkt meer op een meester-leerling verhouding dan op vriendschap. Hun 'hechte' relatie wordt kunstmatig gefabriceerd door de uiterst karikaturale bewaarders en warden Norton. Zij vertegenwoordigen het kwaad en blijven eendimensionale personages. Vals sentiment druipt ervan af en haast nergens is het geloofwaardig dat je naar mensen kijkt van vlees en bloed.
Tim Robbins en Morgan Freeman blijven natuurlijk wel klasse acteurs. Zij zijn verantwoordelijk dat de film genietbaar blijft. Had de regisseur andere keuzes gemaakt, iets subtieler, iets minder sentiment en oog voor evenwichtige personages dan wellicht had dit een meesterwerk kunnen zijn.
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Morgan Freeman veelzijdig?! Speelt altijd ofwel de wijze, oude lobbes, ofwel één of andere detective.
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
Morgan Freeman veelzijdig?! Speelt altijd ofwel de wijze, oude lobbes, ofwel één of andere detective.
Zijn ingetogen rollen zijn vaak de mooiste, maar hij kan ook explosief zijn zoals in Street Smart
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Zijn ingetogen rollen zijn vaak de mooiste, maar hij kan ook explosief zijn zoals in Street Smart
Ken je feiten.
Kan zijn dat ie meerdere soorten rollen heeft, maar hij speelt ze vrijwel altijd op dezelfde manier. Hij speelt gewoon zichzelf.
de grunt
-
- 4336 berichten
- 1576 stemmen
Kan zijn dat ie meerdere soorten rollen heeft, maar hij speelt ze vrijwel altijd op dezelfde manier.
Met uitzondering van zijn explosieve on-Freeman rol in Street Smart
OK, hij is geen Day-Lewis of Oldman die écht kunnen transformeren.
Maar laat dat niet de norm zijn, want dan denk ik dat 80% van het acteursgilde gaat twijfelen of ze het juiste vak uitoefenen.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Weer eens herzien. Het verhaal blijft een aardig sprookje, maar behoorlijk ééndimensionaal, al is dat juist erg eigen aan sprookjes. De personages zijn ergens behoorlijk zwart/wit. De gevangenisdirecteur en zijn bewakers zijn in en in slecht, terwijl de meeste gevangenen de meest normale en redelijke mensen zijn. De kijker wordt een aantal keer op het verkeerde been gezet; enerzijds een makkelijk trucje, anderzijds werkt het wel goed. Maar het voelt wel allemaal een beetje als volgens het boekje.
Audiovisueel ligt de grootste zwakte; de beelden zijn degelijk, maar nergens echt boeiend, jammer dat men daar niet meer aandacht aan besteedt. De soundtrack neigt naar drama, eigenlijk maar één mooi moment, en dat is wanneer Le Nozzle di Figaro klinkt. Dat vind ik zelf ook zo hemels mooi, dat ik me voor kan stellen dat gevangenen eventjes vergeten waar ze zijn.
Uiteindelijk een film voor mij niet heel erg geschikt is om vaak te herzien; het is niet echt een schilderij waar je naar blijft kijken, en te vaak blootgesteld worden aan hetzelfde verhaal gaat ook vervelen. 2*.
IH88
-
- 9733 berichten
- 3185 stemmen
Gister weer eens herzien en het blijft een heerlijke film. Het is een film waar je in gezogen wordt door het sterke acteerwerk en het bijna hypnotiserende verhaal (en vooral de stem van Morgan Freeman). Een feest voor iedere filmliefhebber.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1726 stemmen
The shawshank redemption voor de eerste keer gezien. Prachtige film die er dikwijls eens raak op zit door hetgeen er gezegd wordt en ook door de talrijke plottwists. De stem van Morgan Freeman is een verademing. De hoge IMDb-rating is meer dan terecht vind ik, ook al denk ik dat dit deels komt doordat de film minder haters heeft dan andere films. Enig minpuntje is dat men nauwelijks ouder wordt, terwijl de film toch 20 jaar in beslag neemt... . Maar toch 10/10.
Gerelateerd nieuws

'The Shawshank Redemption' is vanavond te zien op tv: 'Meesterlijke film'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback

'The Shawshank Redemption' is binnenkort te streamen: 'Subliem, keihard en realistisch gevangenisdrama'

Legendarische film 'The Shawshank Redemption' vanavond (10 juni) te zien op televisie
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








